زندان لوکس شاهزاده‌های سعودی در ریاض میزبان ۳۰۰ زندانی است

گروه جهان الف،   3960927239

یک روزنامه‌نگار و نویسنده معروف سعودی اعلام کرد که 300 نفر در هتل 5 ستاره «ریتزکارلتون» ریاض بازداشتند که تنها 20 نفر از آنها شاهزاده‌اند.

زندان لوکس شاهزاده‌های سعودی در ریاض میزبان ۳۰۰ زندانی است

به گزارش فارس، «جمال خاشقجی» نویسنده و روزنامه‌نگار سعودی در صفحه شخصی‌اش در توئیتر نوشت که شمار افراد بازداشت شده در هتل پنج ستاره «ریتزکارلتون» در شهر ریاض، به بیش از 250 نفر می رسد که کمتر از 20 نفر از آنها شاهزاده هستند.

وی در ادامه نوشت: شمار شهروندان بازداشت شده در ریتزکارلتون بین 250 تا 300 نفر است و شمار شاهزاده‌ها نیز به 20 نفر می‌رسد. در ازای هر تاجر فاسدی، یک شاهزاده فاسد قرار داشته، پس سایر شاهزاده‌های فاسد کجا هستند؟

در اوایل ماه نوامبر (ماه گذشته میلادی) کمیته مبارزه با فساد که زیرنظر «محمدبن سلمان» ولی‌عهد عربستان تشکیل شده، دستور داد چندین شاهزاده و مقام کلیدی سابق دولت عربستان بازداشت شوند. ناظران سیاسی علل این بازداشت‌ها را صرفا مبارزه با فساد نمی‌دانند و آن را با مشکلات داخلی سیاسی عربستان و تلاش بن سلمان برای رسیدن به تخت شاهی مرتبط می‌دانند. گفته می‌شود برخی شاهزادگان با پرداخت بخشی از دارایی خود که برخی آن را در حدود یک سوم تا دو سوم می‌دانند، آزاده شده‌اند.

اما در مقابل برخی از شاهزاده‌های بازداشتی از دادن باج و انتقال بخشی از دارایی‌های خود به حساب ویژه دفتر پادشاهی عربستان تحت نظارت محمد بن سلمان سر باز می‌زنند. «ولید بن طلال» شاهزاده میلیاردر این جریان را رهبری می‌کند و خواستار محاکمه علنی است.

بن طلال هم‌چنین خواستار احضار بازرگانان و شرکت‌های جهانی به عنوان شاهد به دادگاه است تا آنها شهادت دهند وی چگونه سرمایه‌گذاری و ثروتش را در بازارهای جهانی بیش از بازارهای داخلی عربستان افزایش داده است.

اکنون در حالی که بیش از یک ماه از بازداشت شاهزاده‌ها می‌گذرد، بن سلمان در یک مخمصه واقعی گرفتار شده است؛ از یک جهت نمی‌تواند محاکمه علنی برای شاهزاده‌ها تشکیل دهد و از سوی دیگر نمی‌تواند آنها را آزاد کند زیرا به معنی بی‌گناهی‌شان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس، 11 شاهزاده، 30 مقام سابق و فعلی بازداشت شده‌اند که چهار نفر آنها وزرای دولت فعلی عربستان بودند. چندی پیش نیز متعب بن عبدالله (پسر شاه سابق) به دلیل وضعیت بد جسمانی آزاد شد.