کتاب‌های پرفروش دفاع مقدس؛ از رکورد یک کتاب قدیمی تا استقبال از «پسرک فلافل‌فروش»+ عکس

گروه فرهنگی الف،   3961005202

پرفروش‌های نشر دفاع مقدس در ۹ ماه اخیر سال جاری نشان می‌دهد که باز هم صدر فهرست با خاطرات این حوزه است. در این میان، پرداختن به خاطرات مدافعان حرم و پیوند آن با جنگ تحمیلی، توانسته باب تازه‌ای در ادبیات مقاومت ایران باز کند.

کتاب‌های پرفروش دفاع مقدس؛ از رکورد یک کتاب قدیمی تا استقبال از «پسرک فلافل‌فروش»+ عکس

جنگ تحمیلی سال‌هاست به اتمام رسیده اما هنوز برای برخی از سربازانش به اتمام نرسیده است. سال‌هاست که سربازان دیروز، دست به قلم شده‌اند و دیده‌های خود را از میدان نبرد در قالب آثار ادبی و هنری در قامت کلمات بیان کرده‌اند.

بررسی بازار نشر نشان می‌دهد که کتاب‌های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس سال‌هاست که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه است. در سال‌های اخیر به ویژه با ایجاد رویکرد جدید در ادبیات دفاع مقدس، آثار منتشر شده در این زمینه همواره در فهرست پرمخاطب‌ترین آثار مطرح هستند. در 9 ماه گذشته سال نیز کتاب‌های منتشر شده در این رابطه در میان پرمخاطب‌ترین آثار در سال 96 مطرح هستند. در این گزارش تلاش شده تا برخی از عناوین پرفروش در 9 ماه گذشته سال شناسایی و معرفی شود.

پرفروش‌ترین آثار دفاع مقدس در 9 ماه گذشته سال نشان می‌دهد که کتاب‌های نوشته شده در قالب خاطرات دفاع مقدس، بیشترین اقبال را از سوی مخاطبان داشته است؛ این موضوع را می‌توان از دو وجه بررسی کرد؛ نخست آنکه در سال‌های اخیر، به ویژه از دهه 80 تاکنون، نهضت‌ جدیدی در خاطره‌نویسی دفاع مقدس ایجاد شده که تلاش دارد تا با نگاهی انسانی و رئال، به حوادث جنگ بپردازد. در این میان، انتشار خاطرات نیروهای مردمی با اقبال بیشتری به نسبت خاطرات فرماندهان مواجه شده است. شاید یکی از دلایل این موضوع، حس همذات‌پنداری است که میان مخاطب و راوی ایجاد می‌شود. از سوی دیگر، ضعف در داستان‌نویسی دفاع مقدس سبب شده تا مخاطب علاقه‌مند به این حوزه، به کتاب‌های خاطرات بسنده کند. داستان‌نویسی دفاع مقدس سال‌هاست به دلایل مختلف کم‌فروغ‌تر از خاطره‌نویسی دفاع مقدس به کار خود ادامه می‌دهد.

از جمله کارهایی که در قالب ادبیات داستانی نوشته و مورد استقبال قرار گرفته، رمان «خط تماس»، نوشته محمدرضا بایرامی است. رمان «خط تماس» در نوع خود کم‌نظیر است، چرا که زندگی و خاطرات شهدا کمتر در قالب رمان منتشر شده است، همچنین این رمان، از نادر کتاب‌هایی بوده که در این سبک نگارش شده است. ساختار این رمان از پیچیدگی‌های خاصی برخودار بوده که همین موضوع به جذابیتش افزوده است.

نویسنده اصرار دارد تا زیاد در خصوص داستان صحبت نکند حتی در رمان «خط تماس» هم کمتر نامی از شهید کاظمی دید می‌شود تا مخاطبان با دیدن و خواندن آن لذت مطالعه‌اش را ببرند. کتاب «خط تماس» توسط نشر «فاتحان» با همکاری کنگره سرداران و 2500 شهید نجف آباد در 252 صفحه و قطع رقعی منتشر شده و بنا به گفته نشر فاتحان، از جمله کارهای پرفروش این انتشارات در 9 ماه گذشته سال 96 است.

«عباس دست طلا» خاطرات عباس علی باقری ملقب به «عباس دست طلا» به قلم محبوبه معراجی‌پور در 9 ماه گذشته به چاپ بیست و دوم رسیده و دیگر عنوان پرمخاطب انتشارات فاتحان در ماه‌های گذشته است. این اثر بعد از اشاره مقام معظم رهبری به این کتاب مورد توجه قرار گرفت و چاپ‌های متعددی از آن در بازار نشر عرضه شد. کتاب درباره فعالیت‌های باقری در پشت جبهه به عنوان یکی از نیروهای اصناف پشتیبان جنگ است که ابعاد جدیدتری از جنگ را روایت می‌کند و به جای اینکه مانند همیشه سراغ خط مقدم برود، اخلاص، ایثار و تلاش را در پشت جبهه توصیف می‌کند.

جلد یک و دو «سلام بر ابراهیم» که به زندگی شهید ابراهیم هادی از نگاه همراهان و نزدیکان می‌پردازد، از دیگر عناوین پرفروش در 9 ماه گذشته در گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی بوده است. بنا بر اعلام روابط عمومی این انتشارات، از جلد نخست این اثر تعداد 200 هزار نسخه و از جلد دوم آن، 100 هزار نسخه به فروش رفته است. همچنین بنا بر اعلام ترنجستان سروش این دو جلد نیز در صدر فهرست نشر دفاع مقدس در 9 ماه سال 96 بوده است.

انتشار خاطرات شهدای مدافع حرم در سال‌های اخیر، باب تازه‌‌ای در ادبیات مقاومت در ایران گشوده است. این آثار هرچند به زندگی شهدای گمنام، در مقایسه با فرماندهان جنگ تحمیلی، می‌پردازد، اما با استقبال خوبی مواجه شده است. «پسرک فلافل‌فروش» از جمله عناوینی است که در ذیل این موضوع از سوی گروه فرهنگی ابراهیم هادی به چاپ رسیده  و در 9 ماه گذشته، 40 هزار نسخه از آن به فروش رفته است. این اثر دربردارنده زندگینامه و خاطرات بسیجی مدافع حرم، طلبه شهید محمدهادی ذوالفقاری است. شهید ذوالفقاری، روز بیست و ششم بهمن 93 در سامرا به فیض شهادت نائل آمد.

«پسرک فلافل فروش» حاوی مجموعه خاطراتی از پدر، مادر، خواهر و جمعی از دوستان و آشنایان شهید در ایران و عراق، از دوران کودکی تا زمان شهادت است و عنوان کتاب نیز برگرفته از عنوان یکی از همین خاطرات می باشد.

«عمار حلب»، هفتمین جلد از مجموعه «مدافعان» حرم از انتشارات روایت فتح است که به خاطرات شهید مدافع حرم محمدحسین محمدخانی می‌پردازد. این اثر توسط محمدعلی جعفری نوشته شده است.

«پیغام ماهی‌ها» که پنجمین جلد از مجموعه کتاب‌های «بیست‌و‌هفت در 27» محسوب می‌شود، کتابی 512 صفحه‌ای است که در 42 فصل به بررسی سرگذشت‌نامه استاد جنگ‌های نامتقارن محور مقاومت و فرمانده پیشین سپاه حضرت محمد رسول‌الله(ص) پرداخته است. گلعلی بابایی در این کتاب با استفاده از مصاحبه‌های حسین بهزاد، دیگر نویسنده با سابقه ادبیات مقاومت با شهید حسین همدانی، از شهدای مدافع حرم، فصول ابتدایی کتاب را به بررسی زندگی این شهید در دوران کودکی، سال های مبارزه با رژیم پهلوی، حضور در روزهای سخت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تاسیس سپاه پاسداران و عضویت در سپاه استان همدان و نبردهای داخلی جبهه کردستان پرداخته است و بعد از آن در ادامه به سراغ ماجراهای تاسیس لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) با همراهی شهیدان محمود شهبازی، حاج احمد متوسلیان و محمدابراهیم همت رفته است. بنا بر اعلام نشر بعثت، این اثر در زمره کتاب‌های پرفروش در 9 ماه اخیر سال قرار دارد.

«خداحافظ سالار»، شامل خاطرات پروانه چراغ نوروزی همسر سرلشکر پاسدار شهید حسین همدانی، از دیگر عناوین نشر بعثت در 9 ماه گذشته است. این اثر به قلم حمید حسام نوشته شده، روایتگر مقطعی از دفاع مقدس تا پایان جنگ تحمیلی است و از دیگر آثار پرفروش نشر بعثت است. از حمید حسام چند عنوان دیگر نیز در این مدت پرفروش بوده که از جمله می‌توان به «آب هرگز نمی‌میرد» اشاره کرد. این اثر روایت جانبازی است که از ابتدای دوران دفاع مقدس حضور فعالانه ای داشت. وی از ابتدای سال 62 فرمانده گردان 152 حضرت ابوالفضل (ع) لشکر 32 انصارالحسین (ع) بود که در این گردان تا بعد از عملیات کربلای 5 در سال 65 حضور داشت و به تعبیر سردار حسین همدانی نقش او در عملیات مرصاد مغفول ماند.

در میان پرفروش‌های نشر دفاع مقدس در 9 ماه اخیر سال، نام کتاب «با دست‌های خالی»، نوشته مهدی بختیاری نیز دیده می‌شود. این اثر که از سوی نشر یازهرا(س) به چاپ رسیده، حاوی خاطراتی از شهید حسن طهرانی مقدم است. یکی از ویژگی‌های مثبت کتاب این است که پس از اتمام خواندنش، تصویر کامل اما کوتاهی از شهید طهرانی‌مقدم در ذهن خواننده شکل می‌گیرد. از رشادت‌هایش در دوران جنگ و راه‌اندازی یگان موشکی سپاه تا فعالیت در باشگاه‌های ورزشی صبا و پیکان و فتح قله‌های سبلان و دماوند. از خاطرات دست اول دوستانش تا استقلالی بودنش و فوتبال دیدن‌های شبانه‌اش.

خاطرات سردار سلیمانی از دوران دفاع مقدس نیز در زمره پرفروش‌های نشر یازهرا(س) است. کتاب‌ «هجوم به تهاجم» از مجموعه «روزی روزگاری» که توسط نویسنده کرمانی کتب دفاع مقدس، عباس میرزایی جمع‌آوری شده است، به خاطرات بهمن سال 1360 تا اردیبهشت سال 1361 را از زبان فرمانده وقت لشکر 41 ثارالله(ع) می‌پردازد.

اما در میان کتاب‌های پرفروش در فروشگاه‌های مختلف شهر تهران، کتاب «وقتی مهتاب گم شد» در صدر است. این اثر که به کوشش حمید حسام نوشته شده، به خاطرات شهید علی خوش‌لفظ می‌پردازد. سال گذشته دیدار او با رهبر معظم انقلاب و انتشار تقریظ مقام معظم رهبری، نام این اثر را بر سر زبان‌ها انداخت. شهید خوش‌لفظ که چند روز پیش به جمع یاران شهیدش پیوست، در این اثر به خاطرات دوران کودکی خود تا دفاع مقدس می‌پردازد. «وقتی مهتاب گم شد»، روایتگر بخشی از ایثار و عشق نیروهای مردمی در هشت سال جنگ تحمیلی است. بنا به گفته انتشارات سوره مهر این اثر در 9 ماه اخیر سال، بیست و چهار بار تجدید چاپ شده است. همچنین در میان عناوین پرفروش کتاب‌های دیجیتال طاقچه نیز نام این اثر در زمره کتاب‌های پرفروش قرار دارد.

«آن بیست و سه نفر» با 56 چاپ، «دختر شینا» با 76 چاپ و «گلستان یازدهم» با 17 چاپ از دیگر عناوین پرفروش سوره مهر در 9 ماه اخیر سال است. «رفاقت به سبک تانک»، نوشته اکبر صحرایی که با نگاهی طنز به دفاع مقدس می‌پردازد نیز در میان فهرست انتشارات سوره مهر دیده می‌شود. این اثر نیز به چاپ سی و هشتم رسیده است.

 

«ملا صالح» نوشته رضیه غبیشی از دیگر عناوین پرفروش نشر دفاع مقدس است. بنا بر اعلام انتشارات شهید کاظمی، این اثر در صدر فروش نشر دفاع مقدس این انتشارات قرار دارد. این اثر که خاطرات ملا صالح قاری از دوران پیش از جنگ تا بعد از جنگ را روایت می‌کند، از دو وجهه مخاطب را به خود جلب می‌کند؛ نخست داستان زندگی راوی و دیگر، شخصیت اوست که در تمام سال‌های بعد از جنگ تحمیلی تا همین چند سال اخیر، در گمنامی زندگی کرده است. برای بسیاری از مخاطبان، شخصیت راوی بیش از ویژگی‌های اثر جالب و جذاب بوده است.

«از حاج ابراهیم تا خان طومان»، دومین جلد از مجموعه مدافعان حرم نشر شهید کاظمی است. کتاب حاضر مجموعه روایت‌هایی از شهدای ارتفاعات حاج ابراهیم(واقع در غرب کشور) و منطقه خان طومان(سوریه) است که دوربین‌ها قادر به ضبط آنها نبوده‌اند. هر روایت منقش به عکس یک شهید یا تصویری از منطقه عملیاتی است. بسیاری از این روایات از شهدای نام آشنای مدافع حرم نظیر شهید بلباسی، شهید کابلی و دیگر یاران شهیدشان است.

این اثر به همراه «چشم‌ روشنی»، «نورعلی»، «سیزده‌ساله‌ها» و «سفر سرخ» از جمله پرفروش‌های نشر دفاع مقدس انتشارات شهید کاظمی را تشکیل می‌دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین