فروش بیش از ده هزار قطعه سکه و حراجی که جواب نداد/ قیمت سکه از یک میلیون 400 هزار تومان گذشت

گروه اقتصادی الف،   3960912288 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

درحالی بانک مرکزی با هدف شکست حباب بازار سکه از هفته قبل اقدام به حراج سکه کرد که نه تنها حباب از بین نرفت بلکه قیمت سکه امروز از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم عبور کرد.

فروش بیش از ده هزار قطعه سکه و حراجی که جواب نداد/ قیمت سکه از یک میلیون 400 هزار تومان گذشت

به گزارش الف، حدود ۱۰ روز گذشته حراج سکه آغاز شده اما امروز و در بازار آزاد نرخ قطعه سکه تمام بهار آزادی با 15 هزار  تومان افزایش نسبت به روز گذشته یک میلیون و 403  هزار تومان معامله می‌شد. بر اساس آمار، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با 7 هزار تومان افزایش یک میلیون و 348 هزار تومان داد و ستد شد. همچنین در بازار آزاد قیمت هر قطعه سکه نیم بهار آزادی با 14 هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته 698 هزار تومان و هر قطعه ربع بهار آزادی نیز با 11 هزار تومان رشد 399 هزار تومان ارزش‌گذاری شده بود.

این اتفاقی در حالی امروز رخ داد که مسعود سلیمانی، رئیس بانک کارگشایی دیروز با بیان اینکه به منظور تخلیه کامل حباب قیمتی، حراج سکه ادامه می‌یابد، گفت: حراج سکه تا کنون دست کم ۱۰۰ هزار تومان از حباب قیمتی موجود در بازار را از بین برده است.

رئیس بانک کارگشایی تاکید کرد: تا زمانی که حراج سکه ادامه داشته باشد روند کاهشی قیمت تا رسیدن به نرخ واقعی ادامه می یابد، مگر اینکه عواملی مانند افزایش جهانی قیمت طلا این روند را تغییر دهد.

گفتنی است بعد از حبابی شدن قیمت سکه که تا ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده و این کالا طی چند هفته اخیر رکوردهای قابل توجهی به ثبت رساند بانک مرکزی از 4 آذر تصمیم به حراجی سکه گرفت تا بتواند با عرضه از این روش قیمت های تعدیل و حباب‌ را از بین ببرد. بر این اساس بانک کارگشایی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های بانک ملی طی نسبت به حراج سکه اقدام کرد. در حراج قیمت سکه تمام بهار آزادی 1 میلیون و 180 هزار تومان و با احتساب 9 درصد مالیات ارزش افزوده 1 میلیون و 288 هزار تومان تعیین شد. همچنین قیمت نیم سکه 591 هزار تومان و با احتساب 9 درصد مالیات ارزش افزوده 680 هزار تومان تعیین گردید.

قرار است این حراجی تا اطلاع ثانوی هر هفته از ساعت ۱۴ تا ۱۶ روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه انجام شود و در مرحله بعدی عرضه، بنابه‌نظر بانک مرکزی، سکه ربع بهار آزادی نیز به حراج اضافه می شود. همچنین قرار بر این بود سکه تا بسته‌های ۲۰ تایی عرضه شود که در روز اول این اتفاق افتاد، اما در دو روز بعد با توجه به تقاضایی که افزایش یافته بود بسته‌های ۵۰ و ۱۰۰ تایی نیز عرضه شد. طی چهار مرحله حراج سکه، بیش از 10 هزار قطعه سکه به مردم فروخته شده است.

 پیش بینی اولیه بر این بود در نتیجه برگزاری حراجی در نهایت تا ۵۰ درصد حباب قیمتی از بین رفته و تا ۱۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شود که این اتفاق تاکنون رخ نداده است. البته برخی اعتقاد دارند اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار سکه باید ادامه‌دار باشد تا تعادل به بازار برگردد، چراکه در شرایط فعلی به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بخشی از سرمایه‌ها به سمت بازار سکه رفته و باعث برهم خوردن عرضه و تقاضا شده است.

برخی دیگر نیز بر این اعتقاد هستند که با کاهش سود سپرده‌های بانکی بخشی از سرمایه‌ها به بازار سکه راه یافته و عده ای از مردم سکه را مناسب‌ترین بخش برای سرمایه‌گذاری دیده‌اند که این افزایش تقاضا باعث شده کفه عرضه و تقاضا نامتعادل شود و قیمت‌ها به‌طور کاذب و غیر واقعی بالا برود. این رشد غیر واقعی قیمت‌ها با اقدام بانک مرکزی و عرضه سکه به شکل حراج توسط بانک کارگشایی نیز مهار نشده است. از این رو بعید به نظر نمی‌رسد که مجددا شرایط بازار سکه گسترش حباب داشته باشد و قیمت‌ انواع سکه به شکل غیر منطقی در جهت صعود حرکت کند.

فعالان بازار نیز می گویند کسانی که سکه را در خریدهای اتی و البته حراج اخیر با قیمت بالا خریده اند اجازه نمی دهند قیمت سکه در بازار ارزان شود. در این راستا برخی نیز معتقدند: بی‌شک مانند بسیاری از سیاستگذاری‌های اقتصادی، از طرح حراج سکه، یک طبقه از جامعه که منابع نقدشوندگی بالایی دارند استفاده می‌کنند. دلالی‌ها شکل می‌گیرد، سکه‌ها اندوخته می‌شود و در شرایط خاص یا از کشور خارج شده یا وارد صندوق‌های خاص می‌شود... البته اگر این اقدام برای جبران کسری بودجه دولت صورت بگیرد، قابل قبول نیست چراکه هرج و مرج اقتصادی را در اقتصاد خرد به‌شدت به دنبال دارد و مدیریت و کنترل آن را نیز از دست دولتمردان خارج خواهد کرد. به نظر می‌رسد حراج سکه توسط بانک کارگشایی به سرانجام مناسبی نرسد و همچنان قیمت سکه در هفته‌های آینده روند صعودی خود را ادامه دهد.

هفته پیش آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با الف با تأکید بر اینکه اصلاً شیوه حراج غلط بود، گفت: دارنده و عرضه‌کننده سکه که می‌تواند تزریق را انجام دهد، بانک مرکزی است و این بانک توانست چند قاشق رنگ در این دریا بریزد و عملاً تأثیری در شکستن حباب نداشت، زیرا در غیر این صورت باید حباب می‌ترکید.