مقابل بدعتها بایستیم / مناسک موهوم در تقابل با مناسک اصیل

اکبرنبوی، گروه فرهنگی الف،   3960925234 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
مقابل بدعتها بایستیم / مناسک موهوم در تقابل با مناسک اصیل

پیشتر در باره ی دو پدیده ی : الف ـ جهل و نادانی مذهبی ب ـ ریاکاری تهوع آور متشرعانه، اشاره ای کرده بودم.

اکنون به نظر می رسد مناسک محوری به جای معرفت اندیشی علوی، برای برخی که در زمره ی یکی از دو گروه فوق به شمار می آیند، کار را به جایی رسانده است که با جعل مناسک موهوم و من درآوردی، حتی اصل و بنیاد مناسک را نیز به سخره گرفته اند و دانسته یا ندانسته، مناسک اصیل و مبتنی بر باورهای متقن شیعی را تخریب می کنند.

در تبلیغ زیر، از مراسمی سخن گفته شده، تحت عنوان ویژه برنامه «شب یلدای حسین» و تاریخ آن سی ام آذر مصادف با شب یلدا ذکر شده است. یعنی در شبی که طبق سنت دیرپای ایرانیان، با بیداری و شبچره و ... گرامی داشته می شود و فلسفه ی زیبای هستی شناسانه دارد و در روزهای آینده در باره اش خواهم نوشت.

شاید بگویید زیادی مته به خشخاش می گذارم و مراسمی را که قرار است در یک شهرستان برگزار شود، زیادی جدی گرفته ام. اما به تجربه ثابت شده است که اگر جلوی کج روی ها و بدعت های خطرناک گرفته نشود، به مرور می توانند برای اصل یک تفکر درست، ضربه زننده باشند.

به گمان من، چنانچه مراسمی از این دست (با هر عنوان و هر بهانه) رو به رشد و گسترش بگذارد، نباید تردید کرد که جریانی هوشمند و دارای برنامه، از سادگی و اعتقاد پاک نادان های مذهبی و حتی ریاکاران به ظاهر متشرع، برای اهداف غیر شیعی خود سود می برد و این دو گروه را ابزار تحقق هدف های خود قرار داده است. و شاید هم جریانی که برخی از اهل اندیشه آن را شیعه ی انگلیسی می دانند، در پسِ پشت این بدعت ها باشد. آینده ثابت خواهد کرد که ما صرفا با نادان ها و ریاکاران روبروییم یا جریان سوم و پنهانی هم در کار است.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۵۰۸۱۶:۵۵:۰۴ ۱۳۹۶/۹/۲۵
کاملا با نظرتون موافقم.
ناشناس۱۶۸۸۴۵۰۰:۳۶:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
اينها دنبال دكان هستند كه كاسبي كنند ، دهه هاي مختلف اغناء شان نكرده ، اينها مروجين خرافات و توهمات هستند ، و مردم را از اسلام ناب دور ميكنند اينها احتمالا برنامه تشيع انگليس را كه همانا تخريب شيعه واقعي است دنبال ميكنند .
سعید۱۶۸۵۱۴۱۷:۰۰:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۲۵
حالا چه مناسبتی هست که ما شیعه او نمی دانستیم؟ این مداحا را به حال خودشون بگذاری برامون دین جدیدی تولید می کنند
ناشناس۱۶۸۵۲۷۱۷:۰۶:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۲۵
مشکل گرایش های فرهنگی سه گانه است که هنوز گویا دارای تقابل یا جای گزینی و تجمیع شده اند: 1- غرب گرایی 2- عرب گرایی 3- باستان گرایی ایرانی
ناشناس۱۶۸۷۸۷۲۳:۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۲۵
به طور یقین برخی انچه که بدست مارسیده خرافه است وباید از ان پرهیز کرد البته تفکر تمام کژی ها را اصلاح خواهد کرد وجز واقعیت باقی نخواهد ماند اگر منبرها مانند منبر پیغمبر دو سویه بود هم شیخ باسواد و باطلاعات می شد وهم شبه نمی ماند ولی حیف که شیخ متکلم وحده است وهرجا مغزش یاری نمی کند اشتباه می کند واین عاقبتی جز نابودی ندارد
ناشناس۱۶۸۸۰۴۲۳:۳۳:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۲۵
مشکل بودجه این مراکز هست که باید طوری هزینه بشه
ناشناس۱۶۸۸۱۸۲۳:۵۳:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۵
دور هم جمع شدن خانواده در عصري كه سر همه تو مبايل است كمك زيادي به انسجام خانواده هاي از هم گسيخته امروري دارد و مي تواند كاركرد اجتماعي بسيار خوبي داشته باشد. اين رسم إيراني نه تنها با اسلام منافاتي ندارد بلكه كاملا در راستاي أهداف ان است. به نظرم اين طريقه اسلامي كردن رسوم إيراني كاركرد انرا مي گيرد زيرا بجاي جمع كردن خانواده دور هم انها را در يك جمعي كه در طول سال بسيار تكرار مي شود مي كشاند.
ناشناس۱۶۸۸۹۱۰۳:۴۹:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۲۶
وقتي تظاهر به دينداري منبع جذب مخاطب و متعاقب ان در امدزايي است از هر فرصتي براي ايجاد بازار استفاده خواهد شد
ناشناس۱۶۸۸۹۵۰۵:۰۰:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
دین و مذهب شده راه کسب درآمد برای یک عده. مردم‌ باید عاقل باشند و پیرو این گونه جریانها نباشند. برخی مداحان،چنان نفوذی در عوام دارند که حتی بسیاری از روحانیون هم؛دارای چنین نفوذی نیستند. این ها عواقب کم کاری و کوتاهی سالهای گذشته است؛زمانیکه برخی از مداحان،شروع به کادرسازی کردند و استارت نفوذ خود را زدند،در برخی مساجد بزرگ و معروف تهران،عده ای را دور خود جمع کردند و آرام آرام منابر مساجد و تکایا را از دست روحانیون گرفتند و خود جایگزین آنها شدند.زمانیکه خود روحانیت،کوتاهی کرد و این افراد را معیار و شاخص،دیانت جلوه داد و مراسم عزاداری را بر بسیاری از واجبات دینی ارجح دانست. به جرات میتوان گفت الان دیگر دیر شده و عده ای چنان انحرافی در اعتقادات مردم ایجاد کرده اند که به این راحتی قابل اصلاح نیست. از ۵۰ سال پیش،بزرگانی چون مرحوم مطهری و شریعتی،هشدارهای فراوانی را در این باره دادند ولی سخنان و کتابها و اندیشه های این افراد،به مرور با کوتاهی برخی مراکز فرهنگی،کم رنگ شد و از خلا ایجاد شده،عده ای فرصت طلب استفاده کردند و کوچه و خیابان را پر از بنرها و تبلیغات خود کردند و منابر مسجدها و تکایا که روزگاری جایگاه بزرگان و سخنوران اصیل بود،به دست عده ای عوام فریب افتاد و اکنون انحرافات و بدعت هایی مشابه شب یلدای حسین!!! از درون این وضعیت،نمایان میگردد.
ناشناس۱۶۸۹۱۷۰۷:۰۶:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
متاسفانه در این سالها از دین فقط مناسک دینی مانده و به دیگر وجوه دین پرداخته نمی شود و حتی صدا و سیما هم بیشترین تبلیغ را برای مناسک دینی انجام میدهد ولی از جوهره و ذات دین خبری نیست
حسن۱۶۹۰۵۷۱۰:۰۷:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
سالیان دراز است در شب های جمعه هیئت ها ومردم از قرائت قران گرفته تا دعای کمیل وروضه خوانی را برگذار می کنند وهزینه اش را هم خودشان پرداخت می کنند وحالا امسال یلدا با شب جمعه همزمان شده وعنوان این جلسه را هیئت با این عنوان بنر زده است و لی برخورد شما با این موضوع صرفا بدلیل مخالفت با دین ومذهب است که جدیدا مد شده والا الان اگر یک عده ای با عدم استفاده از کلمات مذهبی صرفا مردم را به مراسمی دعوت کرده بود شما بیرق مخالفت بر نمی داشتید آنهم در سایت اصول گرا
ماهان۱۶۹۲۲۵۱۲:۱۹:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
آقای حسن شب بلدا بر هر ایین دیگر در این سرزمین تقدم دارد .چون متعلق به این سرزمین بوده است اجازه دهید از میان تمامی عناصر هویتی(نابود شده ) سرزمینمان حداقل این چند تا رسم و ایینمان زنده بماند زشت است برای ما که فرزند ان نسل های اینده مان هیچ چیزی برای معرفی کشورمان نداشته باشند
ناشناس۱۷۰۸۱۰۱۵:۲۵:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۲۷
مشکل کشور ما فقط آیین های باستانی نیست مشکل ما ضعف شدید فرهنگی در همه زمینه هاست که باعث شده از کشورهای عربی دور و برخودمان هم عقب تر باشیم. وگرنه مشکل کشور ما با بزرگداشت چهارشنبه سوری و شب یلدا و روز کوروش و.. حل نمیشه
ماجد۱۶۹۲۳۶۱۲:۲۵:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۲۶
باید سالها قبل این برخورد انجام میشد!! اگر سالها قبل ملت جلوی این بدعت ها رو میگرفتند الان کسی چنینی بساطی راه نمی انداخت !! کسی ادعای هاله نور نمیکرد !
ناشناس۱۶۹۲۷۷۱۲:۵۱:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۲۶
با نظر نگارنده مطلب کاملا موافقم این نوع بدعت ها به سخره گرفتن اعتقادات مردم مسلمان و متدین میباشد چرا دستگاههای مسئول جلوی این گونه انحرافات را نمی گیرند؟
امین۱۶۹۳۴۳۱۳:۲۶:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۲۶
خرافه پرستی ایرانیان از قدیم بوده نمونه اش خریدن هندوانه یخ زده در شب آخر پاییز است به قیمت گزاف، که سودش به جیب عده ایی تاجر می رود....چه بسا در این شب بسیاری از این دور همی ها آغشته به گناه است
ناشناس۱۶۹۷۱۰۱۷:۲۵:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
قرآن کریم دارای شناختهای تکامل یافته ای از فرهنگ اصیل دین داری است که شامل احکام و اعتقادات کامل دین می شود و اگر همه ی مسلمانان این شناختها را ملاک و معیار دین داری خود قرار دهند همه ی ابتکارهای بشری ، که با تاویلها و تفسیرهای به رأی و باطنی دین خدا را آلوده و بغرنج و فربه و غیر قابل درک و اثبات ناپذیر کرده اند ، جمع می شوند و مسلمانان به دین حنیف ناب محمدی باز می گردند و عوامل اختلاف و فتنه و تفرقه در میان آنان از بین می رود.
ناشناس۱۷۱۱۵۷۲۱:۱۹:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۷
برای حذف خرافات دینی از میان جامعه بهترین کار این است اسم و شکل این مراسم خرافی در هیچ رسانه های بازگو نشود . این ماجرایی که شما مطرح کردید را هیچ ایرانی ندیده و شما با این کار تبلیغ کردی ! کار فرهنگی زمانی میسر است که فقط روی باور ها و رسوم مثبت..تاکید کنید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین