۷۰۰ میلیارد عوارض خروج کجا هزینه شد؟

گروه اجتماعی الف،   3960922012 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

«سال گذشته ۹ میلیون نفر به خارج سفر کردند که با احتساب عوارض ۷۵ هزار تومانی که از هر نفر گرفته شد (سوای زائران عتبات، حج و اربعین)، باید حدود ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد به‌دست آمده باشد؛ آن را کجا هزینه کرده‌اند که احساس نشده است؟»

۷۰۰ میلیارد عوارض خروج کجا هزینه شد؟

حرمت‌الله رفیعی - رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی - با انتقاد به سیاست افزایشی عوارض خروج از کشور و غیرکارشناسی دانستن این بخش از لایحه‌ی پیشنهادی بودجه ۹۷، به ایسنا گفت: افزایش سه برابری عوارض خروج، اتفاق ناگواری است. کجای دنیا قانون بودجه را این‌گونه تنظیم می‌کنند که یک‌باره با سه تا شش برابر افزایش قیمت مواجه شود؟ چرا تا کنون شفاف نکرده‌اند عوارض خروج در کجا هزینه شده است؟ برای چه از مردم چنین عوارضی گرفته می‌شود؟ آیا مردم باید بودجه دولت را تامین کنند؟

وی ادامه داد: این ۷۵ هزار تومانی که همین حالا به عنوان عوارض خروج گرفته می‌شود، با توجه به ۹ میلیون نفر خروجی که در سال گذشته ثبت شده باید بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد کرده باشد، آن را کجا هزینه کرده‌اند؟ کدام هتل به ظرفیت اقامتی کشور اضافه شده؟ ناوگان حمل و نقل چقدر از این طریق ساماندهی شده؟ کدام بخش از زیرساخت گردشگری پیشرفت داشته است؟ متاسفیم که یک‌باره بدون هیچ کارِ کارشناسی، در این‌باره تصمیم گرفته‌اند و آن را به عنوان لایحه تقدیم مجلس کرده‌اند؛ آن هم به این خاطر که دولت با محدودیت منابع مالی مواجه شده است.

این فعال گردشگری همچنین گفت: درآمد حاصل از عوارض خروج با این افزایش قیمتی که اعلام کرده‌اند، از میلیارد فراتر خواهد رفت، شفاف اعلام کنند این درآمد تریلیونی را کجا هزینه می‌کنند که مردم احساس نمی‌کنند. اگر بناست این پول صرف گردشگری شود، گزارش بدهند این بودجه به کدام بخش گردشگری تزریق خواهد شد.

رفیعی اضافه کرد: آن زمان که عوارض خروج را به ۷۵ هزار تومان افزایش دادند، قرار بود بخشی از آن را صرف امور زیربنایی گردشگری کنند، اما آیا یک ریال پرداخت شد؟ آن پول‌ها کجا رفت؟ ما که در این صنعت بودیم چیزی ندیدیم، خبر هم نداریم.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر هتلی داشته باشیم که پذیرای مسافران ورودی باشد، آن هتل‌های بخش خصوصی است، دولت که تا کنون کمک آن‌چنانی به گردشگری نکرده است. ما حتما این موضوع را پیگیری می‌کنیم، چون این پیشنهاد را خلاف رویه‌ی گردشگری می‌دانیم. عوارض خروج یک‌بار قبلا روی قیمت بلیت هوایپما لحاظ شده، مالیات فرودگاه هم گرفته می‌شود، چرا باید عوارض دیگری را تعیین کنند؟ زمانی که این قانون مصوب شد، کشور در شرایط سخت جنگ به سر می‌برد و بودجه مملکت با مشکل مواجه بود، این قانون را هم که وضع کردند قرار نبود استمرار داشته باشد، اما متاسفانه این رویه که غلط است، ادامه پیدا کرد. حالا هم به جای اصلاح، آن را به چند برابر قیمت افزایش داده‌اند.

رفیعی بیان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس روی این لایحه کار کارشناسی انجام دهند و دیگر از جیب مردم برای اداره دولت پولی خارج نکنند. دوستان با شعار رونق گردشگری سرِ کار آمدند، پس چه شد آن شعارهایی که دادند؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: ما شدیدا به این پیشنهاد معترضیم و اعتراض خود را در قالب بیانیه‌ای اعلام می‌کنیم و پیگیری‌های لازم را نیز از طریق نمایندگان مجلس انجام می‌دهیم. باعث تاسف است یک‌باره چالشی را در کشور ایجاد می‌کنیم که حتی رسانه‌های بیگانه هم به آن دامن می‌زنند.

رفیعی با تاکید بر این که تصویب این قیمت‌ها برای عوارض خروج، اصلا منطقی نیست و فقط دودِ آن به چشم مردم می‌رود، اظهار کرد: آمال ما هم برقراری موازنه‌ی ورود و خروج گردشگر است، اما با چه امکاناتی و زیرساختی، با کدام فرودگاه و جاده می‌توانیم تعداد گردشگران را افزایش دهیم؟ فقط کافیست آماری از تعداد گردشگران خارجی که از ابتدای سال به ایران سفر کرده‌اند تهیه کنند، ببینند به‌خاطر نبود زیرساخت در کشور، این آمار دچار ریزش شده یا افزایش داشته است. اگر نگرانی درباره‌ی آمارها دارند، چرا این شرایط را مدیریت نمی‌کنند؟

دولت در لایحه بودجه سال ۹۷ که روز یکشنبه (۱۹ آذر) به مجلس تقدیم کرد، افزایش سه برابری عوارض خروج از کشور را پیشنهاد داد. بر این اساس هر نفر در سفر نخست ۲۲۰ هزار تومان باید عوارض خروج پرداخت کند، این مبلغ در سفر دوم حدود ۵۰ درصد افزایش می‌یابد (۳۳۰ هزار تومان) و برای سفرهای سوم و بیشتر با ۱۰۰ درصد افزایش، به ۴۴۰ هزار تومان می‌رسد. قرار است ۴۰ هزار تومان از مبلغ تعیین شده برای عوارض خروج، به توسعه زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یابد.

علی اصغر مونسان ـ رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ نیز گفته که برای سال ۹۷، حدود ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبارات عوارض به این سازمان تعلق خواهد گرفت که بخشی از درآمد حاصل از آن صرف حمایت‌ از تورهای ورودی خواهد شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۱۴۳۰۳:۴۷:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۲۲
همان جایی که فروش ۷۰ میلیون لیتر بنزین و گاروییل و قیر و نفت سفید و نفت کوره و ۳ میلیون بشکه نفت خام مصرف کشور هزینه می شود .
ناشناس۱۶۵۱۴۷۰۴:۴۱:۲۷ ۱۳۹۶/۹/۲۲
هزینه نشده . اختلاس شده!
تبریزی۱۶۵۲۹۴۰۹:۱۸:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۲۲
مردم یه استان توی چادر تو دمای زیر صفرن اون وقت شما می خواین برای توسعه گردشگری و ساخت هتل از این پول استفاده کنن؟ البته درسته که ریالی از این پول ها .. یا در کل مردم عادی بره ولی با این حال انصاف و وجدانتون رو برم.
ناشناس۱۶۵۳۰۸۰۹:۲۷:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۲۲
دولت با بحرانهای ارزی و ریالی که در آینده دارد در حال ذخیره کردن ارز با کاهش تقاضا و افزایش درآمد خود بصورت ریالی از محل عوارض هاست وگرنه کمک به گردشگری و ... قصه ای بیش نیست. الان دولت بخشی از ثبت سفارش ها را بسته است ارز نمی فروشد پس درآمد ریالی پایین آمده در نتیجه از بالا بردن بی حد حصر عوارض و مالیات اقدام میکند. عملا دست در جیب ملت برای پرداخت هزینه های بی مورد .
ناشناس۱۶۵۳۲۳۰۹:۴۲:۳۰ ۱۳۹۶/۹/۲۲
در پیشنهاد دولت هم فقط در خصوص 40 هزار تومان محل مصرف اعلام شده. جایی توضیح داده اند که بقیه مبلغ قراره در کجا هزینه بشه؟
ناشناس۱۶۵۳۶۳۱۰:۰۷:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۲۲
مگر دولت ها در مورد سایر مطالب تا کنون گزارش داده اند که برای این به شما بدهند. شما مثل اینکه داری می ری خط قرمزا حواست ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین