آقای روحانی، حال ما خوب است اما تو باور نکن!

محمدصادق کلبادی،   3961001184 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخستین سال از دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی هم به نیمه های خود نزدیک شد و با به شماره افتادن نفس های داعش و فروکش کردن تب بحران های منطقه ای ، عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی و اقتصاد بیش از گذشته در کانون توجه افکار عمومی قرار گرفت.

آقای روحانی، حال ما خوب است اما تو باور نکن!

در این میان هم از ساختمان پاستور، هر دم خبری می رسد، یک روز افزایش قیمت بنزین و روز دیگر افزایش عجیب نرخ عوارض خروج از کشور! هنوز مردم در شوک این تصمیمات بودند که حذف یارانه چند میلیون نفر هم به آنها اضافه شد! همایش ها و نشست ها که عموما جز خوراک خبری رسانه ها ارزش دیگری ندارند هم علی الدوام به قوت خود باقی است و محلی برای ارائه آمارهایی که هنوز مطرح نشده مردم از آنها آگاهند.

معاون اول رئیس جمهور می‌گوید «امروز بیکاری به یک ابر چالش تبدیل شده است»! سخنگوی دولت از وجود سه بیکار در هر خانه خبر می دهد، بیکارانی که دیگر نه تنها مدرک کارشناسی بلکه کارشناسی ارشد و دکتری هم دارند، خدا خیرتان بدهد اینها را که مردم نه تنها می دانند بلکه سالهاست با تمام وجود لمس کرده اند، اگر شما بزرگواران در این همایش ها و نشست هایتان هم اشاره ای به این آمار نداشته باشید، باز مردم به خوبی از این شرایط آگاه ‌اند، چه بسا اگر از خودروهای پلاک سیاسی خود خارج شوید و بجای عبور از خطوط ویژه، سوار بر اتوبوس و مترو در کنار مردم روزی را به شب برسانید، بیش از اینها از عمق دردهایشان مطلع می شدید و آمار بس تکان دهنده تر و پربارتری هم برای ارائه در همایش‌هایتان به همراه داشتید. شاید ترافیک و ازدحام اتومبیل ها را از نزدیک مشاهده می کردید و برای این درد بی پایانی که جان مردم کلان شهر ها را به لب و نفس هایشان را به خس خس انداخته هم چاره ای می اندیشیدید.

مسولان محترمی که در دو دهه اخیر با تفسیر غلط از عدالت آموزشی و بی توجهی به زیرساختهای صنعتی و اقتصادی کشور با بازکردن بی حساب و کتاب دربِ دانشگاهها، امروز از ابر چالش بیکاری تحصیلکردگان سخن می‌گویند، وعده پیش بینی بیش از 900 هزار فرصت شغلی در بودجه سال 97 را هم می دهند.

اما پرسش اینجاست که کدام شغل؟ تکرار چنین وعده هایی ما را به یاد یکی از عبارات ظریف مهندس هاشمی طبا در مناظرات انتخاباتی می اندازد که در پاسخ به وعده ایجاد سالانه یک میلیون شغل می گفت: «اگر شما می‌گویید سالی یک میلیون شغل ایجاد می‌کنید، من ماهی یک میلیون شغل ایجاد می کنم و به هر بیکار یک قالب خشت زنی می دهم و میگویم بیایید این هم کار! ». آقای نوبخت از یاد برده اند که خروجی سیاست های غلط آموزش عالی کشور در این سالها، اسباب افزایش تعداد یقه سفید‌هایی را فراهم آورده که با توجه به مدارک تحصیلی بالای خود حاضر به انجام کارهای یدی و اجرایی نیستند، اصلا به امید کارهای به اصطلاح پشت میزی واحدهای دانشگاهی خود را با نمرات ناپلئونی پشت سر گذاشتند و برای خرید پایان نامه های دانشگاهی خود هزینه های چند میلیونی هم پرداخت کرده اند!

هرچند واژه کار آفرینی هم در این سالها کم از زبان مسولان شنیده نشده، اما به واقع چند نفر سرمایه و نبوغ لازم برای کار آفرینی را دارند؟ چقدر اخذ تسهیلات بانکی برای تولید و راه اندازی یک بنگاه اقتصادی برای عموم مردم فراهم است؟ مردمی که برای یک وام ازدواج پنج میلیونی باید از هفت خان عبور کنند و وارد معامله ای با بانک ها شوند که سود یک طرف آن فقط تضمین است! حال بنظر می رسد دولت با اقداماتی نظیر افزایش بی سابقه عوارض خروج از کشور مشکل کارآفرینی و درآمدزایی از طریق صنعت گردشگری را حل کرده باشد، اما وارونه !

با این همه نباید از نیمه پر لیوان غافل شد، اگرچه بودجه 97 برای بسیاری از مردم خبرهای ناخوش آیندی به همراه داشت اما برای نمایندگان آنها خوش خبر بود و از افزایش حقوق ساکنان بهارستان خبر داد! از سوی دیگر سخنگوی دولت نیز پس از انتقادات شدید مردم و رسانه ها از اعلام آمادگی دولت برای تعدیل قیمت های جدید بنزین و عوارض خروج از کشور و کاهش حذف شدگان از یارانه در بودجه 97 خبر داد!

تصمیم اخیر دولتمردان این سوال را در ذهن مطرح می‌کند که مگر دولت و کارشناسان آن پیش از طرح موضوعاتی از این دست، ساعتها و شاید ماه ها مطالعه و کار کارشناسی پیرامون موضوعات مربوطه انجام نمی دهند که حال با بالاگرفتن انتقادها و فشار‌ها سخن از تغییر آنها به میان می‌آید؟ بحث، تغییر ناپذیر بودن یا درستی موارد مطرح شده در لایحه بودجه نیست بلکه میزان و چگونگی مطالعه بر روی تعیین و تخصیص بودجه کشور محل بحث است.

به نظر می رسد دولت روحانی این روزها سخت محتاج تدبیر باشد و دلخوش به حمایت مردم، مردمی که تدبیر و امید را با هم می‌خواهند و این مطالبه زیادی نیست .

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۴۶۶۹۰۷:۵۵:۲۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
من به عنوان یک بازنشسته از تصمیمات بدون کارشناسی تاثیرات اجتماعی دولت وحشت میکنم . وارد اجتماع مردم عادی شوید تا عصبانیت مردم را با گوشت و پوست و استخوانتان حس کنید.
ناشناس۱۷۴۹۹۸۱۳:۲۹:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
از طرف من هزاران لایک !!!!
ناشناس۱۷۴۶۸۰۰۸:۱۲:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
دکتر جان ظلم به مردم هم حدی دارد شما نیگا نکنید به این اهل برره اونا همش فیلمن مردم بیش از این توان تحمل فشار رو ندارن میدونید که آدم گشنه دین و ایمون نداره پس عاقبت اندیش باشین و حلقه عرصه زندگی که چه عرض کنم نفس کشیدن رو بیش از این تنگ نکنین لطفا
نخلک زاده۱۷۴۶۸۱۰۸:۱۳:۳۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
ما از دولت تردید و بیم انتظار داریم چند ماه به عقب برگردند و صحبت های خود را قبل از انتخابات مرور کنند خوشبختانه سن اقایون به اندازه ای نیست که الزایمر گرفته باشند
مشعود۱۷۴۶۸۵۰۸:۱۶:۳۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
وضعیت کنونی ما مثل روز برام روشن بود. منتها اونموقع که اینا رو با گریه می گفتم بهم گفتن دلواپس و اینور و اونور کردن توی بوق و هی جار زدن دلواپس عقب مانده. کاش امروز رو نمی دیدم و اسمم همچنان دلواپس عقب مانده بود.
ناشناس۱۷۴۶۸۹۰۸:۲۱:۲۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲
آقای روحانی فریاد شفافیت می‌زند که باید مشخص شود که کجا پول خرج شده است و این حق مردم است که بدانند ولی آیا آقای روحانی در موضوع قراردادهای نفتی، خودروسازی و ... با مردم صادق بودند که به طور شفاف از متن قراردادها و هزینه‌های آن بگویند یا در مسائلی مانند آب، برق، گاز و ... که در طی سال چندبار رشد قیمت دارند.
ناشناس۱۷۴۶۹۲۰۸:۲۳:۲۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
باز هم تکرار اتهام شنود و حقوق شهروندی و ... آن هم در مواقعی که مردم با دغدغه‌های جدی معیشتی روبه‌رویند! آیا آقای روحانی راهی جز القای ذهنیات خود به جامعه در مقابل خود نیافته است؟
ناشناس۱۷۴۶۹۴۰۸:۲۳:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
آقای روحانی لطفا شاهد مثال بیاورید که در دنیا کدام کشورها با افزایش 50درصدی قیمت حامل‌های انرژی، شغل ایجاد کرده‌اند که شما نفر دومی باشید؟ چرا پس از قریب 5 سال سکانداری دولت حالا به فکر اشتغال آن هم از این طریق افتاده‌اید؟
ناشناس۱۷۴۶۹۵۰۸:۲۴:۲۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
به رئیس‌جمهور عرض می‌کنم اگر هزینه امثال همین همایش حقوق شهروندی و ... را بین مردم نیازمند توزیع می‌کردید بسیار ارزشمندتر از این بود. نتیجه‌ای از این نشست‌ها حاصل نمی‌شود.
ناشناس۱۷۴۶۹۹۰۸:۲۶:۰۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
سال قبل سقف حقوق مدیران دولتی افزایش یافت امسال هم قرار است که در بودجه حقوق مجلسی ها افزایش یابد که کسری بودجه را از راه افزایش قیمت بنزین تامین می کنند.
ناشناس۱۷۴۷۰۱۰۸:۲۷:۵۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
جناب رئیس‌جمهور! با یک میلیون تومان چطور من مستمری‌بگیر اداره یک ماه زندگی‌ام را سروسامان دهم؟! این یک میلیون را جنابعالی و تک‌تک وزرایتان یک ماه بدون هیچ منبع دیگری زندگی خود را اداره کنید و به مردم هم گزارش دهید تا ملت یاد بگیرد که چگونه می‌توانند با این مبلغ زندگی کنند ... بسیاری از مردم این مبلغ را هم ندارند! این رسمش نیست یکی 17 میلیون یکی 50 میلیون و بیشتر و بسیاری زیر یک میلیون درآمد داشته باشند!
ناشناس۱۷۴۷۰۲۰۸:۲۸:۲۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲
چند سال قبل دولت آقای روحانی آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور را بهانه برای وارد کردن بنزین از خارج قرار داد اما الان به برکت همین بنزین خارجی وارداتی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرهای کشور آلوده‌تر شده است. این همه بی‌تقوایی و سیاسی‌کاری از کجا ریشه می‌گیرد؟
ناشناس۱۷۴۷۰۳۰۸:۲۹:۰۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
آقای رئیس‌جمهور وقتی قیمت بنزین در داخل کشور را نصف قیمت جهانی اعلام می‌کنند لطف نمایند حقوق کارمندان و کارگران کشورمان را نیز با قیمت جهانی مقایسه و اعلام بفرمایند. ضمن اینکه اغلب کشورهای جهان مثل ایران تولیدکننده نفت نیستند.
علی۱۷۴۷۰۴۰۸:۳۰:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
انتخاب دولت فعلی انتخاب بین بد و بدتر بود
ناشناس۱۷۴۹۰۶۱۱:۴۹:۴۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
هر کسی میامد اوضاع همین بود.ما ی کشوری هستیم که به فروش نفت وابسته هستیم الانم نفت ارزان تر از قبله و کلی تحریم بر علیه ما هست هر کسی که میامد هم اوضاع همین بود اصلاح طلب و اصولگرا نداره بعد از گذشت این همه مردم ما متاسفانه هنوز به بلوغ دست پیدا نکردند که متوجه اوضاع شوند.
ناشناس۱۷۵۰۰۵۱۳:۴۰:۱۷ ۱۳۹۶/۱۰/۲
الان دیگه دولت به نفت وابسته نیست برادر. به شدت به مالیات وابسته شده. میری یه ساندویج با بچت بخوری، زیر فاکتور زده 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده. شرم آوره به خدا. شب میخوابی فردا که بیدار میشه میبینی تعرفه واردات خودرو 3 برابر شده. شهر حرت ( یا شاید هم هرت) که میگن همینه.
ناشناس۱۷۴۹۰۸۱۱:۵۰:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
ظاهرا برعکس انتخاب کردیم و حق با رقبا بود
ناشناس۱۷۴۹۳۵۱۲:۳۱:۲۰ ۱۳۹۶/۱۰/۲
بیشتر آزموده را آزمودن خطا و داوری زود هنگام بود!!
ناشناس۱۷۵۰۱۶۱۳:۵۱:۱۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مشکل اینجاست ک بین بد و بدترم درست انتخاب نکردین اگه میخواستین بین بد و بدتر انتخاب کنید قالیباف رو میکردین
نامی۱۷۴۷۰۶۰۸:۳۲:۵۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
اقای دکتر گزارشات دلتمردانت را بشنو اما باور مکن
بردیا۱۷۴۷۱۱۰۸:۳۶:۴۶ ۱۳۹۶/۱۰/۲
تورا به خاطر خدا به جناب نوبخت یادآوری بفرمائید که به ملت بگویند که چگونه تورم را محاسبه می کنند که همیشه تورم 40درصدی کالاهای ضروری و اساسی ملت زیر 10درصد و تک رقمی است.در کدام کشور جهان تورم را نسبت به ماه قبل و یا سال قبل مبنای محاسبه قرار میدهند.جناب نوبخت نرخ تورم امسال را نسبت به سال مبنا محاسبه و به مردم بفرمائید که چند درصد تورم داشته ایم .آیا بجز این است که در بعضی موارد حتی بالای 2000درصد.
حسینی۱۷۴۷۴۰۰۹:۱۰:۵۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
ایا این امر که تنها در یک گمرک کوچک دلوار یک نفر توانسته 300 میلیارد تومان رشوه بگیرد انهم با این همه حقوقی که به دستگاه های نظارتی کشور می دهید درد اور نیست
ناشناس۱۷۴۷۴۵۰۹:۱۲:۵۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲
کاش آقایان این مطالب را میخواندن
دربند۱۷۴۷۵۰۰۹:۲۰:۲۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مردم خطاب به روحانی قیمت ها و مخارج دارند جهانی می شوند ; دستمزدها و درآمدها هم باید جهانی محاسبه شوند.
ناشناس۱۷۴۷۷۵۱۰:۰۲:۴۹ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مسولین ما خدوم هستن اینجوری راجعبشون نباید حرف زد!
ناشناس۱۷۴۸۲۷۱۰:۴۸:۵۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
الان ناراحتید که نوبخت حقیقت را رسانه ای گفته؟ نه آقا. هنوز خیلی ها بی خبرند که خیلی ها با داشتن مدرک دکترا از «معتبرترین دانشگاه های ایران»‌ در خانه بیکار نشسته اند یا دارند پولی جفت و جور می کنند که از این مملکت بروند.
ناشناس۱۷۴۸۳۶۱۰:۵۶:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
مردم دارند روز به روز اگاه تر میشوند که چه میگذره
الیاس۱۷۴۹۳۳۱۲:۳۰:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
انتخاب آقای روحانی، تجربه بزرگی برای طرفدارانش بود. ای کاش تاوان این تجربه را ما نمی دادیم. ان شاا... نمایندگان محترم مجلس با تدبیر و امید ایشان را استیضاح نمایند.
ناشناس۱۷۴۹۵۱۱۲:۴۰:۴۱ ۱۳۹۶/۱۰/۲
آقای روحانی ، جدی میگم ، نه حال ما خوب است و نه هال ما !! حال ما که معلومه ، می بایستی از همین حالا با دُمم گردو بشکنم که کم کم داریم به ایام عید نزدیک می شویم اما بر عکس ، داره جونم یواش یواش می لرزه که کم کمک داره نوروز ... نوروز می آید با همه خرجها و رودر بایستی ها و گرانی ها و قلت حقوق و کمی عیدی دولت !! و اما از خدا پنهان نیست از شما هم پنهان نباشه ، وضع هال ما هم خوب نیست ، تعمیر می خواهد ، مرمت می خواهد ، رنگ می خواهد ... عیال مدام می گوید که شده عینهو خرابه شام !! و حالا بعد از دو سه سال امروز و فردا کردن ،به عیال ساده دل و صادق قول داده ام که به محض این که امسال دولت عیدی ام را پرداخت کرد ، فوراً یک تعمیر اساسی به عمل آورم ( ! ) تا هم حال عیال خوب شود و هم هال خانه !!!!..بله جناب روحانی به عنوان کارمند سابق دولت و فرهیخته فعلی -- - بازنشسته د ولت را عرض می کنم که -- نه حالم خوب است و نه هالم !!
علی۱۷۵۰۰۰۱۳:۳۰:۱۵ ۱۳۹۶/۱۰/۲
والا بالله حقوق شهروندی نمی خوایم . اقتصاد و پول واجب تره. این حقوق شروندی و... شده افت. هی از این حرفا زدنو و اقتصاد و... رو رها کردن مشکل شده. معیشت و... رو بچسبید به جای رفتن ورزشگاه خانما و حقوق شهروندی و....
فرهاد۱۷۵۳۲۱۲۱:۴۲:۳۴ ۱۳۹۶/۱۰/۲
و باز هم فریب خوردیم...
جلال۱۷۵۳۶۴۲۳:۵۸:۴۸ ۱۳۹۶/۱۰/۲
اقای روحانی لباس پیغمبر تن شماست لطفا دروغ نگوید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

پربحث‌های هفته

  1. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  3. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  12. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  15. اولین واکنش قوه قضائیه به ماجرای صدیقی و باغ ازگل/ انتقاد روزنامه اصولگرا از فرزین/ ارزیابی وزیر ارشاد از فضای گفت‌وگو در کشور

  16. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  17. اسراییل چه باید بکند؟ 

  18. تورم نقطه‌به‌نقطه به ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد

  19. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  20. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  23.   واکنش فراجا به اقدام تروریستی در سیب و سوران/فطر خونین شهدای راه امنیت در سیستان وبلوچستان

  24. رهبر انقلاب: رژیم خبیث صهیونیستی تنبیه خواهد شد

  25. واکنش روزنامه اصولگرا به حضور صدیقی در نمازجمعه/ بیان دلایل استعفای وزیر بعد از ۴ سال

آخرین عناوین