برنج ایرانی روی دست شالیکاران ماند

گروه اقتصادی الف،   3960925259 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس انجمن برنج مازندران با بیان اینکه برنج ایرانی روی دست شالیکاران مانده است، از حاکم شدن رکود بر بازار برنج ایرانی و کاهش قدرت خرید مردم خبر داد.

به گزارش تسنیم، قاسم‌زاده رئیس انجمن برنج مازندران در گفتگو با خبرنگار کشاورزی اظهار کرد: برنج کشاورزان روی دستشان مانده است و خریدار ندارد و بازار برنج شمال کشور در رکود به سر می‌برد.

وی افزود: این رکود البته تنها مربوط به بازار برنج کشاورزان نیست، بلکه در سایر بخش‌ها نیز مشاهده می‌شود و مردم برای خرید برنج ایرانی پول ندارند.

رئیس انجمن برنج مازندران ادامه داد: مردم درگذشته برنج را در اوزان ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرمی خریداری و برای مصرف یک سال ذخیره می‌کردند، اما اکنون به ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم تنزل یافته است و مردم نقدینگی و توان لازم برای خرید این محصول را ندارند.

وی با اشاره به واردات برنج خارجی در حجمی بیشتر از نیاز بازار گفت: این شرایط باعث شده که بازار برای فروش برنج ایرانی سخت‌تر شود، هرچند که بخشی از مصرف کنندگان قدرت خرید برنج ایرانی را حتی در مناطق شمالی کشور ندارند و برنج خارجی مصرف می‌کنند و در استان‌های شمالی کشور نیز شاهد ورود برنج خارجی وخریدوفروش این محصول هستیم.

قاسم‌زاده وضعیت تولید برنج را در سال جاری مناسب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه کشاورزان دو بار کشت داشتند، وضعیت تولید مناسب بود، اما هزینه‌های تولید این محصول ازجمله حمل‌ونقل، سوخت، نهاد‌های کشاورزی و هزینه‌های کارگری بالا رفته است و این نگرانی وجود دارد که در سال آینده با افزایش هزینه حامل‌های انرژی وضعیت بدتری ایجاد شود.

وی اضافه کرد: قیمت خرید هرکیلوکرم برنج طارم هاشمی در بازار به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است، درحالی‌که این محصول در گذشته به قیمت ۱۴ هزار تومان در شمال کشور به‌دست مصرف‌کننده می‌رسید.

وی در بازار وضعیت خرید توافقی برنج نیز گفت: دولت در فصل برداشت، برنج کشاورزان را به قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان به صورت توافقی و بر اساس کیفیت آن خریدداری می‌کرد، اما بسیاری از شالیکاران در آن مقطع به‌قصد اینکه در ماه‌های آینده محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش می‌رسانند، محصول خود را به قیمت توافقی نفروختند که این امر خود عامل شرایط فعلی و ماندن برنج کشاورزان روی دستشان شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۶۲۳۱۸:۳۶:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۲۵
ده هزار تومان هم گران است خیلی از خانواده ها نمیتونند بخرند
ناشناس۱۶۸۶۶۲۱۹:۱۳:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۲۵
دوستان عزيز كشاورز شمال به فكر مردم هم باشند چطور برنج از تايلند تا اينجا زير كيلو سه هزار تومان براي ايشان صرف دارد ولي كشاورزان ما با خدا تومان قيمت هنوز مي نالند قيمت را ارزان و رقابتي كنند ما هم مخلص آنها هستيم
ناشناس۱۶۸۶۸۱۱۹:۳۷:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۵
طمع کردند! حقشان است! کیلویی 10 هزار تومان نفروختند که مردم را با کیلویی 15 هزار تومان ..! فقط دولت چشمش به جیب مردم نیست، خود مردم هم نقشه می کشند که دست در جیب هم کنند! من همه جا می نویسم، اونی که ماشین چند صد میلیونی و خانه چند میلیاردی داره هم از عهده عوارض خروج 400 تومان بر می آید، هم بنزینی 1500 و هم برنج 15 تومانی! ولی مگر چند نفرند؟! طبقه مثلا متوسط، که کم کم پوست به استخوانش رسیده، همه هم رو تعداد آن حساب کرده اند، دور از جان با یک بیماری پرتاب میشه به طبقه فقیر، چیزی براش باقی نمانده که این و آن نقشه کندنش را می کشند!
ناشناس۱۶۸۸۰۳۲۳:۳۲:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۲۵
بندخرید مستقیم از کشاورز میخواستم بکنم گفت ۱۲هزار تومن پول نقد گفتم برادر بمان تا دلال چک یکساله بهت بده کیلویی ۷ تومن طمع چیز خوبی نیست ما راجع به میوه هم همین مشکل رو داریم موز ارزان ترین میوه شده
ناشناس۱۶۸۸۸۲۰۳:۲۲:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۲۶
دولت بهتر است چند کشاورز نمونه و تیمی از کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی را به اروگویه و تایلند و ویتنام بفرستد تا علت تولید برنج ارزان آنان و گران ما را دریابند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین