سرپوش ترامپ بر شکست همپیمانان آمریکا در منطقه

گروه جهان الف،   3960917145

تصمیم جنجال برانگیز دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس واکنش بسیاری از مقامات بلند پایه جهان را برانگیخته است.

بسیاری از تحلیلگران و سران جهان هدف ترامپ از این اقدام را تلاشی برای سرپوش گذاشتن بر شکست های آمریکا و همپیمانان آن در منطقه به شمار آوردند و نسبت به پیامدهای این تصمیم هشدار دادند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در اقدامی 15 آذر قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرده و گفت که به دولتش دستور داده فرایند انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به آن شهر را آغاز کند.

تصمیم ترامپ با موج گسترده‌ای از محکومیت‌ها در سطح جهان مواجه شد و بسیاری از سران دنیا اعلام کردند اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند. رسانه های عربی اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** تلاش برای سرپوش نهادن بر شکست های منطقه ای
روزنامه های «الثوره» سوریه و «البناء» لبنان اقدام ترامپ در انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را تلاشی برای سرپوش نهادن بر ناکامی ها و شکست های آمریکا و همیپمانان آن در منطقه به شمار آوردند.

به نوشته روزنامه الثورة، حضرت آیت الله «خامنه ای» رهبر انقلاب اسلامی تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را نشان دهنده ناتوانی آمریکا در رسیدن به اهداف به شمار آوردند. ایشان تصریح کردند آمریکا، رژیم صهیونیستی و اذناب آن در منطقه برای تامین امنیت رژیم صهیونیستی می خواهند منطقه را شعله ور سازند و آنان از رسیدن به هدف خود در فلسطین ناتوان هستند و پیروزی همراه مردم فلسطین و امت اسلامی است و فلسطین آزاد خواهد شد.

به نوشته روزنامه البناء، به یقین همه همپیمانان آمریکا در منطقه به ویژه عربستان و رژیم اسرائیل در شرایط کنونی نیازمند به تصمیم ترامپ درباره قدس بودند. آنها نیاز به چنین تصمیمی داشتند تا هیاهویی بر پا کنند و بر شکست ها خود در یمن، کردستان عراق، سوریه و لبنان سرپوش نهند. پس از کشته شدن «علی عبدالله صالح» در یمن و پیروزی رقبای عربستان تلاش هایی برای سرپوش گذاشتن بر این شکست عربستان و دیگر شکست های آن در عراق، لبنان و یمن صورت گرفت. در این زمینه تنها راه کمک گرفتن از رئیس جمهوری آمریکا بود تا با جنجال آفرینی درباره قدس توجه ها را از شکست های عربستان منحرف سازد. پیش از این تصمیم، اقدام های تروریستی در مصر و حمص سوریه صورت گرفت و جنگنده های رژیم اسرائیل به سوریه حمله کردند، اما همه این رویدادها نتوانستند توجه ها را از شکست های عربستان دور سازند.

** چرایی تصمیم ترامپ در برهه کنونی
خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» شرایط ناگوار منطقه را مهمترین عاملی دانست که سبب شد ترامپ تصمیم خود علیه فلسطین را مطرح سازد. به نوشته خبرگزاری رسمی سوریه، «فیصل مقداد» معاون وزیر امور خارجه سوریه گفت هماهنگی و تبانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم اسرائیل و توطئه آنها علیه مساله فلسطین و تلاش برای فرسایش سوریه، دولت آمریکا را تشویق کرد تا سفارت خود را از تل آویو به قدس منتقل کند.

او گفت تصمیم دولت آمریکا شگفت آور نیست، بلکه آمریکا از وضع موجود منطقه سوء استفاده و تصمیم خود را اعلام کرد. همه دولت های آمریکا چنین نیتی را داشته اند، اما وضع کنونی دولت آمریکا را در این زمینه کمک کرد. فضایی که در این تصمیم گیری نقش داشت به طور آشکار نشان دهنده ضعف امت عربی و اسلامی و جریان های ضد استعماری در سراسر جهان است.

** پیامدهای تصمیم ترامپ
روزنامه های «الدیار» لبنان، «الاهرام» مصر، «القدس العربی» چاپ لندن، «الخلیج» امارات، «الدستور» اردن پیامدهای تصمیم تنش آفرین ترامپ را بررسی کردند. به نوشته روزنامه الدیار، «تمام سلام» نخست وزیر سابق لبنان گفت: با وجود همه هشدارهای کشورهای عربی، اسلامی و اروپایی و نهاد بین المللی بازهم ترامپ قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت تا آمریکا با رژیم اسرائیل با توطئه های خود به تلاش ها برای پایان دادن به تنش عربی - اسرائیلی پایان دهند و حقوق مردم فلسطین در سرزمین غصب شده خود نادیده گرفته شود. سلام تاکید کرد این اقدام ترامپ خطرات بزرگی را به دنبال دارد و درهای تنش های گسترده را در منطقه خاورمیانه می گشاید.

روزنامه الاهرام هم در سرمقاله خود نوشت: قدس خط قرمز است و ترامپ با انتقال سفارت آمریکا به قدس و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایخت رژیم اشغالگر نفت بیشتری را بر روی آتش شعله ور شده خاورمیانه و جهان عربی می ریزد. یکی از خطرات انتقال سفارت آمریکا به قدس رخ دادن انتفاضه جدیدی است که شهروندان رژیم اسرائیل تاوان سنگین آن را خواهند پرداخت. مردم فلسطین در برابر این اقدام دست بسته نخواهند نشست.

روزنامه القدس العربی با عنوان «اعلام جنگ ترامپ علیه جهان» نوشت: ترامپ همه هشدارهای جهانی، اسلامی و عربی را نادیده گرفت و تصمیم خطرناک خود برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد. با وجود اندک بودن راه و چاره فلسطینی ها و ناگواری اوضاع کشورهای عربی و نبود طرح بلند مدت آمریکا، به نظر می رسد این تصمیم پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت. پوپولسیت محور بودن ترامپ و نادیده گرفتن توافق های آب و هوایی و در پیش گرفتن نژادپرسیتی و تیشه به ریشه دموکراسی زدن و منافع محوری عمل کردن او درباره مسائل سیاسی و طبیعی دارای پیامدهای مصیب باری برای فلسطیینی ها و جهانیان است.

روزنامه الخلیج نوشت: تصمیم ترامپ سراسر منطقه را در شرایط پرالتهابی قرار خواهد داد و درها را برای بازگشت تندروی به منطقه خاورمیانه و فراتر از آن خواهد گشود و این تصمیم به افراط گرایان کمک می کند تا سراسر منطقه را به آتش کشند.

روزنامه الدستور در گزارشی به قلم «عریب الرنتاوی» نوشت: ترامپ با تصمیم خود تیر خلاص را به روند صلح و برپایی دو دولت شلیک کرد. ترامپ در کارنامه شخصی خود این عبارت را که نخستین رئیس جمهوری آمریکا است که قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد و سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس منتقل می کند، وارد کرد. اما او رئیس جمهوری لقب خواهد گرفت که شعله ها خشم و بیزاری از آمریکا را در منطقه و جهان اسلام شعله ور ساخت. او رئیس جمهوری است که آمریکا به خاطر تصمیم ها او نقش اخلاقی و ارزشی و سیاسی خود را در حل بحران های منطقه از دست داده است. او که در ساخت دیوار حائل میان آمریکا و مکزیک ناکام ماند به سرعت میان آمریکا و جهان اسلام فاصله انداخت.

** اجماع جهانی و اسلامی علیه تصمیم ترامپ
روزنامه های «الاخبار» لبنان، «الثوره» سوریه و تارنمای «البدیل» مصر واکنش مقام های جهان در برابر تصمیم ترامپ را در کانون توجه قرار دادند. روزنامه الاخبار در گزارشی با عنوان«ترامپ تنها در اروپا» نوشت: همپیمانان غربی آمریکا پایبند به روند صلح هستند. تصمیم ترامپ برای انتقال پایتخت آمریکا از تل آویو به قدس برای همپیمانان غربی آمریکا بسیار سنگین بود. به طوری که نخستین اعتراض ها از لندن و پاریس آغاز شد. پاریس و لندن پیش از اعلام رسمی تصمیم ترامپ نگرانی خود را اعلام کردند.

جامعه بین الملل هم به طور کلی حاکمیت مطلق رژیم اسرائیل بر این شهر را قبول ندارد و معتقد است که وضعیت آن باید از طریق مذاکرات مشخص شود. «ترزامی» نخست وزیر انگلیس به طور آشکار اعلام کرد با تصمیم ترامپ موافق نیست. او در بیانیه ای اعلام کرد این تصمیم در رسیدن منطقه به صلح هیچ کمکی نمی کند.

«ایمانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم از این تصمیم ترامپ ابراز تاسف کرد و نسبت به وقوع هرگونه خشونتی هشدار داد. «آنگلامرکل» صدراعظم آلمان هم تاکید کرد دولت آلمان از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا حمایت نمی کند.

«فدریکا موگرینی» وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا هم شدیدا از این موضوع ابراز نگرانی کرد و با صدور بیانیه ای اعلام کرد اتحادیه اروپا از همه کشورهای منطقه می خواهد برای جلوگیری از هرگونه تنشی به آرامش پناه ببرند. او آمادگی اتحادیه اروپا برای همکاری در روند گفت و گو برای حل مساله قدس را اعلام کرد. «پاپ فرانسیس» هم خواستار احترام به وضعیت کنونی قدس شد و گفت هرگونه تنش تازه در خاورمیانه تنش ها را در جهان شعله ور خواهد ساخت.

به نوشته روزنامه الاخبار، ترکیه، ایران، روسیه، چین هم پس از تصمیم ترامپ این موضوع را محکوم کردند و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کردند. «اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه برجسته ترین و شدیدترین موضع را در پیش گرفت. رسانه های ترکیه هم لحن خود را تندتر کرد و شمار بسیاری از شهروندان ترکیه در اعتراض به تصمیم های آمریکا و رژیم اسرائیل علیه فلسطین به خیابان ها ریختند.

به نوشته روزنامه الثورة، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی هم با صدور بیانیه تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را محکوم کرد و آن را به منزله نادیده گرفتن قطعنامه های بین المللی به شمار آورد. در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی آمده است قدس بخش جدایی ناپذیر فلسطین است و این یکی از سه مکان مقدس نزد مسلمان است و تصمیم جنجال آفرین ترامپ نه تنها امنیت و ثبات منطقه را تهدید می کند. بلکه این موضوع بیانگر نیت شوم آمریکا است که سبب افزایش افراط گرایی، خشونت و خشم در منطقه می شود که مسوولیت آن بر عهده آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

به نوشته تارنمای البدیل، «صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین تصمیم ترامپ را محکوم کرد و گفت: دولت فلسطین تنها با پایتختی قدس تشکیل خواهد شد و اقدام رئیس جمهوری آمریکا سرنوشت مردم فلسطین را مشخص نخواهد کرد.

«اسماعیل رضوان» یکی از رهبران جریان حماس تاکید کرد تصمیم ترامپ درهای جهنم را به روی منافع آمریکا خواهد گشود. او از همه کشورهای عربی و اسلامی خواست که روابط سیاسی و اقتصادی خود با آمریکا را قطع کنند و برای به شکست کشاندن این تصمیم سفرای آمریکا را از کشور خود اخراج کنند.

البدیل افزود: وزارت امور خارجه مصر با محکوم کردن تصمیم ترامپ و آثار ناشی از آن، این اقدام یکجانبه را مخالف قوانین بین المللی دانست که وضعیت قانونی قدس را به عنوان یک شهر زیر اشغال تغییر نمی دهد.

«آنتونیو گرترش» دبیر کل سازمان ملل هم در تحلیل تصمیم ترامپ گفت از زمانی که سمت دبیر کلی سازمان ملل را به عهده گرفتند با هرگونه اقدام یکجانبه ای که در روند صلح میان فلسطین و اسرائیل مانع به وجود آورد، مخالفت می کنم. او گفت مساله قدس باید از طریق مذاکرات مستقیم میان دو طرف و بر پایه قطعنامه های شورای امنیت حل شود.

مغرب هم سفیر آمریکا را فراخواند و نگرانی خود نسبت به این تصمیم را اعلام کرد. همچنین این کشور تاکید کرد که از مردم فلسطین دفاع خواهد کرد تا حقوق مشروع خود را بازیابد. سخنگوی دولت کره شمالی هم تصمیم ترامپ درباره قدس را محکوم کرد و گفت کشوری به نام اسرائیل وجود ندارد تا قدس پایتخت آن باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین