لغو قرارداد ۲۵۰ میلیون دلاری به دلیل نبود منابع

گروه اقتصادی الف،   3960921125 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر نفت گفت: در واقع کمبود منابع یکی از مشکلات ما برای تقاضا و عقد قرارداد است. حتی یک قرارداد 250 میلیون دلاری که برای لوله‌های بدون درز بسته بودیم به دلیل نبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شد.

به گزارش فارس، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت صبح امروز در پاسخ به سؤال جمعی از نمایندگان مجلس در صحن علنی بیان داشت: در مورد موضوع لوله‌ها باید خدمت دوستان عرض کنم که این بحثی است که لوله‌های عادی نیست، لوله‌های بدون درز است که با فشارهای بسیار بالا که در درون چاه‌ها و برای انتقال نفت از چاه تا بهر‌ه‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما در سال‌های اخیر جز در مورد غرب کارون که کار مختصری داریم و پارس جنوبی که طرح‌هایمان را در آنجا نهادینه می‌‌کنیم تقریباً در تمامی سرمایه‌گذاری‌های دیگر نزدیک به توقف هستیم.

وزیر نفت بیان داشت: در واقع کمبود منابع یکی از مشکلات ما برای تقاضا و عقد قرارداد است. حتی یک قرارداد 250 میلیون دلاری که برای لوله‌های بدون درز بستیم به دلیل نبود منابع و مشکلات دیگر متوقف شد. 

وی ضمن تاکید بر اینکه به ساخت و ظرفیت داخل اعتقاد دارم گفت: ما در یک قرارداد 563 میلیون یورویی در اوایل امسال با یک شرکت اروپایی و یک شرکت داخلی امضا کردیم. این بزرگتنرین قرارداد تولیدی است که بعد از ساخت توربوکمپرسور در کشور و در بخش نفت امضا شده است. 

وی درمورد ساخت لوله‌های CRA که بسیار پیچیده است و ما در دوران تحریم هم در این زمینه گرفتاری داشتیم، افزود: کارخانه لوله‌سازی اسفراین در حال واگذاری است، کارخانه در حال واگذاری نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند، این کارخانه صاحب ندارد و مدت‌ها است خود من دنبال کسی هستم که این کارخانه را به آن واگذار کنم اما در مورد فروش در سال‌های 90 و 91 مجموعا 40 میلیارد دلار در بخش سرمایه‌گذاری نفت پول خرج شده است. سال جاری ما فکر نمی‌کنم به یک و نیم میلیارد دلار هم برسد،‌ما اصلا بی‌پول شده‌ایم، اگر سفارش بدهیم پول نمی‌توانیم بدهیم. 

وزیر نفت گفت: در یک مناقصه مربوط به همین لوله‌های بدون درز یک شرکتی در مناقصه برنده شد،‌ لوله‌سازی اسفراین در آن مناقصه کنار گذاشته شد زیرا نتوانست شرایط را احراز کند. ما آن قرارداد را هم که بالای 200 میلیون دلار بود به دلایلی بویژه نداشتن پول نتوانستیم علمیاتی کنیم. ما منابع نداشتیم. 

وی با اشاره به صحبت‌های خود با آقای قوامی، تصریح کرد: من به آقای قوامی گفتم این کارخانه توان تولید دارد و در یک سایزهایی هم با کیفیت می‌تواند لوله تولید کند، شکی در این نیست و زنجیره‌ای هم که شما می‌گویید فعال می‌کنیم. من گفتم آقای نعمت‌زاده مشاور من این مساله را بررسی کند. وی رفت و گزارش تهیه کرد که چهار بند داشت. نوشتند شما بروید تامین 150 هزار تن لوله را با یک شرکت خارجی عملیاتی کنید. همه را نوشتم عملیاتی شود جز این مورد که باید به مناقصه برود. 

وزیر نفت اضافه کرد: خود مجلس تصویب کرده است که اگر بخواهیم یک کالایی را بخریم باید مناقصه برگزار شود. اگر یک شرکت توانمند در ایران که توانایی تولید دارد اگر بخواهیم از آن خرید کنیم نمی‌توانیم بدون مناقصه برویم با ترک تشریفات اصلا عملی نیست. در مناقصه هم باید رقابت کنیم. من برای اینکه ایرانی‌ها قدرتشان در مناقصه بیشتر شود کاری کردم با مسئولیت خودم که قیمت‌ها را در خروجی گمرک مقایسه کنید. 

زنگنه تصریح کرد: یعنی هزینه‌های حمل،‌گمرکی و قیمت ارز آزاد را اضافه کنیم که به نفع ایران می‌شود دیگر بیشتر از این کاری به عقلم نمی‌رسد. 

وی با تاکید بر اینکه هر کمکی از دستم بربیاید انجام می‌دهم خاطرنشان کرد: ما 10 قلم اصلی کالایی را تعیین کردیم در سال 93 یا 94 بود که برای آنها ساخت داخل کنیم. بسیاری از این قراردادها بسته شده است، مناقصه‌ای که برای ساخت لوله‌های بدون درز CRA بوده است از همین مورد بوده،‌مته‌های حفاری، شیرآلات و پمپ‌های سرچاهی،‌توربین‌ها و کمپرسورها این‌ها را کار کردیم. من باید چه کار اضافه بر اینها کنم. بالاخره لوله‌سازی اسفراین یک تقاضاهایی دارد که منطقی است و می‌گوید لوله‌های معیوب را به من بدهید تا تعمیر کنم. خیلی حرف درستی است. ما حتما این کار را انجام می‌دهیم. 

وزیر نفت گفت: من همه جور می‌توانم به لوله‌سازی اسفراین کمک کنم اما جایی که بحث خرید می‌شود باید رقابت کند. من وزیر این کشور هستم و سابقه‌ام نشان می‌دهد که چقدر دنبال ساخت داخل و توسعه تکنولوژی داخلی بوده‌ام اما رقابت هم باید باشد تا شرکت‌هایمان تقویت شود. 

زنگنه اظهار  داشت: انشاءالله این شرکت واگذار شود تا بشود آن هم سرمایه‌گذاری کند و با داشتن یک صاحب مشخصی بشود کارها را پیش برد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین