چرا پراید استاندارد دارد، هیوندا i۱۰ ندارد؟

گروه اقتصادی الف،   3961005001 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روز گذشته سازمان ملی استاندارد فهرست ۲۵ خودروی غیراستاندارد که تولید آنها متوقف شده را منتشر کرد که برخی خودروهای خارجی مثل هیوندای i۱۰ را هم شامل می شد. حال این سوال مطرح می شود که چطور پراید استاندارد دارد ولی هیوندای i۱۰ ندارد؟

چرا پراید استاندارد دارد، هیوندا i۱۰ ندارد؟

براساس ابلاغیه جدید سازمان ملی استاندارد با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، تولید و واردات  خودروهای MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60 ، جک J5 ، هیوندای i10  از دستور کار خودروسازان خارج شد. 

از همان ساعت نخست انتشار این لیست، برخی شرکت های خودروسازی اطلاعیه هایی را مبنی بر اشتباه بودن این لیست اعلام کردند که پیرایش مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع  فلزی سازمان ملی استاندارد ایران در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه در لیست اعلامی سازمان برای توقف تولید 25 خودرو هیچ اشتباهی صورت نگرفته است، گفت: خودروهای فاقد استانداردی که اعلام کردیم، شماره گذاری نخواهند شد. 

البته موضع گیری شرکت سایپا هم در مقابل لیست سازمان ملی استاندارد بسیار قابل توجه است زیرا این شرکت به نقل از گل محمدی معاونت کیفیت سایپا اعلام کرد: "بسته جامع پایش استانداردهای اجباری محصولات سایپا را به مراجع نظارتی برون سازمانی ارائه دادیم و موفق به اخذ تمدید مجوز شماره گذاری خودروهای تولیدی شامل: سراتو، چانگان 35CS، ساینا دنده ای، تیبا صندوقدار، تیبا 2، سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132، سایپا 151 و آریو تا اول دی ماه 1397 براساس الزامات سازمان ملی استاندارد ایران شدیم".

صحبت های این مقام مسئول شرکت سایپا نشان می دهد پراید موفق به دریافت استاندارد های جدید شده است. حال جالب اینجاست بنا بر اعلام سازمان ملی استاندارد خودروهایی مانند جک J5 و هیوندایی i10 فاقد استانداردهای جدید هستند ولی خودرویی مثل پراید در رعایت استاندارد از هیوندای i10 سبقت گرفته است.

پیرایش مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران در همین ارتباط گفت: پراید ۱۳۱ موفق به دریافت استانداردهای جدید شده است اما در محصول هیوندایی i10 ، این شرکت تلاشی برای ارتقاء استانداردها نکرده است. 

وی با بیان اینکه دلایل عدم ارتقاء استاندارد این خودرو را باید از مسئولان خود شرکت بپرسید، افزود: در حال حاضر استاندارد خط تولید این خودرو را متوقف کرده اما هر زمان که استانداردها در این خودرو رعایت شود تولید آن ادامه خواهد یافت. 

پیرایش با اعلام اینکه یکی از شرکت ها اعلام کرده در جریان ابلاغیه سازمان ملی استاندارد در توقف تولید خودروهای فاقد استاندارد نبوده است، افزود: همین شرکت چند ماه گذشته به سازمان اعلام کرده بود که امکان تولید تعدادی از خودروها را ندارد. 

دیدگاه کاربران

محمد۱۷۷۳۱۵۰۱:۱۰:۱۴ ۱۳۹۶/۱۰/۵
سیاسی کاری است هیوندای i10 خودروی است با 4 ستاره ایمنی و پراید با هیچ ستاره ایمنی
تبریزی۱۷۷۸۲۱۱۴:۱۶:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۵
همه خودروهای دنیا از لامبورگینی گرفته تا فراری و بوگاتی و بی ام و و و بنز همه و همه دارای سیر تکاملی هستن و دائما در حال کامل شدن ولی پراید سیر تکاملی نداره. می دونین چرا؟ چون بقیه خودروها همه ناقصن و نیاز به تکامل دارن ولی پراید از همون اول کامل بود!
ناشناس۱۷۷۳۶۱۰۶:۱۸:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۵
رانت فرانسوی ها در ایران ....
ناشناس۱۷۷۳۶۳۰۶:۲۲:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۵
پراید که تصادف می‌کنه مچاله میشه و تا حالا ده ها هزار ایرانی را قتل و عام کرده استاندارده.....پراید قاتل اقشار ضعیف جامعه است...توصیه میشود تست تصادف پراید را با نشستن مدیر کارخانه تولید کننده یکبار انجام دهید اگر سالم آمد بیرون بدهید مردم هم سوار شوند ....
رضا۱۷۷۴۷۰۰۹:۴۵:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۵
عزیز فرهنگ رانندگی باید به جایی برسد که تصادفی در کار نباشد نه اینکه خودرو تانک چیفتن باشد که در تصادفات اتفاقی برای آن نیفتد.
ناشناس۱۷۷۸۱۴۱۴:۱۱:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۵
احتمالا جنابعالی از مدیران خودرو سازی نیستید؟؟؟؟؟ الان همه آدمهایی که تو پراید کشته شده اند بی فرهنگ بودند احتمالا به همین دلیل خوددو سازها از کیفیت خودروها کم میکنند و در بخش فرهنگ هزینه میکنند
ناشناس۱۷۷۸۳۹۱۴:۲۷:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۵
پس خودروسازهای خارجی دیوانه هستند که تحت سختگیرانه ترین شرایط از Euro NCAP تاییدیه ایمنی میگیرند شعورشون نمیرسه که ماشین نباید تصادف کنه شما به بزرگی خودتون ببخشید و حتما فقط پراید سوار شوید ولی تصادف نکنید.
کارشناس خودرو۱۷۷۳۸۶۰۷:۵۵:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۵
سازمان استاندارد خودش استاندارد نیست این یک رسوایی بزرگ است
ناشناس۱۷۷۹۰۹۱۵:۲۸:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۵
دقیقا. به گفته رئیس سازمان استاندارد حتی آسانسورهای این سازمان هیچ استانداردی ندارند!
ناشناس۱۷۷۴۱۶۰۸:۲۶:۳۶ ۱۳۹۶/۱۰/۵
برای اینکه یهچ ژن خوب پشت قضیه پرایده و از کنار خرید پراید توسط مردم یک چیزی بهش می رسه. ولی منطقیش اینه که هر ماشین خارجی که قدرت رقابت با آشغال های ایرانی را داره از دور خارج کردن که مردم مجبور بشن ۴۰۵ را که برای ۱۹۸۸ هست بخرن
ناشناس۱۷۷۴۳۶۰۸:۵۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۵
اینجور که می گن مهم اینه که تلاش کنند. اینا به تلاش جایزه میدن سایپا قرار شده تلاش کنه که کیفیت رو بیشتر کنه. اما کی خدا میدونه
مصلح۱۷۷۴۷۸۰۹:۵۴:۰۱ ۱۳۹۶/۱۰/۵
هنوز سازمان استاندارد نمیداند که یک شبه نمی شود خط تولید یک خودرو با تیراژ زیاد را متوقف کرد.در کشور های اروپایی هم برای جا انداختن استاندارد جدید، در چند سال اول خودرو هایی که که استاندارد را رعایت نمی کنند را جریمه می کنند تا قیمت آنها زیاد شده و فروششان کم شود و بعد از کم شدن تیراژ تولیدشان براحتی تولیدشان را متوقف میکنند. بنظرم سازمان استاندارد ابتدا باید رفتار خودش را استاندارد نماید.
ناشناس۱۷۷۴۸۸۱۰:۰۵:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۵
با این کار مردم دیگه به آمار این مراکز اطمینان نخواهند کرد. مگه میشه 405 و پراید و سمند استاندارد باشه!!! اما جک و هیوندایی i10 2017 , تیگو غیر استاندارد باشند.
علی۱۷۷۴۹۱۱۰:۰۸:۱۸ ۱۳۹۶/۱۰/۵
جواب ساده است . خودروسارزان داخلی لیستی از خودروها را اعلام کرده اند کع عملا دیگر تولید نمی شود ! در حقیقت روغن ریخته را نذر امامزاده کرده اند . مثلا پارس با موتور ۲۰۰۰ ! یا تیپ های اعلامی پراید ! که مدتهاست تولید نمی شونداستاندارهای ۵۵ گانه ارتقا به ۸۴ یافته ولی محصولات ایران خودرو هنوز ۵۵ تا را کامل پاس نمی کنند . مثلا ۴۰۵ و پارس استاندارد ضربه از ‍پهلو را پاس نمی کنند و خانواده پراید کلا ضربه را پاس نمیکند . ضمنا استاندارد به خودرو سازان داخلی یک سال فرصت اضافه داده و فشار را روی وارداتی ها گذاشته . یک بار محاسبه کردم . و برای شما هم محاسبه می کنم . اگر درب ایران خودرو و سایپا بسته شود . و خودروهای مشابه ارزانتر فقط با ده درصد تعرفه بیشتر وارد شود . ( دقت کنید فقط ده درصد ! نه تعرفه موثر فعلی بالای ۱۰۰ درصد که درظاهر ۴۰ درصد هست ! ) اگر قیمت هر خودروی وارداتی متوسط ۱۰۰۰۰ هزار دلار باشد . هر و میزان تولید یک و نیم میلیون دستگاه باشد . با نرخ ارز مبادلانی ۳۶۰۰ تومن امروز پنج هزار و چهار صد میلیون تومان درآمد بیشتر بدست می آید !و اگر بیکاری ایجاد شده در کل این صنعت پانصد هزار نفر باشد . دولت می تواند نفری نهصد هزار تومن به هر نفر بدهد ! و خودروهایی با میانگین ۵۰ میلیون تومن دست خلق الله بدهد ! با کیفیت روز و استاندارد آلایندگی روز!!!!!! دقت کنید الان تعرفه گمرکی برای سمند و ۴۰۵ و پراید و پارس و ۲۰۶ فقط ۵ درصد هست !!!!! . تنها راه این صنعت فشل دولتی فروش کل کارخانه به هرکی هست . خارجی ایرانی . شهرک مسکونی کنند . کارخانه را تبدیل به مزرعه جو و گندم کنند یا هرچی ! نه از منظر اشتغال فشار میاد نه از منظر تولید ! خودروی ما شبح و توهم تولید است . عزیزان طراحی و تولید با تیراژ زیر دو میلیون کل بازار عدم امکان صادرات به دلایل مختلف صرفه ندارد ! والله غلط است ! شرکت پژو و سیتروین با هم جوینت شده اند . رنو ونیسان هم . هر کدام دیده اند هزینه طراحی و تولید موتور کمر شکن است و با هم مشترکا کارخانه طراحی و تولید موتور زده اند ! با تیراژ ۱۰ میلیونی به سود آوری رسیده اند . برای همین است که شرکتهای کره ای مدتها از موتورهای آمریکایی استفاده می کردند . حالا ببینین این موتور xu7‌ایران خودرو تا کی باید تولید شود ! خودروسازی در کشورهای جهان دوم صرفا با محصولاتی که چرخه عمر بالاتری دارند مزیت دارد . یعنی خودروهای تجاری مثل اتوبوس و بعد کامیون . نه سواری که هر دو سال باید فیس لیفت شود و هر چهار سال تغییر مدل ! این تغییر صرفا با تیراژ چند میلیونی قابل استحصال است و لاغیر ! حضورا هم این مسیله را به وزیر قبلی عرض کردم ولی کو گوش شنوا . چو خشت اول معمار بنهاد کج ........
ناشناس۱۷۸۱۰۳۱۸:۳۳:۲۸ ۱۳۹۶/۱۰/۵
در ادامه مطلب بالا اگر خودروهای وطنی فعلی تولید نشود و خودرویی وارد شود که فقط در 100 کیلومتر دو لیتر کمتر مصرف کند که کاملا این امر سهل الوصول هست . به ازا یک ونیم میلیون دستگاه فعلی و پیمایش 20 هزار کیلومتر میانگین در سال و فرض یک دلار سوبسید سوخت به ازای هر لیتر در سال 600 میلیون دلار معادل دو هزار و چهار صد میلیون تومان صرف جویی می شود !!! با احتساب 500 هزار نفر شاغل این صنعت که به نظر من غلو شده .میشه به همه این افراد ماهی 400 هزار تومان داد !!!!! که به اضافه 900 هزار تومن بالا میشه ماهی یک میلیون و سیصد هزار تومن ! حقوق را بگیرند . برن منزل استراحت کنند تا هوا کمتر آلوده بشود و مردم با امنیت بیشتر و با خودروی بهتر تردد کننند !
حسن۱۷۷۵۲۴۱۰:۵۶:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۵
اکثر خودروهایی که در این لیست هستند مثل ام وی ام۵۵۰،۳۱۵سدان و جک جی 5 اصلا چند ماهه که تولیدشون به طور کامل از خود کمپانی مادر متوقف شده است.
ناشناس۱۷۷۵۳۸۱۱:۰۹:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۵
نه بابا جان موضوع اینه که پراید ده تا بیست برابر اون یکی سووووود داره و اون یکی نداره همین و بس
ناشناس۱۷۷۵۹۷۱۱:۴۲:۱۶ ۱۳۹۶/۱۰/۵
اشتباه نکنید،پراید کاملا استاندارد هست البته از نظر پول سازی و کسب درآمد برای دولت!
ناشناس۱۷۷۶۷۹۱۲:۳۷:۳۹ ۱۳۹۶/۱۰/۵
جالبه این همه اعتماد به سازمانهای دولتی مثل استاندارد و شرکتهای دولتی مثل خودروسازان !!!!!!
الف۱۷۷۶۹۹۱۲:۴۸:۴۷ ۱۳۹۶/۱۰/۵
به نظرم مشکل هیوندای i10، مصرف بنزین پایین و آلودگی کمتر از حد مجازه!
عباس۱۷۷۷۶۶۱۳:۴۴:۰۵ ۱۳۹۶/۱۰/۵
قراره که پراید ما که حالا سخت ترین مراحل دریافت استاندارد را پاس کرده!!!به کره صادرات بشه!!!!
ناشناس۱۷۷۸۱۶۱۴:۱۴:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۵
جالبتر اینکه دیشب 2030 با چند تا بنگاه دار صحبت میکرد یکیشون گفت که توقف تولید باعث میشه که این خوردوها تو بازار گران بشوند و از طرفی چون تقاضا برای خوردوهای دیگه زیاد میشه اونهام گرون میشن یعنی عملا شرایط برای گران کردن سایر خودروها فراهم شد
ناشناس۱۷۷۸۲۹۱۴:۲۰:۴۴ ۱۳۹۶/۱۰/۵
با مزه ترین چیزی بود که این مدت شنیدم!!
ناشناس۱۷۷۸۵۵۱۴:۳۶:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۵
این سازمان بهتره کلا جمع بشه و پول بیت المال رو حروم نکنه
ناشناس۱۷۸۰۰۵۱۶:۵۴:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۵
دمتون گرم روز بدی داشتم و مدت ها بود اینجوری نخندیده بودم، خدا پدرتان را بیامرزه،
ناشناس۱۷۸۰۳۷۱۷:۱۰:۴۵ ۱۳۹۶/۱۰/۵
اینجاست که میگن وای به روزی که نمک بگندد!!! یعنی اینکه وای به سازمان استانداردی که خودش استاندارد نیست
مصطفی۱۷۸۰۴۲۱۷:۱۶:۱۱ ۱۳۹۶/۱۰/۵
آریو 1500 دنده دستی رو چرا گذاشتید تو این لیست؟ من تصادف واقعی این ماشین با تیر برق رو دیدم حتی خون از دماغ راننده نیومد بود و چطور استاندارد نیست؟
ناشناس۱۷۸۲۳۷۲۱:۳۲:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۵
چرا اینقدر سربه سر پراید میذارین ال نود خریدم باقلوا!! صد کیلومتر 11 لیتر بنزین میسوزونه!! خیلی خوش خوراکه!!
ناشناس۱۷۸۲۶۶۲۲:۳۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۵
عجب سفره گسترده ایست این داستان خودرو از سازنده و ناظرو و بازنده ( مصرف کننده )
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین