نمایندگان مجلس در گفتگو با الف مطرح کردند: لایحه بودجه 97 پاسخگوی وعده های روحانی به مردم نیست/تاب و توان مردم برای گرانی ها، محل سنجش پیشنهادهای دولت نیست

محسن نظری، گروه اقتصادی الف،   3960928281 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهوری در زمان ارائه لایحه بودجه 97 گفت: اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری‌ها به‌عنوان خواسته‌های مردم در انتخابات 96 در لایحه بودجه 97 محقق می‌شود، اما نمایندگان مجلس این نظر را رد کردند و گفتند با یک گل بهار نمی‌شود.

نمایندگان مجلس در گفتگو با الف مطرح کردند: لایحه بودجه 97 پاسخگوی وعده های روحانی به مردم نیست/تاب و توان مردم برای گرانی ها، محل سنجش پیشنهادهای دولت نیست

به گزارش الف؛ حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاب وعده‌های را به مردم دارد و پس از تشکیل دولت دوازدهم، اولین لایحه بودجه این دولت را به مجلس ارائه کرد و با واکنش‌هایی فراوانی روبرو شد، اینکه نه‌تنها موردنقد منتقدان بلکه حامیان دولت تدبیر و امید هم از آن انتقاد کردند.

رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه سال 1397 به مجلس گفت: اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر، کاهش نابرابری‌ها، تحرک در طرح‌های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور به‌عنوان خواسته‌های اصلی مردم در انتخابات 96، در این لایحه پیگیری شده‌اند.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه امسال کاملاً متفاوت با لوایح بودجه‌های سال‌های گذشته است، اظهار داشت: بودجه سالانه برشی از برنامه 4 ساله دولت است و اگر بخواهم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنم، بودجه سال 97، بودجه‌ای بر مبنای اشتغال فراگیر و بر مبنای رفع فقر و ایجاد عدالت است.

اما در لایحه بودجه 97 که به اعتقاد کارشناسان دارای ابهامات بسیاری است و شفاف نیست؛ به مجلس شده مانند افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان و گازوییل به 400 تومان، حذف گسترده یارانه بگیران، اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با منابع حاصله از مابه‌التفاوت قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ نسبت به قیمت این حامل‌ها در ابتدای سال ۹۶ و... پیشنهادی شده است.

یکی از واکنش‌ها به موضوع افزایش عوارض خروج از کشور بود و عنوان شد برای جلوگیری از خروج ارز و کنترل نرخ آن، این تصمیم گفته‌شده است و همچنین در بعد بیکاری سوالات و ابهاماتی هنوز باقی است؛ اینکه تمهیدات اندیشیدهِ دولت در این راستا برای افزایش اشتغال فراگیر چیست? یا اینکه قرار است منابع هدفمندی یارانه‌ها و حذف بیش از 30 میلیون یارانه بگیر چگونه توزیع شود? سیاست فقرزدایی چیست? و ... .

صندوق بین‌المللی پول هم در گزارشی به تورم گرانی حامل‌های انرژی تا اصلاح یارانه نقدی پرداخت و نوشت: پیش‌بینی می‌شود در صورت تصویب افزایش قیمت حامل‌های انرژی، نرخ تورم، افزایش پیدا کند.

طرح‌های ضربتی یعنی دادن شربت برای شیرین شدن

هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خبرنگار الف، در پاسخ به این سوال که می‌توان با لایحه بودجه 97 مشکلات اقتصادی را بر اساس سخنان رئیس‌جمهوری حل کرد? پاسخ داد: قطعاً این‌گونه نیست که همه خواسته‌ها را در یک سال محقق کرد.

وی افزود: همیشه خواسته نسبت به امکانات توازن ندارد و بیشتر است، البته می‌توان رد پایی برای حل مشکلات گذاشت تا در مدت 3 الی 5 سال به اهداف رسید؛ البته برای تحقق خواسته‌ها به برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت نیاز است.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه کارهای ضربتی مانند دادن شربت است، گفت: اقدامات شربتی یعنی یک شربت شیرین داده می‌شود که فقط اثر کوتاه‌مدت دارد و اثر آن از بین می‌رود و منابع تضعیف می‌شود.

قوامی با طرح این سوال که کدام طرح ضربتی و کوتاه به نتیجه رسیده است، گفت: می‌تواند یک گام برای کاهش فر مطلق برداشت و دولت فقط به هر جای مردم سوزی وصل کند تا مالیات بگیرد، درآمدهای خود را افزایش دهد.

وی ادامه داد: اکنون در مورد هزینه عوارضی از مردم با عنوان برق‌رسانی به روستاها و خرید انرژی تجدید پذیر و به ازای هر کیلووات 5 تومان بابت برق مصرفی گرفته که سال آینده به 6 تومان می‌رسد؛ یا اینکه بابت هر مترمکعب گاز 15 تومان از مردم به اسم گازرسانی به روستاها دریافت می‌شود و همه را رشد می‌دهیم؛ یا اینکه مالیات‌ها را رشد می‌دهیم و انواع مالیات می‌گیریم درحالی‌که باید درآمدها را افزایش دهیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه چپ و راست از مردم برای خدمات ارائه‌شده هزینه می‌گیریم و ملت به هر سمتی می‌چرخند باید پول پرداخت کنند، گفت: تمامی این هزینه‌ها به اسم تولید و اشتغال گرفته می‌شود که فضا را خراب‌تر می‌کند.

قوامی تاکید کرد: باید بتوانیم مالیات عملکرد را افزایش دهیم و وقتی سود یک شرکت دو برابر می‌شود، می‌توان مالیات را هم دو برابر کرد، اما وقتی رشد نکرده چگونه مالیات باید پرداخت کند.

به گفته وی؛ وضعیت کنونی برای فعالیت اقتصاد غیررسمی و برای فرار مالیاتی مساعد است، مثلاً قرار بود مناطق آزاد سکوی صادرات شود، اما سکوی واردات و راه ورودی انواع کالا و قاچاق شد که این موارد به تولید ملی آسیب می‌زند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه قرار است صادرت رشد کند، گفت: با رشد قاچاق و واردات، صادرات کم خواهد شد و ارز از کشور خارج می‌شود و خروج ارز نرخ دلار افزایش داده و امروز به بالای 4 هزار تومان رفته و دوباره یک مالیات تورم ایجادشده است.

قوامی در پایان گفت: تحقق اهداف دولت برای از بین بردن فقر مطلق و اشتغال به حاشیه و محاق می‌رود؛ دولت گفته است 980 هزار شغل ایجاد خواهد کرد، اما این تعداد شغل فقط توزیع تسهیلات ایجاد نخواهد شد و باید فضای تولید را درست کرد تا اشتغال ایجاد شود.

از جراحی اقتصادی و نواقص بودجه و توان مردم

شهباز حسن‌پور بیگلری عضو دیگر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در مورد اینکه لایحه بودجه 97 و حل مسائل و مشکلات، به خبرنگار الف؛ گفت: امکان تحقق چنین وعده‌هایی وجود ندارد و تاکنون چند برنامه توسعه 5 ساله نوشته‌شده اما نتوانست مسائل اقتصادی را آنچه خواست مردم است، برآورده کند.

وی افزود: دولت‌ها در طول 100 سال گذشته چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی در بحث بهبود معیشت مردم ناکارآمد بودند و علت اصل آن‌هم رویکرد کارایی بر اساس دولت و اقتصاد دولتی است.

حسن‌پور بیگلری ادامه داد: باید اقتصاد را به صاحبان فن و اهلش سپرد و مطالبی که رئیس‌جمهور گفتند، بخشی از کلیات لایحه بودجه بود و هنوز به‌طورکلی کالبدشکافی کامل لایحه بودجه انجام‌نشده است و باید منتظر نظر کارشناسان خبره باشیم.

این نماینده مردم در خانه ملت در مورد ایجاد 980 هزار شغل در سال آینده گفت: دولت ابتدا پاسخ دهد امسال که بر اساس برنامه ششم توسعه می‌بایست یک‌میلیون شغل ایجاد کند، چند شغل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه مجلس با خوش‌بینی نسبت به سخنان رئیس‌جمهور و با نظر مثبت لایحه بودجه را بررسی می‌کند؛ اظهار کرد: مشکلات اقتصادی کشور، آن‌قدر مزمن است که نه‌تنها با یک بودجه یک‌ساله بلکه با چند برنامه پنج‌ساله هم علاج پیدا نخواهد کرد.

حسن‌پور اضافه کرد: در لایحه بودجه پیش‌بینی یک جراحی در بحث اقتصادی شده است که رئیس‌جمهور هم در مورد آن سخن گفت و باید تاب‌وتوان مردم و مجلس برای پیشنهادهای دولت دید که تا چه حدومرزی می‌توان پیش رفت ضمن اینکه متاسفانه در خیلی از موارد بودجه ناقص است.

به اعتقاد او، یکی از موارد وجود بیش از 65 هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور است که امکان ندارد بتواند 10 درصد آن را در بودجه سال آینده تمام کرد؛ چگونه می‌توان گفت که لایحه نوشته‌شده دولت پاسخ به همه شعارها است که اصلاً شدنی نیست و باید پروژه‌های نیمه‌تمام را به بخش خصوصی واگذار کرد تا گام مثبتی برداشته شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه بانک‌ها، ناکارآمد هستند و نمی‌توانند پاسخ گوی به‌حق مردم باشند، بیان داشت: چگونه می‌توان می‌توانیم با یک بودجه یک‌ساله پاسخگوی مسائل باشیم؛ البته در گذشته هم خیلی‌ها از این سخنان گفتند؛ آنچه روی کاغذ آورده بودن با آنچه اجرا شد خیلی زیاد فاصله داشت.

حسن‌پور تصریح کرد: حق مسلم رئیس‌جمهور است که به بودجه خوش‌بین باشد و امید در جامعه تزریق کند، ولی با صراحت می‌گویم آنچه گفته‌شده امکان محقق شدن، ندارد و برای انجام جراحی اقتصادی نیاز به وفاق ملی بین همه دستگاه و نهادها داریم.

وی تاکید کرد: بیشترین مسائل و مشکلات ما توسط آقایان دولتی است مثلاً در راستای اصل 44 قانون اساسی که در بودجه می‌آید؛ هرسال با مخالفت برخی از دولتی‌ها مواجه می‌شود.

 با یک گل بهار نمی‌شود/ بودجه بر اساس برنامه ششم نوشته نشد

حسینعلی حاجی دلیگانی، دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد وعده‌های اقتصادی رئیس‌جمهور در لایحه بودجه، گفت: قطعاً با یک گل بهار نمی‌شود، اما اگر همین یک گل در راستای حرکت به سمت بهار شدن باشد، اقدام مثبتی خواهد بود.

وی افزود: وقتی بیشتر لایحه بودجه را بررسی می‌کنیم، متوجه مشکلات بیشتری می‌شویم که وجود دارد؛ یکی از اشکالات اساسی این است فاصله عمیقی بین لایحه و احکام برنامه ششم وجود دارد.

وی افزود: خود آقای رئیس‌جمهور گفت که لایحه بودجه 97، برشی است از برنامه چهارساله دولت؛ که در صحن مجلس اخطار دادم؛ درحالی‌که در صحبت و عملاً بایستی عنوان می‌کردند لایحه برشی یک‌ساله از برنامه ششم است که این را نگفت.

نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: برخی محورها و احکام برنامه ششم در لایحه بودجه لحاظ نشده و معنی آن این است که در راستای سند چشم‌انداز درست حرکت نمی‌کنیم و آنچه مدنظر نمایندگان بود به هیچ انگاشته شده است.

حاجی دلیگانی بیان کرد: بر اساس لایحه بودجه، کشور به‌نوعی بدهکار می‌شود و نسبت بودجه جاری 84 درصد بودجه و 16 درصد بودجه عمرانی است که این مورد واقعاً در کشور مشکل ایجاد خواهد کرد و روزبه‌روز بدنه دولت متورم و چاق‌تر می‌شود و هیچ اراده‌ای چه در دولت و چه در مجلس برای کاهش هزینه‌ها عملاً نیست.

به گفته وی، یکی بحث حقوق غیرمتعارف است و علیرغم سخنان رهبری بر غیرقانونی بودن حقوق نجومی آیا ذره‌ای از این ممنوعیت و محدودیت در لایحه بودجه سال 97 پیش‌بینی شده است که پاسخ می‌دهم خیر؛ بلکه همان روال قبلی در لایحه ادامه دارد.

 عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس با بیان اینکه سال گذشته بیش از 400 اداره جدید در شهرستان‌ها راه‌اندازی شد، گفت: راه و شهرسازی یک اداره در هر شهرستان داشت و آمدند یک اداره جدید به نام راهداری» ایجاد کردند که چند بار هم در صحن مجلس تذکر دادم اما کسی جوابی نداد.

حاجی دلیگانی بیان کرد: سخنان رئیس‌جمهور از این دریچه قابل ارزیابی است که دچار روزمرگی شدند و دنبال این هستند که امروز را با یک الفاظ و واژه‌ها و ادبیاتی طی کنند تا امروز به فردا برسد، یعنی مسائل امروز را به فردا موکول می‌کنند.

دیدگاه کاربران

رضا۱۷۲۰۷۵۱۶:۳۵:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۲۸
قیمت خدمات دولتی اعم از نرخ انرژی و مالیات بر مصرف باید تا حدی گران شود که در یک بودجه بدون کسری حداقل 40 درصد بودجه از نوع عمرانی باشد و هیچ راه سالم دیگری هم وجود ندارد چون راههای دیگر شامل اخراج شمار زیادی از کارکنان دولت،کاهش سطح دستمزدها و چاپ پول بدون پشتوانه است که بسیار زیان بار هستند اما اگر این مطلب محقق شود و انظباط مالی بعد آن تداوم یابد،در طول سه سال مثل همه دنیا نرخ تورم نزدیک به صفر می شود،نرخ ارزثابت می ماند و نیازی به افزایش عمومی سطح دستمزدها بصورت سالانه نخواهد بودمگر بر اساس سود آوری و بهره وری و بصورت بنگاه به بنگاه وفرد به فرد و نه بصورت عمومی.مرگ یک بار شیون هم یک بارر.آقایانی هم که انتقاد می کنند و دلسوز مستضعفین هستند اگر راه حل دیگری دارند ارائه دهند.
ناشناس۱۷۲۰۸۷۱۶:۴۳:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۲۸
باید مجلس و دولت هردو قوه از آدم های فعلی پاکسازی بشن
ناشناس۱۷۲۱۴۸۱۷:۲۷:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲۸
90درصدملت مخالف گرانی هستند
ناشناس۱۷۲۵۵۲۰۱:۰۷:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۲۹
صد در صد مردم مخالف گرانی اند ولی کو گوش شنوا
مصطفی۱۷۳۳۴۸۲۰:۰۰:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۲۹
ساده هستی ها. اگر بدونی چقدر از این گرانی ها چند شبه بارشون رو می بندن دیگه این حرف رو نمیزدی. هر گرانی که شروع میشه مقدار زیادی از پول افراد ضعیف به جیب افراد ثروتمند میره و هرچی گرانی بیشتر بشه افراد پولدار پولدار تر میشن.
ناشناس۱۷۲۱۶۲۱۷:۳۸:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۲۸
روحانی گفت آنها که بودجه گرفته‌اند به مردم یگویند آن را چه کرده‌اند. خواسته مردم هم همین است. بخصوص در مورد نهادهای مذهبی فرهنگی
ناشناس۱۷۲۱۹۵۱۸:۱۳:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۲۸
آقا این روحانی شما رو مثل انتخابات سر کار گذاشته... هر وقت اشتباهی می کننن میان میگن آی مردم دنبال دیوار کشی بودن من نزاشتم آی مردم دنبال فلان بودن ... چرا جوان مملکت گیر میدن و از این حرفا ... بخدا قسم الان مردم با این چیزا کاری ندارن، براشون اشتغال مهمه ... گرونی مهممه.... هی بگو فلان بازیگر از ایران نرفت و رفت و ...
ناشناس۱۷۲۶۰۶۰۶:۵۷:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۲۹
عزیز دل برادر مشکل نهادی های فرهنگی و مذهبی نیستند مشکل این است که بدنه دولت همه کارها را "گران" انجام می دهد و بار این گرانی هم بر دوش مردم می افتد بجای سرپوش بر این امر اصل 44 را صجیج و درست اجرا کنند
امیر۱۷۲۱۹۹۱۸:۱۸:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۲۸
به شما تضمین میدم که بنزین گرون میشه ولی وضعیت شغل و کار نه تنها بهتر نمیشه بلکه بدتر میشه .
ناشناس۱۷۲۲۵۷۱۹:۳۶:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۲۸
به جای اینکه بیان این پول رو بدن نهادهای فرهنگی بدن خود مردم. سهم هر ایرانی ده میلیون میشه، نمیگم پول نقد بدن، بن گردشگری فرهنگی، بن کتاب و این جور چیزها بدن اگر خیلی نگران فرهنگ هستن، فرهنگ ما که روز به روز به قهقرا رفته پس معلوم میشه این نهادهای فرهنگی حداقل تا الان بی اثر بودن
ناشناس۱۷۲۵۸۸۰۴:۵۵:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۹
«.....اگر ده‌ها دادگاه با فساد مبارزه کنند، نمی‌توانیم فساد را ریشه‌کن کنیم، مگر آنکه مردم به صورت شفاف ببینند ما چه می‌کنیم، باید در اتاق شیشه‌ای برویم، باید نورافکن روی ما باشد و ‌باید همه، ما را مشاهده کنند....» اقای رییس جمهور عطف به فرمایش جنابعالی که در بالا ذکر شده ایا ممکن است حسابهای مالی برادرتان و اتهاماتی را که در خصوص فساد مالی به ایشان مطرح و فعلا با وثیقه ازادند را به همین اتاق شیشه ای و زیر همین نورافکن که فرمودید ببرید تا ما شهروندان قانوندمدار در راستای حقوقزشهروندی بدانیم قانون به مساوات برای تمام شهروندان بدون استثنا جاری و ساری است و فقط محدود به مردم کوچه و خیابان نیست ،لطفا پاسخ مرابدهید ...لطفا در خصوص این حق شهروندی شفاف عمل کنید دقیقا نظیر کشورهای توسعه یافته..انجا هر کسی جرمی مرتکب شود نمیتواند دررپشت بستگان مدیر خوددمخفی شود تا از اعمال قانون مصون بماند ...اقای رییس جمهور منتظریم...
جلال۱۷۲۵۹۸۰۶:۴۵:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۲۹
عجب صبری خدا دارد
ناشناس۱۷۲۶۷۶۰۸:۳۵:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۲۹
با سلام اقای رئیس جمهور چرا خودتان لایحه بودجه امسال را طبق وعده ها و سنجش افکار عمومی و براساس قانون اساسی تحویل مجلس نداده اید ؟
پیمان۱۷۳۳۵۰۲۰:۰۳:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۲۹
به خدا همه اقتصاد دان و دلال نیستن که بتونن با این وضعیت زندگی کنن. تعداد بسیار زیادی در ایران داریم که مشکلات روحی روانی دارن از پس ساده ترین کارهای خودشون هم برنمیاد. این فراد چطوری باید تو همچین جامعه خشن و نامردی زندگی کنن؟ لطفا فکر این افراد هم باشید اقتصاد رو فقط مختص افراد زرنگ نکنید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین