روانشناس مطرح آمریکایی: هرگز دروغگویی مانند ترامپ ندیده ام

گروه جهان الف،   3960923202 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از بلا دپائولو روانشناس دانشگاه کالیفرنیا می نویسد: ترامپ بسیار بیشتر از مردم عادی دروغ می گوید و دروغ های وی بسیار بی رحمانه تر از دروغ های مردم عادی است.

هرگز دروغگویی مانند ترامپ ندیده ام

گزارش می افزاید: از زمان شروع ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، ستون حقیقت یاب واشنگتن پست بیش از یک هزار و 318 ادعای کذب یا گمراه کننده را از رئیس جمهور آمریکا ثبت کرده است؛ یعنی ترامپ به طور میانگین روزانه 5 دروغ یا ادعای گمراه کننده بیان کرده است.

پروفسور «بلا دپائولو» روانشناس دانشگاه کالیفرنیا معتقد است: «پژوهشگران علوم اجتماعی که آثار بسیاری را درباره روانشناسی دروغ به نگارش درآورده اند، بر این باورند،که می‌کرده اند پس از این مدت می توانند درباره افراد دروغگو و دروغ های آنها همه چیز را پیش بینی کنند، اما با فردی به نام ترامپ روبه رو شده اند که ثابت می کند این تصور نادرست است، چرا که دروغ های ترامپ هم بسیار بیشتر و هم شرورانه و بدخواهانه‌تر از افراد معمولی است».

ان روانشناس مطرح آمریکایی تاکید می کند: طبق یافته های پژوهشی اواسط دهه 1990 میلادی، مردم عادی از گفتن دروغ دو هدف را دنبال می کنند: نخست، تامین منافع خود (رسیدن به مزایای خاص یا حفاظت از خود در مقابل شرمندگی، سرزنش یا سایر پیامدهای نامطلوب) و دوم، مهربانی و دلسوزی (تامین منافع دیگران یا چاپلوسی و حمایت از آنها).

همچنین بررسی دروغ ها و ادعاهای گمراه کننده ترامپ در یک سال گذشته که از سوی ستون حقیقت یاب واشنگتن پست جمع آوری شده نشان داد که این رفتارها با تعریف ارایه شده از دروغ در پژوهش فوق مطابقت دارد: «یک دروغ زمانی رخ می دهد که شما آگاهانه سعی در گمراه کردن کسی دارید». اما در بیشتر موارد هدف ترامپ از گفتن دروغ با این اهداف مطابقت ندارد. یعنی گاهی فقط می توان تعیین کرد که ترامپ دروغ می‌گوید اما شناسایی هدف دقیق او از گفتن این دروغ ها یا ممکن نیست و یا بسیار منفی تر از اهداف مردم عادی است. گزارش ادامه می دهد: در پژوهش دهه 1990 میلادی میانگین دروغ گفته شده از سوی دانشجویان 2 دروغ در روز و سایر افراد جامعه یک دروغ در روز برآورد شد. در پژوهشی که اخیرا با مشارکت یک هزار بزرگسال آمریکایی صورت گرفت، میانگین دروغ های گفته شده از سوی شرکت کنندگان در 24 ساعت حدود 1.65 (کمتر از 2) بود و 60 درصد از آنها اعلام کردند که در 24 ساعت گذشته هیچ دروغی نگفته اند. فقط 5 درصد از دروغگوها تقریبا نیمی از تمام دروغ های ثبت شده در پژوهش را بیان کرده اند.

اما طبق محاسبات گزارش واشنگتن پست، ترامپ در 298 روز نخست ریاست جمهوری خود حدود یک هزار و 628 ادعای دروغ یا گمراه کننده را بیان کرده است، یعنی حدود 6 دروغ در روز که بسیار بیشتر از میانگین به دست آمده از پژوهش هاست. این در حالی است که ناظران سیاسی فقط به بخشی از دروغ های ترامپ دسترسی داشته اند –دروغ هایی که او در جمع و در محافل عمومی گفته است- و چون بررسی دروغ های او در محافل خصوصی امکان پذیر نیست بنابراین می توان گفت که رقم میانگین دروغ های ترامپ بسیار بالاتر از رقم مذکور خواهد بود، مگر این که وی در این مواقع فقط حقیقت را بگوید!

واشنگتن پست می افزاید: نرخ میانگین دروغ های ترامپ افزایش یافته است و پیگیری های واشنگتن پست نشان می دهد که ترامپ تا اوایل اکتبر بیش از 9 دروغ در یک روز گفته است که بسیار بالاتر از آمارهای پژوهش هاست. اما رقم بالای دروغ های ترامپ تنها حقیقتی نیست که درباره ترامپ کشف شده است. بلکه همان طور که پیش از این گفته شد، اهداف وی از دروغ گفتن نیز با یافته های پژوهشی درباره دروغگویی مردم عادی متفاوت است.

گزارش ادامه می دهد: هم دانشجویان و هم افراد عادی جامعه که در پژوهش ها شرکت کرده بودند اغلب اعلام کردند که هدف آنها از گفتن دروغ تامین منافع خود به ویژه در محل کار، فروشگاه ها، روابط فردی و سایر عرصه های زندگیشان بوده است. آنها همچنین به منظور حفاظت و حمایت روانشناسانه از خود، دروغ می گفتند. برای نمونه، یکی از دانشجویان به همکلاسی خود گفته بود که از بابت نمره ها نگرانی ندارد تا همکلاسی وی او را احمق یا کندذهن فرض نکند.

همچنین تعداد کمتری از این افراد نیز از روی مهربانی و دلسوزی و با هدف کمک به دیگران در راستای رسیدن به اهدافشان، ایجاد احساس بهتر در دیگران و نجات آنها از احساس شرمندگی یا سرزنش شدن، دروغ گفته بودند. واشنگتن پست تاکید می کند: حدود نیمی از مشارکت کنندگان با هدف تامین منافع خود (46 درصد از دانشجویان و 57 درصد از سایر افراد جامعه) و یک چهارم افراد (26 درصد از دانشجویان و 24 درصد از سایر افراد جامعه) از روی مهربانی و دلسوزی به دیگران، دروغ گفته بودند. سایر دروغ ها، به عنوان نمونه، دروغ های سرگرم کننده یا دروغ هایی که برای آرام نگه داشتن گفت و گوها، بیان شده بودند در هیچ یک از دو دسته فوق قرار نگرفتند.

گزارش می افزاید: یک دسته از دروغ ها آنقدر کوچک بود که ما در گزارش ها نتایج مربوط به آن را در پانویس ثبت کردیم. این دسته دروغ های فاجعه آمیز بود که با هدف آزار یا تحقیر دیگران گفته می شوند. برای نمونه، فقط یک نفر به دروغ به همکار خود گفته بود که رئیس او را احضار کرده است تا به این ترتیب همکار خود را بترساند و ظاهر 'احمقانه' او در آن لحظه را ببیند.

همچنین فقط 0.8 درصد از دروغ های دانشجویان و 2.4 درصد از دروغ مردم عادی جامعه با اهداف شرارت بیان شده بودند. در این زمینه پروفسور دپائولو می گوید: «او و همکارانش می توانستند دروغ های هریک از شرکت کنندگان را به راحتی فقط در یک دسته طبقه بندی کنند. اما این اقدام برای دروغ های ترامپ امکان پذیر نبود. تقریبا یک چهارم دروغ های ترامپ (24 درصد) همزمان چندین هدف مختلف را دنبال می کنند.

تقریبا دو سوم دروغ های ترامپ (65 دصد) با هدف تامین منافع خود گفته می شود؛ برای نمونه، دروغی که او درباره تعداد مردمی که در ویتنام به استقبال او آمده بودند، گفت: 'ده ها هزار نفر از آنها در خیابان ها ازدحام کرده بودند.' کمتر از 10 درصد از دروغ های وی از روی مهربانی و با هدف دلسوزانه و در راستای منافع دیگران و حمایت از آنها گفته می شود. برای نمونه، دروغی که وی درباره سرعت عملکرد پلیس لاس وگاس در دستگیری عامل تیراندازی لاس وگاس گفت و آن را یک 'معجزه' دانست. البته حتی این دروغ را هم می توان در دسته نخست قرار داد.

پژوهشگر حوزه روانشناسی در ادامه می نویسد: تعداد دروغ هایی که ترامپ با اهداف خودخواهانه می گوید 6.6 برابر تعداد دروغ های دلسوزانه وی است. در حالی که این رقم برای دانشجویان و مردم عادی 2 برابر است.

تکان دهنده ترین تفاوت دروغ های ترامپ با سایر شرکت کنندگان در پژوهش ها، ویژگی شرارت گونگی آنهاست. بیش از 50 درصد از دروغ های ترامپ آزاردهنده و تحقیرآمیز است که رقم بسیار تکان دهنده ای محسوب می شود. در یک مورد، او اعلام کرد که «جان برنان»، «جیمز کلاپر» و «جیمز کومی» 'مزدوران سیاسی' هستند.

وی می افزاید: آن دسته از دروغ های ترامپ که فقط در یک گروه و دسته خاص قرار نمی گیرند معمولا هم به منظور تحقیر دیگران و هم به منظور ستایش و بالابردن جایگاه خود وی گفته می شود. نمونه: «سناتور باب کروکر از من عاجزانه درخواست کرد که از او برای شرکت دوباره در انتخابات ایالت تنسی حمایت کنم. من گفتم ' نه' و او کناره گیری کرد (و گفت که بدون حمایت من در انتخابات برنده نخواهد شد).»

به نظر می رسد که تکرار مداوم دروغ های ترامپ تاثیرگذار بوده است. نظر سنجی نشریه «پولوتیکو» در اواخر اکتبر نشان داد که فقط 35 درصد از شرکت کنندگان راستگویی ترامپ را باور دارند و 51 درصد اعلام کرده اند که او راستگو نیست. نظرسنجی ماه نوامبر دانشگاه «کینیپیاک» (Quinnipiac) نیز نتایج مشابهی داشت: 37 درصد از مشارکت کنندگان به راستگویی ترامپ و 58 درصد از آنها به دروغگو بودن او رای دادند.

گزارش ادامه می دهد: این که کمتر از 40 درصد از مردم آمریکا، رئیس جمهور خود را فردی راستگو می دانند بسیار قابل تامل است. اغلب انسان ها در بیشتر مواقع انسان های دیگر را باور می کنند. این در فطرت آدمی است. معمولا ما برای باور نکردن دیگران به دلیل نیاز داریم. این در حالی است که یافته های پروفسور «دپائولو» و «چارلز اف باند» نشان می دهد که بیشتر مردم بیش از آنچه باید دیگران را باور دارند- در حالی که فقط نیمی از اظهارات بیان شده در پژوهش های این دو حقیقت بود، اما شرکت کنندگان 58 درصد از آنها را باور کردند. این در حالی بود که آنها به خوبی می دانستند فقط نیمی از اظهاراتی که باید درباره آن قضاوت کنند، حقیقت است.

گزارش در پایان می نویسد: ترامپ با گفتن دروغ های فراوان و همچنین با گفتن دروغ های بسیاری که شرورانه است برخی از هنجارهای اساسی تعامل جامعه انسانی و شان انسانی را نقض می کند. در عوض بسیاری از ما نیز یکی از یکی از هنجارهای خود دست برداشته ایم- ما دیگر ترامپ را از مزیت باور آسان دیگران برخوردار نخواهیم کرد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    آخرین عناوین