ستاد مبارزه با  مواد مخدر كارنامه قابل قبولی ندارد / آقای روحانی آسیبهای اجتماعی را دریابید

محمدکاظم انبارلویی، گروه اجتماعی الف،   3960927209

ستاد مبارزه با  مواد مخدر پس از 37 سال كارنامه قابل قبولی از خود باقي نگذاشته است. آيا رئيس جمهور نمي خواهد در مورد مديريت اين ستاد، بازنگري نموده و در مورد برنامه ‌هاي مبارزه با مواد مخدر و كارايي آنها بازخواني جديدي صورت دهد؟

ستاد مبارزه با  مواد مخدر كارنامه قابل قبولی ندارد / آقای روحانی آسیبهای اجتماعی را دریابید

 

اگر به فكر بودجه دفاعي كشور براي تأمين امنيت مردم نباشيم، دشمن حمله كند ده ‌ها برابر آنچه كه امروز براي امنيت هزينه مي‌كنيم بايد هزينه كنيم.

اگر به فكر خشكسالي و خشك شدن تالاب‌ ها و درياچه‌ ها نباشيم و براي رفع تهديدات زیست محيطي هزينه نكنيم، فردا براي آوارگی و هجوم مردم به حاشيه شهرها و مشكلات اقتصادي ناشي از آن باید ميلياردها تومان هزينه كنيم تا تهديدات اين پديده را رفع كنيم.

اگر به فكر مقاوم سازي سازه ‌ها و ساختمان ‌ها در مسير زلزله و گسل ‌هاي شناخته شده نباشيم، با يك زلزله بايد هزاران ميليارد تومان هزينه كنيم و همه چيز را از نو بسازيم.

اگر به فكر فرهنگ جامعه نباشيم و مردم را در برابر تهاجم فرهنگي و شبيخون فرهنگي تنها بگذاريم، مشكلات ناشي از اين هجوم بي‌ امان، آثار اجتماعي و سياسي و اقتصادي و امنیتی خود را بدون شك بروز مي‌دهد و بايد صد‌ها ميليارد تومان هزينه كنيم تا آفات و صدمات اين تهاجم را دفع كنيم.

شأن دولت، پيش‌ بيني، پيشگيري و آينده نگري براي زيستي معقول براي شهروندان است. دولت يازدهم و دوازدهم در حوزه اجتماعي چه کرده و چه مي كند؟ «تدبير» در اين حوزه كجاست؟ «كليد» حل مشكلات و بحران های اجتماعي در دست كيست؟ اصلاً آیا قفل‌ هاي مشكلات اجتماعي در دولت شناسايي شده است كه به فكر «كليد» آن باشند؟

بر اساس آخرين آمار 3 ميليون نفر معتاد روي دست خانواده ‌ها مانده است. بر اساس همين آمارها سالي 2700 درگيري با قاچاقچيان داريم، ده ‌ها نفر در اين درگيري‌ ها شهيد و صدها نفر مجروح و جانباز می شوند. در اين درگيري ‌ها فقط سالانه 800 تن مواد مخدر كشف و ضبط مي شود.

اما علي رغم بگير و ببند و اعدام ‌ها و رفتارهای سختگيرانه، همچنان تجارت مواد مخدر پرسود است و ميليون ‌ها نفر از جوانان اين مملكت را به خاك سياه نشانده است. 600 نوع مواد مخدر صنعتي در كشور توليد مي شود. با آنكه دو هزار كارگاه توليد مخدر صنعتي منهدم شده است، هيچ آسيبي به زيرساخت‌ هاي توليد و توزيع مواد مخدر در كشور وارد نشده است. قاچاقچيان، تجارت پرسود خود را دارند. مصرف كنندگان هم به راحتي به مواد مخدر دسترسي دارند. با وجود 2 هزار مورد درگيري با قاچاقچيان، هيچ معتادي لنگ دسترسي به مواد مخدر نيست!

وزير كشور مي گويد؛ «سالي 150 هزار ميليارد تومان هزينه مبارزه با مواد مخدر مي شود.» نيم يا ثلثي از اين پول اگر درست هزينه مي‌شد، آسيب ‌هاي كشنده قاچاق مواد مخدر و معتادان در جامعه به اندازه كنوني نبود!

آمار و ارقام آسيب ‌هاي اجتماعي فوق العاده هشدار دهنده و خطرناك است. ما با اين شتاب، كجا مي رويم؟!

متأسفانه برخي از آمارها حكايت از شيوع اعتياد در ميان دانشجويان و دانش آموزان دارد. به نظر مي رسد روند مبارزه با مواد مخدر، موفقيت آميز نيست. ستاد مبارزه با  مواد مخدر پس از 37 سال كارنامه قابل قبولی از خود باقي نگذاشته است. آيا رئيس جمهور نمي خواهد در مورد مديريت اين ستاد، بازنگري نموده و در مورد برنامه ‌هاي مبارزه با مواد مخدر و كارايي آنها بازخواني جديدي صورت دهد؟

امروز آسيب هاي اجتماعي زير پوست شهرها، چشم ‌ها را آزار مي‌ دهد. اين آسيب ‌ها بزرگترين خطري است كه خانواده ‌ها را  تهديد مي كند. اعتياد در صدر آسيب ‌هاي اجتماعي است.

وزير كشور در همايش صيانت و گفتمان سازي، اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر مي گويد؛ «سالي 150 هزار ميليارد تومان هزينه مبارزه با مواد مخدر مي شود»! البته اين ‌آمار در برخي داده‌ هاي آماري تا 173 هزار ميليارد تومان هم گفته شده است.

وقتي نگاه دولت به فرهنگ و ‌آسيب‌ هاي فرهنگي و تهاجم فرهنگي بر سبيل وادادگي است، به فضاي مجازي حساس نيست، به نقش مخرب برنامه‌ هاي ماهواره ای در انهدام خانواده ‌ها بي اعتناست، وقتي بودجه مؤسسات خودجوش فرهنگي را قطع مي كند، وقتي بودجه وزارت ارشاد كمي بيشتر از يك هزار ميليارد تومان است، طبيعي است بايد سالي 150 هزار ميليارد تومان فقط صرف مبارزه با مواد مخدر شود. آیا به اين رويكرد مي گويند عقلاني اداره كردن كشور، آن هم توسط برخي كه در جامعه سياسي ما معروف به گروه عقلا بودند و اكنون هم هستند؟!

وقتي بودجه نهادهاي قرآني، كم يا حذف مي شود، جوان را از سر جلسه قرآن، مسجد و منبر بلند مي‌ كنيم و مي‌ بريم پاي منقل و وافور!

هزینه هنگفتی براي مبارزه با مواد مخدر و آسيب‌ هاي اجتماعي صرف مي كنيم اما برای منبر، محراب و مسجد که می توانند از این مفاسد جلوگیری کنند، بودجه ای اختصاص نمی دهیم. اين  نهادهاي سنتي و فرهنگي مي‌توانند در پيشگيري از جرائم سازمان يافته و مبارزه با اعتياد و دعوت جوانان به اخلاق و معنويت نقش مهمی ايفا كنند.

جدول شماره 17 بودجه را که اختصاص به برخی نهادهای فرهنگی دارد حذف مي كنيم، در حالي كه جمع جبري هزينه ‌اي كه براي مبارزه با مواد مخدر مي‌كنيم بيش از 700 برابر مصارف جدول شماره 17 مؤسسات فرهنگي است! آيا نگاه دولت به مسئله فرهنگ و آسيب‌ هاي فرهنگي، عقلاني است؟

كجا داريم مي‌رويم؟ با چه سرعتي! و اين گونه شتابان؟!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین