دولت برای 293 طرح مطالعه نشده در لایحه بودجه 97، فقط 20 میلیارد تومان پیشنهاد کرده است

دکتر حسن سبحانی،   3960924174 ۲۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

به منظور اشاره به صرفا یک مورد از صدها مورد در اینجا در باره جدول شماره 20 لایحه بودجه سال 1397 چند نکته را مطرح می کنم که می تواند نمونه ای از اندیشه بودجه نویسی در دستگاه های حاکمیتی کشور باشد.

دولت برای 293 طرح مطالعه نشده در لایحه بودجه 97، فقط 20 میلیارد تومان پیشنهاد کرده است

هر چند از یک طرف، صحبت از بودجه عمومی دولت آنقدر متعارف و در عین حال عمدتا آنقدر سطحی شده است ،که گهگاه انگیزه ورود به عرصه نقد را از اهل موضوع سلب می کند و از طرف دیگر، لایحه بودجه دولت برای سال 1397 هم از این قاعده بر کنار نیست و در این خصوص جا دارد بیانیه ای محتوائی نگاشته شود تا شاید اندکی از عمق خساراتی که از ناحیه بودجه به نظام مالی کشور ، طی دهه های گذشته وارد شده و همچنان با سرعت بیشتری در حال وارد شدن است ، فارغ از تبلیغات معمول در اقتصاد سیاسی دولت، به چاره اندیشی گذاشته شود.

اما به منظور اشاره به صرفا یک مورد از صدها مورد ( در ظرفیت یک کانال تلگرامی) ، در اینجا در باره جدول شماره 20 لایحه بودجه سال 1397 چند نکته را مطرح می کنم که می تواند نمونه ای از اندیشه بودجه نویسی در دستگاه های حاکمیتی کشور باشد.

1-بر اساس قوانین موجود، برای اینکه پروژه ای عمرانی ، به مرحله اجرائی برسد ،باید عنوان،هدف کمی واعتبار آن بر اساس گزارش توجیهی فنی (مشتمل بر حجم کار و زمانبندی اجرا) ، اقتصادی،مالی، زیست محیطی و رعایت پدافند غیر عامل به تصویب برسد و آنگاه در لایحه بودجه درج و برای تصویب به مجلس تقدیم شود.

2-در جدول شماره 20 لایحه تقدیمی دولت برای سال 1397 ، عناوین 293 طرح مطالعاتی و اجرائی درج شده است که به استناد جمله ذیل آن ، مجوز های قانونی لازم ( که در بند 1 ذکر نمودم) را برای پیشنهاد شدن جهت تصویب مجلس، کسب نکرده است.

3-این طرح ها که ممکن است بعضی از آن ها مشتمل بر چندین پروژه باشند، از راه و سد و بیمارستان و دانشگاه و راه آهن و آبرسانی و فاضلاب و آمفی تاتر و فرودگاه و ...گرفته تا بزرگراه و کنارگذر و احداث پل و ... را در بر می گیرند ، به نحوی که چون مراحل مطالعاتی آن ها طی نشده است اصولا امکان بر آورد دقیق هزینه احداث آن ها غیر ممکن است . شاید در یک برآورد ، به بودجه ده سال معمولا مصوب عمرانی کشور یعنی حدود یک میلیون میلیارد تومان نیاز باشد تا این طرح ها ، به شرط داشتن توجیه فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی ، در مجموع طی بیست سال به سامان اجرائی برسند. دولت برای این طرح های مطالعه نشده، فقط 20 میلیارد تومان در لایحه پیشنهاد کرده است.

4- هر کس کمترین آشنائی با اقتصاد سیاسی ایران داشته باشد می فهمد که این جدول محصول چانه زنی ها و توافقات بین نمایندگان و تمکین دولت به آن ها، به دلائل دیگری است که آنها هم از جنس چانه زنی برای تصویب بودجه و ... در مجلس است.

به عبارت دیگر، وقتی در یک جدول 293 طرح وجود دارد تقریبا برای همه شهرستان ها طرحی یا طرح هائی مطرح گردیده است و نمایندگان عمدتا برای حفظ پروژه یا طرح شهرستان خود هم که شده ، نه تنها با این طرح ها که مراحل لازم الرعایه پیش از تقدیم به مجلس را نگذرانده اند موافقت می کنند که تلاش می کنند در بقیه موارد هم از نابسامانی های مخرب در بودجه دفاع کنند تا لایحه بودجه حاوی طرح مورد نظر آن ها تصویب شود. حالا مهم نیست که فقط 20 میلیارد تومان اعتبار برای آن ها پیش بینی شده است که ممکن است در عمل ،همه آن هم تخصیص پیدا نکند.و اگر هم تخصیص پیدا کند هر طرح ( مثلا یک فرودگاه ) بطور میانگین 68 میلیون تومان در سال 1397 اعتبار دارد.

5- تجربه نشان می دهد که عموم سیاسیون ما، تعارض بین منافع اشخاص و منافع ملی در اقتصاد سیاسی را ، در پرتو سکوت و یا حمایت نخبگان ، از طریق تحمیل عقب ماندگی به آیندگان حل و فصل می کنند و چنین است که عمده آن ها، ضمن اینکه از به اضمحلال رسیدن بودجه ای که، با همین روال ، طی سال های طولانی، پیشنهاد و تصویب شده است سخن می گویند و به گذشتگان ایراد می گیرند، در عین حال لحظه ای از پیگیری غیر شفاف منویات فعلی سیاسی خود در بودجه غفلت نمی کنند و برایشان اهمیتی ندارد تا در فردای قدرت سیاسی دیگران، چانه زنی های بودجه ای امروز آن ها و توان تخریبی آن ، مورد تمسخر و ایراد حاکمان جدید واقع شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۷۶۵۵۱۹:۴۲:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۲۴
باید به حال بودجه 97 گریست
ناشناس۱۶۷۷۶۴۲۲:۲۲:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۲۴
چرا همه بار بودجه 97 روی دوش مردم است. مردم فکر می‌کردند در پسابرجام قرار است مشکل آب حل شود غافل از اینکه نانشان هم آجر می‌شود. ده برابر کردن قیمت حامل‌های انرژی یعنی قشر ضعیف دیگر نفس نکشند و بگذارند نجومی‌بگیران راحت زندگی کنند. به جای اینکه بار سنگین بودجه را روی دوش مردم بگذارید حقوق‌های نزدیک 20 میلیونی مدیران را کاهش دهید. خدا نگذرد از کسانی که با وعده‌های فریب رای ما مردم را خریدند.
فلفلیان۱۶۷۸۱۹۰۰:۰۴:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۵
بر ان دولتی باید گریست که دستش بود در جیب مردم نجیب
علی۱۶۷۹۵۳۰۹:۰۰:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۲۵
حسن واقعا دلواپسم
ناشناس۱۶۷۶۵۶۱۹:۴۴:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۲۴
سال 97 سال ریاضت اقتصادی
علی۱۶۷۷۱۵۲۱:۱۴:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۲۴
نو بخت حالا که فهمیده سر و صدای مردم در امده امده با حربه اینکه در هر خانه 3 جوان بیکار هست میخاد نرخ بنزین را گران بکنه واقعا که چقدر و چقدر با شعار های انتخاباتی فاصله گرفتند مجلسیان مواظب باشید مانند قانون یارانه ها که احمدی نژاد به مجلس وارد کرد و تصویبش را گرفت و تصویب کردید شما کلا کلیات لایحه بودجه را رد کنید
محسن ولک۱۶۷۷۲۸۲۱:۳۹:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۲۴
دولت نمک خور نمک دان شکن دولت تبلیغات دولت تحمیلات
ناشناس۱۶۷۷۵۹۲۲:۱۳:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۲۴
دولت سوئ مدیریت وریخت پاش ها را بافشار به اقشار با درامد کم وثابت جبران کند که مردم بیشتر ناراضی میشن شما فقط بودجه های تخصیصی به بهزیستی وستاد مواد مخدر و کارایی انها بررسی کنید تا هرز رفتن منابع راببنید
ناشناس۱۶۷۷۶۶۲۲:۲۴:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۲۴
رئیس‌جمهور اظهار نمود که در این دولت برای پول نفت سوراخ‌های زیادی وجود دارد. این سخن کاملا درست است. ولی ای کاش این سوراخ‌ها را برای مردم معرفی می‌کرد. تا مهدی جهانگیری‌ها، صفدر حسینی‌ها، نجومی‌بگیران، ژن‌های خوب و... هستند، ‌این سوراخ‌ها روز به روز بازتر هم می‌شود.
ناشناس۱۶۷۷۶۷۲۲:۲۵:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۲۴
افزایش 500 تومانی به قیمت بنزین تورم بالایی را به دنبال خواهد داشت. این چه بدبختی است که عجز و ناتوانی و کم‌سوادی و ناکارآمدی دولت در اداره کشور باید بر سر ما مردم خراب شود؟
ناشناس۱۶۷۷۶۸۲۲:۲۵:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۲۴
کاهش عجیب بودجه در اکثر موارد مهم و حساس در سال 97 دستان خالی دولت را رو کرد، همان دستانی که در مناظره‌های انتخاباتی یا اتهام می‌زد و یا وعده‌های سر خرمن می‌داد.
ناشناس۱۶۷۷۶۹۲۲:۲۵:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۲۴
دولتی‌ها با رایی که از مردم گرفتند و به قدرت رسیدند در حقیقت خرشان از پل گذشته و پشیمان شدن رای‌دهندگان هم فرقی به حال آنان نمی‌کند. در حال حاضر هر کاری خواستند می‌کنند. حالا همه ما باید مانند حضرت علی(ع) استخوان در گلو صبر کرده بسوزیم و بسازیم.
ناشناس۱۶۷۷۷۱۲۲:۲۶:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۲۴
آقای رئیس‌جمهور در تبلیغات انتخاباتی دور اول ریاست جمهوری گفته بودند آنچنان رونق اقتصادی به وجود بیاورند که 45 هزار تومان یارانه ارزشی برای مردم نداشته باشد. در دور دوم هم با حذف 24 میلیون نفر از لیست دریافت‌کنندگان یارانه مخالفت کردند ولی الان یک‌طرفه تصمیم گرفته‌اند یارانه 30 میلیون نفر را قطع کنند؟ بنده جای آقای روحانی بودم به دلیل این خلف وعده‌ها کنار می‌کشیدم.
ناشناس۱۶۷۷۷۲۲۲:۲۶:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۲۴
دولت و مجلس هر دو کاری کرده‌اند که به اعتماد مردم آسیب وارد شد. حذف یک‌طرفه یارانه قشر عظیمی از مردم به حساب نیاوردن ملت از سوی مسئولان است. حال این مسئول در دولت باشد یا مجلس فرقی نمی‌کند.
ناشناس۱۶۷۷۷۳۲۲:۲۷:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۲۴
آقای نوبخت گفته دولت بنا دارد بنزین را به بالای هزار و پانصد تومان برساند احتمالاً طبق تورم است و حقوق و یارانه مردم نیز برهمین اساس افزایش می‌یابد مردم نگران نباشند به جای حقوق یک میلیونی من‌بعد بالای یک و نیم میلیون می‌گیرند...!
ناشناس۱۶۷۷۷۴۲۲:۲۷:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۲۴
کسی نیست از این حضرات دولتی و نمایندگان بخواهد به جای حذف یارانه‌ها از ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های بی‌مورد در سفرهای خارجی و داخلی به اتفاق خانواده و بستگان در هتل‌های خارجی و داخلی چند ستاره بکاهند؟ حتی در سفر زلزله کرمانشاه نیز نتوانستند از ماهی و میگوی سرخ کرده در هتل دست بردارند.
ناشناس۱۶۷۷۷۶۲۲:۲۹:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۲۴
بودجه 97 دولت به مجلس به قول آقای راغفر دعوت مردم به شورش است. واقعاً مگر هدف دولت ایفای نقش ضدانقلاب است؟ اگر توان کار و گره‌گشایی از مشکلات مردم را ندارند چرا خود را کاندیدای مردم می‌کنند و اظهار می‌دارند طرح‌های صد روزه برای حل مشکلات بیکاری، مسکن و... دارند؟ چرا مردم را فریب می‌دهند؟
ناشناس۱۶۷۷۷۷۲۲:۲۹:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۲۴
آقایانی که از لزوم تعامل و مذاکره با غرب دم می‌زدند چرا وعده‌هایی را که به مردم ایران داده بودند فراموش کرده‌اند و می‌خواهند هزینه شکستی را که در ارتباط اقتصادی با دشمنان ایران اسلامی تجربه کردند در بودجه سال 97 از جیب مردم تأمین کنند؟
ناشناس۱۶۷۷۸۰۲۲:۳۱:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۲۴
ایران غبن و فریبی بزرگ‌تر از برجام به خود ندیده است. اسف‌بارتر از آن، اینکه هر سه ماه یک بار با هزینه نجومی از حق مأموریت و مخارج دیگر به امثال هتل کوبورگ بدشگون می‌روند و دست از پا درازتر برمی‌گردند. خدا می‌داند این قصه اسف‌بار تا کجا ادامه خواهد داشت.
ناشناس۱۶۸۴۱۶۱۵:۲۹:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۲۵
آنهایی که رای دادند بخصوص انهایی که به روحانی رای دادند حساب کنند هر رای چقدر برای یک ایرانی هزینه ایجاد کرده!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های هفته

  1. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  2. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  3. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  4. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  5. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

  6. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  7. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

  8. افزایش ۳۵ درصدی دستمزد، حاصل ایستادگی گروه کارگری بود  

  9. رشد ۲ رقمی تولید خودرو در ایران/ جهش تولید خودروهای تجاری

  10. حقوق بگیران در سال ۱۴۰۳ چقدر باید مالیات بدهند؟

  11.  تورم سالانه اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد 

  12. وزیر جهاد کشاورزی: با ممنوعیت‌های صادراتی غیرمنتظره و افزایش لحظه‌ای تعرفه ها مقابله می کنیم

  13. چرا گوشت قرمز گران شد؟

  14. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  15. ۷۷همت دارایی‌ مازاد بانک‌ها در دولت سیزدهم فروخته شد

  16. لااقل به پژوهش‌های مرکز خود رجوع کنید!

  17. مبلغ ارز مسافراتی به ۵۰۰ یورو برگشت

  18. این چک‌های صیادی را قبول نکنید!  

  19. جدول کامل حقوق و مزایای کارگران در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  22. زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

آخرین عناوین