شمشیر دولبه توافق نفتی اوپک

گروه اقتصادی الف،   3960917141

کارشناسان اعتقاد دارند اگرچه توافق چند روز پیش کشورهای صادرکننده نفت بر سر کاهش تولید، در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت ها می شود اما در نهایت با تحریک تولید نفت شیل موجب افزایش عرضه و افت قیمت ها خواهد شد.

شمشیر دولبه توافق نفتی اوپک

به گزارش ایرنا، پس از آنکه اعضای اوپک با کشورهای غیرعضو در زمینه تمدید توافق کاهش دست پیدا کردند قیمت هر بشکه نفت خام روند افزایشی پیدا کرد و همین امر تغییرات در چشم انداز آینده بازار از سوی تحلیلگران را به همراه داشت.

همانگونه که پیش بینی می شد میان اعضای سازمان اوپک و کشورهای غیرعضو که روسیه رهبری آن ها را بر عهده داشت، توافق شد تا برای 9 ماه دیگر کاهش تولید ادامه یابد. به گفته «خالد الفلیح» وزیر نفت عربستان سعودی قرار بر این شد تا اوپک به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز و تولیدکنندگان غیراوپکی هم نزدیک به 600 هزار بشکه از تولید خود کم کنند. این توافق قرار است از ابتدای ژانویه تا دسامبر سال 2018 اجرایی شود.

به نوشته خبرگزاری روسی «راشا تودی» وزیرنفت عربستان از توافق و همکاری کشورش با روسیه ابراز رضایت کرد و از پایبندی کامل 24 عضو حاضر در این نشست به توافق سخن گفت.
پس از اندک زمانی این توافق کاهش عرضه موجب افزایش سطح قیمت ها شد. تارنمای «فاکس بیزینس» در گزارشی نوشت: از همان بدو اعلام توافق تولیدکنندگان نفت امیدواری برای افزایش قیمت نفت خام بیشتر شد. قیمت نفت برنت با بیش از 1 درصد افزایش بیشتر از 63 دلار اعلام شد. نفت وست تگزاش اینترمدیت نیز با کمتر از یک درصد افزایش به قیمت 57.80 دلار به فروش رفت. نفت خام آمریکا نیز با 96 سنت افزایش به بیش از 58 دلار رسید.

به نوشته این گزارش در ابتدای سال 2016 با توافق اعضای اوپک برای کاهش تولید، بسیاری تردید داشتند که اعضای این سازمان به توافق پابند . پیش بینی می شد این کشورها توافق را به صورت پنهانی نقض کنند.

به نوشته شبکه خبری فاکس نیوز، از همان زمان این ترس وجود داشت که بالا رفتن قیمت ها موجب خواهد شد که شرکت های نفت غیرمتعارف یا شیل تحریک شوند و تولید خود را افزایش دهند؛ پیامد این اقدام هم ناکام ماندن تلاش های اوپک به شمالر می رفت. همین پیشنی ها سرمایه گذاران را در تمام مدت مردد نگاه داشت.  «راشا تودی» در گزارش خود در زمینه اثرات کاهش تولید و افزایش قیمت ها در ماه های اخیر نوشت: همگام با روند افزایش تدریجی قیمت ها، پس از تمدید توافق در زمینه کاهش (در ماه های پیش)، شرکت های استخراج نفت غیرمتعارف یا شیل در ایالات متحده با افزایش ناگهانی تولید روبرو شدند.

راشا تودی نوشت این امر می تواند باعث شگفتی بازار نفت شود. پیش از نشست خبری اجلاس اخیر اوپک، آژانس بین المللی انرژی عنوان داشت که تولید نفت ایالات متحده در ماه سپتامبر افزایش داشت و به 290 هزار بشکه بالاتر از ماه قبل از آن و در کل به 9.48 میلیون بکه در روز رسید. بیشتر تحلیل ها نشان می دهند افزایش تولید آمریکا به توسعه نفت های نامتعارف مربوط است. افزایش قیمت ها به بالاتر از مرز 50 دلار دلیل عمده این اتفاق است. به نوشته فاکس نیوز برآوردها نشان می دهد که تا پایان سال 2017 ظرفیت تولید آمریکا به بیشتر از 9.9 میلیون بشکه می رسد و موقعیت مناسبی را به این کشور برای آغاز سال جدید می دهد.

اوپک و روسیه به این نتیجه رسیده اند راهی جز کاهش تولید در پیش ندارند تا از کاهش قیمت ها جلوگیری کنند. گرچه این دو انتظار دارند در میانه های سال 2018 قیمت نفت افزایش پیدا کند اما ممکن است نفت شیل برنامه ریزی های آن ها را ناکام بگذارد. با این حال وزیر نفت عربستان اعتقاد دارد نفت شیل توانایی چندانی برای تاثیرگذاری بر بازار ندارد.

**تحریک نفت شیل با افزایش قیمت بازار
بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند ائتلاف اعضای اوپک و غیراوپکی در کاهش تولید، بدون شک قیمت را به بالاتر از 60 دلار می رساند. این امر باعث تقویت اکتشاف پروژه های شیل می شود و اهداف اوپک را تضعیف خواهد کرد.

دورنمای افزایش شدید تولید نفت غیرمتعارف در ایالات متحده هم در بازار هنوز وجود دارد. با این وجود «خالد الفلیح» وزیر نفت عربستان تاکنون افزایش تولید نفت شیل را مدیریت شده و متناسب دانست و اظهار داشت که این روند در سال 2018 ثابت می ماند.

تحلیلگر راشا تودی اعتقاد دارد ارزیابی سعودی ها ناشی از نادیده گرفتن یا کوچک شمردن تهدید نفت شیل آمریکا است. افزایش روزانه 290 هزار بشکه ای نفت در ماه سپتامبر که معادل 3 درصد تولید آمریکا بوده، خطرناک است. از همان زمان مشخص شد که شرکت های آمریکایی با چه سرعتی به رسیدن قیمت هر بشکه نفت خام به بالاتر از 50 دلار پاسخ می دهند. تارنمای شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» که تمرکز ویژه ای بر مباحث اقتصادی دارد در گزارشی نوشت سازمان اوپک همان کاری را انجام داده که آرزوی بزرگ مالکان چاه های نفت شیل بود.

این گزارش توافق روسیه، عربستان و تولیدکنندگان عمده نفت را تاریخی دانست و افزود: توافق بر سر کاهش تولید، بودجه مورد نیاز برای افزایش حفر چاه نفت های غیرمتعارف را فراهم می کند و باعث می شود آن ها در یک سال آینده بتوانند هزینه های بیشتری را صرف احداث تاسیسات جدید و حفر چاه کنند. براساس تحلیل این شبکه اقتصادی پس از افزایش قیمت ها که به دنبال چند سال رکود بازار حاصل شد، اکنون کارشناسان احتمال می دهند قیمت نفت خام در سال آینده حداقل 20 درصد رشد می کند. هنگامی که قیمت نفت خام افزایش پیدا کند، تولیدکنندگان شیل به صورت معمولی از ابزارهای گوناگونی مالی همچون مبادله کالایی یا سوآپ و دیگر گزینه ها برای تثبیت قیمت ها استفاده می کند تا برای یک دوره مشخص بتواند به کار خود ادامه دهد.

«اسکات هانولد» از فعالان بازار مالی انرژی اعتقاد دارد: تصمیم اوپک به افزایش فعالیت های اکتشافی کمک می کند و به تولیدکنندگان نفت شیل این فرصت را می دهد تا حجم بیشتری از تولید را در دستور کار خود قرار دهد.

بلومبرگ تاکید دارد به دنبال این تحول مهم سرمایه گذاران هم از تولیدکنندگان شیل می خواهند که چاه های نفت خود را با سرمایه های آن ها حفر کنند؛ اما انتظار می رود شرکت ها بودجه های مورد نیاز برای ادامه فعالیت خود را محافظه کارانه تر در نظر داشته باشند و فعالیت های تولیدی را براساس قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت تعیین کنند.

تحلیلگران غربی تاکید دارند: نفت شیل تمایل و اشتهای شدیدی را برای افزایش تولید دارد. اگر افزایش تولید نفت غیرمتعارف آمریکا (به پشتوانه توافق اخیر اوپک) در سال بعد هم ادامه داشته باشد، تعهدات کشورها به یکدیگر به تدریج گسسته خواهد شد و آن ها اتحاد را نادیده خواهند گرفت. این امر موجب افزایش بیشتر عرضه و سپس کاهش قیمت خواهد شد.

بلومبرگ در ارزیابی آینده بازار انرژی چنین آورد: اگرچه ممکن است این شرایط خوب برای سال 2018 شیرین تر هم شود اما با افزایش تولید نفت شیل، توافق کنونی میان روسیه، عربستان و دیگران تحلیل خواهد رفت. این فرایند به معنای قیمت های بیشتر نفت در کوتاه مدت است اما باید برای سال 2019 انتظار قیمت های پایین نفت خام را داشت.

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    17. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین