یک تذکر دلسوزانه برای قدیمی ترین بانک خصوصی کشور

فرشاد فلاح، گروه تعاملی الف،   3960914111
یک تذکر دلسوزانه برای قدیمی ترین بانک خصوصی کشور

بانک اقتصاد نوین، اولین بانک خصوصی و یکی از بانک های موثر در اقتصاد کشور است. این بانک از زمان تاسیس آن در سال 80 مدیران مختلفی را بخود دیده است. بطوریکه علی رغم اینکه مدت زمان عمر مدیران مختلف آن کوتاه تر از میانگین کشوری بوده، اما سیاست های حاکم بر مجموعه تاکنون ثبات قابل قبول داشته است. و البته ثبات سیاستی این بانک در بورس نمود داشته و در بیشتر زمان ها همواره در رتبه سوم یا چهارم شاخص بورس جای داشته است.

بنظر می رسد، ثبات سیاسیت، که حاصل انتخاب درست مدیرعامل توسط هیئت مدیره محترم و خوشنام مجموعه بوده، خود به سرمایه ای برای بانک اقتصاد نوین تبدیل شده است. اما در یک سال گذشته پس از خروج ناگهانی حسن معتمدی از ریاست بانک، سرمایه با ارزش مجموعه که همان ثبات سیاستی است، در معرض خطر قرار گرفته است. و رفت و آمدهای متعدد مدیران مختلف در سمت مدیرعاملی توجیه کافی نداشته است. علاوه بر آن شاهدیم که افراد معرفی شده از طرف هیات مدیره به بانک مرکزی جهت تصدی مدیرعاملی، یکی پس ار دیگری رد صلاحیت می شوند.

مطمئنا هیئت مدیره محترم درجریان هستند که ثبات مديريتي، بنيادي ترين اصل جهت فعاليت در حوزه پولي مي باشد. و انتظار مي رود تا اعضا هيات مديره، با تكيه بر تجربه طولاني و خوش نامي كه در اين حوزه داشته اند، با يك انتخاب معقول، اطمينان مورد انتظار مشتريان و سهامداران خرد را بیش از پیش کنند. درحال حاضر زمزمه های جدیدی که از تصمیم جدید هیات مدیره بگوش می رسد، مبنی بر این است که: مجددا شخصی قرار است بعنوان مدیرعامل جدید به بانک مرکزی معرفی شود که سابقا بانک مرکزی یکبار صلاحیت وی را بعنوان قائم مقام، مورد تایید قرار نداده است. شخصی که هم اکنون شایعات خزنده نام او را هم مشخص کرده است.

اگر این شنیده ها و شایعات درست باشد، انتخاب جدید هیات مدیره محترم برای مدیرعاملی، آقای علیرضا بلگوری است. ایشان اگرچه سابقا از مدیران اقتصادنوین بوده است، اما سوال این است که چرا باید راهی را که قبلا طی شده، مجددا پیمود؟ و چرا باید یکبار دیگر ناخواسته شاهد این باشیم که بانک مرکزی، انتخاب هیات مدیره را تایید نکند؟ و بتبع آن مدیران کاربلد میانی، بدلیل نبود مدیرعامل ثابت، از آینده مجموعه ناامید شوند؟

امروز مشتريان، جهت حفاظت از سرمايه گذاري هاي خود در اين بانك خوشنام، در انتظار يك ثبات مديريتي و درايت در راهبري از سوي مالكين و هيات مديره هستند. شايسته است تا مالكين ارشد اين موسسه مالي، متوجه باشند كه سازه خوش تراش اعتماد به این مجموعه، ماحصل 16 سال ممارست در پاكدستي و ميانه روي بوده است. اما انتصاب هاي پي در پي و نافرجام را هم، تمام چشمان نگران (اعم از خرده مالكان و مشتريان بزرگ) رصد مي نمايند. و این اتفاق ها ارزش سهام این مجموعه خوشنام را افزایش نمی دهد. لذا لازم است در تصمیم گیری ها، دقیق ترعمل شود.