١٣ نقطه‌ضعف در برنامه اشتغال فراگير دولت

گروه اقتصادی الف،   3960921023

مرور اجمالي مرکز پژوهش‌هاي مجلس از برنامه اشتغال فراگير دولت نشان مي‌دهد؛ هرچند تلاش‌هاي بسياري براي اشتغال‌زايي صورت گرفته؛ اما با توجه به انتقادات وارده نمي‌توان انتظار داشت كه با وجود عنوان برنامه «برنامه اشتغال فراگير» از بطن اين برنامه، راهبرد كلان و بلندمدت مشخص براي اشتغال‌زايي پايدار حاصل شود.

مرکز پژوهش‌هاي مجلس همچنين در گزارشي با عنوان «ارزيابي اجمالي برنامه اشتغال فراگير» به ١٣ نقطه ضعف اين برنامه پرداخته است. بررسي‌هاي اين مرکز نشان مي‌دهد؛ متن برنامه حاوي تعداد بسيار زيادي از برنامه‌هاي مختلف است و با وجود تلاش‌هاي درخور‌توجه در توضيح چارچوب مفهومي «برنامه اشتغال فراگير»، هيچ‌گونه چارچوب تئوريک مشخصي بر اين برنامه قابل استنتاج نيست و از مداخلات کامل دولتي و اجبار نظام بانکي به تزريق منابع تا استفاده مفيد از تجارب جهاني در راستاي گسترش اطلاعات در بازار کار، ارتقاي مهارت نيروي کار و توسعه دوره‌هاي کارورزي ديده مي‌شود.
 
همچنين بخش درخور‌توجهي از برنامه، حاوي زمان‌بندي‌هايي است که تحقق آن مورد ترديد است. در اين بررسي‌ها آمده که ارتباط برنامه ارائه‌شده با شرايط ثبات اقتصاد کلان و محيط کسب‌وکار که دو پيش‌شرط اصلي توفيق سياست‌هاي فعال بازار کار در افزايش اشتغال است، نامشخص است.

هرچند ارائه راهکارهايي مانند «اصلاح نظام آموزش تخصصي و مهارتي با هدف افزايش اشتغال‌پذيري» به‌عنوان اقدامات مثبت و مفيد برنامه شناخته مي‌شود؛ اما ايجادکننده اشتغال بنگاه‌هاي بخش خصوصي هستند و دولت نقش تسهيل‌کننده و بسترساز براي اين امر را دارد که با توجه به شرايط رکودي حاکم بر بنگاه‌ها، بايد ابزارهاي تشويقي و انگيزشي متعددي براي کارفرمايان در نظر گرفته شود و موانع قانوني و اجرائي که منجر به ترس و گريز کارفرمايان از اجراي آن مي‌شود، برطرف شود.

نکته ديگر مورد اشاره اينکه روش محاسبه شاخص‌هاي کمّي اشتغال بخش‌ها در برنامه نامشخص است و ارتباط اين اهداف با اهداف تعيين‌شده در برنامه ششم نيز مشخص نيست. نحوه تعيين منابع پيش‌بيني‌شده براي اشتغال‌زايي نيز در اين برنامه مشخص نبوده و ارتباط اين منابع (٢١هزارو ٥٠٠ هزار ميليارد تومان) با منابع پيش‌بيني‌شده در برنامه ششم (٧٧٠ هزار ميليارد تومان) جاي ابهام دارد.

اين بررسي‌ها نشان مي‌دهد؛ به دليل دشواري در هماهنگي‌هاي بين‌دستگاهي، برنامه اشتغال فراگير به ابعادي مانند اعطاي ٣١٠ هزار تومان ماهانه کمک‌هزينه کارورزي و پرداخت تسهيلات بانکي (٢٠ هزار ميليارد تومان) در سال ١٣٩٦ محدود خواهد شد؛ مگر آنکه تدبيري براي پايدارسازي اشتغال انديشيده شود. بر پايه اين گزارش؛ بخش مهمي از اجراي برنامه اشتغال فراگير به رسته فعاليت‌هاي منتخب برمي‌گردد؛ درحالي‌که هنوز مطالعات شناسايي رسته‌هاي منتخب در تعدادي از استان‌ها صورت نگرفته است.

در بخش اهداف کمّي طرح‌هاي اشتغال در رسته‌هاي منتخب آمده که طبق تفاهم نمايندگان وزارتخانه‌هاي صنعت و تعاون و معاونت هماهنگي و نظارت معاون اول رئيس‌جمهور، ميزان اشتغال جديد در قالب رسته‌ها در حوزه‌هاي صنعت و بازرگاني ٢٥٤ هزار فرصت شغلي جديد و مابقي (٢٠٠ هزار فرصت شغلي) از طريق ساير اقدامات و برنامه‌هاي متعارف دستگاه مربوطه در آن بخش ايجاد خواهد شد.

اگر فرايند ايجاد اشتغال با تفاهم‌نامه‌هاي بين نمايندگان وزارتخانه‌هاي مختلف ميسر بود، بيش از هشت سال خالص اشتغال‌زايي کشور صفر نمي‌شد يا در شرايطي که اين تفاهم‌نامه‌ها و تزريق منابع به بنگاه‌هاي اقتصادي در سال‌هاي ١٣٩٤ و ١٣٩٥ به حداقل خود رسيده بود، سالي بيش از ٦٠٠ هزار شغل ايجاد نمي‌شد.

اين مرکز همچنين تأکيد کرده که برنامه اشتغالي دولت از دو سو مي‌تواند در روند کنوني خلل ايجاد کند؛ اول آنکه منابع مالي پيش‌بيني‌شده از طريق تسهيلات تکليفي بانک‌ها در شرايط کنوني نظام بانکي، فشار مازادي است بر فشارهاي قبلي مانند خريد گندم، فروش اوراق و ساير بدهي‌هاي دولت که حتي پيش‌بيني همين ميزان ٢٠٠ هزار ميليارد ريال تسهيلات بانکي نيز مي‌تواند آثار نامطلوبي در نزديک‌تركردن شرايط فعلي نظام بانکي به آستانه بازگشت‌ناپذیر داشته باشد که در آن صورت کل دستاوردهاي ثبات و اشتغال‌زايي دو سال قبل نيز بي‌نتيجه خواهد ماند.

از سوي ديگر توزيع منابع ارزان مي‌تواند مجددا بخش‌هاي اشتغال‌زاي کنوني را به سمت استفاده بيشتر از اين منابع و انحراف آن به سمت ساير بازارها سوق دهد که در آن صورت همين ميزان اشتغالي که با نقش غيرمستقيم دولت حاصل شده بود، از دست خواهد رفت.

منبع: شرق

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین