آیا حقوق ایرانی ها به ریال و مخارجشان به دلار است؟

حمید مقیمی، گروه تعاملی الف،   3960913023 ۹۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا حقوق ایرانی ها به ریال و مخارجشان به دلار است؟

خیلی از ما زمانی که مسئولان خواسته اند تا قیمت کالا یا خدماتی را گران کنند و بخشی از توجیه آنها گرانی همان کالا در کشورهای اروپایی و آمریکایی بوده این حرف را شنیده ایم یا بر زبان آوردیم که "مگر ما حقوق دلاری می گیریم که قیمت دلاری پرداخت کنیم؟"

فارغ از این که این مقایسه برخی مسئولان تا چه حد می تواند درست باشد، این عبارت و تعبیر هم دقیق نیست و ما بدون شناخت کافی از درآمد و مخارج و همچنین شیوه زندگی در خارج از کشور نظر می دهیم. این موضوعی است که بحثی مفصل از جوانب مختلف نیاز دارد. در این یادداشت کوتاه، به چند نکته اشاره خواهد شد:

1-دولت ها در غرب تا حد ممکن کوچک و به امور راهبردی و اصلی می پردازند و تقریبا همه امور توسط شرکت های خصوصی انجام می شود. این موضوع یعنی این شرکت ها باید برای بقا و سودرسانی در شرایط رقابت شدید اقتصادی تمام توان خود را به کار گیرند. از جمله در استخدام افراد سخت گیری زیادی اعمال کرده و بهترین ها را جذب می کنند، در عین حال هر گاه نیازی به خدمات کسی نداشتند یا کیفیت خدمات مناسب نبود عذر فرد یا افراد را به راحتی می خواهند. مدیران مرتب بر کار کارمندان نظارت می کنند و هر نوع ضعف خدمات رسانی حتی برخورد متضمن بی احترامی که منجر به کاهش مشتری یا نارضایتی وی شود (یعنی کاهش درآمد) موجب نگاه منفی و در نهایت عذر خدمت خواهد شد. مقایسه کنید با وقتی که اکثریت دنبال استخدام رسمی با تضمین 25 ساله شغل و حقوق بازنشستگی هستند، وقتی یک کارمند بدون نگرانی از موقعیت شغلی، کارش را به درستی انجام نمی دهد یا برخورد خوبی با مردم ندارد، وقتی در یک بنگاه های بزرگ اقتصادی تعدیل کارگران یا کارمندان با واکنش های شدید اجتماعی روبرو می شود، وقتی گردش اقتصادی و شغل یابی با چنان چالش هایی روبرو است که یک کارگر ترجیح می دهد شش ماه حقوق نگرفته کار کند و به جای ترک محل کار منتظر حمایت دولت و وزارت کار باشد حتی شده با تجمع و بستن جاده ها.

2- برای مقایسه ای کوتاه میزان حداقل حقوق مصوب در ایالت اونتاریوی کانادا که نزدیک به 12 دلار است در نظر گرفته می شود. این میزان دریافتی ناخالص شخص را به حدود دو هزار دلار در ماه می رساند. از این مبلغ بازنشستگی و بیمه بیکاری و دو نوع مالیات فدرال و ایالتی کسر می شود (در خانواده های کم درآمد یکی از مالیات ها را بر می گردانند) در این حالت حداقل حقوق حدودا شش و نیم برابر کمترین دستمزد در ایران (نزدیک به 930 هزار تومان در ماه) خواهد بود. قیمت خدمات و کالا در کانادا در برخی موارد بیشتر، گاهی مساوی و گاهی کمتر از ایران تمام می شود. مثلا قیمت بنزین در حدود یک دلار و 22 سنت (حدود 4 هزار تومان)، قیمت هر بلیط مترو یا اتوبوس در بخش های اصلی شهر 3 دلار و 25 سنت (بیش از 10 هزار تومان)، بیمه خودرو برای کسی که تازه گواهینامه گرفته باشد هر ماه حدود 300 دلار (نزدیک به 100 هزار تومان)، هزینه سیم کارت تلفن همراه در کمترین حالت نزدیک به 25 دلار در ماه (بیش از 82 هزار تومان)، هزینه سرویس ارزان اینترنت حدود 50 دلار در ماه (بیش از 150 هزار تومان) و ... هزینه اقلام خوراکی هم در بخش هایی کمتر یا مساوی و قسمت هایی هم ارزانتر تمام می شود (همه این نرخ ها در سایت های مختلف اینترنتی مثل goo.gl/ZDxRF6 وجود دارد).

تا اینجا و با مقایسه می توانیم به این نتیجه برسیم که اولا تفاوت قیمت ها خیلی زیاد و به عبارتی فوق تصور نیست به شکلی که اگر کسی دلاری حقوق بگیرد حتما زندگی مرفه ای خواهد داشت و پرداخت قیمت خدمات، خوراک و مسکن و... برایش آسان است. ثانیا: کارگر یا کارمند باید تمام وقت و برای هر سنت و دلاری که می گیرد کار و تلاش مفید کند تا شرکت وی موفق و او هم صاحب آن شغل بماند، همیشه نگران تسویه باشد لذا هر گونه کم کاری و حتی بیماری بیش از یکی دو هفته وی را در خطر اخراج قرار دهد. آیا ما هم حاضریم حقوق دلاری بگیریم به شرط آن که هر ماه نتوانستیم حد نصاب لازم را کسب کنیم یا کارفرما ما را نیاز نداشت، اخراج کند؟

3-رقابت شدید برای حقوق بیشتر: شاید فکر کنیم دارندگان مدارک دانشگاهی حتما وضع حقوقی بهتری دارند ولی باید توجه کرد با هر چه تخصصی شدن و بالاتر رفتن حقوق حتی به اندازه پنج یا ده دلار در ساعت، رقابت برای تصدی بسیار شدیدتر می شود. هر ماه با ورود هزاران فارغ التحصیل کالج ها و دانشگاه ها به بازار کار به همراه کسانی که دنبال ارتقای شغلی اعم از حقوق و مزایا و محل کار بهتر هستند و افرادی که تسویه و بیکار شده اند، لشگر انبوهی از جویندگان کار را تشکیل می دهد که در جستجوی سایت های کاریابی، تماس با کارفرمایان، پرکردن و ارسال رزومه کاری هستند به طوری که گاهی برای یک یا دو جای خالی صدها و حتی هزاران رزومه کاری ارسال می شود. در این حالت کارفرمایان بزرگ با توسل به نرم افزارهای ویژه ابتدا رزومه ها را پالایش و بخش اندکی از آن ها را برای بررسی انتخاب می کنند، برخی کارفرمایان هم ترجیح می دهند که از شرکت های واسطه کمک بگیرند. از سوی دیگر با بالاتر بودن حقوق، شرایط استخدام هم به مراتب پیچیده تر می شود از جمله داشتن سابقه کار مرتبط، تسلط به انواع و اقسام مهارت های شغلی، امکان کار در همه ساعات و تعطیلات و ... از این رو دارنده مدرک بالاتر باید ابتدا از مدارج پایین کار خود را آغاز کند تا به تدریج بتواند سابقه کاری برای خود ایجاد نماید. پس رسیدن به حقوق بهتر نیازمند طی مسیری پر از تلاش، صبوری و از پله های پایین در عین حال داشتن استعداد لازم برای کار مورد نظر است.

ضمن این داشتن دو شغل برای تامین مخارج خانواده یا پرداخت قسط عجیب نیست، مثلا هم حق التدریس دانشگاه باشد و هم اگر توانست رانندگی کند یا در شیفت شب فروشگاه یا رستوران کار کند. در تحقیقی که نتایج آن اخیرا در شبکه گلوبال نیوز منتشر شده (goo.gl/6mo5Gh) نیمی از کانادایی ها اگر فقط حدود 200 دلار و حتی کمتر در ماه از درآمدشان به هر علت از جمله مسائل پیش بینی نشده کم شود قادر به پرداخت قبض های آن ماه خود نیستند.

در آمار بانک های غذا هم باعث تعجب ما خواهد شد که بدانیم همیشه آمار مشخصی از تحصیل کردگان حتی در مدارج بالا (به ویژه کسانی که از کشورهای دیگر وارد کانادا شده) ملاحظه می شود. براساس آمار اعلامی در اسفند ماه سال گذشته بیش از 860 هزار نفر شامل 300 هزار کودک به بانک های غذای کانادا مراجعه و برای سیر کردن خود درخواست کمک کرده اند. این بانک غذا در صفحه 8 گزارش سال 2016 خود به آمار 4 میلیون کانادایی (یعنی حدود یک نهم کل جمعیت این کشور) اشاره می کند که برای تامین غذای کافی مشکل دارند (منبع: goo.gl/hfLxQf)

بی تردید سیاه و سفید دیدن نمی تواند معنی درستی داشته باشد، نباید پیشرفت ها و امکانات غرب را نادیده گرفت اما همانطور که برخی غربی هایی که به ایران سفر نکرده اند کشور ما را محل درگیری تصور می کنند یا مردمی که مثل بیابان نشین ها زندگی می کنند ما هم از راه دور نباید فکر می کنیم که همه غربی ها در رفاه زندگی می کنند و حتما روزهای تعطیل در کلوپ ها و بارها جمع شده و فریادهای شادی سر می کشند. این در حالیست که طبقه متوسط و پایین باید به شدت در تلاش معاش هستند. ما گاهی کهنسالان خارجی را به عنوان توریست می بینیم اما آن زن سالخورده ای که کپسول اکسیژن خود را داخل یک سبد خرید کنارش می گذارد و یک شیفت کاری پای صندوق یک فروشگاه می ایستد یا آن پیرمرد ویلچر نشینی که در ورودی یکی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای به مشتریان برچسب عرضه می کند را نمی بینیم، برای همین هم با اندوه به خودمان می گوییم که سرنوشت بازنشسته های ما شده آژانس و سرنوشت آنها سفر خارجی! صاحب یک واحد مسکونی در مجموعه آپارتمانی مجهز به استخر و وسایل ورزشی می گفت: تقریبا در ساعات مختلف روز شما کسی را در استخر یا مجموعه ورزشی مجتمع ما با بیش از 500 واحد مسکونی نمی بینید. اگر زیاد باشند شاید به دو سه نفر آن هم در ایام آخر هفته برسد چرا که همه از صبح تا عصر سر کار هستند و حتی فرصت و انرژی برای شنا کردن یا ورزش ندارند. پس سعی کنیم پیش داوری های خودمان را که بسیار به آنها تکیه می کنیم بر مبنای واقعیات بنا کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۸۸۵۰۲:۳۹:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
یک تفاوت بزرگ اینست که در امریکا و کانادا ..نرخ دستمزد بر مبنای یک ساعت کار است در ایران بخصوص بخش دولتی حقوق ها ماهیانه است. مثلا نرخ 12 دلار برای یک ساعت کار است . برای نمونه برای یک ساعت وقت نهار دستمزدی تعلق نمی گیرد چون در این یک ساعت کاری برای کارفرما انجام نشده است. در حالیکه در ایران بسیاری از جاهای دولتی حدود دو ساعت برای نهار و نماز عملا کار تعطیل است اما حتی یک ریال از حقوقشان کسر نمیشود. در کانادا و امریکا .. پرداخت اضافه کاری فقط برای کار اضافه است انهم بر حسب نرخ ساعتی دستمزد در ایران اضافه کاری بدون حتی یک ساعت کار اضافه گاه تا بیش از صد ساعت در ماه پرداخت میشود بابت هیچ کار اضافه ای. اصلا بعنوان یک مزایای ثابت تلقی و پرداخت میشود. ضمن انکه در ایران گاه حضور بعداز ساعات اداری در محل کار بدون هیچ کار اضافه ای اضافه کاری حساب و پرداخت میشود. ...... این تفاوت ها را باید دید تا پی برده شود در بعضی موارد حقوق های دریافتی در ایران بیش از انجا هاست.
ناشناس۱۵۸۱۲۱۱۱:۱۳:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
میزان حقوق اکثریت کارمندان در ایران به اندازه حقوق بیکاری در امریکاست ! تبعیض و .. هم در ایران خیلی زیاد است برخی مثل شهرداری و نفتی ها، وزارت نیرو و...چون درامد دارند حقوقشان 4برابر یک معلم است
ناشناس۱۵۸۵۷۹۱۹:۵۱:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۱۳
در توضیح فرمایش شما به عرض برسانم که حقوق بیکاری در آمریکا هفته ای 300 دلار است
Ali Amiri۱۵۸۱۲۷۱۱:۲۳:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
با تشکر از الف .اطلاعات آقای مقیمی از کانادا، مفید است ولی‌ دقیق و همه جانبه نیست و نشان میدهد که ایشان فقط یک یا دو سالی‌ است که به کانادا عزیمت کردند. به عنوان نمونه در ورودی فروش گاه‌های بزرگ با افراد معلول ٔبر ورودی آنها دیده میشود و مشغول کار هستند(وال مارت، تیم‌ هورتون و...) متوجه نشده که این افراد، به خاطر برنامه این فروشگاه و فرنچیز بزرگ و اینکه احساس مفیدی کنند، به استخدام درمدند و این تور نیست که چون هیچ پوشش و حمایتی از آنها نمی‌شود، مجبور به کار باشند.یک فرد معلول که درامدی نداشته باشد در کانادا، دارای مزایای ویژه یی است، از جمله مسکن مجانی‌ ، حقوق بالای ۱۵۰۰ دلار در ماه، داروی مجانی‌، خدمات درمانی مجانی‌ و انواع کمک‌های اجتماعی دیگر، حتی در حد پرستار در خانه و ...به هر حال نوشته آقای مقیمی، هر چند واقعیت است، ولی‌ نشان میدهد که ایشان در این جامعه جدید هستند و تصویر بزرگتر را در نظر نگرفتند که انشا‌الله اگر فرصتی بود، در نوشته جداگانه یی به آن خواهم پرداخت
ناشناس۱۵۸۱۶۰۱۲:۱۰:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
مثلأ خیلی‌ از ایرنیهای تازه وارد می‌گویند که اینجا حقوق ساعتی‌ ۱۲ دلار است، چون غیر از آن شغلها برای آغاز، شغل دیگری را نمیتوانند داشته باشند. ولی‌ این شغلها معمولا برای دانشجویان و افراد زید دیپلم و زیر ۲۰ سال است که متاسفانه مهاجر هم به دلیل عدم سابق، حتی اگر ۴۰ ساله باشد و متخصص، برای شروع باید از این شغلها شروع کند. ولی‌ آقای مقیمی متوجه نیستند که جوانی که در کانادا ۳۰ ساله باشه، حتما این شغلها را موقعی که ۱۵ تا ۲۰ ساله بوده ، تجربه کرده ولی‌ در ۳۰ سالگی ،یا یک حسابدار جوان(۴ هزار دلار درآمد مهنه) یک مهندس(۵ تا ۶ هزار دلار درآمد ماهانه) یک متخصص پزشکی‌ (۷ هزار دلار) یک کگر فنی‌( بالای ۵ هزار دلار) یک معلم( بالای ۴ هزار دلار) و... می‌باشد و معمولان چون شهر و کشور ، برنامه و حساب و کتاب داشته، شما امکان ندارد یک زن یا مرد ۳۰ ساله را بیبینید( شاید ۹۰ درصد) که ازدواج نکرده باشد و در نتیجه یک خانواده دو حقوق میگیرند، یعنی‌ این درآمد‌ها دو برابر است برای یک خانواده.
ناشناس۱۵۸۱۹۲۱۲:۴۷:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
به عنوان کسی‌ که دهاه سال در کانادا زندگی‌ کرده میتوان بگویم این نوشته ایشان، نشان میدهد که ایشان کمتر از سه سال است که وارد کانادا شده و از سطر ، سطر آن، گلایه‌ها ، مقایسه ‌ها و فشارهای زندگی‌ یک مهاجر در سالهای اول زندگی‌ در کانادا، موج می‌زند.
ناشناس۱۵۸۴۹۷۱۸:۰۲:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۱۳
کاش به منابع داده شده هم سری می زدید ناشناس گرامی، آیا گزارش بانک غذای کانادا هم توسط تازه مهاجران نوشته شده؟
ناشناس۱۵۸۸۰۰۰۶:۰۴:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۱۴
عزیز، وقتی‌ گفته میشود تصویر کلی‌ را در نظر نمیگیرید به همین دلیل است.هرگز گفته نشد که کانادا یا حتی ژاپن، هیچ فقیر و از راه مانده یی ندارد. فقط باید دو نکته را به یاد داشته باشید، اول اینکه در کانادا و کشورهای پیشرفته، سیستم بسیار دقیق آماری و اطلاعاتی از افراد نیازمند و آسیب پذیر وجود دارد که در آن شففییت بالایی است و مسوولان و مدیران آن، به خاطر امور مدیریتی! آن را کتمان نمیکنند. و دوم اینکه شما وقتی‌ از یک جامعه، هر جامعه یی صحبت می‌کنید ، باید اکثریت و میانگین آن جامعه را در نظر بگیرد. در کاندا و حتی ژاپن هم بی‌ خانمان و یا به قول مسئولین در ایرنا، متجاهر وجود دارد. مدینه فاضله که نیست، باید دید، نسبت آنها به کّل جامعه چه اندازه است و بعد آن را دلیل شکست آن جامعه دانست.
من من۱۵۸۷۴۲۲۳:۴۹:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
البته طوری نوشتید که ساکن کانادا هستید... ایشااله ک هستید... در مورد میانه درامد سالیانه در کانادا حرفی نمی زنم که میزانش چیز دیگه ای رو نشون میده :) فرض رو کاملا بر صحیح بودن تعمیم اعداد شما به کل جامعه کانادا میزارم... جمله اخرتون رو چطور توجیه کنم؟ 90 درصد کانادایی های بالای 30 سال ازدواج کردن! ... یکم نسبت به اعداد و ارقام دقت کنید .. رو هوا حرف نزنید...
ناشناس۱۵۸۸۰۱۰۶:۱۶:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۱۴
یکی‌ از مشکلات بزرگ هم وطن‌های ایرانی‌ که تازه به سرزمین دیگری مهاجرت میکنند، عدم آشنایی با آن جامعه و کامل گر‌ا بودن است.به این معنی‌ که چون ما به دلیل مشکلات از جامعه مادر، مهاجرت کردیم، پس در این کشور جدید، نباید هیچ مشکل و سختی وجود داشته باشد. یعنی‌ همه چیز باید پرفکت باشه و حتی یک سیگار در خیابان نباشه و یک ترک ٔبر اسفلت نباشه و... در حالیکه پیشرفت اینها نیست. پیشرفت این یست اگر زنی‌ بی‌ سرپرست شد و یا فردی معلول و از کار افتاده شد، آیا امکاناتی برای زندگی‌ همراه با احترام برای او وجود دارد یا خیر؟وقتی‌ از جامعه یی صحبت میشود، باید به میانگین و اکثریت آن جامعه توجه شود. باید دیده شود که اگر یک جوان حاضر به کار و زندگی‌ سالم و تحصیل باشد، شرعت فراهم است یا خیر. اگر بیشتر در کانادا زندگی‌ کنید، و به خصوص به مردم بومی آن در شهر‌های خارج از تورنتو و ونکور( که در تورنتو زیر ۱۰ درصد است و تا ۹۰ درصد مهاجر یا نسل اول مهاجران است) تعامل داشته باشید، متوجه میشوید که درصد بسیار بالایی‌ از آنها، حتی تا همان ۹۰ درصد، در دهه چهارم خود حداقل ازدواج کردند یا ازدواج دوم آنها هست.
ناشناس۱۵۸۹۹۶۱۱:۵۸:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۴
ممکنه این هم درست باشد ولی علت این است که کانادا جمعیت بسیاری مهاجر دارد مثل آمریکا و طرف صبر میکند تا به آن کشور برسه ازدواج میکند و این باعث میشه سن ازدواج بالا بره وگرنه بومی های خود کانادا و آمریکا سن ازدواجشون خیلی هم از ما شرقی ها کمتر شده.
ناشناس۱۵۸۱۳۹۱۱:۴۵:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
شما که فقط ساعت ناهار و اضافه کار و میبینی بهتره چیزهایی که تو ریز حقوق اونها پرداخت میشه و مال ما نه به اونها هم توجه بفرمایی حقوق ماهیانه اونها رو هم با حقوق ماهیانه ما مقایسه کنید ضمنا حقوق روزانه نیست بسته به قرارداد ماهیانه هفتگی یا روزانه است و ارزشی که اونها به نیروی انسانی و کارشون میدن خیلی خیلی بیشتر از ماست اینجا رفتار بعضی کارفرماها رو با ده تن عسل هم نمیشه تحمل کرد ولی اونجا اینطوری نیست حتی سگ و گربه هم ارزش خودشونو دارن متاسفم که همیشه یکجانبه به قاضی میرید و از خدا نمیترسید
سهیل۱۵۸۲۰۳۱۲:۵۶:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
اتفاقن اصلن اینطوری نیست خیلی وقتها تو همون کشورهای پیشرفته خیلی بد برخورد می کنن مخصوصن با مهاجرا. تو ایران که ماشالله تو کار هتله و رییس و همه نشستن خیلی وقتا جوک میگن من اینارو به چشم خودم دیدم.
ناشناس۱۵۸۲۵۰۱۳:۵۹:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
در کشورهای پیشرفته چنان کار میکنند که پس از 8 ساعت سخت کار کردن دیگر نای کارکردن کار دوم ندارند. در ایران در بسیاری جاهای دولتی در 8 ساعت وقت اداری به اندازه کمتر از یکساعت کار در امریکا کانادا ژاپن المان....بوده است. برای همین ماشالا قبراق پس از 8 ساعت وقت رسمی میروند برای کار دوم.
ناشناس۱۵۹۹۸۴۰۲:۲۰:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
اگر در ایران کارمندی کم کاری میکند یا بازدهی ندارد علتش نداشتن یک سیستم مدیریت صحیح، عدم آموزش حرفه ای، کسب همدلی کارکنان و .. است مشکل از کارمند نیست. چرا که همین کارمند ایرانی اگر در یک کشور پیشرفته شاغل شود بسیار عالی و با نشاط کار خواهد کرد و برعکس.
ناشناس۱۵۸۱۴۶۱۱:۵۵:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
-در خصوص اشتغال تحصیلکرده ها و راه کارهای عملی چرا سخنی مشاهده نمی شود؟ -آیا بدون اشتغال، ازدواج ممکن است؟ -رشد و شکوفایی اجتماعی و کاهش هزینه های اجتماعی، جز با افزایش فرصتهای شغلی ممکن است؟ -آیا بیمه بیکاری برای تحصیلکرده ها در نظر گرفته شده است؟ آیا تامین اجتماعی و بیمه هست؟ -مسئله ای به این میزان اهمیت کمتر به آن پرداخته میشود، براستی چرا؟ -چرا فقط بدیهای اونجا رو اینجا پیاده و یا توضیح میدهید؟ - ما که میگیم اینجا بهترینه، ولی تصور کن مدرک داشته باشی، تجربه داشته باشی، موقعیت خارج رفتن و یا موندن هم داشته باشی و حالا بخاطر خدمت به مردم و کشورت اینجا بمونی و بهر دری بزنی از اشتغال خبری نباشه! تا الان دیدی؟
ناشناس۱۵۸۴۲۷۱۶:۴۸:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
آخه اینکه میگید کار تو اونجا با قرارداد کوتاه مدته واقعا عجیبه. چون خیلی کارها تو ایران که اتفاقا حداقل حقوق رو هم پرداخت می کنند قرارداد یک ماهه دارند. اصلا کمتر کسی هست که از اول تو یه شغل باشه بعد تو همون هم بازنشسته بشه. در ثانی تو ایران اونی که به صورت رسمی استخدام یک اداره ی دولتی بشه حقوق و مزایای خیلی بیشتری از نیروی قراردادی همان اداره خواهد داشت و تقریبا هیچ نیروی قراردادی نمیتونه به پست خوب برسه...
ناشناس۱۵۸۶۰۱۲۰:۱۲:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۳
اگر حقوق در ایران حداقل یک میلیون تومان باشد و نرخ دلار به نرخ روز 4 هزار و 150 تومان باشد میشود 240 دلار. ثابت شده راندمان کار در ایران در 8 ساعت معادل حتی کمتر از یکساعت کار در کشورهای پیشرفته صنعتی است. بدین ترتیب 5 روز کار در هفته معادل حدود 5 ساعت کار در ایران است و در یک ماه میشود حدود 20 ساعت کار . اگر 240 دلار در ماه حقوق یک میلیون تومانی تقسیم بر 20 ساعت کار مفید ایرانی در یک ماه باشد. میشود ساعتی 12 دلار. همان نرخ دستمزدساعتی در کانادا و امریکا ..اگر حقوق سه میلیون باشدمیشود 3 برابرحقوق در امریکا و کانادا . بر همین مبنا بر پایه یک میلیون تومان بیشتر یک برابر حقوق در ایران یک برابر بیشتر از امریکا کانادا ژاپن انگلیس المان...می باشد. و حقوق فرضا دو میلیونی در ایران دو برابربیشتر در آن کشورها همینطور الی برکت الله !
معزی۱۵۹۹۸۶۰۲:۳۵:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۱۶
راندمان پایین کار کارمند به عدم مدیریت صحیح مافوقها، نداشتن امکانات لازم و ابزارهای مدیریتی مدیران میانی، ضوابط دست و پا گیر، عدم داشتن روش تشویق کارمند ساعی و غیره برمیگردد. از ما انصاف و واقع بینی واز خدا برکت.
در مقاله انصاف رعایت نشده است۱۵۹۹۸۳۰۲:۰۵:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۱۶
در کشورهای پیشرفته اختلاس و فساد مالی و تبعیض غیر قابل تصور به مراتب کمتر از کشور ماست. ضمنا در آنجا خدمات، کالا ها و خوراکی های ضروری مردم کاملا استاندارد و از کیفیت بالایی برخوردار است و پول مردمشان مثل ما برای اجناس تقلبی، بنجول و بدون پشتیبانی و بدون گارانتی هدر نمیرود. عموما هوای محل زندگیشان پاک است و بخاطر هوای آلوده بیمار نمیشوند. مدیریت علمی در کلیه ارکان خصوصا مسائل اقتصادی و اداری وجود دارد. شایسته سالاری آنجا یک اصل اساسی است. با وجود سیستم حمل و نقل پیشرفته و سرعت اینترنت بالا، اتلاف وقت برای انجام کارها و آمد و شد ندارند و ............و.............و............ و اما حقوق بگیر و کلا مردم در اینجا از کمبود شدید این استانداردها هزینه های سرسام آوری متحمل میشوند.
ناشناس۱۵۷۸۸۹۰۲:۵۳:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
موافق نیستم شما میتوانید حقوق ها رو مثلا در امریکا مقاتیسه کنید کارگر ساده در حداقل حقوق 2000 دلار دریافت می کند استاد تمام دانشگاه 8000 تا 10 هزار و...مواد غذایی و..هم از اینجا گاهی ارزانتره برنج بشدت ارزانه و.. شما میتوانید دستمزد در استرالیا را هم بررسی کنید همه اینها در اینترنت موجوده اینجا اجاره خانه بسیار بالا رفته و هزینه مثلا خرید موبایل و...از امریکا هم بیشتره به فرض شما اینجا یه دونه لپ تاپ میخری دو میلیون همون لپ تاپ در امریکا 400 دلاره و طرف فقط یک دهم حقوق یک ماهش رو باید براش پرداخت کنه ولی اینجا حقوق یک ماه رو باید برا خریدش پرداخت کرد تفاوت از زمین تا اسمانه اصلا با شما موافق نیستم هزینه هایی که مثال زدید هم با کیفیت بالا به مشاری داده میشه و در مقابل حقوقی که دریافت میکنه چیزی نمیشه اینترنت 50 دلاری برای حقوق 3000 دلاری چیزی محسوب نمیشه قیاسهای شما اصلا درست نیست بیشتر دنبال توجیه کار بودید
ناشناس۱۵۷۸۹۶۰۴:۱۴:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
از نظر حقوق (با درنظرگرفتن دخل و خرج) تفاوت از زمین تا آسمون نیست، اما خدمات در خارج کشور اصلا قابل قیاس با ایران نیست. هر فروشنده ای که یک ذره به آدم بی احترامی کنه به راحتی میشه ازش شکایت کرد. دکتر خطا کنه راحت میشه دادگاهیش کرد. اگه پلیس جریمت کنه میتونی تو دادگاه اعتراض کنی. از نظر خرج و مخارج هم خیلی بین ایرانی و غیرایرانی تفاوته. اونا مثل ما ایرانیا شرایط سخت و تورم ندیدن و بنابراین تو خرج کردن خیلی حواسشون نیست و بیش از حد پول تلف میکنن. تقریبا یک و نیم تا دو برابر ما بیشتر پول صرف میکنن. مثلا ایرانیای ساکن خارج، مخصوصا دانشجوها، حواسشون هست کی و کجا لباس بخرن، اما خودشون اصلا مراعات نمیکنن. بنابراین، سبک خرج کردن ایرانی با حداقل حقوق اینجا هم به مراتب بهتر از شرایط ایرانه. من 5 سال تجربه زندگی در آمریکا دارم و الکی حرف نمیزنم
ناشناس۱۵۷۸۹۷۰۴:۳۲:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
بسیار عالی و درست
ناشناس۱۵۷۹۰۰۰۴:۵۷:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
مورد دوم کاملا غلط هست. به فرد با حداقل دست مزد در کانادا مالیاتها برگردانده میشود. در ضمن به هر بچه ماهیانه ۴۰۰ دلار از طرف دولت داده میشود. لطفا واقعیت را کامل بنویسید تا ..
سید۱۵۷۹۰۷۰۵:۵۱:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۱۳
حقوقها در ایران رو دقیق نمیدونم ولی مقایسه قیمت اجناس در فروشگاه ها ایران و استرالیا در بیشتر موارد با تبدیل دلار استرالیا به پول ایران همخوانی کامل دارد. در بعصی موارد مانند پودر ماشین رحتشویی اقلام بهداشتی و ... حتی از استرالیا گرانتر بود. متوسط حقوق در استرالیا طبق امار 42000 دلار در سال میباشد که حدود 15 درصد مالیات کم میشود.
من من۱۵۸۷۴۹۰۰:۰۴:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۴
البته به نظر من هم نویسنده تنها بخش های مورد نظر خودش رو گفته .. مقایسه کلی چیز دیگه نشون میده... اما فقط خواستم به شما توضیح بدم که میانگین حقوق یا حتی میانه اعلامی با حقوق عرف فرق داره... میانه درامدی یعنی دقیقا 50 درصد افراد شاغل در جامعه بیش از اون عدد دریافتی دارن و 50 درصد افراد کمتر از اون عدد... میانگین درامدی بطور نسبی همین رو میگه ..یعنی 50 درصد جامعه بالاتر و 50 درصد کمتر... میانگین تمام درامدها...نه کف حقوق! الان به عنوان مثال میانگین درامد برای خانوار ایرانی در سال 94 حدودا 28 میلیون اعلام شده.. ( هنوز برای سال 95 بطور رسمی اعلام نشده) .. و بر اساس ادعاها برای سال 95 بالای 30 میلیون و برای سال 96 هم میره بالاتر... خب این الان یعنی حقوق همه ایرانی ها در سال 94 حدودا 2.5 میلیون بوده؟ نه... میانگینه..درامد اونی که 20 میلیارد دراورده جمع شده با اونی که پایه وزارتی گرفته و میانگین اعلام شده... همین داستان درمورد میانگین حقوقی که درمورد سایر کشورها میشنوی هم برقراره...
ناشناس۱۵۷۹۱۵۰۶:۵۶:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۱۳
حرف نویسنده برای سیلی از تحصیل گردگان بی سواد که در ایران زیاد از آنها سراغ داریم صدق نمی کند فارغ التحصیلانی با القاب و نام های دهان پر کن و بی سواد تحصیلات عالیه بیشتر در ایران نظری است تا عملی
محسن۱۵۷۹۱۶۰۷:۰۴:۵۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
نویسنده متاسفانه در متن زندگی روزانه اکثریت افراد جامعه نبوده است. روا نیست عده ای صرفا به دلیل خاص بودن کلیه ی امورات زندگی خود را از دلارهای نفتی که متعلق به همه ی ملت است تامین کنند و کثیری در بخش خصوصی 10 برابر مردم کشور های غربی با قراردادهای روزانه ، بدون بیمه و سختی کار بالا و عدم امنیت شغلی به استثمار کشیده شوند. کدام شرکت خصوصی در ایران حاضر به دادن نه ماه مرخصی زایمان زنان است؟ حداقل در سیستم غربی کانالی برای احیای حقوق کارگران وجود دارد ولی در اینجا ... . نگاه غالب اکثریت مسئولین این است: دلیل این مشکلات خود مردم هستند و مسئولان نیز همیشه خود از وضعیتی که متولی آن هستند راضی نیستند و نقش اپوزیسیون دارند! چرا در بدبختی ها خود را با بدبخترین ها مقایسه می کنید، نگاهی به کشور های حاشیه خلیج فارس بکنید تا معنای زندگی را دریابید. اخبار بیست و سی ایران را دارنده بزرگترین ذخایر گازی جهان اعلام می کنند ولی امان از اینکه مردم نمی دانند این درامدهای هنگفت کجاست!!! کار به جایی می رسد که سازمان های امدادی در جریان زلزله های اخیر اعلام می کنند بودجه کافی نداریم ولی به کل جهان کمک می کنند. چرا هیچ گاه وعده های اقتصادی که در اوایل انقلاب به مردم داده شد مورد واکاوی قرار نمی گیرد؟! شاید صرفه ندارد! این مطالب را به رفتگر فوق لیسانس و از استعداد های درخشانی بزنید که چند سال برای مدرک مدیریت شهری زحمت کشیده و نهایتا شغلی جز شغل البته شریف رفتگری نیافته و ویدئوهای وضع زندگی اش فضای مجازی را پر کرده است! و نظرات ایشان را نیز باز نشر کنید! لطفا مطالبی را که در سایت وزین خود درج می کنید با واقعیت ها و خواست های اکثریت جامعه همسویی داشته باشد.
ناشناس۱۵۷۹۲۵۰۷:۲۶:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۱۳
خیر درامدمان دلاری و مخارجمان ریالی است و نمیدانیم با این همه پول چه کنیم
ناشناس۱۵۷۹۲۶۰۷:۲۹:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۱۳
آیا ما هم حاضریم حقوق دلاری بگیریم به شرط آن که هر ماه نتوانستیم حد نصاب لازم را کسب کنیم یا کارفرما ما را نیاز نداشت، اخراج کند؟ بله دوست عزیز تو بخش خصوصی ایران هم همین شرایط که بالا گفته شد اعمال میشه شما مریض بشی یا مازاد تشخیص داده بشی سریعا اخراج میشی شما بهتر بود برای مقایسه حداقل از یکی از اطرافیان که شاغل تو بخش خصوص هست یه استعلام میگرفتی خاصیت بخش خصوصی همینه که با کمترین پرسنل بیشترین کار رو میکنه و کمترین مزدم پرداخت میکنه ما تو بخش خصوصی ایران نیروی مازاد نداریم شما برو تحقیق کن
ناشناس۱۵۹۹۸۷۰۲:۴۶:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۶
عزیزم بجز مواردی اندک در بخش دولتی که ما کار میکنیم کسی را باد نمیزنند فعالیتها هم بسیار بسیار زیاد، سنگین و بشدت استرس زاست. مشکل اصلی بازدهی کار است که به روش مدیریتی در کشور ما برمیگردد.
ناشناس۱۵۷۹۳۲۰۷:۳۴:۳۱ ۱۳۹۶/۹/۱۳
ممنون تلاشی برای اثبات ابنکه من کارمند فنی پس از ۲۷ سال ۷۰۰ دلار می گیرم ...عالیه!!!!
ناشناس۱۵۷۹۴۰۰۷:۴۹:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۳
چی شده حالا با دیار کفر مقایسه می کنی
عبدالله۱۵۷۹۴۳۰۷:۵۲:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
گرچه این نوشته یک انشای بدی نبود ولی باید مقایسه دقیقتری انجام میشد مثلا سرانه ppp که یک شاخص اصلی است هیچ اشاره ای نشده، بر اساس شاخص ها اگر یک ایرانی حدود نصف یک کانادایی حقوق بگیرد، حقوقش مساوی او می باشد یعنی طبق شاخص های اقتصادی بین‌المللی ارزش یک دلار در ایران دو تا دو و نیم برابر کانادا، آمریکا، است مثلا اگر کارگر در کانادا و آمریکا خالص حدود 1300 دلار دارد در ایران باید500تا 600 دلار باشد
ناشناس۱۵۷۹۵۶۰۸:۱۰:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
در توضیح باید بگویم 1- اتفاقا کسانیکه استخدام رسمی هستند حقوق به دلار می گیرند و کسانیکه با حداقل قانون کار استخدام موقت هستند هر لحظه امکان اخراج یا تعدیلشان هست ودر شرایطی که خدمات کمتری بعد از بیکار شدن دریافت می کنند.و این افراد هستند که بهره وری بالاتری هم دارند.پس اگر در یک شرکت خصوصی کار کنید بند یک برای هر دو طرف یکسان است به جز حمایتهای بعد از بیکار شدن. 2- رفته اید در کشور کانادا مثال نقص پیدا کرده اید. و به همین مقدار هم قانع نشده اید. قیمت بنزین را عنوان کرده اید و همچنین بیمه خودرو را ،ولی قیمت خود خودرو را بررسی نکره اید که با 5 ماه حقوق 2 هزار دلاری می توان خودرویی خرید که با حقوق حداقلی ایران بایدبین 100 تا 200 ماه پس انداز کرد. 3-اگر مثال شما همان کانادا است ، باید به این پارادوکس پاسخ داده شود که اگر نیروی کار مازاد دارد چرا برای تامین نیروی کار مهاجر می پذیرد. همچنین در خصوص آمار مهاجرین دارندگان مدارک دانشگاهی که عنوان فرمودید به بانک غذا مراجعه می کنند باید ذکر می فرمودید که برخی از این مدارک مورد تایید کانادا نمی باشد مانند مدارک پزشکی کشور خودمان در آنجا. به عنوان کسی که بخاطر شغلش به کشورهای زیادی سفر کرده باید بگویم که درست است که شما می توانید در یک کشور صنعتی مانند آلمان هم کارتن خواب زیر پل ببینید ولی آنهایی که در مجتمعشان استخر و امکانات ورزشی ندارند و تا عصر کار می کنند برای سلامتیشان مدیریت زمان انجام می دهند و ورزش را انجام می دهند. آنچه که مشخص است این است که برای حمایت از خودور سازان و برخی از تولید کنندگان انحصاری به مردم ظلم می شود.
مممممم۱۵۷۹۵۸۰۸:۱۱:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
آقای مقیمی عزیز .تمامی گفته های شما درست.ولی نمی توان امکانات یک کشور را با مشکلات چند کشور مقایسه کرد.کیفیت زندگی کشورهای دیگر قابل مقایسه با کشور ما نیست .مثل کیفیت اتومبیل با قیمت آن.کیفیت لباس و پوشاک و خوراک و آلودگی هوا و خدمات شهری و مترو و ......فکر نکنم در هیچکدام از کشورهای اروپایی یک شاغل مشکلی که ما در خرید خانه و و ماشین ایمن داریم ،آنها داشته باشند.فکر نکنم یک شاغل با 30 سال خدمت در دیگر کشورها مستاجر باشد.درایران از یک کارمند کار نمیخواهند.کارمندی با کار خوب با کارمندی با کار بد یکسان است.روابط در ایران بالاتر از ضوابط است.در ضمن بهتر است که این قیاس با یک کشور ثروتمند نفتی انجام گیرد
ناشناس۱۵۸۵۰۰۱۸:۰۹:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
مساله این نیست که ما در ایران مشکل نداریم که قطعا داریم، هدف از نوشته این است که سیاه و سفید نبینیم. فکر نکنیم هر چه روح و ریحان است در غرب و ما در سختی کامل هستیم. زندگی روزمره و واقعی مردم با زندگی که در فیلم ها می بینیم متفاوت هستند و هر ملتی مشکلات خاص خود را دارند. البته و حتما باید به فکر رفع نقاط ضعف هم بود اما ما عادت داریم همه چیز خود را بد بدانیم و افسوس بخوریم.
ناشناس۱۵۷۹۶۳۰۸:۱۴:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
بطور مثال اگر صنعت خودرو کشور خصوصی بود شاید ما الان از کره جنوبی عقب نبودیم(با هم شروع کردیم) و لی حالا ما کجا اونا کجا
ناشناس۱۵۷۹۸۷۰۸:۴۵:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
این بحث ها نیست. حرف اصلی این است که مثلا یک سنت چرا 415 ریال و یک دلار مثلا 41500ریال ارزش دارد. یعنی چرا یک سنت 415 برابر ریال است. یا مثلا با 1000ریال یعنی صد تومان چه چیزی می توان خرید؟ شدت بی ارزشی ریال در برابر ارزهای دیگر مطرح است. چرا حرف را کج کرده اید؟
ناشناس۱۵۷۹۸۹۰۸:۴۶:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۱۳
شما را نمی دانم تمت شرایط کار در کشورمان بدتر از آن چیزی است که مثال زدید ، اولا" که بیکاری گسترده بیداد می کند ، دوما" کمتر کسی پیدا می شود که بیش از پایه حقوق ، دریافتی داشته باشد ، اخراج یک شبه هم دیگر عادی شده است
امیرحسین۱۵۷۹۹۵۰۸:۵۰:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
اگر مالیاتی کسر میشود متعاقل آن خدمات مقبولی پرداخت میشود. شما یک نهم جمعیت نیاز مند کانادا رو با جمعیت مزد بگیر و قشر مرفه جامعه می سنجید. درامد یه مهندس مکانیک معمولی در کشور کانائا سالانه حدود 60000 دلار ( شست هزار دلار ) ماهانه برابر 5000 دلار طبق اعلام سایت pay scale می باشد. در صورتی که الان قشر حقوق بگیر مهندس مکانیک در شرکت های خصوصی از 2 تومن تا 4 تومن متغیر است .( 4 تومن با شرایط کار سخت یا سابقه کار بالا بسیار نادر است). قشر دولتی در ایران که بحثشون فرق میکنه و باید اصلاح بشه.
ناشناس۱۵۸۵۰۳۱۸:۱۱:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
البته مشروط بر آن که مکانیک مربوطه اولا دوره های مرتبوط را گذرانده و ثانیا بتواند جذب بازار شود، آنچه شما می بینید حقوق مکانیک واجد شرایطی است که در حال کار است اما شما گروه بزرگتری را نمی بینید که بیکار هستند. مثل این که بگویند در ایران در آمد وکیل ماهی ده میلیون تومان به بالاست ولی خوب وکلای بسیاری داریم که نه محلی برای کار دارند و نه کسی آنها را می شناسد که به ایشان رجوع کند.
سهیل۱۵۷۹۹۸۰۸:۵۱:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
کلن ایرانیها غر می زنند. چون خودم ۴ سال استرالیا زندگی کردم جالبه شما هرچی از ایران بد بگی لایک زیاد و اگر با عدد و رقم مقل مقاله شما توضیح بدی دیسلایک میخوری و قبول نمی کنند.
ناشناس۱۵۸۳۶۰۱۵:۳۷:۳۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
خب تو که غر نمیزنی و خیلی راضی بودی برگرد همینجا به وطنت خدمت کن .
ناشناس۱۵۸۵۳۴۱۸:۴۷:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۱۳
سلام خیلی خوب می‌شه اگه توضیح بدید که شغل و تخصص شما توی استرالیا چی‌بوده.
ناشناس۱۵۸۷۲۵۲۳:۱۳:۳۶ ۱۳۹۶/۹/۱۳
تخصص وتحصیلاتت رو بیان کن و حقوقی که در استرالیا میگرفتی رو هم بیان کن تا شفاف بشه
ناشناس۱۵۸۰۱۱۰۸:۵۸:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
بحث اصلی این است که مثلا حقوق سه میلیون تومان(30000000ریال)برابر چند سکه طلاست1346000تومان است؟ فرضا این حقوق برابر 2.2 سکه طلاست. یا این حقوق برابر چند کیلو گوشت می شود؟در حالی که یک مهاجر با کار معمولی در استرالیا می تواند 6000دلار در ماه حقوق بگیرد. یعنی حدود 24000000تومان. در این جا کدام متخصص دریافتی خالص این مبلغی دارد؟
صمصام۱۵۸۰۲۰۰۹:۰۷:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
توضیه اینکه ما هم میدانیم کسیکه به دلار حقوق میگیرد الزما زندگی مرفهی نخواهد داشت مقایسه شما منطقی و درست بود اما انچه مورد توجه بود اینکه فقط یک طرق ماجرا را مقایسه کردید حقوق دریافتی را.... اما نگفتید دولتهای دیگر در مقایسه با ایران نوع خدماتشون مثل بیمه مثل شغل مثل بیمه بیکاری و..و... چگونه است یا مثلا مالیاتی که از حقوق کم میکنند چگونه و در چه چیزهایی برای ملت هزینه میشه
ناشناس۱۵۸۰۲۱۰۹:۰۹:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
باشه اقا ما گرفتیم مطلب رو،خدایا 100 هزار بار شکرت که تو ایران به دنیا اومدم نه کانادا!!!!!!
ناشناس۱۵۸۰۲۲۰۹:۱۰:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
ایکاش کمی هم از قیمتهای مواد خوراکی در کانادا و آمریکا میگفتید . مثلا موز در آمریکا هر پوند یعنی یک کیلو و نیم 51 سنت قیمت دارد یعنی حدود دو هزار تومن برای یک کیلو و نیم حال همین میوه در ایران 5 هزار تومان است . یا گوشت مرغ و ماهی و قرمز که به مراتب ارزانتر از ایران است .
ناشناس۱۵۸۵۵۴۱۹:۱۰:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
هر پوند زیر نیم کیلوست
من من۱۵۸۷۵۱۰۰:۱۴:۱۵ ۱۳۹۶/۹/۱۴
هر پوند 450 گرم میشه... ولی بیس حرف شما درسته... محصولات غذایی زیادی هستن که قیمت برابر یا حتی ارزونتر دارن... در حالی که کارگر و فروشنده امریکایی/کانادایی داره ساعتی تا 10 دلار می گیره.. حمل کننده رقم بالاتری می گیره... ولی در ایران با وود کارگر ارزونتر و حمل ارزونتر.. قیمت برابر یا بالاتر به دست مصرف کننده میرسه...
ناشناس۱۵۸۰۲۶۰۹:۱۲:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۳
آقاجان شما تورنتو گران ترین شهر کانادا را با ایران مقایسه می کنی؟اگر مردم آنجا اینقدر بدبخت هستند چرا ما صف کشیده ابم برای کانادا رفتن!
ناشناس۱۵۸۰۳۹۰۹:۲۳:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
شما کلا مسائل خدمات اجتماعی رو نادیده گرفتید! درمان در کانادا رایگان هست، امنیت در سطح بسیار بالایی قرار داره. مدام در حال شعار مرگ بر فلان نیست. آرامش برقراره. بازم بگم؟
ناشناس۱۵۸۵۸۶۲۰:۰۰:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
از زمان انتظار در اورژانسها هم می گفتی . انتظار برای ویزیت حدود 5 ساعت در کانادا عادی است .
ناشناس۱۵۸۷۰۳۲۲:۵۳:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۱۳
البته هیچ جای دنیا درمان رایگان نیست مگر اینکه تحت پوشش کمیته امداد باشی افرادی که درآمد دارند هزینه باید بدهند. لطفا مطالعه بفرمایید.
ناشناس۱۵۸۰۵۴۰۹:۳۷:۴۶ ۱۳۹۶/۹/۱۳
برادر شروع صحبت و تیتر مقاله با نتیجه گیری خیلی متفاوت بود در کشورهای اروپایی و امریکا و استرالیا نرخ مواد غذایی مورد نیاز نه لوکس از انواع گوشت گرفته تا روغن و حبوبات نمک و ....ارزانتر از ایران است وگاهی برابر نرخ در ایران کشاندن بحث نرخ بنزین و سیم کارت و اینها قیاس مع افارق است بنا براین اگر در کانادا کسی ساعتی 12 دلار حقوق بگیرد .ودر روز 8 ساعت کار کند جمعا با کسر مالیات حدود 2500 دلاردرامد دارد. کل مایحتاج خوراکی زندگی برای 2 نفر در ماه حدود 700 تا 1000 دلار و کرلیه خانه حدود 1500 دلار است وما میدانیم که در دیار غرب معمولا 2 نفر در خانواده کار میکنند پس در این صورت برای خرید های لوکس هم جا دارند The cost of meat in USA for a pound (0.5 kg) ground beef 2,8 USD meat boneless beef 4,5 USD beef steak 4,6 USD bacon 4,8 USD pork on the bone 3,7 USD boneless pork 4 USD whole chicken costs 1,3 USD chicken breast fillets 3,3 USD chicken legs 1,5 USD http://www.globalprice.info/en/?p=usa/food-prices-in-usa دوستان به مرجع مراجعه کنند ببینند یا حقوق 6 میلیونی یه ادم معمولی تو امریکا راحت میشه زندگی کرد یا با 1 ملیون حقوق یه کارگر ایرانی در ایران حقایق را برای مردم بنویسین در امریکا با وام 1/5 در صدی و باز پرداخت 25 ساله مردم صاحب خونه میشن
من من۱۵۸۷۵۳۰۰:۲۰:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۱۴
کاملا درست نوشتید... مهمتر از همه این موارد بحث اطمینان خاطر و نگاه به اینده هست... الان شما حتی اگه در ایران یک میلیارد هم سرمایه داشته باشید نمیدونید 5 سال دیگه چی میشه.. براحتی ممکنه اون یک میلیارد حتی ارزش یک واحد 100 متری در وسط شهر هم نباشه.. یا از نظر دلاری ارزشش به نصف برسه.... یعنی شما در ایران حتی با داشتن پول اطمینانی از سال اینده ندارید... چون یکهو ممکنه تورم به قول دولت 40 درصدی ( در واقعیت 100 درصدی) داشته باشیم... یعنی نصف شدن سرمایه شما... درحالی که چنین اتفاقی در کانادا یا امریکا مطمنا نمیفته.. شما به بیمه عمر 401 فکر می کنی واسه چهل سال بعد برنامه می ریزی...
ناشناس۱۵۸۰۶۲۰۹:۵۲:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۱۳
حقوق ها به ريال است و هزينه و مخارج بمراتب بيشتر از به قيمت دلار است قيمت مواد غذايي تا دو براير كشورهايي مثل امريكا و كانادا است ، هزينه هاي پزشكي بدليل بي سيستمي و يا عدم وجود بيمه واقعي و كامل براي بيشتر و اكثريت مردم بصورت وحشتناكي بالا است يك سري ازمايش قيمتش ٣٥٠ هزار تومان شد كه ٩٠ هزار تومان ان را بيمه ميدهد و الباقي بر عهده كارگر است قيمت يك اتوموبيل چيني به دلار ٣٠ مليون ميشود كه در ايران به ريال ٥٥ تا ٦٠ مليون است و همينطور ساير اتوموبيلها قيمت مسكن و اجاره نيز به همين وضع است يك سيستم و مديريت اقتصادي صد در صد اشتباه و غلط ٤٠ سال است مدام در حال اشتباه و عقب گرد اقتصادي ميباشد سياستهاي علط اقتصادی کشور را براي ٥ درصد مرفه قابل زندگي نموده و بقيه مردم دچار دغدغه درامدي و اضطرابهاي زندگي هستند . شكاف طبقاتي عطيم ناشي از مديريتهاي غلط قابل انكار نيست .
حقجو۱۵۸۰۷۶۱۰:۱۰:۴۱ ۱۳۹۶/۹/۱۳
چرا نگفتی مثلا اینترنت 15تا 20 مگابیت سرعت و بدون محدودیت حجم، 25 دلار و مرسدس 63 s 270000 دلار که ایران 600000 دلار بالاتر است
ناشناس۱۵۸۰۹۷۱۰:۳۵:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
هر فرزند تا سن 18 سالگی در همون ایالت اونتاریو از طرف دولت ماهیانه 500 دلار کمک هزینه دریافت میکنه ...
ناشناس۱۵۸۵۰۴۱۸:۱۴:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
البته این مبلغ از محل 13 درصد مالیاتی که روی همه چیز جز مواد غذایی پایه گرفته می شود، پرداخت می کنند.
من من۱۵۸۷۵۸۰۰:۲۶:۱۲ ۱۳۹۶/۹/۱۴
:)) ماشینو خوب اومدی... ملت اینجا برای داشتن سوناتا و اپتیما 50 هزار دلار پول میدن :))) ماشین 50-70 هزار دلاری یعنی ماشین لوکس توی کانادا
عبدالله۱۵۸۰۹۸۱۰:۳۵:۱۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
قیمت جهانی بنزین همین امروز هر گالن 1.75 دلار است یعنی هر لیتر 1700 تومان کارگر ایرانی میشه 500لیتر بنزین قیمت جهانی ماهیانه بخرد کارگر کانادا، : 1200 دلار میتونه 2500 لیتر بنزین با قیمت جهانی بخرد یا به حساب طلا راحتتر است : کارگر کانادا هر ماه یک اونس طلا میتواند بخرد و ایرانی هر 6 ماه یک اونس اونس 1290 دلار است حداقل حقوق ایران 230 دلار
ناشناس۱۵۸۳۷۳۱۵:۵۳:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
البته 50 سنت ان مالیات است هر گالن میشود 1.25
ناشناس۱۵۸۱۰۷۱۰:۵۱:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
خواهر من در سوئد شانزده برابر حقوق ایرانش را می گیرد و شیر و گوشت و ماهی و مرغ را تا 25 الی چهل درصد ارزانتر می خرد(با کیفیت بالا و سالم) بغیر از آن .. و ارامش دارد.
ناشناس۱۵۸۱۰۹۱۰:۵۱:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
پس چرا اکثر اقازاده ها در کانادا و اروپا تشریف دارند!!!
ناشناس۱۵۸۱۲۵۱۱:۱۹:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
تا کنون رویه مسئولین کشورما: هر قانونی که به نفع دولت بوده است از کشورهای دیگر سریع تقلید کرده اند مثل مالیات برارزش افزوده...
علی۱۵۸۱۳۱۱۱:۳۰:۲۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
من نمیدانم با چه شعبده بازی این آمار و ارقام به دست آمده ولی محض اطلاع باید عرض کنم که هزینه اینترنت نامحدود با سرعت حدود ۱۰۰ مگابیت در ثانیه با تلویزیون اینترنتی و تلفن خانگی تماس مجانی در شبکه سراسر آلمان در این کشور ۳۵ یورو‌در ماه است . قیمت میوه و گوشت با اینجا برابری میکند. همه چیز قانونمند است . قیمت ارز دقیقه به دقیقه تغییر نمیکند و‌ نرخ تورم ناچیز است. کرایه خانه سال به سال تغییر نمیکند و هیچکس مجبور نیست سر سال برای پیدا کردن خانه جدید سگ دو بزند. و هزاران مزایای دیگر که تا آنجا زندگی نکنید درک نخواهید کرد.
ناشناس۱۵۸۱۵۲۱۲:۰۰:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
برای پیشرفت باید فضای رقابت وجود داشته باشد و این در تضاد با تمرکز قدرت و ثروت در دست برخی نهادهاست. باید این رویه اصلاح شود. باید نهادهای مختلف خصوصا بخش خصوصی بتوانند با هم و نیز با بخش دولتی رقابت کنند. این که شرکت های خصوصی را بفرستیم برای خواندن شماره کنتور و تنها یک یا دو نهاد و ساختار بتوانند پروژه های بزرگ را (با این توجیه که کسی نمی تواند جز ما اجرا کند) در اختیار داشته باشند کشور ما همین که هست می ماند. باید اجازه رقابت را با توانمند ساختن بقیه به آنها هم بدهیم.
ناشناس۱۵۸۱۷۷۱۲:۳۰:۴۷ ۱۳۹۶/۹/۱۳
جای دور نرید در امارات یاریس 2014 25 تا 30 میلیون است در ایرانحدود 100 میلیون
ناشناس۱۵۸۱۸۲۱۲:۳۷:۵۹ ۱۳۹۶/۹/۱۳
فقط یه نکته کوچیک بگم: بله یه دونه بلیط اتوبوس حدود 3 تا 4 دلار هست، ولی کسی که مدام اتوبوس استفاده میکنه مثل یه کارمند دونه ای بلیط نمیخره، میره یه کارت ماهانه به قیمت حدود 20 تا 30 دلار میخره که به میتونه بطور نامحدود ازش استفاده کنه. حالا شما کجا همچین چیزی ما تو مثلا بی آر تی تهران داریم؟ حالا دیگه کاری به بقیش ندارم که میشه به راحتی نقدش کرد
ناشناس۱۵۸۵۰۶۱۸:۱۵:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
کارت ماهانه به قیمت 142 دلار عرضه میشه نه 30-40 دلار می تونید نرخ رو در سایت TTC ملاحظه کنید.
محمد۱۵۸۲۴۵۱۳:۵۶:۵۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
شما اينجا با ميليارد تومن درامد هم استرس فردا و اينده رو داري، نگران از امنيت اجتماعي ، نگران از همه چي، نگران اينكه دولت اصلا حتي براي ١٠ دقيقه اينده تو هم مواظبت نيست،اصلا نميبيندت،اصلا نميدونه هستي،اصلا بود و نبودت تو محاسبات انجام نداده ش لحاظ نميشه.
ناشناس۱۵۸۳۴۶۱۵:۲۴:۳۳ ۱۳۹۶/۹/۱۳
عزیز شما احتمالا تازه وارد خارج شده اید که چنین مقاله ای می نویسید 1- قیمت خیلی از مواد غذایی در خارج از ایران ارزانتره در ایران برای حمایت از برنج کاران اجازه واردات داده نمیش برنج سر به فلک میذاره همین برنج ساده را ما باید به چند برابر قیمت خارج بخریم 2- دستمزدها در امریکا از 2000 دلار معمولا شروع میشود مخارج طرف هم در حدی نیست که کل درامد ماهانه از بین برود دوست خود من ماهی 2000 دلار به عنوان داتشجو دکترا دریافت میکنه میگه حدود 500 تا 1000 دلارش رو پس انداز میکنه که میشه حدود 4 میلیون تومن اینجا 3- شما اومدی یه مقایسه عجیب کردی یعنی کمترین دستمزدها و بیشترین هزینه های اونجا رو مثال زدی که اصلا درست نیست من ازت سوال میکنم اینجا فرض کن میخای یه گوشی موبایل بخری فرضا 1 میلیون تومن اینجا باید کل حقوق یک ماهت رو براش پرداخت کنی ولی اونجا اگر همین گوشی رو بخای بخری چند دلار میشه؟ خودت بگو؟ 200 دلار میشه و این 200 دلار هم یک دهم حقوق ماهیانه شما است (برای یک کارگر ساده) تمام این صحبتهای شما نشان میدهد تازه به خارج تشریف برده اید..اینکه شما در کانادا بمانید و بعد هم انتقاد کنید ازش یک تناقض محسوب میشه ضمنا به سیستم بهداشتی کاملا رایگان کانادا هم کاش اشاره میکردید!
ناشناس۱۵۸۴۲۸۱۶:۴۸:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
سلام. آیا با بعضی خبرها سر کارمون میذارید آمار بیکاری کم شه!؟
اتا۱۵۸۴۳۰۱۶:۵۰:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
همه اینا درسته. این هم مد نظر داشته باشین که آرامش قیمت نداره...
علی۱۵۸۴۶۸۱۷:۳۷:۰۲ ۱۳۹۶/۹/۱۳
شخصا ۷ سال در دوبی زندگی کردم و هزینه و کیفیت مواد غذایی بسیار ارزانتر و بهتر از ایران است در حالیکه یک کارمند دولتی حداقل ده برابر کارمند ایرانی حقوق میگیره و دهها مدل وام با بهره ۲ یا ۳ درصد برای خرید خانه اتومبیل دریافت میکنند و خانه اولیها زمین رایگان و ۵۰درصد قیمت منزل رایگان والباقی با بهره تقریبا صفر درصد و هزینه ازدواج و زایمان رایگان و حتی جایزه برای بچه دار شدن دریافت میکنند و اصلا با ایران قابل مقایسه نیستند.
محسن۱۵۸۵۱۹۱۸:۲۵:۱۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
پینشهاد میدهم که کانادایی ها به ایران مهاجرت کنند!
ناشناس۱۵۸۵۴۲۱۸:۵۵:۳۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
فرق یک شهروندکانادایی بایک ایرانی. ۱.شهروندکانادایی یارانه ندارداماایرانی دارد۲.قیمت کالاهابرای کانادایی درطول سال ثابت برای ایرانی ساعتی ثابت۳.ولش کن هرچی بگم بدتراعصاب آدم خوردمیشه...
ناشناس۱۵۸۵۸۱۱۹:۵۲:۲۰ ۱۳۹۶/۹/۱۳
اگه از قیمت بنزین مینویسین پس از قیمت ماشین هم بگین. از بازنشستگی مطمئن هم بگین. از خدمات بیمه و پزشکی. از اینکه تو ایران به هر دلیل ساده ای قراردادو کنسل میکنن از ترس بیمه و ... تو کانادا تا زمانی که مشکلی پیش نیاد نیروشونو‌حفظ میکنن حتی سالها. واقعا فکر میکنین اصلا ایران و مثلا کانادا قابل مقایسه هستن!!!
ناشناس۱۵۸۵۸۹۲۰:۰۲:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
بابا منظور شما مدیران هستند یا کارمندان دولت ، اگر منظور تان کارمندان دولت است که باید گفت عدم کارآیی کارمند به خاطر عدم وجود یک مدیر لایق بر راس آن سازمان است به هر ترتیب مردم که باسختی ها عادت کردند این حقوق رو هم کمتر کنید
ناشناس۱۵۸۶۰۷۲۰:۲۳:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
اقتصاد امریکا 25 درصد تولید جهانی است. ایران فقط نیم درصد . یعنی 50 برابر تولید اقتصاد ایران. در ایران از تولید خبری نیست. فقط اقتصاد دلالی . از این نظر پیشرفته هستیم !!! ایرانی کم کار پر مدعا !!
ناشناس۱۵۸۶۸۲۲۲:۰۵:۲۸ ۱۳۹۶/۹/۱۳
بهتره نیمه پر لیوان رو ببینیم حداقل امنیت داریم که ...
ناشناس۱۵۹۴۶۱۰۱:۴۴:۳۴ ۱۳۹۶/۹/۱۵
اونا امنیت ندارن؟
ناشناس۱۵۸۷۱۳۲۳:۰۱:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۱۳
احتمالا حقوق نویسنده بالاست و از جامعه بی خبر تشریف دارند.
ناشناس۱۵۸۷۲۷۲۳:۱۶:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۱۳
عزیز اگر اینطور بود الان همه کانادایی ها میومدن ایران تا کی میخواهیم در برابر واقعیات مقا.ومت کنیم؟
ناشناس۱۵۸۸۷۴۰۹:۲۷:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۱۴
نويسنده یا خودش به آن راه زده یا از مشکلات و مسائل موجود در ایران که 100 برابر کشورهای دیگر از قبیل کشورهای اطراف خودمان مانند ترکیه، امارات، قطر و ... خبر نداره؟؟؟
ناشناس۱۵۹۱۸۶۱۵:۵۴:۱۶ ۱۳۹۶/۹/۱۴
کاملا مشخصه که دوستمون تازه وارد کانادا شده و از درامدها خبر ندارد. عزیز در کانادا درامدها بالا است و 2000 دلار کف درامد محسوب میشه
با افتخار ایرانیم۱۵۹۴۴۳۰۰:۲۸:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۱۵
چرا شما دارین ایرانو با کانادا مقایسه میکنین بابا اونا صد سال تلاش شبانه روزی کردن تا به اینجا رسیدن خیلی سختی های بیشتر از ما رو تحمل کردن حالا ما ایرانیا فقط بلدیم بگیم پول نفت کو و کم کاری و کم فروشی کنیم با این اوصاف همینی که هست باقی میمونیم البته مردم ایران از لحاظ قدرت خرید تو دنیا رتبه ای در حدود ۶۰ رو دارن که خوب نیست ولی بهتر از اونچیزی هست که مردم تصور میکنن
انصاف انصاف انصاف۱۵۹۸۰۰۱۸:۴۴:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۱۵
واقعا از خواندن این مقاله تعجب کردم!! اگر کانادا درامدشون پایین بود که از کانادا پا میشدن می امدن اینجا نه اینکه برعکس باشه درامدها و هزینه ها هم که مشخصه عجیبه که دوستان چنین مطالبی را عنوان می کنند دوست خود من اینجا حقوقش 600 هزار تومن بود در کانادا داره 5500 دلار دریافت میکنه خواهشا این مطالب را نفرمایید این صحبتها همه تناقض دارد خود شما چرا تشریف برده اید کانادا اگر هزینه زیاده؟ دوست خود من میگه که بهداشت و درمان رایگانه اینجا و ماهانه حداقل 3000 دلار پس انداز داره واقعا این صحبتها باعث تعجب میشه خواهشا به قصد توجیه مطلب ننویسید الان همه اعداد مشخصه د اینترنت سرچ میکنی تمام اعداد و دستمزدها و اجاره خونه و... مشخص هست اصلا قابل قیاس با ما نیست خود دوست من موبایل خریده 500 دلاره من اگر اینجا بخام همون رو بخرم باید حقوق 2 ماه را بدهم اون یک دهم حقوقش را داده گوشی خریده منصف باشیم
حاجی اقا۱۶۱۰۰۳۰۹:۲۶:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۱۸
این موضوع را ایشان انگار از مطالب من کاریکاتوریست گل اقا در ایستناگرام دیده و ایده گرفته که از کانادا برگشتم کپی برداری خودی کرده که مهم نیست در ایران آمریکا با خرید اجناس ایرانی توسط آدم های خود به دلار باعث افزایش قیمت ها می شود و چه بسا اجناس را به دریا هم می ریزد در ایران چون کارشناسی نیست و اگر دارید سواد درستی ندارند و محیط فساد انگیز ایران با پاسپورت و خارج در ارتباط است شما شاهد این مسائل هستید
حسين۱۶۱۰۶۵۱۰:۴۸:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۱۸
چرا مديران ما را مقايسه نمي كنيد با مديران آنها
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین