خشم و هیاهو در تهران/ تاثیرات باورنکردنی شهر بر احساسات شهروندان

گروه اجتماعی الف،   3960916130

عصبی، تندخو بودن و فقدان آرامش در میان شهروندان، ریشه ای عمیق در طراحی های شهر دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ وقتی به مناظر مختلف شهر می نگرم ساختمان های تودرتو، ماشین ها و صدای بوق!! هجوم افرادی که با سرعت از کنار هم می گذرند تمام فکرم را مشغول می کند به این واقعیت که شهر موجودیتی زنده دارد و تک تک افراد بر آن تاثیر می گذارند و این سوال در ذهنم پیش می آید آیا شهر نیز بر افراد تاثیرگذار است؟

فضاهای شهری محل برخورد رفتارها، افکار و همچنین رفع برخی از نیازهای روزمره شهروندان است. مبلمان مناسب شهری و درخور فرهنگ شهروندان باعث افزایش حس تعلق شهروندان می شود و بدیهی است هرچه حس تعلق شهروندان بیشتر باشد مشارکت های محلی و سرزندگی افزایش می یابد.

متاسفانه در حال حاضر با رشد روز افزون ارزش زمین و میل به درآمدزایی اهمیت توجه به فضاهای شهری در شهرداری ها کاهش یافته تا جایی که اهمیت توجه به فضاهای شهری به فراموشی سپرده شده و پیکره شهرهای امروزی را حضور نابسامان عناصر ناهماهنگ و سلطه توده های ساختمانی یک شکل و بعضا فاقد ارزش های معمارانه فراگرفته و از تاثیرات آن می توان به افول تعاملات بین افراد در خانواده و در اجتماع اشاره کرد.

واضح ترین تاثیری که افراد از بودن در فضاهای شهری در خود حس می کنند خشم از ترافیک است و درمقابل پیاده روی یک هنر فراموش شده است. این در حالی است که با استفاده از مبلمان مناسب می شود رانندگی را از حالت اجبار و صرفا با هدف جابه جایی خارج و آن را تبدیل به یک سرگرمی لذت بخش کرد.

حمیدرضا رحمانی کارشناس مسائل اجتماعی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی بر خشم شهری شهروندی تاثیرگذار است گفت: یکی از دلایل با توجه به انباشت هیجانات انسان و نبود اثری از طبیعت است، ندیدن و نشنیدن طبیعت سبب تخلیه نشدن انرژی در شهروندان و در نتیجه افسردگی می گردد.

در تعریف مبلمان شهری باید گفت: به مجموعه امکاناتی که در شهرها، خیابان ها، میادین، پارک ها و فضاهای باز شهری جهت استفاده عموم مردم قرار دارد از جمله نیمکت ها، باجه های تلفن، سطل های زباله و... که در مکان های مناسب شهری و متناسب با نحوه استفاده به منظور برقراری آسایش، زیبایی، آرامش، رفاه و امنیت شهری قرار داده اند مبلمان شهری می گویند. مبلمان شهری در زیباسازی، هماهنگی، آسایش روحی و روانی افراد در یک شهر نقش بسزایی دارد.

در همین زمینه عبدالرضا کردی، روانشناس اجتماعی گفت: وقتی از مبلمان شهری صحبت می کنیم در حقیقت از میزان تغذیه بصری شهروندان، ارتقا سواد و فرهنگ بصری شهروندان سخن می گوییم. عوامل و عناصری که در مبلمان شهری بکار می روند می توانند روحیه و انگیزه ایجاد کنند و یا برعکس تنش، نگرانی، دلزدگی و اضطراب را در شهروندان ایجاد کنند.

وی افزود: امروزه در مدیریت شهری و روانشناسی شهرها رکنی ایجاد شده تحت عنوان مدیریت احساسات و عواطف شهروندان مسئولیت این افراد ایجاد حس تعلق در شهروندان است.

کردی با ذکر مثال گفت: در شهرهای پاریس، لندن، پکن در چین و کوآلالامپور در مالزی ناظر تناسب زیاد بین خواسته های نگرشی، ارزشی و باورهای مردم با مبلمان شهری هستیم به همین علت مردم احساس نشاط، روحیه و شادابی زیادی دارند چرا که احساس می کنند شهر حقیقتا جایی است که به آنها تعلق دارد.

وی افزود: اگر مبلمان شهری متناسب با هویت، تاریخ، اعتقادات و باورهای مردم نباشد در شهروندان تعارض بصری، تجسمی- فضایی ایجاد می کند و شهروند زمانی که در شهر حرکت می کند حس غربت ناباروری و استرس در او ایجاد می شود و مانع از احساس خوشحالی و شادکامی او می شود.

‌شاید در ابتدا باورش سخت بود که شهر در احساسات و کنش های ما تاثیرگذار است و به امید روزی که معماری و شهرسازی ایرانی اصیل بوده و سازگار با فرهنگ، تاریخ و هویت ایرانی باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. این صدای اقتدار ایران است ...

  4. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  5. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  8. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  9. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  10. کمی دیر نیست؟

  11. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  12. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  13. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  14. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  15. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  21. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  22. اسراییل چه باید بکند؟ 

  23. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  24. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین