واکنش تند اسلام‌آباد به خیانت گروه‌های غربی

گروه جهان الف،   3960926292

دو سال پیش بود که اسلام‌آباد از گروه‌های بشردوستانه غربی که در این کشور فعالیت می‌کنند، درخواست کرد مشخصات خود را ثبت کنند در غیر این صورت مجوز فعالیت نخواهند داشت.

به گزارش مشرق، داستان به سال ۲۰۱۰ میلادی برمی‌گردد. در آن سال اتفاقی افتاد که مقامات این کشور را نسبت به حضور چنین بنیادها و گروه‌هایی به شک انداخت. وقتی سیل ویرانگر منجر به آوارگی میلیون‌ها انسان و عدم دسترسی آنها به امکانات اولیه شد، سیلی از کمک‌های بشردوستانه به سمت پاکستان به راه افتاد، از جمله یک برنامه رایگان برای واکسیناسیون مردم در شهر ایبت‌آباد از سوی گروه «کودکان را محافظت کنید» اجرا شد که بعداً مشخص شد مأموران سیا از آن به عنوان پوششی برای جاسوسی از مکان اختفای اسامه بن لادن استفاده کرده‌اند. چندی بعد خبر قتل بن لادن از سوی اوباما که خود از حامیان اصلی انجمن‌های غیردولتی بود، منتشر شد. در ژانویه ۲۰۱۰ نیز یک مأمور سیا در لاهور، دو پاکستانی را با شلیک گلوله از پای درآورده بود.

از همان سال، مأموران انتظامی و همچنین افراد ISI (سازمان امنیت پاکستان) بازرسی از دفاتر کمک‌های بشردوستانه را بیشتر کردند، رفت و آمد آنها را محدود کردند و در ارائه ویزا سخت‌گیری نمودند. پال هیلی عضو یک بنیاد هلندی حتی یک عضو آمریکاییِ گروه «خدمات امداد کاتولیک» را بازداشت کرده و پس از ۹ روز بازداشت، او را از کشور بیرون کردند. یکی از مدیران اروپایی در گروه‌های امداد می‌گفت بیم از نفوذ سیا موجب شده به او اجازه ندهند کارکنانش را به مناطق روستایی بفرستد. او می‌گفت نیمی از کمک‌ها مجوز می‌گیرد و به مقصد می‌رسد در حالی که نیاز مردمِ آسیب‌دیده دوبرابرِ کل کمک‌ها است.
وقتی که این مردم در دردسر افتاده بودند، افسران سیا از این فرصت سوءاستفاده کرده و به اعتبار فعالیت‌های بشردوستانه که با کمک‌های داوطلبانه و مردمی اداره می‌شود، ضربه زدند

البته کارگروه حمایت‌های بشردوستانه در پاکستان که مجموعاً ۶۳ گروه را شامل می‌شود، ادعا می‌کند ۲۹ میلیون شهروند پاکستانی مستقیماً از خدمات این گروه‌ها و بنیادها بهره‌مند می‌شوند، دست‌کم ۵ هزار نفر را به استخدام درآورده‌اند و سالانه بیش از ۲۸۰ میلیون دلار هزینه می‌کنند.

از جمله گروه‌هایی که باید فعالیت‌های خود را متوقف کرده و تا دو ماه دیگر از پاکستان خارج شوند، بنیاد جامعه باز (Open Society وابسته به جورج سوروس و فعال در انقلاب‌های رنگی) و اکشن اِید (Action Aid از آفریقای جنوبی و حامی حقوق زنان و آموزش محرومان) را می‌توان نام برد.

بنیاد جامعه باز، اولین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی و به بهانه کمک به زلزله‌زدگان وارد پاکستان شد و تنها سه میلیون دلار برای آنها هزینه کرد. پس از سیل گسترده در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز ۶ میلیون از کمک‌های این بنیاد به مردم پاکستان رسید.

در نامه وزارت کشور پاکستان، جزئیات دلیل اخراج این گروه‌ها رسماً نیامده و جالبتر اینکه تا ۹۰ روز به آنها فرصت داده شده تا به این حکم اعتراض کنند، در حالی که تا ۶۰ روز پس از دریافت حکم موظف به خروج از کشور هستند.

جمع‌بندی

در ناجوانمردی سیا همین بس که در زمانی که مردم پاکستان به کمک فوری احتیاج داشته‌اند، از این فضا برای جاسوسی در کشورشان استفاده کرده، با اینکه می‌دانسته در صورت افشاشدن این عملیات، چه ضربه جدی‌ای به کمک‌های بشردوستانه به مردم آسیب‌دیده می‌خورد.

قطعاً گروه‌های بشردوستانه فراوانی در جهان فعالیت می‌کنند که هدفی جز جمع‌آوری کمک‌های مردمی در حوزه‌های مختلف و ارائه آنها به مردم نیازمند ندارند. برخی از آنها واکسن می‌زنند، برخی مدرسه رایگان دایر می‌کنند، برخی دیگر از حقوق اقشار مظلوم مانند کودکان و زنان حمایت می‌کنند و ... اما به همان میزان می‌توان قاطعانه گفت که تاریخ شاهد سوءاستفاده دولت‌ها از این انجمن‌های مردمی برای نفوذ، جاسوسی، تحت تأثیر قراردادن افکار عمومی و نخبگان و نهایتاً استعمار جدید بوده است. نظارت بر فعالیت چنین بنیادها و گروه‌هایی از ضروریات کشورهای در حال توسعه است. حالا اینکه آیا اخراج این گروه یا آن گروه به صورت کارشناسی صورت گرفته یا نه، دولت پاکستان فعلاٌ پاسخی نداده است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین