اخذ عوارض از زمین های بلا استفاده و بناهای ناتمام غیرقانونی است

گروه اجتماعی الف،   3961004153

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال یک مصوبه، اخذ عوارض از زمین های بلا استفاده و فاقد حصار، بناهای مخروبه و نیمه تمام که پروانه آنها منقضی شده، غیرقانونی دانست.

به گزارش ایرنا از دیوان عدالت اداری، به دنبال شکایت شرکت عمران شهر جدید گلبهار از شورای اسلامی شهر و شهرداری شهر جدید گلبهار، درخواست ابطال مصوبه 14 بهمن ماه 1392 شورای اسلامی شهر گلبهار را مبنی بر اخذ عوارض از زمین های بلا استفاده و بناهای ناتمام داشتند که در نهایت هیات عمومی دیوان عدالت اداری با ابطال این مصوبه، اخذ عوارض از زمین های بلا استفاده و فاقد حصار و همچنین بناهای مخروبه و نیمه تمام که پروانه آنها منقضی شده، غیر قانونی دانست.

براساس این گزارش، در متن شکایت آمده است که در اجرای بندهای27 و 14 ماده 55 و ماده 110 قانون شهرداری ها از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه به زمین های بلااستفاده و فاقد حصار همچنین بناهای مخروبه و نیمه تمام که پروانه آنها منقضی شده طبق فرمولی عوارض تعلق می گیرد.

همچنین براساس تبصره یک، این عوارض به زمین هایی تعلق می گیرد که باوجود اخطاریه کتبی شهرداری به مالک و انقضاء مهلت 15 روز از مراجعه به شهرداری جهت اخذ مجوز دیوارکشی امتناع کنند.

در تبصره دو نیز آمده است: در صورتی که مالکان اقدام به حصارکشی زمین یا تکمیل ساختمان و تمدید پروانه ساختمانی کنند،مشمول عوارض فوق نمی شوند.

براساس این گزارش شاکی اعلام کرده است که مصوبه مورد شکایت مغایر با اصل تسلیط مالکین نسبت به مایملک خود است همچنین تکلیف اراضی یا بناهای مخروبه به موجب ماده 110 قانون شهرداری بیان شده که صرفاً پرداخت هزینه های انجام شده توسط شهرداری است در حالیکه مصوبه مورد اعتراض، مجوز اخذ وجه بدون انجام هیچ گونه عملیاتی را صادر کرده است همچنین اختیار شوراهای اسلامی برای تعیین عوارض در ماده 77 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی و ماده 14 آیین نامه نحوه وضع و وصول عوارض توسط شورای اسلامی شهر بیان شده است که مصوبه مورد شکایت، انطباق با موارد مصرح در این مقررات ندارد و از سوی دیگر هم این مصوبه مطابقتی با بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورای اسلامی شهر ندارد.

در نهایت هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی و با تایید نظریه هیات تخصصی عمران، شهرسازی و اسناد و با توجه به اینکه آراء متعدد هیات عمومی دیوان عدالت اداری وضع عوارض برای اراضی و املاک بلااستفاده، خالی و متروکه و عدم احداث ساختمان در مدت یکسال در اراضی محصور در مصوبات شوراهای اسلامی شهرها مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص و ابطال شد. بنابراین مصوبه شورای اسلامی شهر گلبهار مبنی بر وضع عوارض برای زمین های افتاده و فاقد حصار و بناهای مخروبه و نیمه تمام از مصوبه سال 96 به دلائل درج شده در آراء شماره 556-87/8/19 و 1850-93/11/13 هیات عمومی دیوان عدالت اداری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی تشخیص و ابطال شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین