احمدی‌نژاد به سخنان رهبری چه واکنشی نشان خواهد داد؟

گروه سیاسی الف،   3961007025 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

احمدی‌نژاد احتمالا این پیش‌فرض را دارد که به دلیل هزینه بالای برخورد با او، جمهوری اسلامی این هزینه را تحمل نخواهد کرد و در بستر چنین مصونیتی می‌تواند پروژه خود را به پیش ببرد.

 روزنامه فرهیختگان در یادداشتی به قلم پرویز امینی، استاد دانشگاه با عنوان خطای محاسباتی احمدی‌نژاد و انفعال‌ناپذیری آیت‌ا... خامنه‌ای، نوشت: خیلی شفاف و روشن معلوم است که مخاطب اصلی صحبت‌های دیروز صبح رهبری، احمدی‌نژاد به‌عنوان رئیس‌جمهور سابق و رادیکال‌ترین معترض و مخالف کنونی است! احمدی‌نژاد پس از تلاش نافرجام در پروژه بازسازی خود، تلاش کرده است خود را در موقعیت آلترناتیو جمهوری اسلامی متعارف و در کلیت آن نشان دهد و به‌طور طبیعی، پیش‌فرض این استراتژی، فاصله‌گذاری و برجسته‌کردن مرزبندی‌اش با کل حاکمیت است. خصوصا اینکه به دلیل سوابق و چسبندگی بالای گذشته وی به جمهوری اسلامی، این تفکیک او از جمهوری اسلامی برای راهبردش ضرورت مضاعف دارد؛ مسیری که محور مشترک و راهبردی مواضع و تصمیمات احمدی‌نژاد از سال گذشته تاکنون است.

علاوه‌بر این، در نگاه از پایین به بالا احمدی‌نژاد این جمع‌بندی را دارد که اولا سطح نارضایتی‌ها از جمهوری اسلامی بالا و گسترده و عمیق است و ثانیا وی برعکس جمهوری اسلامی، از آنچنان اقبال اجتماعی‌ای برخوردار است که می‌تواند رویای خود را محقق کند. البته همان‌طور که پیش‌تر بیان کرده‌ام، اعتمادبه‌نفس فوق متعارف احمدی‌نژاد نیز او را به تحقق چنین رویایی، باورمند می‌کند که خواهد توانست آلترناتیو جمهوری اسلامی را تاسیس کند.

این مسائل، موتور تحلیلی و محرک مواضع و کردارهای احمدی‌نژاد است و پیشاپیش مشخص بود که روند رادیکالیزه کردن اعتراضاتش به دستگاه قضایی و شخص صادق لاریجانی ختم و محدود نخواهد شد و همه سطوح حاکمیت را مستقیم و غیرمستقیم دربر خواهد گرفت. اعلام عدم صلاحیت و مشروعیت صادق لاریجانی و غاصبانه دانستن حضور او در موقعیت ریاست قوه قضائیه از علائم آغازین آن بود. به نظر می‌رسد براساس تجارب پیشین از رفتارهای احمدی‌نژاد و فاصله‌گذاری از نظام به‌عنوان راهبرد غالب او، احتمال تغییر مشی احمدی‌نژاد به‌رغم صحبت‌های دیروز رهبری ضعیف است. احمدی‌نژاد در واکنش به صحبت‌های دیروز رهبری سه‌جور واکنش نشان خواهد داد.

یکم؛ انکار مخاطب اصلی صحبت‌های رهبری بودن که از نظر باورپذیری و واقعیت‌نمایی بسیار آسیب‌پذیر است و از نظر عملی نیز واکنشی منفعلانه بعد از یک دوره تجربه رادیکالیسم سفت و سخت است.

دوم؛ موضع «سکوت توام با القای مظلومیت» و «اجتماعی» کردن احساس مظلومیتش با تاکید بر اینکه با صحبت‌های رهبری، باب نقد و اعتراض بسته شده است که هر دوی این مواضع موقت خواهد بود و با توجه به تجربیات پیشین، نمی‌توان این جمع‌بندی را داشت که صحبت‌های رهبری برای احمدی‌نژاد جنبه بازدارندگی اساسی و تغییری در راهبرد اصلی او به شرحی که گفته شد، داشته باشد.

سوم؛ استقبال از ورود رهبری به این مناقشه و تداوم رویکرد اعتراضی و انتقادی و رادیکال خود البته این‌بار در یک سطح بالاتر یعنی رهبری و به تلویحات اعتراضی خود درباره رهبری در این مدت، صراحت بخشیدن است.

به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد با توجه به پیش‌فرض‌هایی که در حرکت خود دارد و مواضع و رفتارهایی که تاکنون اتخاذ کرده است، به شکل ناگزیری فرجام کارش به رویارویی با جمهوری اسلامی منجر خواهد شد یا به تعبیری احمدی‌نژاد در موقعیتی است که بعد از این، اصل رویارویی با نظام است مگر اینکه او در نظر و عمل خلاف آن را اثبات کند.

 اما خطای احتمالی احمدی‌نژاد در محاسباتش در کجاست؟

احمدی‌نژاد احتمالا این پیش‌فرض را دارد که به دلیل هزینه بالای برخورد با او، جمهوری اسلامی این هزینه را تحمل نخواهد کرد و در بستر چنین مصونیتی می‌تواند پروژه خود را به پیش ببرد. این پیش‌فرض البته بارها نقض شده است. یکی از مهم‌ترین مقاطع آن، در انتخاب اسفندیار رحیم‌مشایی به‌عنوان معاون اول در دولت دهم، درست بعد از حوادث سال ۸۸ است.

احمدی‌نژاد به‌رغم نارضایتی رهبری، این تصمیم در آن مقطع را با این پیش‌فرض اتخاذ کرد که در شرایط بحرانی و چالشی بعد از انتخابات، در حالی که مدیریت کشور درگیر یک مناقشه گسترده است، جبهه‌ای جدید و از درون خود باز نخواهد کرد و این شرایط اتفاقا بهترین شرایط برای اتخاذ چنین تصمیمی است و هزینه‌های احتمالی ورود رهبری به این مساله، درست در این شرایط که خود اصل نظام در معرض خطر است، بالاست و از دایره مصلحت‌اندیشی خارج خواهد بود. دومین مقطع، مناقشه روی برکناری وزیر وقت اطلاعات و متعاقب آن مخالفت رهبری و خانه‌نشینی 11 روزه اوست که قرار بود با بالا بردن هزینه‌ها به تجدیدنظر رهبری در تصمیمش منجر شود.

ماجرای یکشنبه مجلس و کاندیداتوری مشایی برای ریاست‌جمهوری سال 92 و نیز کاندیداتوری خود در انتخابات اخیر، مجددا ازجمله مواردی بود که احمدی‌نژاد فکر می‌کرد با بالا بردن هزینه‌های مخالفت با او، می‌تواند حاکمیت را به‌نفع تصمیم و مواضع خود بچرخاند. در همه این موارد، جمهوری اسلامی و در راس آن رهبری، نشان داد که این هزینه‌سازی‌ها نمی‌تواند آن چیزی را که حق و درست و مصلحت می‌داند، منتفی کند. سوابق جمهوری اسلامی در دوره امام نیز چه در مواجهه با شریعتمداری در مقام مرجع تقلید و مرحوم منتظری در موضع قائم‌مقام رهبری و چه با بنی‌صدر در موقعیت رئیس‌جمهور ۱۱ میلیونی، موید همین رویه است.

صحبت‌های دیروز رهبری و صراحتش در خطاب انتقادی و اعتراضی قرار دادن احمدی‌نژاد نیز حاکی از انفعال‌ناپذیری ایشان بود. صحبت‌های رهبری از نظر ملامت اخلاقی و شرعی و سیاسی‌کردن احمدی‌نژاد بسیار شبیه سخنرانی رهبری در ملامت احمدی‌نژاد با توصیف رفتار او در جلسه 15 بهمن سال 91 به‌عنوان خلاف شرع، خلاف اخلاق و خلاف قانون بود.

این انفعال‌ناپذیری آیت‌ا... خامنه‌ای از وجهی در شجاعت شخصیتی وی ریشه دارد. متناسب با تصمیمات و مواضع و کردارهای آیت‌ا... خامنه‌ای در این سال‌های طولانی، دریافته‌ام که ایشان به اقتضای حکمت و عقلانیت سیاسی و تقوای درونی، انعطاف‌پذیر است؛ اما به سبب خصلت شجاعت شخصیتی، فردی انفعال‌ناپذیر است و نمی‌توان ایشان را در چارچوب شرایط تحمیلی منفعل کرد.

انتخاب احمدی‌نژاد با این مواضع و کردارها به عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز مدارا با همه روسای‌جمهور منتخب مردم از هاشمی و خاتمی تا احمدی‌نژاد و روحانی به‌رغم خطاهای راهبردی و عملی آنها در کنار مواضعی مثل مواضع دیروز رهبری درباره کردارهای احمدی‌نژاد به‌خوبی مرز انعطاف و انفعال را در رهبری نشان می‌دهد.

البته بارها این شجاعت و انفعال‌ناپذیری رهبری در مواضع مستحکمش روی استقلال و ایستادگی در برابر دولت آمریکا و داشتن موضع تهاجمی و فعال در برابر رژیم صهیونیستی، در ماجرای منا و تهدید به اقدام خشن جمهوری اسلامی علیه حکومت عربستان و نیز خطبه نمازجمعه ۲۹ خرداد سال ۸۸، تجربه شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۹۳۹۸۰۶:۵۵:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۷
سلام خدا بر رهبر فرزانه انقلاب
سید۱۷۹۴۱۵۰۷:۳۴:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۷
همه افراد در برابر قانون باید برابر باشند بدون تعارف. ولی آیا تاکنون چنین بوده؟ چرا ایشان باید احساس امنیت کند؟
ناشناس۱۷۹۴۵۷۰۸:۵۱:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۷
آیت الله خامنه ای : کسانی که همه امکانات کشور را دارند یا داشتند حق ندارند نقش اپوزیسیون بازی کنند نکات: 1ـ اولویت اول "کسانیکه همه امکانات کشور را دارند" و سپس اولویت دوم"کسانیکه ... داشتند" 2ـ "کسانیکه همه امکانات کشور را داشتند" فقط احمدی نژاد نبوده‏، دیگرانی هم بوده اند، که اگر ملاک و معیار "خدمات و صدمات" شان را نظر و فرمایشات آیت الله خامنه ای در نظر بگیریم به حقیقت و صواب نزدیکتر شده ایم.
ناشناس۱۷۹۸۳۲۱۴:۲۵:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۷
مهم همزمانی این سخنان با کارهای احمدی نژاده.
عابد۱۷۹۴۷۶۰۹:۲۵:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۷
الله اکبر...پاینده باد رهبر...
ناشناس۱۷۹۵۰۴۰۹:۵۱:۵۳ ۱۳۹۶/۱۰/۷
سخنان ایشان فقط برای احمدی نژاد نبود شامل روحانی هم بود که تمام امکانات دست ایشان هست و طلبکار نظام هم شده است
ناشناس۱۷۹۶۶۶۱۲:۲۳:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۷
فرمایشات مقام معظم رهبری هم مدیران سابق و هم مدیران فعلی کشور را هدف داشته است . که البته جملگی باید در حیات سیاسی به توصیه های رهبری گوش جان دهند متاسفانه در هیاهوی دلالان سیاسی شناخته شده و سیاست بازی گروههای حامی مدیران فعلی کلا خود را به شامل ندانسته و همه توان خود را معطوف به این نموده اند که صرفا مقام معظم رهبری هدفش مدیران قبلی بوده است لطفا فرمایشان مقام معظم رهبری را تحریف نکنید و در بازی گثیف سیاسی فضای ملتهب گشور را بیش از این مشوش نکنید هر دو گروه مدیران سابق و مدیران فعلی باید خود را هدف بیانات معظم له دانسته و بکوشند در پاسداری از فضای نقد سالم و شریف نکات اصلاحی برای مطلوبیت ساختارهای اداری و مقننه و قضائیه کشور را با صلاحیت مدیریت و راهبری نمایند این فعلا کافی است
ناشناس۱۸۰۰۰۰۱۶:۵۸:۲۳ ۱۳۹۶/۱۰/۷
مرگ بر دشمنان ملت و نظام ایران
ناشناس۱۸۰۰۳۵۱۷:۲۹:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۷
سخنان رهبر عزیز, خیلی عالی بود و برای ما جوانها که در این مدت درهاله ای از ابهام بودیم, بسیار روشنگرایانه بود. هر از گاهی ما جوانان در دوراهی و تشویش قرار میگیریم, رهبر انقلاب با این سخنان ذهن ما را روشن و از سمپاشی های نفاق گرایانه, مصون نگه میدارند
مریم۱۸۰۱۹۹۲۰:۴۴:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۷
احمدی نژاد دیگه شورشو درآورد احمدی نژاد کاس وکوزتو جمع کن برو بیرون از دنیای سیاست،تو داری دشمن نظام وانقلاب میشی
ناشناس۱۸۰۴۴۶۰۰:۱۵:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۸
برید سخنرانی بوشهرش رو ببینید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین