توقف خط تولید 25 مدل خودرو و تائید و تکذیب های سازمان ملی استاندارد و خودروسازان

گروه اقتصادی الف،   3961004308 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

سازمان استاندارد در حالی امروز از توقف تولید ۲۵ مدل خودرو سواری و سنگین خبر داد که در فاصله کوتاهی از انتشار این خبر، خودروسازان توقف تولید برخی محصولاتشان را تکذیب کردند و در عین حال از تعطیلی قبلی تولید برخی دیگر از محصولاتشان خبر دادند. بعد از این اتفاق اما دوباره سازمان استاندارد بر عدم تولید 25 مدل اعلام شده تاکید کرد.

 توقف خط تولید 25 مدل خودرو و تائید و تکذیب های سازمان ملی استاندارد و خودروسازان

صبح امروز پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تولید 25 مدل خودرو سواری و سنگین به دلیل عدم انطباق با استانداردهای اجباری متوقف شده است، اعلام کرد: با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی امسال، تولید و واردات برخی از خودروهای غیر استاندارد از جمله MVM 315 سدان،MVM 550 ، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM ، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا 1700 (بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F ، لیفان 620، لیفان X50، لیفان  X60 ، جک J5 ، هیوندای I10 و برخی از خودروهای سنگین جاده ای از دستور کار خودروسازان خارج شد.

اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از ۵۵ به ۸۵ مورد خبر داد و اعلام کرد که بر اساس تفاهم‌نامه‌ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است. براساس زمان‌بندی صورت گرفته باید تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شود و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده (۱۳۹۷)، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

طبق این تصمیم اعلام شده بود که اگر خودرویی نتواند تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد تعیین شده را رعایت کند در اولین مرحله از اجرای مصوبه مربوطه با توقف خط تولید روبرو می‌شود.

بنا به گفته سازمان ملی استاندارد با شروع اجرای استانداردهای جدید تایید نوع خودرو، تولید خودروهایی که نتوانند الزامات اجباری مربوطه را رعایت کنند خاتمه می یابد.

در این باره سید جمال هادیان طبایی، سخنگوی سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه از ابتدای دی براساس مصوبه شورای عالی خودرو، تولید 25 مدل خودروی سواری و سنگین متوقف شد گفت: سایر محصولات خودروهایی نظیر پراید و پژو همچنان تولید می‌شود.

هادیان با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد همچنان کیفیت خودروهای تولید داخل و وارداتی را پایش و رصد می کند افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی خودرو که متشکل از مهمترین دستگاههای اجرایی و تولیدی است همه خودروها اعم از داخلی و وارداتی باید تا دی ماه سال آینده، همه استانداردهای 85 گانه کیفیت و ایمنی خودرو را کسب کنند و در غیر این صورت از دامنه تولید حذف خواهند شد لذا باید خودروسازان در فرصت یک ساله موجود تلاش کنند کیفیت خودروهای خود را ارتقا دهند.

تکذیب چند خودروساز

اما با گذشت مدت کوتاهی از انتشار خبر سازمان ملی استاندارد، برخی شرکت‌های خودروساز با انتشار اسنادی، توقف تولید این خودروها را تکذیب و اعلام کردند که به تولید محصولاتشان ادامه خواهند داد.

در این راستا شرکت مدیران خودرو اعلام کرد که تمام محصولات این شرکت از جمله خودروتیگو5 دارای استانداردهای لازم بوده و شماره گذاری این محصول بدون هیچ مشکلی ادامه دارد. در این توضیح آمده بود که خودروهای ام وی ام 315 صندوقدار و ام وی ام 550 که در فهرست سازمان استاندارد آمده است از چرخه تولید محصولات این شرکت حذف شده و دیگر تولید نمی شوند.

شرکت کرمان موتور نیز اعلام کرد که خط تولید خودروهایش متوقف نشده و فقط تولید خودرو I10 متوقف است که خط تولید آن نیز تا چند هفته دیگر آماده و بهره‌برداری می‌شود.

گروه خودروسازی سایپا نیز در واکنش به اطلاعیه سازمان استاندارد اعلام کرد که تولید سایپا ۱۴۱ از چند سال پیش متوقف شده و سایپا ۱۳۱ و ۱۳۲ دوگانه‌سوز نیز دیگر تولید نمی‌شود. این شرکت همچنین اعلام کرد که مجوز شماره‌گذاری آریو ۱۵۰۰ تا دی ماه ۹۷ اخذ شده و تولید این خودرو همچنان ادامه دارد.

ایران خودرو هم اعلام کرد که تولید پژو پارس با موتور XUM از ابتدای امسال متوقف شده است. همچنین گروه خودروسازی بهمن مدعی شد که خط تولید وانت کارا و مزدا از قبل متوقف شده و در حال حاضر هیچ تولیدی روی این محصولات صورت نمی‌گیرد.

سازمان ملی استاندارد: خبر هیچ اشتباهی ندارد؛ ۲۵ خودروی اعلامی شماره‌گذاری نمی‌شود

بعد از تکذیب شرکت های خودروسازی، اما مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در لیست اعلامی امروز سازمان برای توقف تولید ۲۵ خودرو هیچ اشتباهی صورت نگرفته است، گفت: خودروهای فاقد استانداردی که اعلام کردیم، شماره گذاری نخواهند شد.

پیمان پیرایش افزود: در محصولات مدیران خودرو 3 محصول عنوان شده که 2 مدل MVM  براساس شاخص‌های استاندارد دیگر تولید نشده و یک مدل تیگو 5 نیز به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای جدید تولید نمی‌شود.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد در رابطه با محصولات کرمان موتور نیز افزود: در مذاکرات انجام شده با شرکت‌های خودروساز قرار بر این شد تا از اول دی 96 استانداردهای جدید لحاظ شود ما نیز براساس این مصوبه توقف تولید خودروهای فاقد استاندارد را اعلام کرده‌ایم حال اگر شرکت بتواند استانداردها را رعایت کند ما مشکلی با آنها نداریم. در محصول هیوندای i10 اگر استانداردها لحاظ شود مشکلی به وجود نمی‌آید اما مهم اینجاست که هنوز در محصولات اعلام شده کرمان موتور استانداردهای جدید لحاظ نشده است.

پیرایش افزود: ضمانت اجرای عرضه یک محصول شماره‌گذاری آن است وقتی توقف تولید را اعلام کرده‌ایم طبیعی است که محصولات شماره‌گذاری نمی‌شود. برای پیگیری عدم تولید خودروهای فاقد استاندارد به شرکت های خودروساز نامه خواهیم زد.

با وضعیتی که در حال حاضر پیش آمده مشخص نیست هدف سازمان ملی استاندارد از اعلام توقف خط تولید خودروهایی که تولیدشان به پایان رسیده چه بوده است. اما تا اینجای کار اگر خودروسازان مجبور به عدم تولید مدل های اعلام شده شوند با اطلاعیه هایی که امروز صادر کردند مردم پذیرای تغییر موضع آنها نخواهند بود و کیفیت این خودروها تا همین حالا زیر سوال رفته است. اما اگر خط تولید خودروهای اعلام شده به فعالیت خود ادامه دهد مردم احتمالا ذهن شان به سمت رایزنی برای توقف دستور سازمان ملی استاندارد خواهد رفت و این بار عملکرد سازمان استاندارد زیر سوال خواهد رفت. اما نکته ای که فعلاً با قاطعیت می توان گفت این است که  تائید و تکذیب های امروز سازمان ملی استاندارد و خودروسازان قطعاً  منجر به سوء ظن مردم و تشدید بی اعتمادی آنها خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۷۲۲۱۲۲:۴۴:۰۷ ۱۳۹۶/۱۰/۴
یعنی هیوندای i10 و ام وی ام تیگو 5 از نظر سطح استاندارد و کیفیت از پراید یا 405 پایینتر هستند؟؟؟؟؟
ناشناس۱۷۷۲۴۴۲۳:۲۶:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۴
هیوندای i10 استاندراد نداره اما 405 و سمند و تیبا استاندارد داره!!! مرغ پخته هم از این حرفا خندش میگیره. وای بر حال ما مردم که این آقایون برای ما تصمیم می گیرن. دقیقا شده بحث موسسات بانکی غیر مجاز. خب اکر این خودروها استاندارد نیست چرا اجازه تولید داید؟
ناشناس۱۷۷۲۹۳۰۰:۳۸:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۵
تشدید بی اعتمادی شد که شد! جون مردم وسطه
ناشناس۱۷۷۳۲۱۰۱:۱۸:۳۸ ۱۳۹۶/۱۰/۵
باور نکنید. الان بیشتر از یکساله موتورسیکلت کاربراتوری ممنوع شده اما هر روز کامیون های حاوی آنها از خیابان محل زندگی ما رد می شود.
محمد۱۷۷۴۰۸۰۸:۱۹:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۵
متاسفانه تا کنون روال بر این بوده که سازمان استاندارد تاریخی را مشخص می کند و مهلت اخذ استانداری لازم به خودروسازها می دهد اما به کرات دیده ایم در زمان موعد این مهلت تمدید و به زمان نامعلومی منتقل می شود. ) اما همین اطلاعیه نشان می دهد که چقدر عزم انجام کار وجود دارد. چه دلیلی دارد خودرویی که دیگر تولید نمی شود در اطلاعیه دستور توقف تولید بیاید. و یا اینکه خداوکیلی کسی باور می کند که کیفیت خودرو 405 و سمند از هیوندا ای 10 بالا تر باشد و این خودرو تولیدش متوقف شود؟!!!!! هر چی فکر می کنم مثبت ببینم نمی شودددددددددد.
ناشناس۱۷۷۴۲۳۰۸:۳۳:۰۲ ۱۳۹۶/۱۰/۵
خیلی هم عالی. برای هوای سالم خیلی باید بیشتر سختگیری شود
ناشناس۱۷۸۸۷۰۱۴:۴۷:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۶
خوبی عزیز؟ پژو 405 پراید که ماله 30 سال پیشه استاندارده و هیوندای i10 غیر استاندارد. ناصواب نگید!
بيچاره۱۷۸۸۶۸۱۴:۴۶:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۶
اینا که رو کاغذه تکذیب میشه. در جلسه دیروز آقای شریعتمداری با نمایندگان و دو وزارت خونه و... قرار شد از امروز برای پایان به این نابسامانی ثبت سفارش خودرو آزاد بشه، الان هیچ اتفاقی نیفتاده و صدای همه داره درمیاد که پشت این ماجرا چه رانتی وجود داره
ادیب۱۹۴۳۱۷۱۶:۳۱:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱۵
من نمیدانم ملاک استاندارد چه آیتمهاییه چون من تمام خودروهای ایرانی رو داشته وحالا ام وی ام ۵۵۰ اتومات دارم که خداوکیلی از هر نظر ازکلیه محصولات ایرانی خیلی سرتره از نظر آلایندگی نیز باز بهتر از اونهاست اینها همش .. خودروسازان ایرانی با سازمان استاندارده والا جالبه سمند وپژو وپراید و... استاندارد رو دارن ولی ام وی ام و هیوندا l10 باید تولیدش متوقف بشه واقعا خنده داره ........
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین