صادقی؛ فساد؛ سکوت

امیر معلمی؛ گروه سیاسی الف،   3960916084 ۵۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

انتشار لیست مفاسد توسط نمایندگان مجلس مصالحی دارد و مفاسدی. در این یادداشت بصورت موجز به این موارد پرداخته شده است.

صادقی؛ فساد؛ سکوت

محمود صادقی نماینده مردم تهران؛ در صفحه توئیتر خود با انتشار لیستی از بدهکاران بانک سرمایه به وعده خود جهت معرفی بدهکاران بانکی عمل کرد. این اقدام او با واکنشهای متفاوتی روبه‌رو شد؛ هم مخالف و هم موافق. سؤال مهمی که در این نوشته به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که «آیا اقدام این نماینده مجلس کمکی به فرآیند مبارزه با فساد می‌کند یا خیر؟»

موافقان معتقدند باید از این افشاگری جسورانه و البته نادر استقبال کنیم، اما در مقابل مخالفان با مطرح کردن اشتباهات او که به عذرخواهی او نیز منتهی شده؛ در نیت و صداقت صادقی ایجاد تردید نموده و هدف او را بیشتر سیاسی می‌دانند تا مبارزه با فساد.

سؤال اول: فارغ از شخص افشاکننده و نیت او، آیا افشای اسامی بدهکاران کمکی به مبارزه با فساد می‌کند یا خیر؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت بدون شک انتشار اسامی؛ به منزله افزایش فشار افکار عمومی بر بدهکاران و مفسدان خواهد بود؛ و به عبارتی به معنای وارد کردن مردم به صحنه مبارزه با فساد و عمومی کردن نظارت خواهد بود که بهترین نوع نظارت است.

در پاسخ به کسانی که این اقدام را زیر سؤال می‌برند باید گفت وقتی سالهاست که از پیام رهبری به مسئولین در مبارزه با فساد گذشته و شاهد اقدام مؤثر و قابل توجهی از سوی مسئولین نیستیم چه راهکاری بهتر از اینکه مردم را وارد مبارزه کنیم؟ و هرچند می‌دانیم این اقدام به تنهایی مؤثر نخواهد بود اما به‌هرحال این می‌تواند آغاز یک حرکت باشد و بجای زیر سؤال بردن آن باید با تأیید کلی آن و همچنین اصلاح اشتباهات احتمالی آن، فشار را هم به مفسدان و هم به مسئولین مرتبط با آن از طریق مردم و افکار عمومی افزایش دهیم.

هرچند نباید فراموش کنیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و می‌دانیم که متأسفانه سیستم بانکی معیوب کشور علت‌العلل این مفاسد است و تمرکز اصلی را نیز باید بر این قسمت قرار بدهیم، اما انتشار اسامی نیز منافاتی با درمان ریشه‌ای مشکل نداشته و بلکه مکمل آن است. در نتیجه فارغ از نیت جناب صادقی، از نفس عمل ایشان، بشرط مستند بودن آن استقبال نموده و از دیگر نمایندگان و همچنین سازمانهای مردم‌نهاد مانند عدالت و شفافیت آقای توکلی نیز بخواهیم که این زنجیره را تکمیل نموده و اسامی بدهکاران بقیه مؤسسات و بانکها را هم منتشر کنند.

سؤال دوم : آیا هدف جناب صادقی مبارزه با فساد است یا سیاسی؟

در پاسخ به این سؤال باید تأکید کرد که هرچند در مسائل سیاسی مانند همین مبارزه با فساد دانستن نیت واهداف اشخاص، در تأیید یا عدم تأیید اقدامات آنها بسیار مهم است (برخلاف مسائل علمی که نیت گوینده مهم نیست و فقط محتوا مهم است)؛ اما تشخیص هدف و یا همان نیت‌خوانی، بدون تردید هم کار دشواری است و هم معمولاً با نفسانیت و حب و بغض همراه است؛ پس بهتر است بجای قضاوت و تهمت در مورد نیات ایشان به تحلیل و آسیب‌شناسی رفتار ایشان از منظر تأثیر بر مبارزه با فساد بنشینیم و با یادآوری اشتباهاتشان که همه ما مبتلابه آن هستیم، بجای سنگ‌اندازی، ایشان را در این امر خطیر یاری کنیم.

سؤال سوم : اشتباهات محمود صادقی چه بود؟

مهمترین آفاتی که می‌توان در مبارزه با فساد از آن نام برد، سیاسی کردن مبارزه است که در صورت ابتلا به آن، باید در به نتیجه رسیدن آن ایجاد تردید کرد. آنچه که افرادی مانند جناب صادقی و دیگر مدعیان مبارزه با فساد در معرض آن هستند همین غلبه اهداف سیاسی بر مبارزه است. که اگر در اقدامات آنها صداقت و استقلال نباشد به مرور زمان هم اعتماد عمومی از آنها سلب شده و هم خود مبارزه با فساد ابتر می‌ماند.

بطور مصداقی در این موضوع متأسفانه ایشان دچار چنین اشتباهی شد، آنجا که ایشان بدون بررسی دقیق به یکی از مراجع تهمتی وارد کرد اما بعد از فقط چند روز خود ایشان اعتراف کرد که با تحقیقاتی که انجام داده متوجه شده که حرفش اشتباه بوده و از آن مرجع عذرخواهی کرد. همین اشتباه کافی بود که افرادی که از نظر سیاسی با جناب صادقی اختلاف دارند این موضوع را مطرح و در نیت او تشکیک کنند.

در این رابطه لازم به یادآوری است که نه تنها محمود صادقی و دیگر نمایندگان، بلکه تک‌تک افراد جامعه اسلامی حق دارند که از هر مقام و شخصیتی حتی مراجع معظم بخواهند که در مورد اطرافیانشان شفاف‌سازی کنند و در حکومت اسلامی نه تنها این حق مردم است بلکه تکلیف آنهاست، که از باب امر به معروف از مسئولین و علما توضیح بخواهند؛ اما از طرف دیگر برای آنکه این حق دچار انسداد و محدودیت نشود و بتوانیم بیش از گذشته آن را استیفا کنیم؛ انتظار این است که سؤال و مطالبه توضیحات، بعد از حداقل تحقیق باشد نه اینچنین که بعد از دو روز ایشان حرفش را پس بگیرد و مجبور به عذرخواهی شود. این رفتارها باعث می شود به ایشان متذکر شویم که اگر واقعاً قصد حرکت در مسیر سنگلاخ مبارزه با فساد را دارند، باید بیش از اینها دقیق و مستند حرف بزنند و اقدام کنند تا مجبور به عذرخواهی و عقب‌نشینی نشوند و بتوانند بر سر اقداماتشان ایستادگی کنند. که تکرار این اشتباهات به مرور زمان باعث ناکارآمدی ایشان خواهد شد.

*پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۰۰۶۳۱۰:۲۲:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
در مقابل فساد نیاید سکوت کرد سکوت علامت تایید است این عده زیاد نماینده در مجلس چه می کنند سالهای سال حقوق گرفتن اعم معمم وغیر معمم فقط سکوت کردن سکوت فساد را افزایش می دهد
مذمت نکنیم مگر خود را۱۶۰۱۶۵۱۴:۳۱:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
خیلی ها سکوت که نکردند حتی از خطا کارها حمایت بیدریغ کردند تا جایی که به اینجا رسیدیم. همه و همه باید استغفار کنیم.
ناشناس۱۶۰۱۹۹۱۵:۴۳:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۱۶
باید استغفار کنیم؟ از زبون مردم بدبخت حرف زدید الان؟
ناشناس۱۶۰۲۱۱۱۶:۰۸:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۱۶
امروزه همه فریاد دزد رو بگیر سر میدهند !!!! عجب روزگاریست !!!!
ناشناس۱۶۰۰۶۶۱۰:۳۰:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۱۶
حتی اگر نیت سیآسی در افشای فساد باشد باز هم جای تقدیر دارد
محمد دشتی۱۶۰۴۱۸۰۰:۱۵:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۱۷
حتی اگر نیت سیاسی داشته باشه باز کارش درسته!!! اصلا می دونی چه میگی؟ اگه یکی بیاد به شما یا یکی از بستگانتان از روی سیاسی بازی انگ بزنه باز هم میگی کار درستی کرده ؟
ناشناس۱۶۰۰۶۷۱۰:۳۰:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۱۶
درست گفتن همه باید پاسخگو باشیم ولی با بیطرف و فقط برای عدالت‌خواهی
ناشناس۱۶۰۰۶۸۱۰:۳۳:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۱۶
احیاگران تمدن فاخر؟؟؟؟!!!!!
ناشناس۱۶۰۰۶۹۱۰:۳۵:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
اقای احیاگر تمدن فاخر باز اقای صادقی این شهامت را داره که بابت یک اشتباه عذرخواهی کند اما ایا باقی لیست هم اشتباه داشت؟
ناشناس۱۶۰۰۷۲۱۰:۴۳:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۱۶
میشه بفرمایید راهکار عملی ایشون و ول سایت وزین الف چیه؟ بقول شما از ۲۰ سال پیش این حرفها رو داریم میزنیم... بنظرم اتفاقا کار دکتر صادقی بهترین کاره.... اگه کار ایشون کار درستی نیست...پس چرا معرفی برادر رعیس جمهور و یا معاون ایشون و حتی اطرافیان رعیس جمهور سابق قبل از محاکمه درست بود؟!! سیاست بام و دوهوا تا کی؟ از سایت وزین شما بعید بود واقعا....
ناشناس۱۶۰۱۰۵۱۲:۵۱:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۱۶
خب عزیز دل ؛ بنده خدا نویسنده هم همین حرف شمارو زده گفته که کار جناب صادقی قابل دفاع و کار درستی است فقط نباید در اینکار اشتباه کنیم همین . یعنی تایید کرده ولی تذکر هم داده
دبل استاندارد۱۶۰۱۷۰۱۴:۴۰:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۱۶
در ایران همه ما شناسنامه ای مسلمانیم ولی متاسفانه مسلمان حق طلب در بین ما اندک است نباید به مسلمانی خود غره شویم.
ناشناس۱۶۰۰۷۳۱۰:۴۴:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۱۶
بحث ارتباط آقایان مدلل و سلطان شکر با آیت الله مکارم چند سالی است وخیلی قبل تر از توئیت آقای صادقی در جامعه مطرح است و آقای صادقی در مطلبی خواسته بود که در این مورد توضیح داده شود. در صورتی واقعا ارتباطی وجود نداشته بهتر بود دفتر آیت الله مکارم از موقعیت ایجاد شده استفاده می نمود و با شفاف سازی شبهات ایجاد شده در افکار عمومی را از برطرف میکرد.
خراسانی۱۶۰۰۷۵۱۰:۵۰:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۱۶
درود بر محمود صادقی بابت افشای بدهکاران کلان بانک سرمایه ، مطمئن باشید فشار افکار عمومی باعث خواهد شد افراد متوجه شوند که جامعه مدنی نخواهد پذیرفت افرادی با زد و بند از بانک ها تسهیلات کلان بگیرند و ریالی را بازنگردانند قطعا اگر این افراد می خواهند در جامعه مدنی زندگی مسالمت آمیز داشته باشند بایستی اقساط تسهیلاتی که چندین سال از سررسید آنها می گذرد را پرداخت کنند و این احترام به حقوق شهروندی احاد جامعه است و وظیفه شهروندی هر فرد که بدهی کلان خویش را به موقع پرداخت کند و قطعا گردآوری ثروت از طریق دریافت تسهیلات کلان کم بهره از بانک ها و امتناع از پرداخت مطالبات بانک (تسهیلات دریافتی) کاری زشت و برابر دزدی عمومی از حقوق اجتماعی همه احاد جامعه است.
زارعى۱۶۰۰۷۷۱۰:۵۵:۴۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
آقاى صادقى چرا درباره مفاسد دانشگاه آزاد سكوت كردين؟
ناشناس۱۶۰۰۷۹۱۱:۰۱:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۱۶
این نماینده بی ادب شان مجلس رو زیر سوال برده
ناشناس۱۶۰۳۱۷۱۹:۵۱:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
ببخشید جناب با ادب شما هم تو لیست بودی
شیما۱۶۰۳۳۸۲۰:۳۶:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۱۶
شان مجلس در این است که همگی سکوت کنند !!!!واین نماینده واقعی مردم این فاسدین را به مردم معرفی کند؟ انصاف کجا رفته؟؟؟؟؟
مصطفي۱۶۰۰۸۱۱۱:۰۲:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۱۶
انسانهاي شريفي مثل جناب صادقي اعتبار بيشتر انقلاب و نظام هستند روح پدرشون شاد و قرين رحمت
ناشناس۱۶۰۱۱۲۱۳:۱۲:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
انسانهاي شريفي مثل جناب صادقي?
ناشناس۱۶۰۰۸۵۱۱:۱۱:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۱۶
با همه حرفها موافقم مخصوصا اینکه ایشان قبل از اعلام اسامی باید تحقیق لازم را انجام میدادند که کسی به اشتباه مورد اتهام قرار نگیرد چون در بسیاری موارد بازتاب اصلاحیه یک خبر در حد آن خبر نخواهد بود ولی با این حال اقدام ایشان در عذرخواهی و اصلاح خبر خود بلافاصله پس از دریافتن اشتباه درباره یک اسم را مثبت میدانم و خوشبختانه بازتاب اصلاحیه و عذرخواهی هم در فضای رسانه ای در حدی بود تا از آن مرجع معظم هم اعاده حیثیت گردد. در مجموع اتفاق خوبی بود که فوایدش بیشتر از ضررها بود
ناشناس۱۶۰۰۸۷۱۱:۱۶:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۶
دقیقا. در این امور مهمترین سرمایه انسان اعتبار و دقت حرف اوست. یک حرف تحقیق نشده که فرد را مجبور به عذرخواهی کند 99 درصد بقیه کارهای قابل دفاع او را هم مخدوش و در برابر فرصت طلبان و مفسدین آدم را آسیب پذیر میکند. آقای صادقی بیشتر دقت کن.
خواننده۱۶۰۰۹۲۱۱:۴۴:۲۳ ۱۳۹۶/۹/۱۶
یه سوزن به خود یه جوقالدوز به دیگران، شما به عنوان مدعی اصلی شفافیت و مبارزه با فساد که ادعا دارین تمامی حرفاتون مستنده چرا تا حالا یکبار اسامی رو افشا نکردین؟
محمد۱۶۰۱۰۷۱۳:۰۱:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۱۶
متاسفانه اینهمه موسسه اعتباری پول مردم را خوردند ولی هیچ اسمی را نام نمی برند. بلاخره یکی این پولها رو برده چرا هیچ اطلاع رسانی نمی شود. مردم هم بابت گذاشتن پولشان توی این موسسات محکوم شده اند. آیا بدون مجوز می شود یک مغازه آدامس فروشی باز کرد. موسسه مالی جای خود دارد.
محمد.س۱۶۰۱۱۸۱۳:۲۲:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۶
با سلام واقعیت این است که در مبارزه با مفاد اقتصادی ؛ کار از دست ارگانهای رنگ و وارنگ متصدی این امر در رفته؛ بهترین اقدام فشار افکار عمومی بویژه در فضای مجازی می تواند باشد. در کمترین زمان ؛ نام این مفسدین در کل جامعه پخش شده و فشار بر آنها افزایش می یابد. کاری که این فضای مجازی می تواند بکند ؛ تا صد سال دیگه ؛ سازمانهای نظارتی و... نمی توانند انجام دهند.
ناشناس۱۶۰۱۲۲۱۳:۳۱:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
مملکت نیاز به نظارت دارد
ناشناس۱۶۰۱۳۷۱۳:۵۳:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱۶
تحلیل درستی است . انتشار لیست بدهکاران یعنی وقتی مسوولین کاری نمیکنند باید مردم راوارد مبارزه کنیم و اینکار اقای صادقی قابل تقدیر است اما همانطور که نویسنده بدرستی متذکر شده اینکار باید با دقت صحت باشه که بهانه بدست مخالفان مبارزه با فساد ندهیم.
خواننده۱۶۰۱۴۰۱۳:۵۷:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
"در پاسخ به کسانی که این اقدام را زیر سؤال می‌برند باید گفت وقتی سالهاست که از پیام رهبری به مسئولین در مبارزه با فساد گذشته و شاهد اقدام مؤثر و قابل توجهی از سوی مسئولین نیستیم چه راهکاری بهتر از اینکه مردم را وارد مبارزه کنیم؟" دقیقا ؛ و دیگر هیچ سکوتی جایز نیست
ناشناس۱۶۰۱۴۱۱۳:۵۷:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۱۶
به کوری چشم فاسدان و دورویان و پاچه خواران
ناشناس۱۶۰۱۴۵۱۴:۰۱:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۱۶
آیا با راههای مصلحت اندیشانه توانستید فساد را ریشه کن و یا حتی کاهش دهید؟ متاسفم خدا ریشه ظلم و تفکر مصلحت اندیشانه را نابود کند
ناشناس۱۶۰۱۵۱۱۴:۱۶:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۱۶
عدم برخورد با مفسدان و رانت خوران ساحل ارامی برای مفسدین ایجاد کرده ...
ناشناس۱۶۰۱۵۷۱۴:۲۴:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۱۶
احيا گر تمدن فاخر. خيلي خن هداره درود بر افشا گران دزدان بيت المال
ناشناس۱۶۰۱۶۲۱۴:۲۹:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۱۶
كساني مثل اقاي فلانی كه ليست بدهكاران را دارد وميگوييد فرزندان علما وقضات هستن ومنتشر نمكند ...
یک فرهنگی۱۶۰۱۸۵۱۵:۱۸:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۱۶
جناب توکلی به داد ما فرهنگیان هم برسید چند سالی هست که بابت خانه سازی که داشتم اقساط زیادی می پردازم و همه 2 میلیون تومان اقساط بنده هم از طریق کسر از حقوق پرداخت می شود، متاسفانه چند ماهی هست که علیرغم کسر اقساط از حساب حقوق فرهنگیان این پولهای کسر شده به بانک های مورد نظر جهت تسویه اقساط واریز نمی شود امروز که 16 آذر ماه هست هنوز هیچکدام از اقساط بنده در بانک های مهر، مسکن ،ملی ، آرمان ، پرداخت نشده وقتی هم که در اداره آموزش و پرورش سوال می کنیم چرا می گویند ما هم نمی دانیم اگه ناراحتید خودتان پرداخت کنید . سوال بنده این هست که پول اقساط بنده در کدام حساب هست و چرا به بانک های مورد نظر پرداخت نمی شود چرا باید بنده بابت اهمال دیگران جریمه دیرکرد پرداخت کنم ؟ لطفا" این مورد را هم پی گیر باشید .
ناشناس۱۶۰۲۲۱۱۶:۲۳:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
مبارزه با فساد با افشا کردن لیست نیست عزیزان. . . مبارزه با فساد با شفاف سازی مالی . . . آزادی رسانه ها . . . و پاسخگویی مسولان اماکن پذیر میشه. می خوایید فردا من یک لیست منتشر کنم. . . باورد کنید. بعد تمام اونهایی که اسمشون تو لیست هست یا انکار می کنن یا توجیه . . . بعدشم قضیه تموم میشه . . .
مهدی۱۶۰۲۴۱۱۷:۱۵:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۱۶
یعنی جناب اقای توکلی هم یه خاطر دقت بوده که تا حالا اسم حتی یک نفر و منتشر نکرده ؟؟؟؟ توی این اسامی یک اسم یا دو اسم شاید اشنباه بوده ، دیگه حداقل ده تاش که درست بوده .... شما اون ده تا رو ول کردین چسبیدین به این که چرا اسم یک نفر بی دقت منتشر شده ؟؟؟ بعد می گین به خاطر اغراض سیاسی اسم منتشر کردن ؟؟؟؟‌ این تحلیل ابکی شما هم که اصلا هیج غرضی درش نیست حتما .... جناب اقای توکلی ، در دیده بانیتون با اون همه ادعا و سابقه نمایندگی که عقب موندین ، حداقل در تحلیل و خبراتون عقب نمونید .... با اخبارتون کسانی که پول مردم و غارت می کنن تحت فشار بذارین و حاشیه درست کنید نه کسی که اسامی رو انتشار کرده
محمد۱۶۰۲۷۴۱۸:۳۳:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۱۶
من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب یک انسان آزاده ولی از عمق وجودم از مفسدین متنفر ، برای پیشرفت و اعتلای کشور ریشه فساد باید سوزانده شود و این امر میسر نمی شود جز مثل چین و کره جنوبی افشای نام و تصویر متهمین مجرمین که جای خود را دارد.
ناشناس۱۶۰۲۷۶۱۸:۳۴:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۱۶
کاربسیارجالبی انجام داده مردم بایدبدانندوبه شناسندکاری که احمدی نژادمیگفت وانجام نداد.زنده بادمجلسی دلاور
ناشناس۱۶۰۲۸۸۱۸:۴۳:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۶
دفتر آیت الله فقط از ارتباط ایشان با آقای مدلل را تکذیب کرده است . حرکت شجاعانه نماینده مردم قابل ستایش است . کسانی که حرکت ایشان را زیر سئوال می برند جز باند مفسدان می باشند.
ناشناس۱۶۰۲۹۶۱۹:۰۵:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۱۶
اگر سازمانهای دادگستر فاسدان را بشناسد و سکوت کنند مفهومش چیست ؟ قدیم تر ها بهش می گفتند مشارکت در جرم
حسام۱۶۰۳۶۶۲۱:۵۲:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۱۶
ایشان در حال حاضر شهید زنده حساب میشن اینهمه شهامت در مبارزه با فساد رو کمتر در کسی در ایران دید
میرحسین۱۶۰۴۰۴۲۳:۳۰:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
امیدواریم جناب توکلی عزیز نیز در خصوص بدهکاران موسسه ثامن الحجج این کار را انجام دهند.
الف ر۱۶۰۴۲۶۰۰:۵۹:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۷
درود 100درود براین نماینده شجاع مسلمان
ناشناس۱۶۰۴۶۶۰۶:۵۷:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۱۷
امروز قوه قضاييه با ان همه ادعاي مبارزه با فساد بايد پاسخ دهد كه نتيجه كار تان چيست؟چقدر توانستيد موفق شويد ايا واقعا قوه قضاييه با فساد بطور جدي وبدون فشارهاي جناحي وسياسي مبارزه كرده است؟
ناشناس۱۶۰۵۷۱۱۳:۴۱:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۱۷
امکان دارد یک فرد در این مبارزه بزرگ با فساد اشتباهاتی هم مرتکب شود . ولی نباید به فاسدان اجازه داد که با سو استفاده از آن اشتباه ها این فرد شجاع را تهدید و منزوی و وادار به سکوت نمایند. اقای صادقی هم لازم است دقت بیشتری به خرج دهد جسارت همراه با تدبیر است که کارساز است.
ناشناس۱۶۰۸۲۴۲۱:۴۹:۴۳ ۱۳۹۶/۹/۱۷
همچنان منتظر اعلام اسامی وعده داده شده توسط دکتر توکلی هستیم.؟؟؟؟
ناشناس۱۶۱۰۷۰۱۰:۵۶:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۱۸
کلام حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه: "ثمّ تفقّد أعمالهم و ابْعَث ِالعيونَ من أهل الصدق و الوفاء عليهم ...؛ با فرستادن مأموران مخفي ـ كه اهل صدق و راستي و وفا باشند ـ كارهاي آنان را زير نظر بگير! زيرا بازرسي نهاني در كارشان، آنان را به رعايت امانت و ملاطفت با مردم وادار مي سازد. و با دقت فراوان، مواظب اَعوان و انصار و كارگزاران خود باش و اَعمال ايشان را تحت نظر داشته باش و چنانچه يكي از آنان، دست به خيانتي زدند و مأموران مخفي تو، به طور جمعي آن را تأييد كردند، بايد كه به آن اكتفا كني و بدون تأخير، خيانتكار را كيفر دهي و به مقدار خيانتي كه انجام داده است او را كيفر نمايي، آنگاه وي را در مقام خواري و مذلت بنشان و داغ خيانت بر پيشاني او بگذار و طوق رسوايي بر گردنش بيفكن با این فرموده : دیگه جای برای درنگ نیست و باید خائن مجازات گردد اتفاقاً اگر دارای علم و جایگاه خاصی باشد. یکی از اون نظارت ها به شکل امروزه سیستم بانکی کشور می باشد که میتواند به صراحت مشخص نماید این حجم ثروت در کجا است و بعد از آن هم سوال مهم و کلیدی آن است که از کجا آمده است؟ و به چه طریق ؟
محمد۱۶۱۰۹۵۱۱:۳۵:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۱۸
خارج از صف بندیهای جناحی من آقایان توکلی ومطهری وصادقی را بسیار مفید تر از ترسوهایی میدانم که از ترس ارتکاب اشتباه نه حرف مفیدی میزنند ونه اقدامی جهت رفع فساد خوب معلوم است یک نماینده سالم وشجاع مرتکب اشتباه هم بشود من این سه نفر را در هر لیستی باشند انتخاب خواهم کرد
فرهنگی بازنشسته۱۶۱۳۷۵۱۶:۵۷:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۱۸
پس ازچهل سال فقط آقای صادقی دین شان رابه مردم اداکردن ومفید بودن برای آحادملت.بقیه باهم رابطه فامیلی دارندوریسک نمی کنند.
سید نورالد ین آل علی۱۶۱۲۰۸۱۴:۰۰:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۱۸
الحکومته یبقی من الکفر و لایبقی من الظلم با عرض سلام و احترام ، ظلم را می توان این چنین معنی نمود که امروز بر سر این مردم فسادی که وجود دارد ، همان ظلمی است که متاسفانه بقولی امروز در جامعه ما سیستماتیک شده است. و اما آقای صادقی ، لیست بدهکاران بانک سرمایه و آقای مدلل و ارتباط دادن ایشان با دفتر مرجع عالی قدر جناب مکارم شیرازی. 1- خدا را شکر که همه در ارتباط با فساد مخالفند. 2- همه متفق القول قبول دارند که لیستی وجود دارد. 3- متاسفانه این نه اولین مورد فساد در جامعه ماست و نه اگر موضوع فساد را فقط در این لیست خلاصه کنیم بعدا گستاخی ها بدتر از این خواهد گردید. راهکار کدامست؟ آیا با این وضعیت میشود امیدوار بود؟ اگر میشود چرا حرکتی صورت نمی گیرد؟ قطعا میشود و راهکار آن می بایستی ریشه ائی برخورد شود. سیستم بانکی پولی ما ایراد دارد. مثل آبی که از سرچشمه اش فاسد باشد تا انتها فساد این میکرب در آن آب وجود دارد. بعضا میکرب با چشم معمولی دیده نمیشود. سیستم برنامه ریزی ما هم ایراد دارد . سیستم مدیریتی ما هم ایراد دارد . سه عامل فوق از ریشه های بوجود آورنده فساد محسوب می شوند. برای از بین بردن سه عامل فوق آیا راهکاری وجود دارد ؟ قطعا پاسخ مثبت است . برای این مهم چه کار و یا عملیاتی می بایستی انجام پذیرد تا ریشه های فساد از بین برود. در اینجا دو قوه قضائیه و مجریه وظایف بسزائی در ریشه کن کردن فساد دارند. الف : قوه قضائیه در خصوص فساد می بایستی از خود شروع نماید. با هیچکس تعارف نداشته باشد. دادگاهها چنانچه علنی برگزار گردد بمراتب اثر آن بیشتر است تا تخریب مثلا فلا شخص. چرا که در اینجا اصل نظام مطرح است، نه شخص. چرا فساد مسئولین ( علی الخصوص آقا زاده ها ، فرزندان مسئولین ، معاونین ، برادران و... رسما برگزار نمی گردد تا همه نسبت به قوه قضائیه اعتماد کنند. بخاطر همین است که مردم برای انجام کار خود بدنبال کارد چاق کن می گردنند. چرا مدیر شرکت استات اویل می گوید برای انجام پروژه نفتی و برای منافع ملی کشورم نروژه باج و یارشوه دادم به آقا زاده؟ و... ب: و اما قوه مجرئیه قطعا می بایستی انها هم از خود آغاز نمایند . و اما راهکار کدامست ؟ 1- ایجاد کار - برای ایجاد کار دولت موظف است که بدنبال سرمایه پایدار سرمایه گذاری بنماید ؟ سرمایه پایدار کدامست ؟ سرمایه پایدار سرمایه ائی است که تمام شدنی نباشد ؟ چون ما در حال حاضر جزء کشورهای تولید علم نیستیم که تا امروز هم نتوانسته ایم قدم های آنچنانی برداری، دلیلش هم نگاهی به وضعیت دانشگاها و مراکز تحقیقاتی با مراکز صنعتی نگاه کنیم. همین کافی است. و یا قیمت یک بشکه نفت را که مثلا امروز 60 دلار است با یک گوشی موبایل که میانگین قیمت آن بین 1.5 تا دو میلیون تومان است از نظر وزنی مقایسه بنمائید. سرمایه پایدار در کشور ما سه عامل اصلی دارد که ما از هر 3 نظر برخوردار هستیم. و آنها عبارتند از : 1- نیروی انسانی 2- آب 3- زمین برای به فعل در آوردن این سه عامل 5 ابر پروژه می بایستی توسط حکومت تصمیم گیری شود. در مجموع این 5 ابر پروژه و 3 کار اجرائی میشود 8 پروژه که چنانچهاین 8 پروژه انجام پذیرد ظرف یک دوره 8 الی 10 ساله ایران میتواند جزء 10 کشور برتر اقتصادی دنیا نائل گردد. این 8 پروژه را در طرحی بنام : ما می توانیم بر اساس دکترین اقتصاد مقاومتی و فرهنگ جهادی طراحی و با بیش از 1200 دانشجوی خارج از کشور مورد تبادل قرار داده ام. 1100 دانشجو از 1200 دانجو در مقطع فوق و دکتری در حال تحصیل بوده اند و هماکنون در کشورهای اروپا ، کانادا و استرالیا و تعداد اندکی هم به ایران برگشته اند که با آنها در تماس می باشم. در صورت علاقمندی آماده ارائه دادن می باشم.
فرهنگی بازنشسته۱۶۱۳۸۲۱۷:۰۴:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۱۸
نظراتم رامنتشرنمی کنیداما من به عنوان یک انقلاب کننده به انقلاب ونظامی که آوردم وفادارم واگرروزی بتوانم تمامی کسانی راکه به خون شهدا واین انقلاب خیانت کردندبه حساب شان خواهم رسید. درودبرآقای صادقی درودبرپدرشهیدشان درودبرمادرشان که شیرحلال به فرزندشان دادنددرودبراصل ونسب شان
محمد۱۶۱۶۰۹۲۳:۱۹:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۱۸
لطفا وقتی از یه موسسه یک کار تحقیقاتی رو درج میکنید شرط کنید که خود اون موسسه یه جای شفاف باشه نه اینکه گنگ و نامفهوم. نه سایتی داره این موسسه و نه معلومه چی هست
ناشناس۱۶۳۳۳۳۱۵:۳۷:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۲۰
صحبت برخی دوستان این نیست که حرفی که آقای صادقی زده درست است یا نه. از آقای صادقی تعریف میکنند چون جانباز جنگ و فرزند شهید است. اگر یک فرد عادی این حرفها را بزند اعدامش میکنند
ناشناس۱۶۴۱۱۸۱۲:۱۲:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۲۱
گر قرار شود در شهر مست گیرند باید بخش عمده ای از آنچه هست گیرند....فساد در اینجا مصونیت پیدا کرده و آخرش هم پشیمانی عدم برخورد با آن را بدنبال خواهد داشت البته انموقع دیگر دیر خواهد بود...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  5. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  8. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  9. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  10. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  11. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  14. فریب نخوریم! 

  15. دبی؛ چند روز پس از سیل

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  25. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

آخرین عناوین