سلبریتی علیه سلبریتی/ از ماست که برماست

محمد براتی*، گروه فرهنگی الف،   3960925222 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
 سلبریتی علیه سلبریتی/ از ماست که برماست

بالاخره بعد از حدوداً یک هفته تب انتقادها، ایرادگرفتن‌ها، عیب‌جویی‌ها، سرزنش کردن‌ها و حتی توهین‌ها نسبت به مصاحبه یکی از بازیگران درجه چندم اما پرطرفدار این روزهای سینمای کشور، فروکش کرد. حال تحولات اقتصادی - سیاسی که به‌مراتب اولویت بالاتری نسبت به مسئله حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی دارد، جای خود را میان بحث و جدل‌های روزانه‌ی مردم پس گرفته است.

اکنون که نقدها و تحلیل‌های گوناگون از اتفاقی که پیرامون خانم بازیگر (سحر قریشی) افتاد، منتشر شده می‌توان برآیند راحت‌تری از چگونگی این مسئله ارائه داد. مسئله‌ای که از ابراز نظر شخصی یک بازیگر تازه مشهور شده ایجاد شده است.

قسمت واضح اما در عین حال بدفهم ماجرا این است که هر فردی باید این حق را داشته باشد که نظر شخصی خود را در چارچوب آداب و مقررات بیان کند. این "هر فرد" می‌تواند سحر قریشی باشد، استاد یک دانشگاه باشد، یک دستفروش باشد و یا یک مقام بلند پایه دولتی. چیزی که تفاوت بین این افراد را مشخص می‌کند تاثیرگذاری سخن آنها بنا بر جایگاهشان می‌باشد. سحر قریشی به هر دلیلی در حال حاضر بیش از 5 میلیون نفر را به دنبال تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کشاند که این میزان قطعاً بالاتر از دنبال کننده‌های دیگر افرادی است که در بالا ذکر شده!

اینکه چرا باید بازیگری که سطح سواد و دانشش قبلاً در گفت‌وگوهای مختلف سنجیده شده این تعداد طرفدار را داشته باشد یا اینکه کسی با این تعداد طرفدار باید چگونه سخن بگوید نیازمند مطلب دیگری است اما روی سخن نویسنده مقاله با همان مسئله ابراز نظر شخصی است. خانم قریشی با هر میزان آگاهی و اطلاعات سطحی باز هم این حق را داشته که در آن مصاحبه صرف نظر از درست یا غلط بودن، دیدگاه فردی خود را بیان کند.

بطور طبیعی واکنش‌ها به صحبت‌های شخصی با این میزان طرفدار آن هم درباره مسئله‌ی حساسیت برانگیزی مانند بحث ورود بانوان به اماکن ورزشی، باید  پرحرف و حدیث باشد اما عکس العمل برخی چهره‌ها باعث داغ شدن بیش از حد احساسات فمنیستی مردم شد.

عده‌ای این مسئله ساده را متوجه نشدند و حرف‌های ناپخته خانم بازیگر را به مثابه تصمیم گیریِ مطلق برای تمامی همجنس‌های خود دانستند. هنوز مدت زیادی از جنجال‌های به راه افتاده به دلیل احساس نقص در کمک‌های بهداشتی برای مردم زلزله‌زده‌ کرمانشاه نگذشته که ایشان با راه اندازی هشتگ #زنان_علیه_زنان دوباره از موقعیت سواستفاده کردند و ژست قهرمانانه به خود گرفتند!

این عده که شاید به‌نوعی در مقابل قریشی‌ها!! قرار بگیرند مشکل دیگر بخشی از جامعه‌ سلبریتی‌زده ما هستند که به نظر می‌رسد با گفتارها و رفتارهایی اینچنین سعی در روشنفکرنمایی و متفاوت نشان دادن خود دارند تا برای خویش اعتبار کسب کنند.

از این قبیل مسائل باز هم پیش خواهد آمد و باز هم صحنه‌ی حضور تعدادی از سلبریتی‌هایی که به دست خودمان درست یا به غلط رسانه شده‌اند پیش می‌آید. نکته در اینجاست که تشخیص سِره از ناسره در بین این همه نظرِ شخصی که از زبان سلبریتیِ پرطرفدارِ تاثیرگذار یا غیرسلبریتیِ بی‌تاثیر می‌شنویم یا می‌بینیم، به عهده خود ماست و همه‌ی دردسرهای سلبریتیسم امروز و فردا، از ماست که بر ماست.

*محمد براتی؛ پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۹۰۰۲۰۹:۰۲:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۲۶
خانم قریشی و نظراتش و سطح سوادش اصلا مهم نیست ، مهمتر از آن بیش از پنج میلیون فالوئر ایشان است که تقریباً یک دهم جمعیت کشور است، بنظرم ریشه یابی این مشکل اجتماعی مهم تر است.
ناشناس۱۶۹۱۴۹۱۱:۲۲:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
مشکل مهمتر اینه که مخالفین این دختر و افرادی که مرید اونها هستن هم در همین سطح از سواد و درک اجتماعی قرار دارن . در نهایت اتفاقی که افتاده اینه که گروهی به عنوان افراد مشهور یا سلبریتی در راس هرم فرهنگی کشور قرار گرفتن که متاسفانه جایگاه اونها به هیچ عنوان در این حد نبوده و نیست .
رضا۱۶۹۰۱۱۰۹:۱۴:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
جناب نويسنده به يك موضوع توجه نكردند ايشان درست مي فرمايند هر كسي ميتواند نظري داشته باشد كه حتي با كل جامعه مغايرت داشته باشد ولي خانم قريش خودشون طبق عكس هاي مشخص شده عمل و حرفشون يكي نيست و اين يعني دورنگي و دروغ
ناشناس۱۶۹۰۹۱۱۰:۴۹:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
و این دقیقا نکته ایست که نویسنده تعمداً نمیخواهد به آن توجه کند چرا که بعید است کسی که عنوان پژوهشگر احیای تمدن فاخر را یدک میکشد در موردی اینچنین که جمع آوری تمام اطلاعات در موردش نیاز به صرف حد اکثر ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد از اصل موضوع انتقاد به این خانم بازیگر که مسئله دورویی و نان به نرخ روز خوری است اطلاع نداشته باشد‌. چنین بنظر میرسد که با تکرار بیسواد و درجه چندم بودن این بازیگر و پیش کشیدن مسئله زلزله سعی دارد چنین وانمود کند که موضوع انتقادات به ایشان نظر شخصی ایشان بوده نه دورویی خانم بازیگر و نویسنده محترم سعی در انحراف افکار عمومی از ماجرا دارد.
ناشناس۱۶۹۷۸۱۱۸:۲۵:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۲۶
ریاکاری و دروغگویی در متن بالا هم دیده میشود چون میخواهد ریاکاری خانم قریشی را ندیده بگیرد
حامد۱۶۹۰۱۲۰۹:۱۵:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
"قسمت واضح اما در عین حال بدفهم ماجرا این است که هر فردی باید این حق را داشته باشد که نظر شخصی خود را در چارچوب آداب و مقررات بیان کند" بله هر فردی حق دارد نظر شخصی خودش را بگوید ولی آیا این شخص به نظر خودش اعتقاد دارد و عمل میکند ؟ تصاویر که چیز دیگری نشان میدهد .
ناشناس۱۶۹۰۲۰۰۹:۲۲:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
سلام جناب براتي عزيز مشكل در آزاد بودن يا نبودن اظهار نظر افراد نيست بلكه دو گانه برخورد كردن افراد با يك مساله ( در اينجا حضور زنان در استاديوم)‌ در دو زمان و مكان مختلف است . خانم قريشي با حضور زنان در ورزشگاه مخالفت كردند در حاليكه گويا خودش در خارج از كشور مسابقه فوتبالي رو از نزديك تماشا كردند. درست مثل همان خانم كه چادر را حجاب برتر دانشتند و خودش در خارج انگونه عمل كردند .
ناشناس۱۶۹۱۸۶۱۱:۴۶:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۲۶
ایشان بعد از آن تجربه به این نتیجه رسیده.مغایرت کجاست؟
موسوی۱۶۹۱۹۸۱۱:۵۳:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
ایشون هم جدا از بقیه سلبریتی ها و افکارشون نیستند .ولی شاید در همان یکبار حضورشان در استادیوم به این نتیجه رسیدن . صرفا این اظهار نظر دلیل بر دورویی نمی تواند باشد چرا که هر آدم عاقلی می داند رطب خورده منع رطب کی کند .
ناشناس۱۶۹۵۷۷۱۵:۴۹:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۲۶
ساده انگارانه است. ایشون گفت جایی که تعداد مرد زیادی هست . یعنی این حالت کلی است. از طرفی تصاویر نشون نمیده که ذیشون ناراضی بوده باشه تو ورزشگاه. اگر صحبت شما درست باشه باید ایشون ورزشگاه رو ترک می کرد نه اینکه سلفی بگیره
ناشناس۱۶۹۰۳۵۰۹:۴۵:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
اصلاح طلبان که از حضور افراد اگاه در عرصه سیاست میترسند ، لشکری از بازیگران را با گفتمان « بزن و برقص» به عنوان پیاده نظام خود ، وارد سیاست کرده اند و برخی سلبریتی ها را متوهم کرده اند که همه چیز دانند...
علی۱۶۹۰۹۸۱۰:۵۲:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
حالا شما از کجا متوجه شدی که این خانم اصلاح طلب و از سمت آنها است؟ ایشان که با این نظر با اصلاحات مخالفت کرده اند.
ناشناس۱۶۹۰۵۶۱۰:۰۶:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۲۶
سحر قریشی بازیگر محبوب من است.
ناشناس۱۶۹۰۶۰۱۰:۱۵:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۲۶
نظر شخصی درست ولی وقتی عملکرد شخص با صحبتهاش که عموم مردم میشنوند و میبینن از زمین تا آسمون فرق میکنه و کاملا متناقضه،این توهین به شعور مخاطبه و باعث گسترش روز افزون ریا کاری میشه
علی۱۶۹۰۷۱۱۰:۳۰:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
طبیعی است که هر کس حق دارد نظر خود را در مورد چیزی بیان نماید و صد البته طبیعی است که مخالفان آن نیز نظر خود را بیان نمایند.
سپهر۱۶۹۱۱۵۱۱:۰۱:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۲۶
دركل بحث پيچيده ايست، نون به نرخ روز خوري
فرزین۱۶۹۱۱۶۱۱:۰۱:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
حال تحولات اقتصادی - سیاسی که به‌مراتب اولویت بالاتری نسبت به مسئله حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی همه موارد به کنار، همیشه واسم یه سوال بوده که این اولویت رو برای زنان کی تعیین میکنه؟ شمای مرد که همین حق بهت خیلی راحت و بدون خواستن داده شده؟ یاد بگیر از طرف خودت حرف بزن.
ناشناس۱۶۹۱۳۰۱۱:۰۸:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
مهم اینه که چرا دیدگاه های آدم حسابی هایی مثل خانم بنی اعتماد تحمل نمیشه و توقیف می شن مهمتر اینکه چی شد بعد از رنجوندن این همه نخبه هنری، یک تفکر خاص تو کشورمون به این خانم پناهنده شدند.
مهدی۱۶۹۱۵۷۱۱:۲۶:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۲۶
نقطه نظر های جالبی نسبت به این مسئله برآیند شد، منتها مشکل سلبریتی ها اینجاست که حجوم چشم ها به سمت و سویشان آنها دچار تزلزل در اینکه چیز «درست» را در «زمان» درست بگویند میکند. ولی با توجه به پیشینه ای که از ایشان در تلویزیون دیده شد مربوط به سطح سواد اجتماعی این فرد به نظرم صرفا داشت نظر شخصیشو نه برای هدف خاص بلکه صرفا برای گفتگو میگفت
ناشناس۱۶۹۱۶۱۱۱:۲۷:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۲۶
خدایا این اشخاص رو واسه ما نگهدار و خوشی ها رو از ما نگیر سخت گیری نکنین. وجود این افراد برای اجتماع لازم است.
صمصام۱۶۹۳۸۲۱۳:۴۳:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۲۶
جناب براتی عزیز چه بخواهید و چه نخواهید سلبریتی ها بیشتر در معرض نگاه و قضاوت مردمند ." حتی آرائ و عقایدشان ..." منظورم از "مردم" همان فالوور های چند میلیونی هستند که میفرمایید نگاهی به سلبریتی های دیگر بیندازید مثلا علی کریمی هنوز یک مرام و یک عقیده تا اخر ..اینجا کاری به(درست و غلط ) عقاید علی کریمی ندارم ! و نه مانند این خانم دو رو ! وقتی یک نفر تصمیم میگیرد که سلبریتی باشد باید قوائد ان را رعایت کند از قاوعد مهم سلبریتی ها این است که بدانند در معرض قضاوت دقیق مردمند . این خانم مانند همه انسانها حق داشتند نظرشان را در باره موضوعی بیان کنند ( صرف نظر از غلط یا درست )اما به صرف سلبریتی بودن نمیتوان هر عقیده ای را مطرح کرد به خصوص عقاید متضاد این خانم در جایی عنوان کرده اند حضور در ورزشگاه آزادی در کنار مردان موجب منقلب شدن شان میشود اما در ورزشگاهی در امارات هنگام تماشای بازی و در کنار مردان بیگانه شگفتا که منقلب نشده اند.!! ای کاش ایشان(با تماشای بازی در کنار مردان در امارات ) از حرف خود بر نمیگشتند رمز ایرادها وانتقاد ها وتوهین ها همین جاست فارغ از این مبحث، همگی ما معتقدیم انسان سالم و منطقی هرگز در عقاید خود چار پارادوکس نیست و نباید به قول جلال آل احمد " هرهری مذهب "باشد
مریم۱۶۹۴۰۷۱۴:۰۱:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۲۶
چرا اینقد گنگ و مبهم مطلب نوشتید.موضع مقاله تون مشحص نیست. بر همگان مشخص شده که این خانم بازیگر درجه چندم سطح سواد و اطلاعات عمومی فوق العاده پایینی داره.حرفایی هم که میزنه ارزشی نداره که یک دولت بخواد روش حساب باز کنه یا بر تکیه به حرفای ایشون تصمیم بگیره که بعضی اینقد از حرفش به هراس افتادن.
ناشناس۱۶۹۴۱۲۱۴:۰۵:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
مشکل سقوط فرهنگی جامعه است
ناشناس۱۶۹۷۲۰۱۷:۳۳:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۲۶
بعد از فیلم پایتخت که هر ساله پخش می شود دوربین صدا و سیما می رود داخل شهر و می گوید از کدام کارکتر بیشتر خوشتان می ایید اکثر قریب به اتفاق می گوین بابا پنجعلی در حالی که بار طنز مجموعه بر دوش نقی و رحمت خروس و بهبود و ارسطو هست . این داستان رابطه مستقیم با فالو داشتن بعضی از بازیگران دارد .
نعیمی۱۶۹۹۱۶۲۰:۳۵:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۲۶
به چه حقی به یه انسان می گید بازیگر دست چندم؟ اول حرف زدنتونو درست کنید بعد از آزادی بیان دفاع کنید
ناشناس۱۶۹۹۱۹۲۰:۴۳:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۲۶
سایت الف لطفا وقت و اعتبار خودت را پای سلبریدی ها تلف نکن!
ناشناس۱۷۰۴۹۳۱۱:۴۱:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۲۷
هر ایرانی می توانند نظر مخالف و یا موافق خودشان را اعلام کنند ولی مشکل در ریا کاری برخی از افراد هست که در ظاهر این می کنند و وقتی پاشون از مملکت خارج می شوند آن می کنند
ناشناس۱۷۱۰۲۶۱۸:۳۰:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۲۷
موضوع شخص نیست. اگر ما جمعیت کودکان و پیرها را کنار بگذاریم از هر ده نفر جوان و میانسال یک نفر فالوئر خانم مذکور هستند. حالا اگر شیفت این پیگیری را متوجه آقایون بدونیم شاید بشه از هر پنج نفر یک نفر! مسئله اونجاست که هشتاد درصد این پنج نفر بالای لیسانس دارند و همونطور که از بعضی مسابقات تلویزیونی مشخصه متاسفانه اکثر این افراد با سواد هم بی سواد و بسیار سطحی هستند. دنیای مجازی به جای اونکه سواد ما را به اشتراک بگذاره تبرج و بی سوادی و بی حوصله گی ما را به اشتراک میگذاره. در تمام دنیا هم سلبریتی هایی هستند که دانش سیاسی، اقتصادی یا حتی هنری ندارند؛ مسئله اینجاست که ما در کشورمون با کوله باری از افاضات دچار تناقض های عجیب شخصی و اجتماعی هستیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین