تاثیر ارزش پول ملی در زندگی مردم چیست؟

مهدی امیرخانی، گروه تعاملی الف،   3960918035 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
تاثیر ارزش پول ملی در زندگی مردم چیست؟

بیایید نگاهی به زندگی خودمان کنیم چقدر نرخ ارز در این زندگی تاثیر گذار است؟ چقدر از زندگی ما وابسته به نرخ ارز است؟ شاید اگر تلفن همراه و وسایل الکتریکی و خودرو را کنار بگذاریم دیگر در زندگی ما نرخ دلار تاثیری نداشته باشد اما وقتی به مردم می گوییم ارزش پول ملی بالا یا ارزش پول ملی پایین؟ یقینا می گویند ارزش پول ملی بالا فقط به خاطر اینکه احساس می کنند در جهان ارزش پول ملی بالا برای کشور ها قدرت می آورد اما اگر قرار بود ارزش پول ملی برای کشور ها قدرت و افتخار بیاورد الان کویت قدرتمندترین کشور جهان بود اما ایا کویت قدرتمند ترین کشور جهان است؟ ایا یک کویتی می تواند بگوید که فرضا فلان کالای که ما تولید می کنیم در همه ی خانه ها وجود دارد؟ یا نهایت افتخارشان این است که لقبشان در جهان کبوتر صلح باشد؟ اما یک چینی چطور؟ چینی ها که ارزش پول ملی پایین را انتخاب کردند الان در همه ی خانه های جهان حضور دارند حتی در خانه های آمریکای ها که با هم دشمنی طولانی مدتی دارند. حتی در خانه ی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان که شاید افراطی های هر کدام از این مذاهب نخواهند حتی یک جنس که توسط یک کافر تولید شده در زندگی خودشان باشد.


بگذارید به خودمان برگردیم وقتی در سریال ها و فیلم های خارجی ناگهان یک فرش می بینیم که در گوشه ی تصویر وجود دارد چقدر احساس افتخار به ما دست می دهد؟ بیایید تصور کنیم که ارزش پول ملی ما همانند کویتی ها بالا بود ایا کسی توانای خرید یک طاقه فرش ما را داشت؟ کشور ترکیه را نگاه کنید او هم مثل ما ارزش پول ملی کشورش در برابر دلار در 10 سال اخیر 250 درصد کاهش داشته است اما الان می بینیم که همین کشور ترکیه جزء برند های حوزه لباس در سطح منطقه و حتی جهان شده است چرا؟ چون ارزش پول ملی پایین کشورش باعث شده که لباس های ترک برای خارجی ها ارزان تر بشود و تمایل به خرید بیشتر شود.


درست است که ارزش پول ملی پایین برای صادرات بسیار خوب است ولی متاسفانه در کشور ما با افزایش نرخ ارز، از قیمت همه ی کالا ها زیاد می شود و این است که باعث شده مردم نسبت به این اتفاق یعنی کاهش ارزش پول ملی حساسیت بالای داشته باشند. درست است که از نظر علم اقتصاد با کاهش ارزش پول ملی باید تورم را مشاهده کنیم ولی اخه چقدر از زندگی مردم ما به نرخ ارز وابسته است؟ ایا میوه ای که مردم می خورند به نرخ ارز باید وابسته باشد؟ متاسفانه ما در کشور خودمان نتوانسته انتظارات تورمی حاصل از نرخ افزایش نرخ ارز را از بین ببریم. شاید هم دلیلش ابر تورم سال91 به علت تاثیر نرخ ارز باشد. اما به هر حال چاره ی کشور ما در جهان امروز همان کاری است که ترکیه، کره جنوبی، چین انجام دادند و نتیجه گرفتن باشد یعنی کاهش ارزش پول ملی و افزایش صادرات واقعی!

دیدگاه کاربران

داود۱۶۰۹۹۲۰۹:۱۴:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۸
خوب بود ولی....
احمد۱۶۱۰۰۵۰۹:۳۰:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۱۸
حضرتعالی اقای بی درد که یقینا باید دنبال پارو کردن پول با بالابردن نرخ ارز یعنی کاهش ارزش پول ملی با صادرات مایحتاج مردم کشورمان به بیگانگان باشید. اقای برادر مگر شما نمی دانید حقوق بگیران این دولت ریال می گیرند و در زندگی معمول دلار هزینه می کنند و هر روز قدرت خریدشان به نفع شماادم های صادرات چی پایین می آید. بس کنید این استدلال های یک جانبه و سود جویانه را. اگر پایه اقتصاد مملکت دلار نبود حرف شما درست لیکن اگر به استدلال خود پایبندید اول این وابستگی ریال به دلار را بردارید اگر می توانید بعد مدعی شوید که مثلا قیمت سیب زمینی ربطی به دلار ندارد. کاملا آشکار است که در این مملکت به لحاظ تامین مایحتاج روزمره زندگی نمی کنید. حتما با اطلاعات و نقشی که امثال شما در این مملکت دارند می دانید که در مدت 39 سال قیمت ارز دقیقا تا به حال 600 برابر شده یعنی پول ملی ما 600 برابر ضعیف تر شده و قدرت خرید کارمند حقوق بگیر با احتساب افزایش ناچیز درآمد دست کم 300 برابر کاهش داشته. اگر بر حقوق بگیر تاکید دارم به خاطر این است که بازاری و کاسب به نرخ روز میخرد و بیشتر از آن می فروشد یعنی دلار با دلار. امثال شما که در پی صاردات از مایحتاج مردم هستید ریال هزینه می کنید و دلار در می آورید . خوب واضحه که هرچه نرخ دلار بالاتر بره و ارزش پول ملی پایین تر بیاد برای شما بهتره. این استدلال کذایی در باره فرش و امثال آن باعث شده باکاهش ارزش پول ملی هم تولید را پایین بیاره و هم قیمت ها را در داخل به ضرر هموطنانمان بالا ببره و هم خارجی ها بهتر بتوانند به کمک صادر کنندگان کشورمان را ارزانتر بچاپند. اگر استدلال شما در حد یک کلمه هم درست بود ما که پایین ترین ارزش پول ملی دنیا را داریم باید پر رونق ترین و قوی ترین اقتصاد را داشته باشیم. وجدانا شما و مسئولان اقتصادی ای که قانونا باید مانع افت ارزش پول ملی شوند خجالت نمی کشید این استدالال ها را می کنید؟
ناشناس۱۶۱۲۱۰۱۴:۰۲:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۱۸
دولت در کشورهای مانند ایران، فقط نگران رضایت ۵ درصد بالای جامعه است، چون این ۵ درصد را اگر راضی‌ نگاه دارند، همیشه همه چیز و همه رای‌ها به نفع آنها خواهد بود چون بیشتر روزنامه‌ها و مدیران و نمیندگنا و... جز این ۵ درصد هستند. به همین دلیل است که دولت قیمت ارز را مصنوعی‌ پایین نگاه می‌دارد تا این ۵ درصد در روزنامه‌ها و رسانه‌‌های خود، از دولت به بهانه حمایت از فقرا شکایت نکنند ولی‌ این قیمت پایین ارز فقط به نفع این ۵ درصد و خانواده‌ها و فرزندن این ۵ درصد است که برای تحصیل، کار و پیک نیک در پارک‌های اروپا و آمریکا، به دلار ارزن نیاز دارند و از بس به زندگی‌ در آن سوی آب‌ها عادت پیدا کردند ، اگر برای دیدار والدین که برای خرج آنها، نیاز به باقی‌ ماندن در مرکز و ایران و نشان دادن خود ٔبر سر میز مدیریت هستند و تعطیلات تابستانی و عید و کریستمس به کشور سفر کنند، باید همان هویج و بیسکیویت و خردنیها و اشمیدانیهای آنها با دلار ارزن، فراهم باشد. و البته کارگران آن کشورهای بیکار نمانند. حالا هر سال چند میلیون نفر از مردم ایران، به خاطر این سیاست ها، به زیر خط فقر پرتاب میشوند، مهم نیست. مهم این است که اگر ما این ۵ درصد را راضی‌ نگاه داریم ، دیگر کسی‌ از ما انتقاد اساسی‌ نمیند. مردم روستاها و شهر‌های کوچک که روزنامه و شبکه و نفوذ و مدیر ندارند!!!
ناشناس۱۶۱۰۴۶۱۰:۲۴:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۸
دارید میگید ارزش پول ملی .... پس وقتی ارزش پول ملی کم بشه قدرت خرید مردم کم میشه . این خیلی سادس . نمیدونم نویسنده در چه شرایطی این مطلب رو نوشته ، شاید به زور بوده .
LF۱۶۱۰۹۴۱۱:۳۵:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۱۸
رازی میخواست مس را طلا کند احمدی نژاد ریال را ( مس )کرد
ناشناس۱۶۱۱۵۹۱۲:۵۴:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۱۸
جنگ غرب عليه دولت هاى مخالفش حسب مورد مستقيم بصورت مستقيم نيابتى اقتصادى تبليغاتى و٠٠٠انجام ميشود پايين اوردن بهاء نفت يكى از حربه هاى غرب جهت به زانو دراوردن اقتصاد ونزوئلا ايران وروسيه بود ولى تاثير كاهش قيمت نفت براقتصاد كشور ما از دو كشور ديگر خيلى كمتر است چون اقتصاد ما برخلاف ونزوئلا وابسته به توليد داخل است نه فروش نفت دولت ايران درميان كشورهاى جهان كمترين ميزان بدهى خارجى را دارد وغرب از طريق نوسانات دلار نمى تواند موج بپا كند چون خود غرب وبخصوص امريكا درشرايط بسياربحرانى قرار دارند بزودى نقش دلاربصورت ذخيره پولى كشورها خيلى كم رنگتر از اين مبشود
ناشناس۱۶۱۸۰۵۱۰:۰۰:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۱۹
ارزش پول به توان تولید و اقتصاد ملی کشورها بستگی دارد. دلار . ین..
مرتضی۱۶۱۸۲۱۱۰:۱۹:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۱۹
متاسفانه مقایسه اقتصاد ایران با کشورهای دیگه شاید درست نباشه این حرف شما از لحاظ علم اقتصاد حرف درستی است ولی در ایران قیمت مسکن و مایحتاج اولیه مردم با نوسان قیمت ارز دچار نوسان می شود فرض کنید مسکن به قیمت 150 میلیون 20 درصد افزایش یابد می شود 30 میلیون یعنی در عرض چند روز مبلغی به اندازه پس انداز یکسال کارمند با در آمد خوب ب قیمت مسکن افزوده می شود و اینها متاسفانه همیشه به نفع قشر خاص بوده چرا که دولت هیچ گونه سیاست گذاری در جهت کنترل قیمت مسکن ندارد مثلا چرا دولت نباید برای کسی که بیشتر از یک خانه دارد مالیات سنگین وضع کند چون قانونگذاران ما خودشان ملاکان واقعی هستند و خودشان ضرر می کنند
ناشناس۱۶۳۳۸۸۱۶:۱۷:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۲۰
پول ملی راروزبه روزتوسرش میزنند.کاش هم مایکی ازایالت های آمریکا بودیم که حقوقمان رابه دلارمیگرفتیم ونگران افزایش دلاروپائین آمدن ارزش پول ملی نبودیم .اختلاس گرهاهم نگران نیستندچون پولهارادربانکهای خارجی برده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین