شما ساکت باشید!

گروه سیاسی الف،   3961010332 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

در روزهای اخیر در برخی شهرهای کشورمان عده‌ای از مردم در واکنش به آنچه مسائل اقتصادی عنوان شد دست به اعتراض زدند. اما از دو روز قبل برخی از افراد اقدام به حمله به مراکز دولتی، بانک‌ها و تخریب اماکن عمومی کردند.

شما ساکت باشید!

 در این بین مقامات کشورهای غربی و عربی با حمایت از این تجمعات غیرقانونی، تلاش کردند با سیاست های مداخله جویانه، جمهوری اسلامی را به چالش بکشند.

در این باره باید به مقامات آمریکا علی الخصوص دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا با چندین توئیت و بیانیه از تجمعات اعتراضی در ایران حمایت کرد. او جمعه شب نوشت: «گزارش‌های متعددی از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز توسط شهروندان ایران وجود دارند. آنها از فساد حکومت و به هدر رفتن سرمایه‌های ملت برای تامین تروریسم در خارج از مرزها به تنگ آمده‌اند. حکومت ایران بایستی به حق مردم، از جمله حق ابراز نظراتشان احترام بگذارد».

رئیس جمهور آمریکا همچنین پس از توئیت اولیه خود، بخشهایی از سخنرانی ماه سپتامبر (شهریور ماه) خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره ایران را در صفحه توئیترش بازنشر کرد. ترامپ در این سخنرانی می‌گوید: «کل دنیا می‌دانند که مردم خوب ایران خواستار تغییر هستند و غیر از قدرت نظامی عظیم ایالات متحده، آنچه سران ایران بیشترین هراس را از آن دارند، مردم این کشور است.»

ترامپ در توئیتی دیگر بخش دیگری از همین سخنرانی را منتشر کرد و گفت: «روزی فرا خواهد رسید که مردم ایران با انتخاب مواجه خواهند شد. دنیا در حال نظاره است.»

ترامپ عصر روز شنبه نیز نوشت: «مردم ایران سرانجام فهمیدند که چگونه پول و ثروت‌شان دزدیده و صرف تروریسم می‌شود. آمریکا از نزدیک مراقب نقض حقوق بشر در ایران است».

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «زمان آن رسیده که حکومت ایران به فعالیت‌های تروریستی، فساد و بی‌توجهی به حقوق بشر خاتمه دهد».

حمایت دولت آمریکا از معترضان در حالی است که حافظه تاریخی مردم تجربه های فراوانی از دخالت های واشنگتن در امور داخلی ایران را به یاد دارد. در این باره باید به حمایت اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا از اعتراضات سال 88 اشاره کرد.

اما دونالد ترامپ از معدود روسای جمهور آمریکا بوده که از زمانی که روی کار آمده عملاً به صورت مستقیم و بدون هیچ پرده پوشی سیاست ها و برنامه های متعددی علیه ایران در دستور کار قرار داده و از تغییر نظام سیاسی ایران سخن گفته است. ترامپ چند روز پس از به کرسی نشستن دستور ممانعت از ورود ایرانیان به آمریکا را امضا کرد.همچنین رئیس جمهور آمریکا عملاً با عدم تصدیق پایبندی ایران به برجام با وجود 9 بار تائید تعهد ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، سرانجام توافق را با آینده ای مبهم روبه رو کرده است. ترامپ در تمام طول این مدت تلاش کرد تا به هر طریقی شده برجام را لغو کند و یا حداقل از انجام تعهدات آمریکا شانه خالی کند.

 همچنین ترامپ در حالی از در دلسوزی برای مردم ایران وارد شده که چندی پیش بعد از زلزله کرمانشاه به درخواست‌ها برای تسلیت به خانواده‌های قربانیان و حادثه‌دیدگان توجهی نشان نداد و از انتشار پیام در توئیتر در این باره خودداری کرد.

البته مقامات آمریکایی که از تظاهرات غیرقانونی پشتیبانی کرده اند محدود به رئیس جمهور و معاون او نبود و برخی از نمایندگان کنگره، از جمله سناتور مک کین، تد کروز و پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان نیز از تجمعات و خشونت های خیابانی حمایت کردند.  نگاهی به سابقه و جهت‌گیری های این سناتورها ثابت کننده این موضوع است که  آنها از معماران اصلی اعمال و تشدید تحریم ها با وجود توافق هسته ای بوده اند و ارتباط نزدیکی با لابی اعراب و اسرائیل برای محدود کردن قدرت ایران دارند.  

گفتنی است حمایت از اغتشاشات با توئیت روز جمعه تام کاتن، سناتور تندرو ضدایرانی و از مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا آغاز شد. کاتن از جمله تهیه‌کنندگان طرح‌های ضدایرانی متعدد در مجلس سنا و از مخالفان برجام است در توئیتی نوشت که آمریکا بایستی از «مردم ایران» که علیه حکومت صحبت می‌کنند حمایت بکند. کاتن از اعضای نزدیک به گروهک تروریستی منافقین در کنگره محسوب می‌شود. 

به طور کلی باید گفت مقامات آمریکایی‌ در حالی از آینده‌ای جدید برای مردم ایران سخن می‌گویند که بدلیل شکست های منطقه ای و برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل پیگیر ادامه تظاهرات و گسترده شدن آن می باشند. اما مردم همیشه نسبت به دخالت کشورهای دیگر در امورات داخلی خود حساسیت داشته و آن را رد کرده اند.

البته لازم است در داخل نیز صف افرادی که مطالبات معیشتی و مشکلات به حق دارند از افرادی که فقط به فکر تخریب اموال عمومی هستند جدا در نظر گرفته شود و به مطالبات بر حق مردم پاسخ صحیح داده شود.