توضیحات وزارت بهداشت درباره مرگی مشکوک

گروه سلامت الف،   3961010310

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درباره یک مرگ که عنوان شده بود به دلیل آنفلوانزای پرندگان است، توضیح داد.

به گزارش تسنیم، محمد مهدی گویا با بیان اینکه دو نوع آنفلوانزای فصلی و پرندگان وجود دارد، اظهار داشت: تا به حال موردی از آنفلوآنزای پرندگان در انسان نداشتیم و آنفلوآنزای فصلی هیچ ربطی به مصرف مرغ، تخم مرغ و گوشت نداشته و ندارد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: آنفلوآنزای فصلی با شروع فصل سرما در کشور شروع می شود و خیلی غیر معمول نیست.

وی در مورد آنفلوآنزای فصلی که در حال حاضر در فصل آن به سر می‌بریم، گفت: برخی گروهها در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بیشتری هستند و این گروههای شامل سالمندان و یا افرادی که یک بیماری زمینه ای مثل بیماریهای قلبی، ریوی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد و دیابت کنترل نشده دارند، است.

گویا افزود: بیماران سرطانی که تحت درمان هستند و کسانی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی دریافت می‌کنند و نیز خانم‌های باردار در صورت ابتلا به آنفلوآنزا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه افراد مسن و یا دارای بیماری زمینه ای باید واکسن آنفلوآنزا بزنند، افزود: کسانی مبتلا به آنفلوآنزا می‌شوند که به این توصیه توجه نکرده و موضوع را جدی نمی‌گیرند زیرا این افراد با آدم های معمولی فرق می‌کنند و آنفلوآنزا برای این افراد خطرناک تر از مردم عادی است و حتی ممکن است جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست بدهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه این افراد باید به موقع واکسن آنفلوآنزا تزریق کرده باشند، افزود: با توجه به این که در حال حاضر در فصل آنفلوآنزا هستیم، تزریق واکسن آنفلوآنزا هنوز برای افراد پرخطر دیر نیست.

گویا با بیان اینکه 3 نوع آنفلوآنزای فصلی با عنوان H1N1 ، H3N2 و آنفلوآنزای نوع B وجود دارد، گفت: بیماری آنفلوآنزا می تواند از طریق قطرات تنفسی فرد مبتلا از طریق سرفه، عطسه و ترشحات مخاطی به دیگران منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه فرد مبتلا به آنفلوآنزا می‌تواند با بوسیدن، دست دادن و در آغوش گرفتن دیگران را مبتلا کند، گفت: توصیه می‌کنیم که فرد مبتلا به این بیماری، موقع سرفه و عطسه از دستمال استفاده کند و دستمال را داخل کیسه پلاستیکی قرار داده و در سطل زباله بیندازد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت در ادامه گفت: کسانی که نکات ساده بهداشتی را رعایت نمی‌کنند می‌تواند بیماری خود را به دیگران منتقل کنند.

گویا با اشاره به اینکه ویروس آنفلوآنزا ظرف چند ساعت تا چند روز در خارج از بدن انسان از بین می‌رود و اوج دوره بیماری زایی همان موقعی است که فرد دچار علایم شدید بیماری است، تصریح کرد: تاکنون حتی یک مورد ابتلا به آنفلوآنزای پرندگان در کشور نداشتیم.

وی با بیان اینکه انتقال آنفلوآنزای پرندگان به انسان از طریق خوردن گوشت مرغ یا تخم مرغ پخته، بسیار بعید است، گفت: کسانی که در تماس با پرنده هستند، کشتارگاه کار می کنند، پرنده نگه داری می کنند،با فضولات پرنده سروکار دارند و یا در مرغداری کار می کند ممکن است در معرض این بیماری قرار گیرند.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت درخصوص علائم آنفلوآنزای فصلی نیز گفت: این بیماری در اکثر موارد با تب، سرفه، درد بدن، کوفتگی، عطسه، آبریزش بینی و گلو درد شروع می‌شود و معمولاً 3 تا 5 روز طول می کشد و خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

گویا با بیان اینکه آنفلوآنزای فصلی به ندرت باعث ذات الریه و عوارض دیگری می‌شود، گفت: البته ذات الریه ممکن است در افرادی که بیماری زمینه ای دارند، رخ دهد.

وی همچنین با ذکر این نکته که این بیماری معمولاً بدون درمان هم خوب می شود، گفت: در موارد شدید آنفلوآنزای فصلی از دارو استفاده می‌شود که این دارو در کشور موجود است و با تجویز پزشک در اختیار بیمار قرار می‌گیرد.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: نکته مهم دیگری که فرد مبتلا به این بیماری لازم است به آن توجه کند اینست که؛ باید مدت زمانی که پزشک برای استراحت تعیین کرده است در منزل استراحت کند و در محل کار و مدرسه حضور نیابد، این موضوع نه تنها برای خود بیمار اهمیت دارد و باعث می شود طول مدت بیماری کوتاه تر شود بلکه برای دیگران نیز اهمیت دارد زیرا افرادی که دارای بیماری‌های زمینه ای هستند درصورت ابتلا به آنفلوآنزای فصلی بیماریشان شدیدتر خواهد بود و ممکن است کارشان به بستری و در نهایت به مرگ بیانجامد.

گویا با یادآوری اینکه آنفلوآنزای فصلی همه ساله اپیدمی می‌شود و همه گیری‌های آن می‌تواند چند موج داشته باشد، گفت: این وضعیت در همه جای دنیا مشاهده می‌شود، ما هم اکنون در موج اول آنفلوآنزا هستیم و ممکن است بعد از چند هفته موج بعدی بیماری ظاهر شود زیرا در تمام طول فصل سرما ممکن است بیماری آنفلوآنزا ظاهر شود و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین