مقصد بعدی داعش به انتخاب واشنگتن

گروه جهان الف،   3961011103

رسانه‌ها ابعاد تازه‌ای از حمایت‌های ارتش امریکا در خاک سوریه از نیروهای داعش ارایه داده‌اند. گزارش‌های متعددی از انتقال نیروهای داعش از سوریه و عراق به کشورهای دیگر به صورت مستمر منتشر می‌شود.

مقصد بعدی داعش به انتخاب واشنگتن

روزنامه اعتماد نوشت: چند روز پیش خبرگزاری سانا، خبرگزاری رسمی سوریه در گزارشی به نقل از شاهدان عینی از انتقال تعدادی از تروریست‌های داعشی از دیرالزور به یک پایگاه نظامی امریکایی در شهر حسکه منتقل شدند. حال سانا خبر می‌دهد که این تروریست‌ها توسط بالگردهای امریکایی از پایگاه نظامی «سد» در شهر حسکه به مقصد نامعلومی در خارج از سوریه خارج شده‌اند. 

مشخص نیست نیروهای امریکا قصد دارند این تروریست‌ها را به کجا ببرند یا از آنها چه استفاده‌ای بکنند، اما این اولین‌بار نیست که امریکا به حمایت مستقیم از نیروهای داعش در خاک سوریه متهم می‌شود. یک ماه بعد از تصرف رقه توسط نیروهای دموکراتیک سوریه (ائتلاف نظامی کردها) با پشتیبانی نیروهای امریکایی، شبکه خبری بی‌بی‌سی پرونده‌ای با عنوان «راز کثیف رقه» منتشر کرد. در این گزارش با اشاره به اسناد و مدارکی که خبرنگاران بی‌بی‌سی بررسی کرده‌اند، نتیجه‌گیری کرده‌ بود که تعداد زیادی از تروریست‌ها و فرماندهان بدنام داعش تحت حمایت ائتلاف امریکا از این شهر خارج شده‌اند و به «محل‌های امن» انتقال یافتند. 

مقامات روسی به صورت مستمر گزارش‌هایی مبنی بر آموزش نیروهای تروریستی داعش در پایگاه‌های امریکایی منتشر می‌کنند، اما پنتاگون این گزارش‌ها را تکذیب کرده است. اما بعد از گزارش مستند «راز کثیف رقه» و گزارش‌های اخیر سانا به نقل از شاهدان عینی در مورد جابه‌جایی نیروهای داعش توسط ارتش امریکا، کفه ترازو به سمت ادعای روسیه در مورد کمک امریکا به داعش سنگین‌تر شده است. 

روز شنبه خبرگزاری سانا نوشت: «به گزارش شاهدان عینی، بالگردهای امریکایی تعدادی از تروریست‌های داعش را از پایگاه سد در جنوب شهر حسکه به سمت مقصد نامعلومی جابه‌جا کردند.» شهر حسکه در گوشه شمال شرقی سوریه واقع شده است و در منطقه شرق فرات قرار دارد که بر اساس توافق میان امریکا و روسیه، در حوزه تحت‌الحمایه نیروهای زیرنظر امریکا واقع می‌شود. به نوشته خبرگزاری سانا، گروهی از تروریست‌هایی که توسط امریکا جابه‌جا شده‌اند، همان افرادی هستند که چهارشنبه هفته پیش از شرق دیرالزور به خصوص از روستای شعیتات به این محل منتقل شده‌ بودند. 

پیش از این نیز دولت سوریه امریکا را متهم کرده ‌بود که برخی از مجروحان گروه داعش را از مناطق درگیری خارج می‌کند تا آنها را برای درمان نزد پزشکان بدون مرز ببرند. تصاویر ماهواره‌ای منتشرشده از سوی وزارت دفاع روسیه نشان از استفاده تروریست‌های داعش از خودروهای زرهی ساخت امریکا دارد و شواهدی مبنی بر استفاده داعشی‌ها از موشک‌های هدایت‌شونده ضدتانک تاو ساخت امریکا منتشر شده است. 

استیون لندمن، تحلیل‌گر موسسه گلوبال ریسرچ می‌نویسد: «تانک‌ها، توپخانه، خمپاره‌اندازها و دیگر سلاح‌های سنگین داعش از کشورهای خارجی، به ویژه امریکا، دیگر کشورهای ناتو و اسراییل تامین شده‌اند. بدون این پشتیبانی تجهیزاتی، داعش و گروه‌های دیگر تروریستی هرگز وجود نداشتند.»

امریکا داعش را تعقیب نمی‌کند

جیمز متیس، وزیر دفاع امریکا در نشست خبری غیررسمی خود با خبرنگاران، روز جمعه توضیح داده ‌بود که ارتش امریکا و نیروهای تحت حمایت آن، قرار نیست تروریست‌هایی را که از مناطق تحت کنترل ائتلاف امریکایی به سمت مناطق تحت کنترل ارتش سوریه فرار می‌کنند، تعقیب کند. در متنی که پنتاگون از این نشست منتشر کرده است به گفته متیس ایالات متحده امریکا تعهدش به روسیه و دولت سوریه برای نگه داشتن نیروها و جنگنده‌ها در منطقه شرق فرات حفظ می‌کند و معتقد است که حتی تروریست‌ها اگر از مناطق شرق فرات به غرب هم فرار کنند، روسیه و ارتش سوریه آنها را تعقیب خواهند کرد. 

ارتش امریکا برآورد می‌کند که تعداد تروریست‌های داعش در سوریه و عراق از رقم 40 هزار نیرو، به کمتر از 1000 نیرو کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر امریکا 2000 نیروی مستقر در خاک سوریه دارد. به گفته متیس سال 2018 مسوولیت این نیروها طی ماه‌های پیش رو از عملیات هجومی، آموزش و مشاوره به کردها به عملیات تثبیت و پاکسازی عوض خواهد شد.

اما گزارش‌های متعددی از انتقال نیروهای داعش از سوریه و عراق به کشورهای دیگر به صورت مستمر منتشر می‌شود. هفته گذشته راشاتودی به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه این کشور تعداد نیروهای داعش در افغانستان را بیش از 10 هزار نفر برآورد کرده بود و گروه بین‌المللی بحران در تحلیلی نوشته ‌بود که با وجود مبارزه مستمر با داعش در ولایت ننگرهار، اکنون شاخه موسوم به «استان خراسان دولت اسلامی» از تروریست‌های داعش به صورت روزافزونی در حال گسترش در پایتخت افغانستان هستند. 

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با از دست رفتن سرزمین‌های داعش در سوریه و عراق نیروهای این گروه کاملا از بین نرفته‌اند و در حال مهاجرت به کشورهای دیگر از جمله افغانستان، یمن، لیبی و برخی کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند. سوال اینجاست که آیا ارتش امریکا در این جابه‌جایی کمکی به نیروهای داعش کرده است؟ با وجود ادعای امریکا بر مبارزه با داعش در سوریه، مقام‌های روسیه و دولت بشار اسد نسبت به این ادعاها اظهار تردید می‌کنند.

روسیه به امریکا مشکوک است

مقام‌های ارشد روس چه در وزارت خارجه و چه در وزارت دفاع طی هفته‌های گذشته به صورت مستمر از سیاست‌های ارتش امریکا در برابر تروریست‌ها در سوریه انتقاد کرده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مدتی پیش تاکید کرده‌بود که عدم تمایل امریکایی‌ها به نبرد با گروه تروریستی جبهه‌النصره (هیات تحریر شام، وابسته به القاعده) «کاملا غیرقابل قبول» است. 

ژنرال والری گراسیمف، فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه کمسومولسکایا پراوادا تاکید کرد که ارتش امریکا نیروهای داعش را در خاک سوریه آموزش نظامی می‌دهد. به گفته این ژنرال روسی امریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا بازماندگان گروه تروریستی داعش را تقویب کنند و آنها را برای کنترل مناطق شرق رودخانه فرات که در اختیار دولت سوریه قرار ندارد، آماده کنند. وزارت خارجه امریکا و پنتاگون این ادعای روسیه را کاملا تکذیب کرده‌اند. 

ژنرال گراسیمف، رییس ستاد مشترک ارتش روسیه می‌گوید که ارتش امریکا پایگاه خود در شهر تنف در جنوب شرقی سوریه را عملا به یک ستاد آموزش نیروهای تروریستی تبدیل کرده است. به گزارش راشاتودی، گراسیمف تاکید کرده است: «بر اساس تصاویر ماهواره‌ای و دیگر داده‌های اطلاعاتی، تعدادی از گروه‌های تروریستی در تنف مستقر شده‌اند و به صورت موثر آموزش می‌بینند.»

گراسیمف در عین حال نقاط دیگری را نیز که توسط امریکایی‌ها برای آموزش گروه‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرند بر ملا می‌کند. به گفته این نظامی ارشد روسیه، ارتش امریکا از یک اردوگاه آوارگان در شمال شرقی سوریه برای آموزش تروریست‌ها استفاده می‌کند. بر این اساس اردوگاهی در نزدیکی شهر شداده در استان حسکه به عنوان پایگاه آموزشی بازماندگان گروه تروریستی داعش و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی مورد استفاده امریکایی‌ها قرار می‌گیرد. 

گراسیمف معتقد است که امریکایی‌ها تلاش می‌کنند تا داعش را با نام و نشان تازه‌ای مجددا وارد نبرد سوریه کنند. این ژنرال روسی می‌گوید: «ممکن است رنگ آنها عوض شود یا اسم‌های جدیدی روی آنها گذاشته شود، مثلا گروه موسوم به ارتش جدید سوریه یا دیگر اسامی، اما در واقع همان داعش هستند. ماموریت اصلی آنها این است که سوریه را بی‌ثبات کنند.» گراسیمف ادعا می‌کند که اکنون 750 شبه‌نظامی تروریست تحت حمایت امریکا در اردوگاه شداده هستند و 350 نفر دیگر هم در تنف آموزش می‌بینند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین