چرا عربستان نمی‌تواند در جنگ یمن پیروز شود؟

گروه جهان الف،   3960927267

عربستان سعودی با وجود آنکه بزرگترین خریدار تسلیحات در جهان است، پس از گذشت ۳ سال هنوز نتوانسته است در جنگ با کشور کوچک یمن پیروز شود.

چرا عربستان نمی‌تواند در جنگ یمن پیروز شود؟

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه آمریکایی «بیزنس اینسایدر» در گزارشی با بیان اینکه عربستان دارای پیشرفته‌ترین تجهیزاتی است که با پول می‌توان خرید، به تشریح دلایل ناکامی این کشور در یمن پرداخت.

چرا عربستان نمی‌تواند در جنگ یمن پیروز شود؟

این پایگاه آمریکایی در گزارش خود نوشت: عربستان سعودی از سال 2015 وارد جنگ با انقلابیون یمن شده است اما کارشناسان نظامی معتقدند با وجود اینکه این کشور بزرگترین خریدار تسلیحات از سایر کشورهاست، توانمندی ارتش آن – برخلاف ایران - به اندازه‌ای نیست که بتواند جاه‌طلبی‌های مقامات ریاض را برآورده کند. به اعتقاد این کارشناسان، ضعف‌ها و کمبودهای ارتش عربستان به حدی است که هیچ پایان موفقیت‌آمیزی در جنگ یمن نمی‌توان برای این کشور متصور شد.

از نظر این کارشناسان، یکی از نقاط ضعف عمده ارتش عربستان ناتوانی آن در جنگ‌های نامتقارن است که ویژگی بارز جنگ‌های قرن بیست و یکم به شمار می‌روند. در واقع، ارتش عربستان شاید با تکیه بر تسلیحات خود در جنگ‌های متعارف حرفی برای گفتن داشته باشد، اما برای جنگ‌های نیابتی و نامتقارن تربیت نشده است.

در ادامه گزارش بیزنس اینسایدر آمده است: ارتش عربستان دو مشکل بزرگ دارد. اول اینکه بیش از حد بزرگ است به حدی که نمی‌توان در آن مسائل کیفی و نظم سازمانی را پیاده کرد و دوم اینکه زرادخانه تسلیحاتی آن به درد جنگ‌های نیابتی نمی‌خورد.

عربستان سال گذشته میلادی به لحاظ هزینه‌کرد نظامی در جایگاه چهارم جهان قرار داشت و طبق گفته برخی منابع، در سال 2014 و 2015 بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان بود اما تسلیحات خریداری‌شده با وجود کیفیت بالا، کارآیی لازم را برای آن نداشته است.

چرا عربستان نمی‌تواند در جنگ یمن پیروز شود؟

طبق گزارش این پایگاه آمریکایی، عربستان طی سالهای اخیر هر تسلیحاتی که نیاز داشته از جنگنده‌های‌ اف-15 و یوروفایتر گرفته تا تانک‌های آبرامز و بالگردهای آپاچی و ناوشکن‌های پیشرفته را از شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی خریداری کرده و به یکی از مجهزترین کشورهای دنیا به لحاظ نظامی تبدیل شده است اما هنوز با این همه تسلیحات پیشرفته نتوانسته است ترسی در دل رقبای خود از جمله ایران ایجاد کند.

بیزنس اینسایدر در ادامه گزارش خود آورده است: شواهد مربوط به نقاط ضعف ارتش عربستان را به آسانی می‌توان در مرز جنوبی این کشور با یمن مشاهده کرد. با وجود گذشت تقریبا 3 سال از تهاجم نظامی عربستان به یمن (که البته سایر کشورهای عرب نیز آن را در این تهاجم همراهی کرده‌اند)، انقلابیون یمن همچنان کنترل پایتخت را در دست دارند و بارها نشان داده‌اند که می‌توانند حملات مهم و موفقیت‌آمیزی را حتی در داخل خاک عربستان یا مرزهای آبی آن انجام دهند. علاوه بر این، حوثی‌های یمن ماه گذشته نشان دادند که حتی ریاض را نیز می‌توانند هدف حملات موشکی خود قرار دهند.

مهمتر از همه اینکه نیویورک تایمز چندی پیش فاش کرد که عربستان علی‌رغم ادعای اولیه خود نتوانسته است موشکی که به سمت فرودگاه ملک خالد ریاض شلیک شد را در هوا منهدم کند و این می‌تواند برای کشوری که مجهز به انواع سامانه‌های دفاع موشکی است نگران‌کننده باشد.

چرا عربستان نمی‌تواند در جنگ یمن پیروز شود؟

در ادامه این گزارش آمده است: تجربه 3 سال جنگ در یمن نشان داده است که سعودی‌ها کار بسیاری دشواری برای پیروزی در این کشور در پیش دارند. آنها در داخل یمن با نیروهایی مواجهند که بر خلاف نظامیان سعودی، به خوبی با شیوه‌های جنگ نامتقارن آشنایی دارند و به همین دلیل تاکنون نتوانسته‌اند نیروی زمینی زیادی در این کشور مستقر کنند. این در حالیست که کارشناسان نظامی معتقدند تا زمانیکه عربستان نتواند به صورت زمینی وارد جنگ یمن شود،‌ تنها با تکیه بر حملات هوایی نمی‌تواند در این جنگ پیروز شود.

به گفته یک کارشناس نظامی آمریکایی، حملات هوایی تاثیر زیادی در یک جنگ ندارند؛ بویژه زمانی که دشمن شما یک نیروی چریکی متبهر است که به خوبی می‌داند خود را چگونه و در کجا پنهان کند.

از نظر کارشناسان نظامی، عربستان برای آنکه گشایشی در جنگ یمن ایجاد کند، باید بتواند 10 تا 20 هزار نیروی زمینی کارآزموده را وارد این کشور کند اما به دلیل ضعف‌های عمده‌ای که در این زمینه دارد هنوز نتوانسته است نیروی زمینی قابل‌ملاحظه‌ای در یمن مستقر کند.

یکی از این ضعف‌های عمده فقدان تجهیزات لجستیک مورد نیاز و عدم بهره‌مندی از سربازانی است که با اینگونه جنگیدن (جنگ نامتقارن شهری) آشنایی داشته باشند. ارتش عربستان فاقد تجربه لازم برای انجام نبردهای زمینی نامتقارن است و در عملیات «طوفان صحرا» علیه عراق که نیروهای سعودی در آن حضور داشتند نیز این آمریکایی‌ها بودند که عملیات زمینی را پیش بردند.

چرا عربستان نمی‌تواند در جنگ یمن پیروز شود؟

علاوه بر این، به نوشته بیزنس اینسایدر، ارتش عربستان جدا از نداشتن تجربه عملی، حتی آموزش‌های لازم را نیز برای حضور در عملیات‌های زمینی گسترده ندیده است و بنابراین، این نگرانی در بین مقامات سعودی وجود دارد که حضور پیاده‌نظام در یمن بیش از آنکه به نفع آنها باشد، میزان تلفات آنها را افزایش دهد.

به عقیده برخی کارشناسان، در دوره‌ای که جنگ‌های نیابتی جایگزین جنگ‌های متعارف شده‌اند، عربستان برای آنکه بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد باید به سمت کوچک‌سازی ارتش خود و استخدام و آموزش نیروهای نظامی حرفه‌ای حرکت کند؛ در غیر اینصورت حتی با پیشرفته‌ترین تسلیحات نیز نمی‌توان در هیچ جنگی پیروز شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      2. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      3. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      4. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

      5. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      6. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      7. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      8. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      9. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      15. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین