شایع ترین نوع سردرد را بشناسید/ خطرات مصرف زیاد مُسکن

گروه سلامت الف،   3960927033

سردردها علت های متفاوتی دارند اما سردردهای تنشی شایع ترین نوع سردرد به حساب می آیند و اغلب در اثر استرس و فشارهای عاطفی و عصبی در افراد ایجاد می شود. علت اصلی سردرد را باید در شرایط معمول زندگی فرد مانند استرس، خستگی، کمبود خواب، گرسنگی جستجو کرد.

شایع ترین نوع سردرد را بشناسید/ خطرات مصرف زیاد مُسکن
دکتر منصوره تقاء متخصص مغز و اعصاب، در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: شایع ترین سردردها در تمام جوامع بشری سردرد تنشی است. شیوع این سردردها در خانمها و افراد بزرگسال بیشتر است ولی امکان بروز آنها در کودکان و نوجوانان نیز هست. این سردردها معمولا دو طرفه هستند. بیشتر در ناحیه پیشانی و یا پشت سر احساس می شوند و ممکن است در تمام سر باشند. همچنین امکان دارد همراه با حس گرفتگی در سر همراه باشند.

وی افزود: معمولا شدت خفیف تا متوسط دارند و با تهوع شدید و یا ترس از نور همراه نیستند. باعث بیدار شدن از خواب نمی شوند و با استراحت کردن و یا استفاده از یک مُسکن ساده بهبود می یابند‌. ممکن است چند مرتبه در ماه اتفاق بیفتند و در موارد مزمن بیشتر روزهای ماه مبتلا به سردرد باشند. معمولا مزاحم برنامه روزانه زندگی نیستند اگرچه در موارد مزمن کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می دهند. در بسیاری از موارد زمینه ناراحتیهای روانی مانند افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری و .... وجود دارد.

به گفته تقاء، محرکهای محیطی مانند استرس های روحی، نامنظمی خواب و تغذیه نامنظم و نامناسب، آلودگی هوا و خستگی در بروز این سردردها نقش دارند. بنابرین تلاش برای بهبود شرایط زندگی و درمان مشکلات روانی نقش عمده در درمان سردرد تنشی دارد.

رئیس انجمن سردرد ایران متذکر شد: سردردها همچنین می‌توانند به دلیل برخی عوامل محیطی خاص بروز می‌کنند، مثل قرارگیری در معرض دود دسته دوم سیگار، بوی تند برخی مواد شیمیایی یا عطرها، قرارگیری در معرض آلرژی‌زاها، یا خوردن برخی غذاها. سایر عوامل محیطی که می‌توانند در بعضی افراد باعث سردرد شوند عبارتند از استرس، آلودگی، سر و صدا، نور و تغییرات جوی.

این متخصص هشدار داد: در صورت تکرار زیاد این نوع سردردها و یا تغییر ماهیت آن مراجعه به پزشک و درمان ضروری است. معمولاً پزشک درمان‌های مختلفی را امتحان کرده، یا برای بیمار آزمایش تجویز می‌کند، و یا او را به یک متخصص سردرد معرفی می‌کند.

وی توصیه کرد: نکته بسیار مهم این است که از مصرف زیاد مُسکن باید پرهیز کرد و اگر تعداد روزهایی که فرد مبتلا به این نوع سردرد از مسکن مصرف می کند بیش از ۸ روز در ماه است حتما مراجعه به پزشک و دریافت درمان پیشگیری از سردرد لازم است. مصرف زیاد مسکن ها علاوه بر عوارض احتمالی کبدی، گوارشی و کلیوی و حتی قلبی، موجب تداوم سردرد و تشدید آن نیز خواهد شد.

رئیس انجمن سردرد ایران در پایان خاطرنشان کرد: همیشه برای تسکین سردرد به دارو نیاز نیست، خصوصاً اگر سردرد عصبی باشد. تکنیک‌های مورد استفاده برای کاهش سردرد عبارتند از ماساژ، دراز کشیدن در یک اتاق تاریک و ساکت،‌ قرار دادن کمپرس‌های سرد و گرم روی سر و گردن.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین