الف در گفتگو با نمایندگان مجلس بررسی کرد؛ بنزین هزار و 500، یارانه چقدر؟

گروه اقتصادی الف،   3960926182 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس معتقدند که اگر بنزین به قیمت هزار و 500 تومان برسد یارانه مردم هم باید افزایش یابد و بین 100 تا 200 هزار تومان باشد.

بنزین هزار و 500، یارانه چقدر؟

به گزارش الف، وقتی از سال 1389 بنزین از 100 تومان به 400 تومان رسید، مسئولان یارانه 45 هزار و 500 تومانی را برقرار کردند اما بعد از آن بنزین به 700 و سپس به هزار تومان رسید ولی یک ریال به این یارانه اضافه نشد.

در حال حاضر دولت تصمیم دارد قیمت بنزین را افزایش دهد. برخی از هزار 200 تومان، بعضی هم از هزار 500 تومان و برخی هم قیمت بالاتر را مطرح می کنند.
خبرنگار الف با طرح این سوال «اگر بنزین هزار 500 تومان شود، یارانه مردم چقدر باید افزایش یابد»، به سراغ 10 نماینده مجلس رفته است.

محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر معتقد است بنزین هزار و 500 تومانی یعنی افزایش چهار برابری قیمت بنزین از سال 89. بنابراین یارانه مردم باید به 200 هزار تومان برسد.
وی با اشاره به وعده های انتخاباتی روحانی گفت: البته دولت تصمیمی برای افزایش یارانه مردم ندارد و شاید یارانه ها، به سرنوشت دیگر شعارهای انتخاباتی وی دچار شد.

هدایت اله خادمی نائب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه باید محاسبه کرد که 45 هزار و 500 تومان در سال 89 چقدر قدرت خرید داشت و الان چقدر، گفت: یارانه ها باید حداقل 2 برابر شود.
وی افزود: سوال این است که چرا دولت در چند سال گذشته قیمت سوخت را افزایش نداده و الان به فکر افزایش آن است.
نماینده ایذه و باغملک افزایش یکباره قیمت سوخت، موجب شوک در جامعه خواهد شد، افزود: اگر قیمت بنزین به هزار و 500 تومان برسد، صنایع و کارخانجات به ورشکستگی خواهند رسید و ما شاهد افزایش بیکاری و تعطیلی کارخانه ها خواهیم بود.

زهرا سعیدی مبارکه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم بر افزایش یارانه مردم تاکید دارد و معتقد است در حال حاضر یارانه مردم باید حداقل 100 هزار تومان باشد.
نماینده مبارکه گفت: دولت در لايحه بودجه سال آینده افزايش قيمت حامل هاي انرژي را مد نظر قرار داده ولي اينكه يكباره با شيب تند، ٥٠ درصد قیمت بنزين و گازويبل افزایش یابد، آثار زيادي بر اقتصاد و معیشت مردم خواهد داشت.
وی تصریح کرد: قطعا ما نمایندگان مجلس با در نظر گرفتن شرايط اقتصادي و وضعيت ركود، تصميم مناسبي خواهيم گرفت. البته هنوز درباره قيمت بنزين و ساير حامل هاي انرژي هيچ عددي نهايي نيست.

محمد صادق حسنی جوریابی نماینده رشت با بیان اینکه خیلی از افرادی که یارانه می گیرند، حق شان نیست، افزود: اما در عین حال یارانه برخی اقشار باید افزایش یابد و حداقل آن 100 هزار تومان باشد.
وی با بیان اینکه دولت در حال حاضر برای سوخت یارانه پرداخت می کند، افزود: برخی خانواده ها به تعداد نفرات، خودرو دارند. بعضا در یک خانواده چهار یا پنج خودرو وجود دارد. این افراد از سوبسید سوخت استفاده می کنند بنابراین یارانه حق شان نیست و باید یارانه شان قطع شود.

علی وقف چی نماینده زنجان و طارم معتقد است که نمایندگان با افزایش قیمت بنزین مخالف هستند چرا دولت نباید دست در جیب مردم کند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت های حامل های انرژی باید توام با افزایش درآمد، رونق تولید و اقتصاد معیشتی مردم باشد، افزود: افزایش قیمت بنزین بر روی اقلام دیگر تاثیر گذار است و در این مسیر بیشترین آسیب به قشر کم درآمد جامعه وارد می شود.

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح طلب تهران هم تاکید دارد که افزایش قیمت بنزین نباید منجر به اختلال در زندگی مردم شود.
وی افزود: هم درباره قیمت بنزین و هم یارانه ها باید با کار کارشناسی دقیق در مجلس، به یک عدد و رقمی رسید تا افراد مستمری بگیر و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی آسیبی نبینند.

ولی اله نانواکناری نماینده بابلسر و فریدونکنار در مجلس هم بر توزیع عادلانه ثروت تاکید دارد و می گوید توزیع ثروت باید به گونه ای باشد که فقر از جامعه از بین برود.
وی افزود: مسئولین نباید صرفا به فکر رای جمع کردن برای خود باشند بلکه باید به آینده کشور و افزایش تولید و رونق اقتصادی فکر کنند.

عبدالغفور ایران نژاد بنزین هزار و 500 تومانی را یک خطر برای جامعه دانست و گفت: اگر بنزین به این قیمت برسد یارانه مردم باید به 150 هزار تا 200 هزار تومان برسد.
نماینده ایرانشهر در مجلس افزود: هر گونه افزایش قیمت سوخت باید با افزایش یارانه و تعادل در زندگی مردم همراه باشد.

سکینه الماسی عضو کمیسیون انرژی مجلس هم معتقد است که رقم یارانه فعلی باید افزایش یابد و دادن این مقدار یارانه به مردم کار کارشناسی نیست.
نماینده کنگان، دیر، جم و عسلویه گفت: یارانه ها باید به نسبت افزایش قیمت سوخت، باشد تا مشکلی برای مردم پیش نیاید.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی با بیان اینکه در نظام بودجه ریزی کشور همه اجزای آن باید هماهنگ باشد، گفت: باید لایحه بودجه با دقت بررسی تا مشخص شود که دولت منابع و مصارف خود را چگونه تنظیم و تعادل کرده است.

وی افزود: اگر هر کسی بخشی از بودجه را افزایش و یا کاهش دهد که خروجی و نتیجه نداشته باشد، مشکلی حل نخواهد شد.

دیدگاه کاربران

علی پشمکی۱۶۹۳۰۷۱۳:۰۹:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۲۶
با توجه به اینکه دولت خودش عنوان میکنه به طور متوسط سالی 15 درصد تورم داشته یعنی بعد از 7 سال 105 درصد باید مبلغ یارانه افزایش داشته باشد پس چرا ثابت بوده
ناشناس۱۶۹۳۲۳۱۳:۱۹:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۲۶
پرداخت نقدی یارانه ها از جیب مردم انجام شد. چه ارزشی داره از یک طرف چند ده هزار تومان نقدی پرداخت میشه و از طرف دیگه هر روز مردم نظاره گر سقوط ارزش پول مملکت هستند؟ هر روز فقیرتر از روز قبل می شویم.
ناشناس۱۶۹۳۳۸۱۳:۲۴:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
دولت به وعده خود عمل کرده چون از قبل هم گفته بودند تا 1400 با روحانی . معلوم نیست این 1500 را از کجا آورده اند.
ناشناس۱۶۹۳۵۳۱۳:۳۰:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
بنزین را ۳ هزار تومن کنید، یارانه را ۱۰۰ هزار تومن، حلّه!
ناشناس۱۶۹۵۵۳۱۵:۳۲:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
تکلیف افرادی که پولدار نبوده و یارانشون با فریب و ناجوانمردی حذف شده چی میشه
ناشناس۱۶۹۶۳۸۱۶:۳۴:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
حق ندارید گران کنید وقتی یارانه نیست حق ندارید دیگر تحمل نداریم این همه گرانی والله دیگر خسته شدیم
ناشناس۱۷۰۲۸۴۰۸:۱۵:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۲۷
با سلام در این گزارش یک نکته انحرافی هست یارانه براساس ۴۲ دلار برای هر نفر در نظر گرفته شده که با احتساب دلار ۱۰۰۰ تومن و بنزین ۴۰۰ تومان بوده که معادل ریالی ان در دلار۳۵۰۰ حداقل میشود حدودا ۱۵۰ هزار تومان در صورتی که با کاهش ارزش ریال عملا دولت با رساندن بنزین به ۱۰۰۰ تومن یارانه حدود ۱۲۰۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند یعنی چیزی کمتر از ۱۰ درصد درامد هدفمندی ضمن اینکه مبلغ درامد هدفمندی ۸۷۰۰۰ میلیارد هست که نزدیک به ۳۷۰۰۰ تا ۴۲۰۰۰ میلیارد به مردم پرداخت میشود بقیش کجا میره در ردیف بودجه هم نمیاد
ناشناس۱۷۰۳۲۸۰۹:۱۹:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۷
بنزین و واردات خودرو بدون گمرک را همزمان آزاد کنید . روزانه حداقل 30 میلیون لیتر بنزین اضافی به خاطر پرمصرف بودن خودرو های بی کیفیت ساخت داخل مصرف میشود که قیمت آن سالانه بیش از 4/4 میلیارد دلار میشود که باید هزینه آلودگی هوا و خطر بیماری زای آنها بعلاوه هزینه های خرابیهای عجیب و غریب خودروهای مذکور را به آن اضافه کرد تا معلوم شود حمایت از خودروی داخلی چقدر برای کشور و مردم خرج برمیدارد .
ناشناس۱۷۰۴۸۲۱۱:۳۶:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۲۷
لازم نیست که نمایندگان فکر یارانه مردم باشند. بهتر است حقوق و مزایای خود را متناسب با میانگین حقوق کنند.
ناشناس۱۷۱۳۴۹۰۷:۳۲:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۲۸
از اینکه به روحانی رای دادم پشیمونم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین