پنج فناوری برتری که دنیا را در سال ۲۰۱۸ متحول خواهد ساخت

  3960922186

برخی از گرایش های فناوری پس از مدتی به پایانی بی سر و صدا می رسند اما برخی از فناوری ها آن قدر مهم هستند که دنیای اطراف و نحوه زندگی مار ا تغییر می دهند.

پنج فناوری برتری که دنیا را در سال ۲۰۱۸ متحول خواهد ساخت

به گزارش هم رسان و به نقل از فوربز، در ادامه پنج مورد از گرایش های مهمی که به نظر می رسد دنیا را در سال 2018 و پس از آن تعریف خواهد کرد، ذکر شده است.

 1: روند رو به رشد داده ای شدن زندگی روزمره

در تمامی کارهای روزمره ما از صحبت کردن با دوستان در برنامه های پیام رسان و خرید یک فنجان قهوه گرفته تا خرید با استفاده از کارت های اعتباری و استریم آهنگ رد پایی از داده ای شدن دیده می شود. این داده سازی رو به رشد دنیا باعث انفجار بی سابقه داده ها شده است.
تنها در یک دقیقه، فیس بوک 900 هزار لاگین دارد، بیش از 450 هزار پست توئیتری به اشترک گذاشته می شود و 156 میلیون ایمیل و 15 میلیون متن ارسال می شود. با توجه به این اعداد و ارقام  می توان گفت که ما در هر دو سال یکبار مقدار داده ها را دو برابر می کنیم.

2: اینترنت اشیاء و هوشمند شدن دستگاه های روزمره

اینترنت اشیاء که شامل محصولات هوشمند و متصل به اینترنت از جمله گوشی ها و ساعت های هوشمند می شود یکی از عوامل مهم در این افزایش انفجاری داده سازی به حساب می ­آید. به همین دلیل است که تمامی این دستگاه های هوشمند دائماً در حال جمع آوری داده هستند، به دستگاه های دیگر متصل می شوند و این داده ها را به اشتراک می گذارند، که همه این کارها بدون مداخله انسان انجام می شود.
این روزها امکان هوشمند کردن هر چیزی وجود دارد. این روزها تعداد خودروهای متصل به اینترنت به سرعت رو به افزایش است و انتظار می رود در سال 2020 تعداد این خودروها به 250 میلیون دستگاه برسد. همین طور در داخل منازل ما دستگاه های هوشمند زیادی از تلویزیون های هوشمند گرفته تا تشک های هوشمند مخصوص یوگا وجود دارد. البته بسیاری از ما دستیارهای شخصی صوتی مانند الکسا را داریم که نمونه دیگری از دستگاه های اینترنت اشیاء هستند.
تا به امروز دستگاه های متصل به اینترنت زیادی وجود داشته است اما اینترنت اشیاء مقوله ای است که به تازگی مطرح شده است. IHS پیش بینی می کند که در سال 2020 تعداد دستگاه های متصل به 75 میلیارد دستگاه خواهد رسید.

3: رشد سریع السیر قدرت رایانه منجر به پیشرفت های فنّاورانه گسترده شده است

رشد باورنکردنی در تولید داده ها و همچنین میلیاردها دستگاه اینترنت اشیاء موجود، بدون وجود جهش های عظیم در زمینه قدرت رایانه ممکن نخواهد بود. بین سال های 1975 تا 2015 قدرت رایانه ای با یک نرخ دو ساله به دو برابر خود رسید اما در حال حاضر این نرخ به دو و نیم سال کاهش یافته است.
ما به حد و مرزهایی که قدرت رایانه سنتی می توانست آنها را مدیریت کند رسیده ایم. خوشبختانه به زودی به فناوری رایانه کوانتومی دست خواهیم یافت. به احتمال زیاد در مهمترین تحول در زمینه قدرت رایانه یعنی کامپیوتر کوانتومی شاهد دستگاه هایی خواهیم بود که میلیون ها بار سریعتر از قبل هستند. شرکت های سرآمد فناوری به سختی در تلاش هستند تا اولین رایانه کوانتومی مقرون به صرفه و با دوام را بسازند، این رایانه ها قادر به حل مشکلاتی خواهند بود که از عهده کامپیوترهای فعلی بر نمی آید. این کامپیوترها حتی قادر به حل مشکلاتی خواهند بود که ما حتی نمی توانیم آنها را تصور کنیم.

4: گسترش بی نظیر هوش مصنوعی (AI)

این روزها رایانه ها هم مانند ما انسان ها قادر به یادگیری هستند و این جهش در قابلیت های هوش مصنوعی نتیجه افزایش عظیم در داده سازی و قدرت رایانه ای است. این انفجار شدید در ایجاد داده ها است که امکان پیشرفت سریع هوش مصنوعی را در چند سال گذشته فراهم کرده است، هرچه قدر مقدار داده یک سیستم هوش مصنوعی بیشتر باشد، این سیستم یادگیری سریع تر و دقیق تری خواهد داشت.
این پیشرفت بزرگ در زمینه هوش مصنوعی به این معناست که رایانه ها می توانند بسیاری از وظایف انسان را انجام دهند. در واقع این هوش مصنوعی است که باعث می شود رایانه ها قادر به دیدن (در سیستم های تشخیص چهره)، خواندن (تجزیه و تحلیل پیام های رسانه های اجتماعی)، گوش کردن (برای مثال در الکسا که به دستورات صوتی پاسخ می دهد)، صحبت کردن (امکان پاسخگویی الکسا) و بررسی احساسات ما (رایانش احساسات) باشند.

5: خودکارسازی

هر چه قدر دستگاه ها هوشمندتر باشند، وظایف بیشتری را می توانند برای ما انجام دهند. این به این معناست که می توان بیشتر فرایندها، تصمیمات، نقش ها و سیستم ها را به صورت خودکار در آوریم که توسط الگوریتم ها و ربات ها انجام شوند.
طیف گسترده ای از صنایع و مشاغل در نهایت درگیر خودکارسازی خواهند شد. با این همه در حال حاضر موج اول از مشاغلی که دستگاه ها می توانند انجام دهند را می توان بر اساس چهار جنبه کند بودن، آلوده بودن، خطرناک بودن و پر هزینه بودن طبقه بندی کرد. این به این معناست که دیگر لازم نیست افراد کارهایی را انجام دهند که دستگاه ها سریع تر، ایمن تر، ارزان تر و دقیق تر انجام می دهند.
علاوه بر این چهار جنبه، دستگاه ها، ربات ها و الگوریتم ها می توانند جایگزین بسیاری از مشاغل انسانی از جمله مشاغل حرفه ای در زمینه هایی مانند قانون یا حسابداری شوند. بیشتر مشاغل از رانندگی کامیون ها گرفته تا بنایی و پزشکی همگی ممکن است تحت تأثیر خودکارسازی قرار بگیرند. یک برآورد در آمریکا نشان می دهد که 47 درصد از مشاغل موجود در این منطقه در معرض خودکار سازی قرار دارند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین