کمپین تحریم محصولات آمریکایی در مصر

گروه جهان الف،   3960927345

نظام مصر در حالی برای استقبال از مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا آماده می‌شود و احتمال می‌رود فردا سه شنبه به قاهره برسد که این دیدار با مخالفت معارضان مصری روبه‌رو شده است.

 

به گزارش فارس، احزاب معارض مصری ضمن اعلام مخالفت شدید خود با سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به قاهره از کمپین بزرگ تحریم محصولات آمریکایی و گسترش فعالیت‌های اعتراضات برای وادار کردن نظام السیسی به لغو این دیدار خبر دادند.

نظام مصر در حالی برای استقبال از مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا آماده می‌شود و احتمال می‌رود فردا سه شنبه به قاهره برسد که این دیدار با مخالفت معارضان مصری روبه‌رو شده است.

احزاب معارض مصری معتقدند، آمدن پنس به قاهره با هدف پیشبرد تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی صورت می‌گیرد علاوه بر اینکه آمریکا می‌خواهد با حکومت‌های منطقه برای مهار انتفاضه فلسطین و اعتراضات مردمی هماهنگ باشد.

در همین حال اعضای پارلمان مصر خواهان تحریم محصولات آمریکایی و توقف عادی سازی روابط با اسرائیل شدند.

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، شش حزب مصری شامل الدستور، تیار الکرامة، التحالف الشعبی الاشتراکی (ائتلاف مردمی سوسیالیست)، مصر القویة، مصر الحرة، الحیاة و الحریة (زندگی و آزادی) با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: پس از چند روز از اعلام جنگ دولت آمریکا علیه جهان عرب و حقوق ملت مبارز فلسطینی و علیه احساسات مسلمانان و مسیحیان دنیا که وعده بالفور جدیدی محسوب می‌شود که به اشغالگران صهیونیست چراغ سبز برای گسترش و تحکیم اشغالگری و یهودی سازی در قدس شریف را می‌دهد، مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا را در تور منطقه ای او پذیرا هستیم.

بر اساس بیانیه احزاب معارض مصری، سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به قاهره سه هدف را دنبال می‌کند، نخست، پیشبرد تصمیم ترامپ است به گونه ای که از پایتخت کشورهای عربی و تحت ادعای از سرگیری روند صلح بر یهودی سازی قدس تاکید کند.

هدف دوم هماهنگی آمریکا با دولت‌های منطقه برای پیشگیری از گسترش انتفاضه فلسطینیان و اعتراضات مردمی کشورهای عربی و جهانیان است تا موجب تغییر معادله نشود و هدف سوم تبلیغ اشغالگری و دروغ‌پراکنی جدید درباره نقش آمریکا در منطقه برای سرپوش گذاشتن بر همدستی آنها و بر مخالفت‌های جهانی با آنها و وعده‌ها و عملکردهایشان است.

در این بیانیه آمده است: احزاب معارض یمنی استقبال از معاون رئیس جمهور آمریکا در خاک مصر را رد می‌کنند و حضور او را تجاوز علیه مصر می‌دانند که باید با آن مقابله شود.

این بیانیه بر ضرورت حمایت از استقلال مصر و رد سرسپردگی به آمریکا و پایان دادن به هر گونه نقش این کشور و مداخله آن در امور داخله کشورهای عربی از جمله مصر، فلسطین و حتی سوریه، لیبی، لبنان، عراق و یمن تاکید کرد.

ترامپ و دستیارش نسخه داعش هستند

این بیانیه افزود: پنس و ترامپ نسخه دیگری از داعش در جهان است چون نه تنها در اندیشه‌های افراطی و رفتارهای پست و فرومایه با آن مشترک هستند بلکه در تروریسم، کشتار و هدف گرفتن جهان عرب هم با داعش و حتی بیشتر از آن اشتراک دارد آمریکا و داعش در بکارگیری خرافهها و اکاذیب و دینی جلوه دادن آن می‌خواهند کشتار، اشغالگری و تروریسم را توجیه کنند.

احزاب مصری همچنین از تصمیم خود برای ساماندهی فعالیت‌هایی به منظور آگاه سازی ملت مصر درباره خطرهای سفر این مقام آمریکایی و اعمال فشار بر دستگاه حکومتی قاهره برای رد این دیدار خبر داد و گفت: موج دعوت از مصری‌ها برای تحریم محصولات و شرکت‌های آمریکایی و مقابله با تلاش‌ها برای عادی سازی هر گونه روابط با اسرائیل ادامه دارد و حضور نمایندگان یا کالاهای آنها در مصر حکم موجودیت اشغالگری در مصر را دارد.

احزاب مصری تاکید کردند : در حالی که تشکیلات خودگردان و رهبری فلسطینی با استقبال از نماینده آمریکا مخالفت کردند هر گونه استقبال از او در مصر یا هر کشور دیگر عربی خنجری به پهلوی این ملت قهرمان و توهین به حقوق و مبارزات آن و چالشی برای همه ماست.

تحریم کالاهای آمریکایی

به موازات آن پارلمان مصر در جلسه عمومی دیروز خود نحوه پاسخ به تصمیم ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس را بررسی کرد و شماری از نمایندگان با پوشیدن حمایل‌هایی که بر روی آن نوشته شده بود، «قدس عربی است»، حمایت خود از قدس را نشان دادند.

سعد الجمال، رئیس کمیته امور عربی پارلمان مصر تاکید کرد: ما با اتحادیه وکلای عرب و اتحادیه وکلای فلسطینی برای اتخاذ تدابیر قانونی لازم علیه تصمیم دولت آمریکا درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل تماس داریم.

نمایندگان فراکسیون «25 ـ 30» پارلمان مصر از کشورهای عربی خواستند محصولات آمریکایی را تحریم و هر گونه همکاری اقتصادی با آمریکا از جمله خرید سلاح را متوقف کنند.

«ضیاء الدین داوود»، عضو این فراکسیون طی نطقی در ابتدای جلسه گفت: آمریکا هرگز از ما راضی نخواهد شد و ما را هرگز به عنوان شریک خود نمی‌پذیرد.

وی افزود: قدس و فلسطین مساله مرکزی جهان اسلام باقی خواهد ماند استعمار نوین در تلاش آمریکا برای انحصار قدرت در جهان نمود دارد و پس از 100 سال از وعده بالفور در سال 1917 وعده ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی مطرح شده و این وعده ای جدید از سوی کسی مطرح شده که نه صاحب اختیار است و نه شایستگی دارد.

«کمال احمد»، یک عضو پارلمان مصر نیز تاکید کرد: تصمیم آمریکا غیرمنتظره نبوده بلکه پیش از آن تصمیم‌های دیگری هم گرفته شد که بسته شدن دفتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن و کاهش کمک های سالیانه آمریکا به تشکیلات خودگردان به ارزش 300 میلیون دلار از جمله آنهاست.

کمال که از جمله پانزده نماینده‌ای است که مخالفت خود را با توافقنامه کمپ دیوید اعلام کرده و دو سال پیش هم به سمت توفیق عکاشه به دلیل استقبال از سفیر اسرائیل در منزلش لنگه کفش پرتاب کرده بود، افزود: علت اینکه دولت آمریکا به خود جرات اتخاذ چنین تصمیمی داد حال و روز امت عربی و درگیری‌های داخلی در بسیاری از کشورهای عربی است و ما هشدار می‌دهیم که ادامه خلق نزاع در جهان عرب درها را به روی آنها که مترصد سلطه بر منطقه نشسته‌اند باز می‌کند .

وی در ادامه پرسید: آیا امت عربی سر عقل آمده و بار دیگر با هم برای مقابله با اسرائیل که زیاده خواهی‌هایش در صحرای سینا هم به مرور زمان بیشتر شده متحد می‌شوند هنگامی که از هویت عربی قدس دفاع می‌کنیم از امنیت ملی مصر دفاع می‌کنیم و در اینجا درباره خطراتی که صحرای سینا را ( اشاره به معامله قرن) تهدید می‌کند، هشدار می‌دهیم.

نماینده پارلمان مصر همچنین ارتباط با پارلمان‌های کشورهای حامی مساله فلسطین برای مقابله با تصمیم ترامپ را خواستار شد.

کمیته فرهنگ و رسانه پارلمان مصر نیز خواهان صدور یادداشتی از مواضع سیاه آمریکا در جانبداری از اسرائیل و بی طرف نبودن آن در مذاکرات صلح شد و افزود: ملت مصر و نظام حاکم بر آن باید عادی سازی روابط با اسرائیل را که به گسترش تروریسم، ساخت سد النهضه اتیوپی و تهدید امنیت ملی مصر کمک می‌کند، متوقف کند.

«علی عبدالعال»، رئیس پارلمان مصر نیز از احمد الطیب شیخ الازهر به دلیل اعلام مخالفت قاطع خود با سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به قاهره و همبستگی با مساله فلسطین قدردانی کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین