از پنت هاوس فرشته تا کوچه پس کوچه‌های فقر

فرزانه زنگیان، گروه اجتماعی الف،   3960929122 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
 از پنت هاوس فرشته تا کوچه پس کوچه‌های فقر

بیاییدشادی هایمان را تقسیم کنیم !

نگارنده می­داند که هم اکنون با خواندن این جمله ایده آلیستی،بسیاری از خوانندگان گرامی رخ در هم کشیده و خواهند گفت: کدام شادی ! همه زندگی­مان گرفتاری و دردسر و بی پولی و بیکاری است....این قدر شعار ندهید... واقعیات جامعه را درک کنید... لابد خودتان شادی دارید....حالا که نگرانید ، بروید با دیگران تقسیم کنید!

اتفاقا نگارنده هم چون شمایان گرفتار چاه ویل مشکلات است؛ با بی پولی دست و پنجه نرم می­کند و نوشته هایش خریدار ندارد؛ صاحبخانه جوابش کرده و با عقب افتادن قسط ها، امید به زندگی اش دو چندان شده است!

پس این شادی که قرار است آن را تقسیم کنیم کجاست ؟ آیا وجود خارجی دارد؟ در جیب جا می­شود؟ جامد است ؟ مایع است یا چون گاز می­پرد؟

من هم مثل شما تا هفته پیش وجود عنصر مجهول الهویه شادی را انکار می­کردم! اما زمانی که با یکی از دوستان قدیمی و البته مایه دار و متعلق به قشر «هرگزآسیب ناپذیر» گپ و گفتی داشتم، به ناگاه متوجه شدم آن طبقه از ما بهتران که در همین شهر و بغل گوش ما زندگی می­کنند ، انگارچیزهایی برای تقسیم کردن دارند ! چیزهایی که می توان با آنها شاد شد!

اما آن ها را در گاو صندوق ها و جعبه های جواهر نشان در کنج خانه هایشان پنهان کرده اند.  یعنی نه خود بهره ای از آن می­برند و نه دلشان می آید با دیگری تقسیمش کنند.

سرکارعلیه، دوست گرامی می­گفت : یک پنت هاوس در فرشته خریده ایم، ویو عالی! با استخرروی بام و سونا و جکوزی اختصاصی! روف گاردنش حرف ندارد... گاهی می­روم قهوه ای می­خورم...

گفتم: خوب پس بدک نیست!

گفت : بله، ولی از همه بهتر آسانسور حمل ماشین وسیستم گرما و سرمای کف خانه است، بعد هم دیزاین اروپایی آشپزخانه و نمای کلاسیک بیرون... میدانی همه اینها آرامش بخش است؛ اما نمیدانم من چرا آرامش ندارم...اصلا احساس خوشحالی نمی کنم....!

حتی با وجود پونه !    گفتم پونه !    گفت : بله، خیلی دختر خوبی است، از صبح می آید تا عصر، خانه را مثل آینه برق می اندازد، آشپز هم داریم، دیگر من کاری ندارم ، این قدر بی حوصله و کسل هستم که صبح ها به زور از تخت بیرون می­آیم ... تمام روز احساس خستگی می­کنم... دِپرسم.... نمی­دانم چرا دیگر هیچ چیز خوشحالم نمی­کند...حتی خریدهای فصلی از ایتالیا و فرانسه... متوجهی چقدر حالم بد است!

گفتم: واقعا رنج های عمیقی داری؛ اصلا با شیرجه هم نمی توان به عمقش رسید!

گفت : خوب است اقلا تو مرا درک می کنی؛ بچه ها که همه رفته اند خارج؛ جناب شوهر هم اکثر اوقات نیست، من مانده ام و یک قصر خالی و سوت و کور....

در این جا بود که خون نگارنده به جوش امد و نطقش باز شد. گفتم رفیق عزیز، من الان نمی خواهم فرضیه های تحلیلی اقتصادی و اجتماعی ارائه دهم که چرا در این شهر، اکثریتی با سیلی صورت خود را سرخ می­کنند و اقلیتی چون شما، شیرهای سرویس بهداشتی­شان هم طلا کاری شده است؛ اما می توانم پیشنهاد کنم به عنوان یک خانم ثروتمند تحصیل کرده و کتاب خوانده، تلاش کن با استفاده از امکاناتی که داری، دیگران را خوشحال کنی.

لازم نیست برای شاد بودن به خریدهای لاکچری و سفرهای خارجی گران متوسل شوی، کافی است یک روز با لباسی ساده و دستی پر به محله های فقیرنشین شهر سری بزنی. چراغ خانه ای را روشن کنی، مخارج تحصیل چند کودک کم برخوردار را بر عهده بگیری، هزینه های دارو و درمان بیماران کم درآمد را بپردازی، می­توانی از طریق بهزیستی سرپرستی چندکودک بی سرپرست را بر عهده بگیری، یا حتی به مراکز کار و خیریه های زنان سرپرست خانوار بروی و یاری برسانی.

سکوت کرده بود و گوش می داد. نطق من هم بازتر شد!

گفتم مطمئن باش در جامعه ای که گروهی از مردمانش زیر خط فقر زندگی می­کنند تو به عنوان یک انسان و موجودی اجتماعی هرگز به آرامش نمی­رسی مگر اینکه انفاق کنی و در حد خودت که یک واحد اجتماعی هستی، سعی در پر کردن شکاف های طبقاتی داشته باشی.

گفت این کار وظیفه مسئولان است ! مگر نه؟  گفتم واضح است که اقتصاددان ها و استراتژیست ها و نظریه پردازان باید راهکارهای اساسی برای برون رفت از وضعیت اقتصادی فعلی جامعه ارائه دهند و دولتمردان و سیاستمداران ملزم و متعهد به ایجاد رفاه نسبی برای مردم هستند، اما در این بین قشر برخوردار و غنی و ثروتمند جامعه نیز وظایفی بر عهده دارد که کمترین آن کمک های سازمان یافته و برنامه ریزی شده به اقشار محروم جامعه است.

امری که در همه دنیا متداول است و حتی گاهی می بینیم که ثروتمندان مشهور دنیا، فرزندان خود را از ارث محروم کرده و همه ثروت خود را به فقرا می بخشند.

خواننده گرامی! ظاهرا سخنرانی پرشور من بی تاثیر نبود. دوست گرامی مقداری هدیه و لباس های زیبا و اسباب بازی تهیه کرده و قرار است با هم به یکی از پرورشگاه های جنوب شهر برویم. قول داده که سرپرستی چند کودک بی خانمان را بر عهده بگیرد و برای بچه های زلزله زده کرمانشاه  هم کمک بفرستد.

این روزها حال و هوایش عوض شده است. چون از روف گاردن پایین آمده است و می­خواهد چراغ خانه های دیگر را روشن کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۳۶۰۷۰۹:۱۵:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۳۰
در کشور ثروتمند و بزرگترین اقتصاد دنیا یعنی امریکا هم بی خانمان و کارتن خواب وجود دارد.
ناشناس۱۷۳۸۹۶۱۸:۳۱:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۳۰
چند درصدشون؟
ناشناس۱۷۴۲۷۱۱۵:۳۷:۵۱ ۱۳۹۶/۱۰/۱
آمریکا یک کشور با مبنای فکری سرمایه داری است و وجود کارتن خواب و فقیر هم در نظام سرمایه داری اشکال چندانی ندارد. ( چون تز سرمایه داری از پایه غلط است) . ولی ما که یک عقبه دینی حمایت از اقشار ضعیف را داریم و ادعای مسلمانی و حکومت اسلامی داریم عدم توجه به این قشر برایمان باید دردناک باشد و عذاب وجدان خواب به چشمهایمان راه ندهد.
مازیار۱۷۳۶۲۰۰۹:۴۸:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۳۰
فقرا همیشه آسیب پذیرند و اغنیا در نجات . همین زلزله رو ببینید چه کسانی رفتن ویلاهای شمال و لواسان و چه کسانی مجبورند بمانند تهران ؟ و اتفاقا ثروتمندان بیشتر اوقات سخاوتمند نیستند. قشر متوسط است که انفاق میکند سرکار خانم نویسنده
ناشناس۱۷۳۶۸۵۱۲:۰۹:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۳۰
بلایای طبیعی در شمال هم بوده است.
سعید۱۷۳۸۹۰۱۸:۱۵:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۳۰
زلزله اخیر در تهران بوده نه شمال
ناشناس۱۷۳۹۹۰۰۱:۲۶:۱۰ ۱۳۹۶/۱۰/۱
دقیقا! نمی دونم چرا توی ایران طرف هرچقدر پولدارتر باشه، خسیس تره و توی دیار کفر طرف هرچقدر پولدارتر باشه، بخشنده تر.
شهروند۱۷۳۶۲۶۱۰:۰۰:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۳۰
متاسفانه اختلاف طبقاتی روز به روز داره بیشتر میشه و فقرا فقیر تر و اغنیا غنی تر می شن . اشرافی گری موجی است که بین افراد خاصه و صاحب قدرت و نفوذ و کسانی که دسترسی به ثروتهای این کشور دارن روز به روز بیشتر میشه .
حسن۱۷۳۶۳۲۱۰:۰۶:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۳۰
کاش از این مرفه بی درد با دپرس می پرسیدی این ثروت را با انجام چه کاری و چقدرسرمایه حلال بدست آورده ای که اکنون آن ثروت شما را از دپرس خارج نمی کند
ناشناس۱۷۳۶۴۳۱۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۳۰
در این دنیا تنها چیزی که رضایت واقعی ایجاد می کند کمک‌ به انسانهای دیگر است. به دنبال مال دنیا دویدن جزء اندوه و رنج و حسرت چیزی عاید انسان نمی کند. خودم را که می بینم متوجه می شوم قبلا که از نظر مالی ضعیف بودم خودم و خانواده ام شادتر بودیم.
mohammad۱۷۳۶۵۲۱۰:۴۵:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۳۰
یک پیشنهاد هم من میدهم به جای سفرهای اروپا و ... میتواند یک واحد تولیدی یا کسب و کاری راه بیندازد و کاملا بصورت خیریه اداره کند از کارکنان و گرفته تا درامد هاش
ناشناس۱۷۳۶۵۴۱۰:۵۱:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۳۰
در کاخ و پنت هاوس استخرهای آنچنانی !!!! هم که باشند گریزی از مرگ نیست . برزخ و قیامت را چه میکنیم ؟؟؟؟
تبریزی۱۷۳۷۰۰۱۲:۴۳:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۳۰
برای من شادی یعنی خوندن نماز اول وقت، یاد گرفتن یه مطلب جدید، ایجاد یه عادت خوب در خوردم، ترک یه عادت بد، تماشای یه فیلم خوب، گوش دادن به یه موسیقی خوب، رد شدن نظرم از فیلترینگ الف، خریدن یه چیز جدید، وقتی می بینم درسی رو که دادم شاگردهام یاد گرفتن از همه بیشتر خوشحال می شم و ... کاش درآمدم زیاد بود به بقیه هم کمک مالی می کردم.
خام۱۷۳۸۲۴۱۶:۰۰:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۳۰
سلام یک در هزار ازاین مرفهین ممکنه بذل وبخششی بکنند.چون اگر میخواستتند چنین کنند چنان نمی شدند .اما علت بروز وظهور همچه مرفهانی در هر جای دنیا وایران خودمان توزیع ناعادلانه ثروت ورانتخواریست .
ناشناس۱۷۳۸۵۹۱۷:۱۸:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۳۰
خبر خوبی بود وجدان یک نفر توو این قشر بیدار یا به عبارت دیگه زنده شد! به قول بهار: این محنت بی‌دردی، دردی دگرست آری/ گر دست دهد خود را در دردسر اندازید!
ناشناس۱۷۳۹۶۵۲۳:۴۰:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۳۰
بنده در کوچه پس کوچه های فقر بسبار بوده و زیاد آشنایی دارم و خیلی خوب هم آشنایی دارم و در آن کوچه زیاد ساکن بوده و مثل کف دست خوب می شناسمش اما این ... چی بود ؟.همین کلمه عجیب و غریب را ... پنت هاوس را میگم ! حالااین پنت هاوس چی هست ؟ ! خوردنیه ، پوشیدنیه ، نوشیدنیه ! آهنیه ، چوبیه ، پلاستیکیه ، ...آخه تا حالا به گوشم نخورده حالا اگه زحمتی نیست یک توضیح مختصر ... !!!
بهنام۱۷۴۷۰۸۰۸:۳۳:۳۲ ۱۳۹۶/۱۰/۲
در این سال ها هیچ راهکار اساسی برای زدودن چهره فقر از جامعه داده نشد. بلکه بر عکس شکاف و تبعیض طبقاتی بیشتر شد. دانشجوی دکترا که از طبقه متوسط است و با هزار مرارت و هزینه خود را به آن موقعیت رسانده و درآمدی ندارد وقتی در کنار خیابان می ایستد و اتومبیل های اخرین مدلی را میبیند که فلان بچه پولدار هیجده ساله پشت فرمانش نشسته دیگر چه انگیزه ای برای تولید فکر و اختراع در او می ماند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین