الف آخرین وضعیت موسسه ثامن‌الحجج را بررسی کرد: چرا بانک مرکزی در مورد موسسه ثامن تعلل می‌کند؟ / پاسخگو نبودن در مقابل مشکلات عامل اعتراضات خیابانی / وام‌های کلانی که بدون حتی یک چک داده شد/ بانک مرکزی: مشکلات پیچیده است

گروه اقتصادی الف،   3961010318 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک مرکزی در تعیین تکلیف سپرده گذاران موسسه ثامن الحجج تعلل می کند به نظر می رسد قصد ندارد این مشکل حل شود، نماینده سپرده گذاران و نماینده موسسه دیده بان شفافیت و عدالت عنوان کردند و گفتند وام‌های کلان حتی بدون یک چک داده شده است.

چرا بانک مرکزی در مورد موسسه ثامن تعلل می‌کند؟ / پاسخگو نبودن در مقابل مشکلات عامل اعتراضات خیابانی / وام‌های کلانی که بدون حتی یک چک داده شد/ بانک مرکزی: مشکلات پیچیده است

به گزارش الف؛ اینکه اقتصاد ایران بیمار است و در آن شکی نیست و سوء مدیریت و اجرا نکردن قوانین و سلیقه‌ای اجراشدن آن باعث ایجاد فساد شده است. موضوع موسسات اعتباری یک دهه‌ای است که اقتصاد ایران و حتی جامعه ایرانی تحت شعاع قرار داد، باعث شده بود هرروز شاهد تجمعات سپرده‌گذاران این موسسات غیرمجاز که تعداد آن‌ها هم کم نبود بودیم و منتهی اعتراضات در این چند روز شده است و این در حالی بود که مسوولان (بانک مرکزی) در تعیین تکلیف و ساماندهی موسسات و حقوق سپرده‌گذاران تعلل به خرج داد.

موسسه ثامن‌الحجج یکی از این موسسات است که در طرح ساماندهی موسسات اعتباری، انجام وظایف موسسه ثامن به بانک پارسیان سپرده شد؛ اما روند پرداخت وجود سپرده‌گذاران خیلی کُند پی می‌رود.

یکی از مشکلات موسسات اعتباری که مامنی برای رشد فساد اقتصادی شد، این بود که این موسسات درزمانی که بانک مرکزی در خواب بود، این موسسات در بازار پول قارچ گونه رشد کردند و با وعده سودهای کلان در این اقتصادی که جز بانک و موسسات اعتباری، برای سرمایه‌گذاری مناسب نیست زیرا تولید سود بالای 20 درصد را نمی‌دهد و مردم برای که با مشکل معیشت روبرو شده بودند، به با این وعده موسسات و نبود نظارت دستگاه ناظر (بانک مرکزی) وجود خود را سپرده‌گذاری کردند و این موسسات با پول مردم به سمت بازار ملک و سوءاستفاده از آن اقدام کرده و حتی به افرادی خاص وام‌های کلان با سود کم دادند.

احمد توکلی رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت چندی پیش با توجه به موضوع موسسه ثامن‌الحجج و طرح شکایت در دستگاه قضایی، گفت: برای آخرین بار به دریافت‌کنندگان تسهیلات از موسسه ثامن‌الحجج که اکثراً از فرزندان علما، قضات باسابقه و شخصیت‌های سیاسی هستند هشدار می‌دهیم که اقدامی کنند در غیر این صورت اسامی آن‌ها را منتشر می‌کنیم.

 لازم به ذکر است که هیئت اجرایی موسسه ثامن‌الحجج نیز به دلیل برخی مشکلات استعفا کردند؛ اما از حدود یک سال گذشته تاکنون بین بانک مرکزی به نمایندگی از محمود احمدی دبیر کل این بانک جلساتی به نمایندگان سپرده‌گذاران موسسه (کریم نژاد و آقای رشادی) و نحوی نماینده دیده‌بان شفافیت و عدالت برگزار شد که تاکنون نتیجه خاصی نداشته است، با این حال برخی با تبلیغات به دنبال خرید سپرده‌های سپده گذاران هستند و این تبلیغات علنی است.

بانک مرکزی تعلل می کند!/ می‌خواهند مشکل حل شود

کریم نژاد نماینده سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف؛ در مورد آخرین وضعیت ساماندهی و پرداخت وجوه سپرده‌گذاران گفت: جلسات را با هماهنگی قبلی با آقای احمدی دبیر کل بانک مرکز برگزار کردیم اما که اثر اجرای جز انتشار گزارش‌هایی در روزنامه‌ها و رسانه‌ها نداشت و شبیه رفع تکلیف بود.

 وی افزود: فضای برگزاری جلسات با بانک مرکز نابرابر بود و هرگونه پیشنهادی که ارائه کردیم، می‌گفتند که شما از وضعیت اطلاع ندارید و در کل جلسه کاربرد اجرایی نداشت.

این سپرده‌گذار موسسه ثامن‌الحجج تصریح کرد: دومین نکته این است که آقای احمدی اذعان متفاوتی کردند و هر بار مواجه شدیم بااینکه ایشان بگویند مبلغ کم آمده و هر بار درخواست کردیم به‌صورت مکتوب عنوان کنند تا بررسی کنیم، مثلاً تراز منفی که موجود است و حسابرسی کنیم و بگوییم چقدر بدهی وجود دارد و ارزش دارایی‌ها چقدر است، اما گفتند که موظف نیستم چیزی به شما ارائه دهم و اسناد مکتوبی میان ما ردوبدل نشد تا راهکارهایی که آقای احمدی بیان می‌کردند را بررسی کنیم که آیا اجرای است یا نه.

کریم نژاد با بیان اینکه بانک مرکزی راهکارهای ارائه‌شده از سوی سپرده‌گذاران را نمی‌پذیرفتند و اصرار بر اجرای راهکارهای خود داشتند، اظهار کرد: دبیر کل بانک مرکزی در جلسه برگزارشده بیان می‌کردند که اطلاعاتشان از موضوع بیشتر است و تمامی پیشنهادها را رد می‌کرد.

وی از بانک مرکزی و آقای احمدی دبیر کل این بانک خواستیم مشکل را حل کند؛ ادامه داد: راهکار ایشان این بوده که حاضرند تا 30 یا 50 درصد سپرده‌ها را با سپرده موجودمان تهاتر کنند و برای خرید املاک موسسه باید 50 درصد پول بیاوریم که متاسفانه نه برای قشر سپرده‌گذار جذاب بود، اما توانایی پرداخت 50 درصد باقی‌مانده را نداشتند.

نماینده سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج اضافه کرد: یکی از مواردی که هیئت اجرایی را با مشکل مواجه کرد این موضوع بود که بانک مرکزی راهکارها را تغییر نمی‌داد و روی راهکارهایی که خودشان عنوان می‌کردند، تمرکز کرده و راهکار جدیدی از یک سال و نیم پیش را انجام ندادند.

کریم نژاد تصریح کرد: متاسفانه به نظرم بیشتر جلسات فرمایشی بود و رویه منظمی نداشت و حتی پیشنهاد سپرده‌گذاران این بود که در هر استانی و منطقه‌ای نماینده سپرده‌گذاران در تصمیم‌گیری‌ها و روش اجرا دخیل باشد که به هر دلیلی اجرایی نشد؛ زیرا نماینده سپرده‌گذار به دلیل منافع خودش در موضوع مانع تصمیمات غلط می‌شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه به دلایل فوق و اینکه مشاهده می‌کردیم که تمام قضایا به این سمت که بیشتر آقایانی که در بحث ثامن‌الحجج هستند، می‌رود تا وقت‌کشی کنند و زمان بخرند و اینکه هر موضوعی را که مطرح می‌کردیم و ارائه می‌دادیدم، می‌گفتند بررسی خواهیم کرد و خبر می‌دهیم، اما هیچ خبری داده نمی‌شد و متاسفانه فضای برخوردها و دیدگاه‌ها در جلسه با بانک مرکزی مثبت نبود، این عواملی که عنوان کردم، همپوشانی دارد و باعث شد که تمایلی برای جلسات شفاهی که بخواهیم برگزار کنیم، نداشته و آن را برگزار نکنیم.

این سپرده‌گذار موسسه ثامن‌الحجج ادامه داد: یکی از اصرارهای آقای احمدی این بود که اخباری از جلسات منتشر و بیرون درز پیدا می‌کند، درحالی‌که در سومین جلسه‌ای که در دفتر آقای احمدی برگزار کرده و هنوز از بانک مرکزی خارج نشده بودیم، اخبار جلسه در کانال تلگرام موسوم به بانک مرکزی تمام اخبار آن را منتشر کرد که بعد متهم شدیم که اخبار جلسه را ما عنوان کردیم، درصورتی‌که هنوز موبایلمان را هم در ورودی بانک مرکزی تحویل نگرفته بودیم.

کریم نژاد تصریح کرد: مقرر کردیم که اگر بانک مرکزی قصد دخالت دادن نظر سپرده‌گذار را برای حل مشکل ثامن‌الحجج دارند، به‌صورت مکتوب از طریق سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت طرح‌ها را خدمتشان ارائه دهیم و آن‌ها هم مکتوب جواب دهند.

وی در مورد اینکه آیا بانک مرکزی نمی‌خواهد این موضوع به سرانجام برسد؟ گفت: بله برداشت ما هم که در جلسات حضور داشتیم این است، زیرا هیچ همت و جدیتی برای حل مشکلات سپرده‌گذاران با ارقام بالاتر از 300 میلیون تومان ندارند و هر بار وقت‌کشی کردند تا ببینند وضعیت بازار بخصوص ملک چگونه خواهد شد تا بلکه بتوانند در این فضا سودآوری کنند.

نماینده سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج در پاسخ به این سوال که آیا بانک پارسیان به تعهدات خود عمل کرد، گفت: متاسفانه بانک پارسیان در ظرایف اداری و جزییات کار، خیلی برای مردم مشکل تراشی کرده و یکی از مشکلات این است که یک گواهی تسویه‌حساب به دست مردم داده است که این گواهی‌ها مثلاً ابلاغیه‌های جدیدی نیاز دارد.

کریم نژاد اضافه کرد: مثلاً سپرده‌گذاری که سیصد و یک‌میلیون تومان و یا بیشتر سپرده‌گذاری کرده است، حتی می‌گوید یک‌میلیون تومان را نمی‌خواهم و از سیصد میلیون تومان حتی یک‌صد میلیون تومان اولش را بدهید، اما بانک به تعهداتش عمل نمی‌کند و مشکل می‌تراشد.

به گفته وی، بررسی وضعیت سپرده‌گذاران به میزانی طولانی شد که فرمول‌های محاسباتی بدهکاران وام در اصفهان و تهران متفاوت است، مثلاً اگر سپرده‌گذاری صد میلیون تومان وام بدهکار است و 150 میلیون تومان سپرده‌گذاری کرده است و باید وام را کم کند و مابه‌التفاوت به او پرداخت کنند که مثلاً در اصفهان برای بهره این وام صد میلیون تومانی، 30 الی 37 میلیون تومان کم می‌کنند، اما در تهران حدود 25 میلیون و هیچ فرد و نهادی هم‌هم جوابگو نیست.

این سپرده‌گذار موسسه ثامن‌الحجج در مورد اینکه عنوان شد افرادی وام گرفتند و پرداخت نمی‌کنند، آیا لیست از آن‌ها مشخص و شناسایی‌شده است، گفت: از آقای احمدی دبیر کل بانک مرکزی درخواست کردیم که لیست را ارائه و یا انتشار دهند اما متاسفانه مطرح کردند که نمی‌توانیم؛ اصل موضوع این است که تعدادی از وام‌گیرندگان مسئولین با افراد وابسته به مسئولین این وام‌ها را گرفتند و لیست‌ها محرمانه است.

کریم نژاد در مورد این سوال که بانک مرکزی اقدامی برای بازپس‌گیری وام‌های داده‌شده انجام داده است، پاسخ داد: از دو سال قبل قرار بود در این مورد اقدام کند، ولی تاکنون اقدام عملی انجام‌نشده و آقایانی که وام گرفته بودند، یا بابت آ چک و سفته داشتند و یا مدارکشان نیست و گم‌شده است.

وی در خصوص شناسایی اموال موسسه ثامن‌الحجج و اینکه چه میزان از آن ملک و دارایی است، بیان کرد: متاسفانه این اطلاعاتی است که ما هم از بانک مرکزی درخواست کردیم و آقای احمدی هیچ اطلاعاتی در اختیار ما نداده‌اند.

نماینده سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج در مورد پیگیری قضایی حقوق سپرده‌گذاران، اظهار کرد: هیئت اجرایی به فراخور تصمیماتی که آقایان گرفته بودند، حدود پنج ماه فعالیت و پیشنهادهای اجرایی را ارائه کرد، اما به دلایل نامشخصی مجبور به استعفا شدند که آقای احمدی در مورد آن گفت دستور مقام قضایی بود، اما رئیس هیئت اجرایی آن را رد کرد و می‌گوید دستوری برای استعفا به دستم نرسیده و اگر قرار بوده که استعفا دهند، می‌توانستند به دلیل اینکه قدرت اجرایی داشتند، عزلشان کنند و نه استعفا دهند.

کریم نژاد ادامه داد: اکنون هیئت اجرایی جدیدی از سوی بانک مرکزی و بانک پارسیان ایجادشده که هنوز شاکله اجرایی حل مشکل را نتوانستند، ارائه دهند و می‌گویند طرح خود را انتشار می‌دهیم یا اینکه چند روز دیگر راه‌حل می‌دهیم اما این کار را انجام نمی‌دهند.

وی در خصوص دلیل استعفای هیئت اجرایی گفت: طبق گفته آقای محمدی این بود که با توجه به فضای جدید و اینکه به‌هرحال طرح‌ها و راهکارهایی که هیئت اجرایی پیشنهاد می‌دهد و هیئت تصویب به دلایلی آن را نمی‌پذیرد و بدون ثمر است، استعفا دادند، البته مواردی و پشت پرده‌هایی هم بود که ایشان مطرح نکردند.

نماینده سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج با اشاره به اینکه در مورد خرید سپرده‌های ثامن‌الحجج گفت: این موضوع را بارها پیگیری کردیم و همه منکر آن شدند، درحالی‌که اکنون خرید سپرده‌های مردم انجام می‌شود و کافی است اگر به سایت شیپور، دیوار و... بروید که در آنجا آگهی کردند و سپرده‌های ثامن را با 30 درصد کمتر از میزان سپرده خریداری می‌کنند.

 وی تصریح کرد: جالب است فردی که سپرده را 25-30 درصد کمتر خریداری می‌کند، می‌داند ممکن است پولش را ندهند یا اینکه مشخص نیست چه زمانی پرداخت کنند، چگونه یک فرد می‌آید با 30 درصد ریزش اصل پول سپرده‌های مردم را بخرد؟ و بانک مرکزی در این مورد گفتند چنین چیزی صحت ندارد اما جالب است که در همه‌جا آگهی می‌کنند.

کریم نژاد افزود: اطلاع داریم که از کانال‌ها و روش‌های مختلفی می‌توانند به پول یا ملکی که شناسایی نشده و در اموال ثامن قرار نگرفته است، به‌راحتی دسترسی پیدا کنند و یا اینکه این سپرده‌ها سر از کجا درمی‌آورد، هنوز مشخص نیست.

نماینده سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌الحجج با بیان اینکه رئیس بانک مرکزی همه این موارد غیرقانونی عنوان کرد، بیان داشت: هنوز این غیرقانونی‌ها انجام می‌شود و مردمی که جانشان به لبشان رسیده به عده‌ای مانند کفتار روی آورده و سپرده‌هایشان را خریداری می‌فروشند که علت آن نبود فضای مشخص و روشن و شفاف از آینده است.

وی در پایان با اشاره به ابهام ایجادشده برای سپرده‌گذاران کلان موسسه ثامن‌الحجج گفت: آقایان راحت توانسته‌اند سوءاستفاده کنند، البته به نظرم این فضا تعمدی هم است تا که وضعیت شفاف و روشن نشود؛ گروه هیچ‌کسی نمی‌آید با سپرده خود را 30 درصد کمتر بفروش برساند.

نماینده دیده‌بان شفافیت و عدالت: مشکل سپرده‌گذاران حل نشد که هیچ، بلکه تشدید شد

نحوی نماینده موسسه دیده‌بان شفافیت هم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی الف، در مورد آخرین وضعیت سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج، گفت: وضعیت سپرده‌گذاران در خوب نیست و سپرده‌گذاران با رقم‌های متفاوت از سپرده‌های کلان تا خرد بلاتکلیف هستند و دورنمایی برای آن‌ها مشخص نیست و امیدی به حل مسئله‌شان ندارند.

وی افزود: مسائل متعددی رخ‌داده که ابهامات و نگرانی‌های آن‌ها را بیشتر کرده است مانند شرخرهایی می‌خواستند و می‌خواهند سپرده‌ها را با درصد پایین‌تر خریداری کنند یا اینکه پیشنهاد‌هایی در پشت‌صحنه به ضرر سپرده‌گذاران است و به نظر به سود صاحبان اصلی موسسه ثامن‌الحجج است.

نماینده هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: هیئت تسویه شکل گرفت و تصمیماتی هم گرفته شد تا زمین‌ها و اموال ثامن فروخته شود و تا از به‌صورت تدریجی به سپرده‌گذاران پرداخت شود.

نحوی با اشاره به اینکه جلساتی با آقای احمدی دبیر کل بانک مرکزی و برخی کارشناسان بانک برگزار شد، گفت: آذر سال گذشته اولین جلسه و در طی این مدت دو، سه جلسه دیگری برگزار شد؛ البته جلسه تصمیم‌گیری نبود، بلکه صرفاً ارائه گزارش‌های از فعالیت‌های بانک مرکزی در جهت حل مشکلات بود.

وی با بیان اینکه نهایتاً مشکل سپرده‌گذاران همچنان روی زمین است و مشکلاتشان حل‌نشده است، تصریح کرد: حتی نگرانی سپرده‌گذاران به دلیل تاخیر و گذشت زمان تشدید شده است.

نماینده اضافه کرد: در این مدت افرادی (سپرده‌گذاران ثامن) به دلیل فشارهای روانی سکته و فوت کردند؛ لذا وضعیت سپرده‌گذاران وضعیت تلخ و سرانجام نامعلوم و مبهمی دارد.

نحوی در مورد اینکه آیا حل مشکل سپرده‌گذاران برای ثامن خیلی پیچیده است؟ پاسخ داد: به نظر می‌آید پیچیده شده باشد، زیرا مشاهده می‌کنیم در برخی موسسات دیگر، برخوردهای متفاوت انجام می‌شود، فرض کنید برخی بانک‌ها که پرداخت سپرده‌ها را متوقف کرده بودند، امروز می‌خواهند اصل سپرده را با محاسبه سود پرداخت کنند، هرچند شاید این موسسات هرکدام راه‌حل‌های متفاوتی داشته باشند، اما مسئله این است که سپرده‌گذاران با امنیت خاطر و آرامش از اینکه دولتی و بانک مرکزی معتبری این سپرده‌ها را تضمین کرده است، با آن‌ها برخورد شود.

وی با تاکید بر این‌که نمی‌توانیم بگوییم این موسسات مانند ثامن غیرقانونی بوده‌اند، گفت: موسسه ثامن‌الحجج بیش از 500 شعبه در سراسر کشور داشته است و در تلویزیون تبلیغ می‌کرد و حتی پشتیبان اصلی برنامه پرمخاطب ماه‌عسل در تابستان 94 بود و نمی‌توان گفت مردم بیخود رفته‌اند در اینجا سپرده‌گذاری کردند.

نحوی با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی باید تمام مسائل جانبی موضوع موسسه ثامن را بپذیرند و یک‌راه حلی برای آن ایجاد کنند، گفت: مشکل به این برمی‌گردد که بانک مرکزی مسئولیت اصلی خود را که نظارت بر بازار پول است، رها کرده و بانک مرکزی بانک مرکزی مقصر است.

نماینده هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در پاسخ به این سوال که افرادی که از موسسه ثامن وام گرفته‌اند، شناسایی‌شده‌اند، گفت: برای سپرده‌ها و وام‌ها لیست وجود دارد و افراد مشخص هستند و حساب و کتاب داشته و همه موارد شفاف و مشخص است.

وی تصریح کرد: ممکن است موسسه ثامن‌الحجج وام‌های آنچنانی و کلان را با وثیقه‌های ضعیف به افرادی داده باشد؛ موضوعی که بارها در این جلسات گفته شد، مثلاً حتی یک چک به‌عنوان وثیقه در قبال وام کلان گرفته نشده است و افراد صاحب‌منصب یا اقوام او با آن‌ها این وام را گرفته‌اند.

نحوی ادامه داد: اگر قرار است که این موارد افشا شود، بهتر است یکی از موارد مفسده غیرقانونی یا غیرموجه بودن آن‌ها است که بدون ضوابط مشخص قانونی و رعایت چارچوب‌ها، تسهیلاتی را در اختیار افرادی قراردادند که اکنون هم بخشی از گرفتاری‌های بانک‌ها همین موضوع است.

به گفته وی، مثلاً یکی از مشکلات این بود که بخشی از دارایی‌های موسسه ثامن‌الحجج به نام مجموعه و موسسه نیست و به اسم افراد حقیقی است که این موارد جزو مفاسد اقتصاد است که در این موسسات رخ‌داده است، البته بانک مرکزی خوشبختانه با قوه قضاییه و وزارت اطلاعات این افراد را احضار کردند.

نماینده هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید بپذیرد که در مقطعی نتوانست نظارت کافی و مقتدرانه بر تشکیل، تاسیس و ادامه فعالیت این موسسات داشته باشد و باید این مسئولیت را بپذیرد و به مردم نشان دهد که دولت، حاکمیت و بانک مرکزی در مقابل این مسائل ایستاده و پاسخگوست و مسئولیت‌پذیر است و آن را مدیریت می‌کند به صورتی که مردم کمترین آسیب و لطمه را بخورند.

نحوی در مورد اقدامات بانک پارسیان برای بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران، گفت: قرار بود سپرده‌ها به بانک پارسیان بانک منتقل شود و برخی مبالغ را به سپرده‌گذاران پرداخت کند؛ منابع آن‌هم توسط بانک مرکزی تامین و در اختیار بانک پارسیان قرارگرفته بود.

وی تاکید کرد: تا جایی که اطلاع دارم سپرده‌ها را تا سقف سه میلیون تومان تعیین تکلیف و تسویه شدند و بخشی که تا سی میلیون تومان بود را هم پرداخت کرد؛ اما بخش زیادی از سپرده‌گذاران هنوز تکلیفشان مشخص نیست.

نماینده هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در مورد نقش بانک مرکزی، گفت: با اطلاعاتی که از مسائل موسسه ثامن دارم و طبق جلسات برگزارشده به نظرم نبایستی مقصر این مسئله که در جامعه پیش‌آمده را صرفاً بانک مرکزی اعلام کنیم، هرچند این بانک پیشانی و نقش اصلی این مسئله است، اما موضوع گسترده است.

نحوی با بیان اینکه شبکه‌ای از فساد دست‌اندرکار می‌شوند تا این مسائل ایجاد کنند، بیان کرد: به نظرم کم‌کاری و سهل‌انگاری بانک مرکزی نقطه اصلی است، اما بخش‌های دیگر هم در کشور وجود دارند که در شکل‌گیری چنین موسسات مفسده خیزی دخیل بودند، مانند وزارت تعاون سابق.

وی تصریح کرد: اگر سراغ افرادی بروید که این موسسات به چه کسانی سودهای کلان و تسهیلات ویژه دادند و اینکه به افراد قول و عده سودهای بانکی بالا داده شد و آمدند سرمایه‌گذاری کردند که این سپرده‌ها به املاک و ملک تبدیل شد تا چه اتفاقی بیافتد؟ یعنی باارزش افزوده ناشی از گران شدن قیمت زمین می‌خواستیم برای کشور چه کنیم؟

نماینده هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت ادامه داد: به نظرم شبکه‌ای از قوانین، اتفاقات و تصمیمات غلط و مفسده خیز باعث پیدایش این موسسات شد؛ اینکه ما یک نفر و یک‌نهاد را زیر سوال ببریم مشکل را حل نمی‌کند و دوباره چند روز دیگر در جای دیگر مشکلی دیگر ایجاد خواهد شد.

نحوی در مورد تعلل بانک مرکزی برای حل مشکل سپرده‌گذاران ثامن‌الحجج گفت: نمی‌دانم چرا بانک مرکزی تعلل می‌کند، زیرا موسسات مالی غیرقانونی تعدادشان زیاد است و همه آن‌ها مشکل و مسئله‌دارند.

وی در مورد طرح شکایت دیده‌بان شفافیت و عدالت در دستگاه قضا، گفت: دیده‌بان پیگیر این موضوع است و می‌خواهد مسئله حل شود. مسئولیت دولت، حکومت و حاکمیت در حل مسائل مردم از وظایف اصلی آن‌ها است، اما اینکه عده‌ای معترض ناآرامی در جامعه ایجاد کنند، چیزی نیست که کسی به دنبال آن باشد.

نماینده هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت عنوان کرد: قوه قضاییه مسئله موسسات اعتباری مانند ثامن را بررسی و دنبال می‌کند اما این موضوع پیچیدگی‌هایی دارد؛ مسئله این است که قرار است چه کسی هزینه آن را بدهد؟ آیا این هزینه باید از طرف مردم پرداخت شود یا دولت یا حاکمیت؟

نحوی در پایان گفت: به باور برخی، هزینه این شرایط ایجادشده را بر عهده مردم می‌بینند، اما دیده‌بان نظرش این نیست و می‌گوید این به دلیل ضعف و سوء مدیریت در کشور رخ‌داده و حاکمیت باید تاوان آن را بدهد و به مردم اطمینان دهد که پاسخگوست. این باعث تقویت بنیان‌های حاکمیت و دولت و بانک مرکزی می‌شود و مردم حس می‌کنند که در مقابل مشکلات ایجادشده پاسخگو و مسئول وجود دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۹۳۷۳۴۰۸:۳۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
نفرین بر رانتخوران و خائنان اقتصادی
ناشناس۱۹۴۱۶۸۱۳:۴۸:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
لطفا پس از برقراری ارامش در جامعه مسله حقوق های نجومی و پاداش های کلان مدیران بانکی ومعوقات کلان بانکی فراموش نشود که اگر اینها حل شود نصف هزینه های مصرفی کشور حل میشود
ناشناس۱۹۳۷۴۱۰۸:۵۴:۵۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
بانک مرکزی انقدر نظارتش ضعیف بوده و هست که. مدیران بانکی چو بگرفتند پاداش ز زیان خویش*بسی اتش زدند به دیده و دل سهامداران دلریش خویش
موسوی۱۹۴۲۲۵۱۴:۵۳:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
مسئولان فقط بگن خواسته های مردم به حقه و کاری نکنن که فاییده ای نداره بدتر مردم رو عصبانی می کنه . خوب این همه اهمال کاری و بی مسئولیتی فقط در مورد موسسات و بانکها. کمترین چیزی که مردم رو کمی آروم می کنه کنار رفتن مسئولین اقتصادیه . بابا آقای سیف با این همه ضعف چرا استعفا نمی ده یا چرا رئیس جمهور برکنارش نمی کنه ؟ نکنه اینم ذخیره نظامه ؟!
ناشناس۱۹۳۷۴۴۰۹:۰۲:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
چرا بانک مرکزی با اگاهی از اینکه از سال های قبل بانک ها با اعمال صوری و ساختگی اقدام به ساختن سود های صوری و کاغذی میکرده اند جلوی انها را نگرفت بسیاری از بانک ها که معوقات کلانی داشتند برای جلوگیری از اشکار شدن این موضوع همه ساله به بدهکاران کلان وام مجدد می داده اند و از محل ان بدهی قبلی انها را وصول و درحقیقت مخفی میکرده اند و به این اهداف کذایی می رسیدند1 کاهش صوری معوقات2 افزایشی نشان دادت تسهیلات پرداختی3 ایجاد سود کاذب از محل تمدید وام ها که به انها سوده های موهومی یا کاغذی و یا صوری4 گرفتن پاداش های بسیار کلان در طی این 10 سال گذشته5 گرفتن پست های بالاتر6 به تاخیر انداختن رسیدگی در اعطای تسهیلات کلان مسله دار
ناشناس۱۹۳۷۴۵۰۹:۰۸:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
در سال اقتصاد مقاومتی تولیدو اشتغال بانکی ها بدادند وام صوری خودرود به خود در یکی از بانک های کشور که زیان سنگینی هم دارد مسولان بانک علاوه بر پرداخت پاداش ویژه تراز یک وام صوری خودرو یعنی فقط روی کاغذ نشان داده می شود که این وام برای خرید خودرو بوده اقدام به پرداخت قریب 20000 وام صوری به مد یران و پرسنل خود با سود 10 درصد و 10 ساله نموده اند در حالی که زیان سنگینی داشته و سپرده های 23 درصدی زیادی جذب کرده اند و این دز حقیقت یعنی تاراج سپرده های مردم در زمان حال و دربدری سپرده گذاران بانک در اینده نظیر همان چیزی که در ثامن الحجج پیش امده ایا با این قریب 20 هزار وام صوری نمیشد 20هزار فرصت شغلی ایجاد کرد
ناشناس۱۹۴۲۰۷۱۴:۳۳:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
سازمان بازرسی کل کشور باید ورود کند به این مسله مهم و وام های صوری و پاداش های حاصل از زیان را به جدیت پیگیری نماید
ناشناس۱۹۴۲۲۴۱۴:۵۳:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
دیده بان شفافیت از سازمان بازرسی بخواهد این موضوع مهم را بازرسی کنند
ناشناس۱۹۴۳۹۶۱۷:۵۰:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
قراردادهای بانکی یک بندی داره که در هر زمانی غشی در قرارداد پیدا بشه اون وام به دین حال تبدیل میشه و بانکی ها باید سریعا این پول های حرام را برگردانند و با مدیرانشان که این فساد را ایحاد کرده اند باید برخورد اداری لازم صورت بگیره
ناشناس۱۹۴۳۹۹۱۷:۵۳:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
اصلا چه معنی داره در شرایطی که جامعه نیاز به تولید و اشتغال داره بانکی ها دست به این اعمال مجرمانه بزنند
ناشناس۱۹۳۷۴۸۰۹:۱۳:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
چرا باید در مبارزه با نجومی بگیران منویات رهبری در برخورد با انها لحاظ نشود و انها را با تعابیری نظیر ژن برتر و ذخایر انقلاب بنامیم چرا با نجومی بگیران برخوردی نشد برای نمونه چرا مدیر عامل سابق بانک ...پس از بوجود امدن مسایل نجومی بگیران از ان بانک به بانک ...رفته و ریس هیت مدیره این بانک گردیده است
ناشناس۱۹۳۷۵۳۰۹:۱۷:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
ایا می دانید تعدادی از بانک ها اصلا سر فصلی تحت عنوان حساب پس انداز قرض الحسنه ندارند و به جای ان حساب های انحرافی دیگری تحت عنوان جاری کارت قرض الحسنه ایجاد کرده اند که ماهیت قرض الحسنه را ندارد و یا تعداری از بانک ها که چند دهه سابقه فعالیت قرض الحسنه در کنار سایر فعالیت های بانک داشته اند این قضیه قرض الحسنه را منسوخ کرده اند
ناشناس۱۹۳۷۵۵۰۹:۲۵:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
در همه موارد فساد مثلا مدیر و مسئول که با رانت خواری هم به این سمت رسیده حالا دیگه تصور کرده بیت المال ارث پدری اش است.
ناشناس۱۹۳۷۶۵۰۹:۳۷:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
جالب است بدانید بانک مرکزی و سازمان بورس همه ساله صورت های مالی بانک ها را که حاوی اشکالات بسیار اساسی بوده برای تشکیل مجمع عمومی تایید میکرده ولی به یکباره اعلام کرده که بسیاری از بانک ها زیان اشکار و پنهان دارند و نماد انها در بورس بستع شده است
ناشناس۱۹۳۷۶۹۰۹:۴۰:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
اقا یک سوال روشن و واضح چه کسی به موسسات مجوز تشکیل و فعالیت داده و چه دستگاه و یا دستگاههای باید جلوی فعالیت این موسسات را میگرفته این مثل روز روشن است مسولان این دستگاهها را از حد اقل 10 سال قبل به اینطرف بازداشت و محاکمه کنید
ناشناس۱۹۳۷۷۲۰۹:۴۲:۳۳ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
عجب شیر تو شیری حاکم بوده بر اقتصاد کشور که مدیران بانک ها هم بگرفته اند پاداش از زیان و هم وام صوری خودرو
ناشناس۱۹۳۷۸۲۰۹:۵۴:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
لطفا پس از ارامش مسله فساد های بانکی و طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و بانک های .. و .. و.. که تا بحال چندین بار توسط نمایندگان مجلس کلید خورده ولی اجرایی نشده است عملیاتی شود
ناشناس۱۹۳۷۸۳۰۹:۵۵:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
اقای دیده بان حقوق بشر میشه لطفا یکبار هم که شده اسم و مشخصات مدیران و موسسین این موسسات مالی را به مردم اعلام کنید و وام گیرندگان کلان را هم معرفی کنید؟....چرا نمیتوانید مشخصات اینها را اعلام کنید.
گکم۱۹۳۹۸۰۱۲:۴۶:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
لطفا اقای محترم دیده بان که زحمات و سلامت شما مورد تقدیر است لطفا اسامی اعلام کنید که خود موجب استحکام نظام است
ناشناس۱۹۳۷۹۴۱۰:۰۳:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
.موسسه اسم سهامدار ومدیرش معلوم نیست که کی هست.چون وابسته به قدرتند الان راحت درامنیت منتظرند تا بانک مرکزی مشکل سپرده گذار و حل کنه .این اقایون هزاران میلیارد تومن پول هم خارج از کشور دارند وفرزندانشون هم تابعیت دوگانه دارند تا احساس خطر کنند از کشور میرن.باور کنین حکم اینها به اتهام برهمکنش زدن امنیت ملی اعدام هست.
ناشناس۱۹۳۸۰۷۱۰:۲۸:۰۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
یکی از کارهای بسیار بسیار بسیار مهم دولت این است که به جدیت تمام نسبت به وصول معوقات کلان بانکی از گردنکشان اقدام و خود دولت نیز بتدریج بدهی های خود را به بانک ها تسویه نماید وصول مطالبات معوق و مصرف انها در جهت تولید و اشتغال گامی اساسی می باشد لازم به ذکر است هرچند وقت یکبار وصول معوقات مطرح ولی هیج اراده اساسی برای وصول ان نبوده است
ناشناس۱۹۳۸۴۲۱۰:۴۷:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
بانک ... اوضاع خوبی ندارد. حتی برج در دست ساخت این بانک مدت یک سال است که رها شده.
ناشناس۱۹۳۹۳۰۱۲:۱۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
دیگه این جمله که مسئولین باید پاسخ دهند تبدیل به یه طنز شده
ناشناس۱۹۴۱۳۶۱۳:۳۸:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
قطعا مقصر اصلی در وحله اول نمایندگان مجلس هستند چون با اینکه می تونند قانون سفت و محکمی برای حل چنین معضلاتی تصویب کنند نمی کنندو به امید استفاد شخصی خود از چنین وظیفه خطیر صرف نظر می کنند در ثانی باید رئیس کل وقت بانک مرکزی را دادگاهی و زندانی و جریمه کنند که چطور اجازه می دهد چنین موسسات و بانکهای جعلی تشکیل شده و به اموال مردم بزنند اگر رئیس کل مدعی است بانکهای بدون مجوز شروع به فعالیت کرده اند این درحططه اختیارات او هست که بلافاصله اقدامات قانونی را در بر چیدن چنینی موسسات و بانکهایی انجام بدهد ولی بدلیل مختلف نمی کند و در ثانی از همه مقصر تر دادستانهای قوه قضائی هستند که اقدامات نظارتی و تعقیب قانونی را در مورد این نوع موسسات انجام نمی دهند چطور پس برای موضوعات بسیار کم ارزش داد و هوارشان بلند می شود و افراد مفلوک و بیچاره را که حتی نیاز به حمایت دارند برای چیزهای کوچکی به زندان می اندازند؟!!
ناشناس۱۹۴۱۷۷۱۳:۵۱:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
یکی از ویژگی بعضی مفسدین از نظر مردم فریبی اینست که خودرا مذهبی دو اتیشه جا می زنند.
ناظر۱۹۴۱۸۵۱۴:۱۱:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
باسلام و عرض احترام/ واقعيتيست كه وضعيت مؤسسه ثامن هم بدترازهمه مواردمذكوراست ولي نميدانم چراهيچ صحبتي ازاين مشكلات به ميان نميايد/ واقعااگرهرسپرده گذاراميدوار وقتي وجوه حاصل زحمت كشي خودرابخاطردرامان ماندن دراقتصادپرزحمت منفجرشده ايران وجوه خودرادراين موسسات به امانت سپردفكرميكردكه امروزباهتاكي وتهديدضرب وشتم يك كارمندپشت باجه اين موسسات روبروميشدايابازهم اين اشخاص رامورداعتمادخودقرارميداد؟!؟!/ سايت وزين الف فقط تنهااميدباقيمانده سپرده گذاران هستيدنميدانم قدرت وأمان انتشاراين پيام راداريديانه؟!؟
ناشناس۱۹۴۸۴۰۰۷:۰۱:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
وقتی خود رئیس بانک مرکزی توهین می کنه، وقتی آقای عباس عبدی میگه سپرده گذارها زیادی خوردن، دیگه اون کارمند بدبخت که ازش انتظاری نیست
ناشناس۱۹۴۱۸۷۱۴:۱۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
یکی از از دلایل اشاعه دزدی اختلاس این بوده که همیشه مشمول عطوفت قرار گرفته و حتی نام انان با حرف الفبا اعلان میشده. در حالیکه رئیس جمهور قبلی کره جنوبی که یک زن بوده فقط به اتهام پرداخت مبلغ ناچیزی رشوه خانمی که دوستش بود اورا دستبند زده جلو دوربین های تلویزیونی به دادگاه اوردند.
فرشید۱۹۴۲۲۷۱۴:۵۴:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
آقای توکلی! چرا در انتشار اسامی این خائنین به بیت تلمال تعلل میکنید؟
ناشناس۱۹۴۲۵۴۱۵:۲۹:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
چرا موسسین این صندوق ها اعلام نمی شود؟چه کسانی اموال مردم را دزدیدند و چطور ؟همه باید جوابگو باشند.
ناشناس۱۹۴۲۹۳۱۶:۰۷:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
می بایستی مدیران و سهامداران متخلف موسسات مالی نظیر کاسپین و فرشتگان و همدستانشان بواسطه هزینه هایی که به کشور به اشکال و صور گوناگون تحمیل نموده و بنا به گفته تمامی مسئولین نظام یکی از عوامل اصلی گله مندی مردم می باشند مطابق نظر دادستان محترم کل کشور در دادگاهی ویژه و بطور علنی محاکمه شوند.
ناشناس۱۹۴۲۹۵۱۶:۰۷:۳۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
[[درد مردم همین چیزهاست]] سخنان مهم رئیس جمهور روحانی در جلسه با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی: برخی رفتند به یک موسسه غیرمجاز اعتماد کردند و این را هم می‌گویند که به موسسه کاسپین بانک مرکزی مجوز داده ، شما می‌دانید که موسسه فرشتگان، جزو آنهایی بود که داخل این نبود و مجاز نبود داخل این شود. نمی‌خواهم تفسیرش را بگویم یک قاضی‌ در یکی از شهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری برای ما درست کرده که ربطی به دولت ندارد. [[اگر مردم از اجرای عدالت در کشور سرخورده و نا امید شوند مسلما عواقب بسیار بدی را برای امنیت کشور در پی خواهد داشت]]
ناشناس۱۹۴۳۴۶۱۷:۰۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بنده امروز مقصر اصلی در ارتباط با مشکل سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری را دولت می‌دانم که با بی‌تدبیری خود در همه ابعاد، امروز زمینه اعتراضات را فراهم می‌کند. وی بر همین اساس اضافه کرد: مردم ما حق دارند در ارتباط با حقوق تضییع شده خود به جایی پناه ببرند. وقتی امروز کسی نیست که به آنها پناه دهد، حرف‌شان را بشنود و نماینده‌های آنها هم در مجلس نمی‌توانند حرف خود را مطرح کنند و متاسفانه با سوءمدیریتی که با یک دیکتاتوری فراوان حتی اجازه نمی‌دهند این مسائل مطرح شود نتیجه آن این خواهد شد که مردم به این شکل تجمع و مسائل خود را به یک شکلی طرح کنند. پژمان‌فر افزود: بنده ضمن اینکه باید از مردم مظلوم سراسر کشور در ارتباط با این سوءرفتارها که باعث شد به این شرایط افتاده‌اند عذرخواهی می‌کنم، هشدار می‌دهم که بی‌تدبیری دولت درباره احقاق حقوق این مردم زمینه بسیاری از مسائل را ممکن است در کشور فراهم کند و انتظار ما این است که هیات رئیسه مجلس از این خودکامگی و سوءمدیریت که جلوی سوال نمایندگان را نسبت به رئیس‌جمهور گرفته، دست بردارد و اجازه دهد مجلس از حقوق قانونی خود نسبت به پیگیری مطالبات مردم استفاده کند و دستگاه‌ها را به رعایت حقوق مردم ملزم کند. وی ادامه داد: ما سوال از وزیر اقتصاد را چندین بار مطرح کردیم اما وی مطرح می‌کند که موضوع بانک مرکزی و سوءرفتارهای این بانک و رفتارهایی که در آنجا انجام می‌شود هیچکدام تحت مدیریت وزیر نیست؛ یعنی اینها به شخص رئیس‌جمهور بازمی‌گردد و اصراری که در ارتباط با این روش غلط دارند
ناشناس۱۹۴۳۵۰۱۷:۰۴:۵۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
آقا شما را به هر چه وهر که میپرستید اینقدر با اعصاب نداشته مردم بازی نکنید زودتر تکلیف سپرده گذاران ثامن الائیمه را مشخص کنید کافر که گیر نیاورده اید که بخواهید داخل پرس قرارش دهید تا مسلمان شود اکثر کسانی که داخل این موسسه سپرده گذاری کردند به خاطر اسم مقدسش وبا اطمینان به اینکه وابسته به نهادی بود که حتی یک درصد هم فکر کلاه برداری نمیکردند.الان نزدیک 6ماهه که نه زندگی داریم ونه اعصاب من باموسسه قرارداد 6ماهه بستم چون با برنامه ریزی که کرده بودم بعد 6 ماه نیاز به پولم داشتم الان حدود 6ماهه که شدیم عروسک کوکی اینهازندگیم دارد ازهم پاشیده میشود سلامتی خودم واعضاء خانواده به خطر افتاده 3تا بچه بیکار وعزب دارم جرم ما این است که به ارکان این نظام ایمان داریم وپارتی نداریم .آقایان هم که انگاری ما متجاوزان صهیون هستیم که میبایست متوسل به ارباب ویا کدخدا بشویم. تاکنون ودر هیچ زمانی چنین مال مردم خوری صورت نگرفته ودر هیچ جایی از دنیا دیده نشده چرا بانک مرکزی نسبت به رفع مشکل سپرده‌گذاران موسسه ثامن که براحتی حق برداشت از پول خود را در این موسسه ندارند، هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد؟
ناشناس۱۹۴۳۵۵۱۷:۰۷:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
من فکر می کنم باید این فریادها را شنید. بعضی از این مردمی که با تحصن کنار خیایان ها می خوابند، به نان شبشان محتاجند! زندگی ها دارد متلاشی می شود! من خواهش می کنم از مقامات مسئول در بخش های گوناگون یک مقدار دل بدهند و با توجه بیشتر و یک نگاه عمیق تر.این مشکلی ست که باید حل شود در نهایت این مشکل در همین جمهوری اسلامی بوجود آمده، حالا دائما بیندازیم گردن همدیگر! بالاخره رفته اند از نهادی یک مجوزی گرفته اند و یک نهادی هم موظف بوده که نظارت کند. حالا یکی کوتاهی کرده، یکی اشتباه کرده...! مردم این وسط چه می شوند؟ باید مراعات حال مردم را بکنیم. امیدوارم این حرف را که خواسته این مردم است و مراجعات فراوانی هم هست، این را بشنوند و از کسی که دلسوز آن هاست و می خواهد مسئله را حل کند، انشاالله بشنوند و دل بدهند و پای کار بایستند و زود این مسئله را جمع کنند. خوب نیست در شرایطی که دشمنان می خواهند اساس و موجودیت ما را تحت فشار قرار بدهند و مردم را تحت فشار مضاعف قرار بدهند، اینجور صحنه ها و اینجور اتفاقات در کشور ما مشاهده شود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین