برنج ایرانی در انبارها خاک می‌خورد/ برنج خارجی در بازار جولان می دهد

گروه اقتصادی الف،   3961005121 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با وجود آنکه برنج ایرانی در انبارها روی دست کشاورزان مانده است؛ اما شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمانی که ممنوعیت واردات برنج، بازهم به‌ اقدام به ثبت سفارش برنج خارجی کرد.

شرق نوشت: با وجود آنکه برنج ایرانی در انبارها روی دست کشاورزان مانده و به گفته دبیر انجمن برنج، به دلیل موجودی بیش از حد برنج تولید داخل در انبارها، قیمت این محصول با وجود اتمام فصل برداشت محصول، کمتر از سال گذشته است؛ اما شرکت بازرگانی دولتی ایران در زمانی که ممنوعیت واردات برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده بود، بازهم به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به ثبت سفارش برنج خارجی کرد.
 
مدیرعامل این شرکت می‌گوید ثبت سفارش قبل از نامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی انجام شده است؛ اما اولین نامه ممنوعیت واردات برنج، بهمن سال گذشته از سوی محمود حجتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده بود.

هر سال با آغاز فصل برداشت برنج، ممنوعیت واردات این محصول نیز اعمال می‌شود و این ممنوعیت تا اعلام مجدد متولی تنظیم بازار ادامه می‌یابد. دوم بهمن سال گذشته، وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام می‎کند که علاقه‌مندان به ثبت سفارش برنج، باید به نحوی عملیات بازرگانی خود را انجام دهند که محموله‌های آنها حداکثر تا ابتدای مرداد سال جاری ترخیص شود و از اول مرداد، باید ممنوعیت واردات برنج اعمال شود. این در حالی است که شرکت بازرگانی دولتی که یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی است، در هشتم آبان که هنوز ممنوعیت‌های واردات از نظر وزارت جهاد کشاورزی برداشته نشده بود، اقدام به ثبت سفارش برنج وارداتی کرد.

همین سیاست‌های چندگانه، برنج‌کاران را عاصی کرده است. افت قیمت برنج، جنجال سبوس را به راه انداخت؛ زیرا یک کشاورز گیلانی در جریان بازدید وزیر جهاد کشاورزی از یک کارخانه فراوری سبوس، گله‌مندی خود از کاهش قیمت برنج را اعلام کرد و شوخی وزیر با او، برای محمود حجتی دردسرساز شد. با وجود اعتراض کشاورزان به وضعیت واردات برنج، یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی، اعلام می‌کند: این ثبت سفارش، قبل از دستور ممنوعیت واردات برنج انجام شده است. ضمن آنکه بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، باید واردات برنج برای تامین ذخایر استراتژیک کشور انجام شود و این مسئله ارتباطی با بازار داخل ندارد.

واردات کمر وارد‌کننده را شکست
در حالی یزدان سیف واردات برنج را با هدف تامین ذخایر استراتژیک اعلام می‌کند که بر اساس آمارهای گمرک، یک‌میلیون‌و صد ‌هزار تن از این محصول، در شش‌ماهه نخست سال جاری به کشور وارد شده و پهلوگرفتن کشتی‌های برنج وارداتی، باعث شده محصول کشاورزان روی دست آنها باد کند. تا آنجا که جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج، می‌گوید: خوشا‌یندترین خبر برای تولیدکننده برنج، خرید بخش کوچکی از محصولات انبارهاست؛ زیرا برنج در دی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش قیمت مواجه شده است؛ درحالی‌که همیشه، در دی و بهمن به دلیل پایان‌یافتن ذخایر انبارها، قیمت برنج افزایش می‌یافت.

با انتشار خبر پهلوگرفتن کشتی‌های برنج وارداتی و ثبت سفارش‌های بیش از حد، قیمت برنج داخلی در بازارها شکست و محصول داخلی راهی انبارها شد. از شمال خبر می‌رسد بسیاری از انبارها مملو از برنج تولید داخل است و شالی‌کوبی‌‌داران با نصب پلاکاردهای هشداردهنده، به صاحبان برنج‌های داخل انبار اعلام کرده‌اند مسئولیتی را در قبال خسارات ناشی از سیل، آتش‌سوزی یا بلایای طبیعی برای محصولات ذخیره‌شده بر عهده ندارند.  طبق قانون، وزارت جهاد کشاورزی متولی تنظیم بازار محصولات کشاورزی است؛ اما دستور رئیس‌جمهور در زمینه ورود وزیر صنعت، معدن و تجارت به این مقوله، ناهماهنگی‌هایی را ایجاد کرده است. این ناهماهنگی‌ها، سیل برنج وارداتی را به نحوی راهی دروازه‌های ایران کرد. در جریان برگزاری پنجمین کنگره سراسری خانه کشاورز که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، پس از انتشار نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره آزادسازی واردات برنج از ابتدای آذر، اعضای این تشکل صنفی-سیاسی بسیج شدند تا بار دیگر محمود حجتی بر ممنوعیت واردات برنج تاکید کند. این مراسم ۳۰ آبان برگزار و پس از آن، وزیر جهاد کشاورزی بازهم نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشت و بر ممنوعیت واردات این محصول تاکید کرد.

به همین دلیل، زمانی که از مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی درباره دلیل ثبت سفارش برنج خارجی در هشتم آبان سوال می‌کنیم، او می‌گوید: ما بر اساس روال برنامه، مناقصه می‌گذاریم و برگزاری این مناقصه، قبل از دستور وزیر بوده است؛ زیرا مناقصه‌های بین‌المللی باید حداقل ۴۵ روز قبل در روزنامه‌های بین‌المللی درج شود.

در شرایطی که برنج داخلی روی دست کشاورز باقی مانده و ارقام پرمحصولی داریم که قیمت‌های آنها اندکی با برنج وارداتی فاصله دارد، چرا نباید ذخایر استراتژیک از طریق خرید برنج داخلی تامین شود و چرا وزارتخانه مدافع تولید، هیچ تدبیری برای چنین وضعیتی ندارد و به‌جز واردات‌درمانی، هیچ راهکار دیگری به ذهنش نمی‌رسد. این سوالی است که از سوی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با یک جواب کلیشه‌ای روبه‌رو می‌شود. یزدان سیف می‌گوید: ما با کسری تولید روبه‌رو هستیم. باید از طریق واردات نیازهای خود را تامین کنیم و ذخایر استراتژیک ما هم از طریق واردات تامین می‌شود که در آمارهای گمرک می‌آید.

بازی با کلمات را رها کنید
اما جمیل علیزاده‌شایق، دبیر انجمن برنج، انجام واردات برای تامین ذخایر استراتژیک را بازی با کلمات می‌داند و تاکید می‌کند: باید بازی با کلمات را کنار بگذاریم. او می‌گوید: مهندس حجتی که قانون به او مسئولیت تنظیم بازار را داده است، خودش هم مظلوم واقع شده چون هیچ نقشی در تنظیم بازار ندارد.  علیزاده می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد از اول آذرماه واردات برنج آزاد می‌شود. به همین دلیل انجمن برنج نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی نوشت و گفت این وزارتخانه قانونا مسئول تنظیم بازار محصولات است و نباید رئیس‌جمهور کسی را بالای سر شما قرار می‌د‌اد و الان هم باید فکری برای تولیدکنندگان کنید.

شما مسئولیت حفاظت از منافع تولیدکننده را به عهده دارید. اگر نمی‌خواهید و زیر بار همین زور می‌روید، رسما اعلام کنید که لازم نیست دیگر در ایران برنج کشت شود تا خیال همه راحت شود.  او ادامه می‌دهد: شاعری که نامه را به او داده بودم، نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری نوشت و وزیر جهاد کشاورزی نیز جلوی واردات را گرفت. برنج وارد نشد اما ثبت سفارش‌های قبلی اثر خود را روی قیمت برنج گذاشت. 

به گفته دبیر انجمن برنج شرکت بازرگانی دولتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کل مجموعه دولت براساس آنچه قانون مشخص کرده است باید دنباله‌روی وزارت جهاد کشاورزی باشند که مسئولیت این کار را دارد. درحال‌حاضر ۱۰ سازمان دارند در مسئله واردات برنج دخالت می‌کنند. 

او اضافه می‌کند: در شش‌ماهه ابتدای امسال، بیش از یک ‌میلیون تن برنج به کشور وارد شده است. دو‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تن برنج هم تولید شده است. سرانه کشور با پادرمیانی سازمان بازرسی و جمع‌کردن نظر همه، حدود ۳۶ تا ۳۷ کیلوگرم اعلام شده است. بنابراین ایران به سه ‌میلیون تن برنج نیاز دارد. در شرایطی که تا مهر و آبان ۳۰۰‌هزار تن برنج اضافه داریم، چطور به‌یکباره بحث ذخیره‌سازی مطرح می‌شود؟

زمان نامعلوم ترخیص محموله‌ها
پهلوگیری هر کشتی برنج وارداتی، اثر مستقیم بر بازار و فروش برنج داخلی دارد. برنج محصولی است که کشاورزان می‌گویند پا در آب و سر در آتش دارد. یعنی در مناطق گرم و مرطوب رشد می‌کند و ‌هزاران لیتر از آب کشور صرف تولید این محصول می‌شود. آسیب‌دیدن هر کیلو برنج در انبارها به قیمت ازدست‌رفتن حجم زیادی آب در قالب آب مجازی است.

بنابراین ثبت سفارش واردات در شرایطی که محصول داخلی روی دست کشاورزان مانده، به نظر منطقی نمی‌آید. یزدان‌سیف درباره زمان ترخیص محموله‌هایی که برای ذخایر استراتژیک سفارش داده‌اند، اطلاعاتی در اختیار ندارد. او می‌گوید: طبق برنامه موجود در مناقصه که اسناد آن موجود است واردات انجام می‌شود. دقیق نمی‌دانم چه زمانی برنج به کشور وارد می‌شود. 

علی‌اکبری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نیز  اگرچه تایید می‌کند که برای تامین نیازهای استراتژیک باید برنج به کشور وارد شود، اما می‌گوید: وزیر جهاد کشاورزی نامه ممنوعیت واردات برنج را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال کرده است.  او اضافه می‌کند: ناهماهنگی بین دستگاه‌‎ها گاهی مشکل ایجاد می‌کند. باید در تصمیم‌گیری‌ها به نیاز مملکت توجه کرد. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۷۰۵۱۲:۵۱:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۵
"برنج ایرانی در انبارها خاک می‌خورد/ برنج خارجی در بازار جولان می دهد " با سلام و احترام اینجانب به عنوان یک شهروند معمولی جامعه همواره برنج خارجی خرید می کنم چون قدرت خرید برنج داخلی را ندارم. یک کیسه 10 کیلویی برنج ایرانی حداقل 100 هزار تومان و یک کیسه 10 کیلویی برنج هندی 55000 تومان. برنج ایرانی که با این هزینه های تولید ارزان نمی شود لابد منظور این است که برنج خارجی هم گران شود.
ناشناس۱۷۷۷۳۷۱۳:۱۵:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۵
عزیزم برنج ایرانی مرغوب کجاست، من می خوام بخرم. وقتی برنج رو در خوزستان می کارند، می برند شمال پوست می کنند، می آورند تهران به اسم برنج شمال و قیمت گزاف می گذارند، چرا بخرم؟؟؟؟ قدرت خرید مردم هم کم است، برنج ارزان تر خارجی می خرند. می خواهید آنرا هم وارد نکنند تا مثا 50-60 سال پیش مردم فقط شب های عید پلو بخورند.
ناشناس۱۷۸۰۴۷۱۷:۲۱:۰۶ ۱۳۹۶/۱۰/۵
انقدر برنج ایرانی گران است که توان خرید برای عموم نیست کمتر از کیلویی 8هزار تومان پیدا نمیشود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  21. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین