دستمزد کارگران در تورم امروز جوابگو نیست/ کارگران از ترس بیکاری سکوت می کنند

گروه اقتصادی الف،   3960912130 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان با بیان اینکه با دستمزد فعلی کارگران و شرایط اقتصادی حاکم نمی‌توان زندگی کرد، گفت: حقوق کارگران کفاف ۱۰ روز زندگی آنها را هم نمی‌دهد.

دستمزد کارگران در تورم امروز جوابگو نیست/ کارگران از ترس بیکاری سکوت می کنند

به گزارش تسنیم، مجتبی مولیانی یکی از دغدغه‌های گروه‌های کارگری را فاصله زیاد تورم و حداقل دستمزدها برشمرد و اظهار داشت: با این میزان دستمزد کارگران و شرایط اقتصادی حاکم نمی‌توان زندگی کرد، حقوق کارگران کفاف 10 روز زندگی آنها را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه حداقل دستمزد کارگران باید بر مبنای شاخص تورم تعیین شود، افزود: بر اساس ماده 41 قانون کار باید شاخص تورم برای دستمزدها در آن سال در نظر گرفته شود، اما برای تعیین حداقل هزینه سبد معیشت یک خانواده کارگری تاکنون چارچوب و مبنای محاسبه مشخص و قابل استنادی وجود نداشته است.

وی یکی از معیارهای مهم در تعیین حداقل مزد را هزینه سبد معیشت کارگران بیان کرد و گفت: تنها کمکی که از لحاظ معیشتی به جامعه کارگری شده، حداقل دستمزد تعیینی، از سوی شورای عالی کار کشور است.

مولیانی با بیان اینکه هم ‌اکنون حدود 900 هزار نفر در بخش کارگری استان اصفهان فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: از این تعداد 80 درصد در بخش خصوصی مشغول به کارند که در شرایط نابسامان اقتصادی و نوسانات معیشتی در کشور هیچ‌گونه تسهیلاتی از سوی دولت برای آنها در نظر گرفته نشده است.

حداکثر دستمزد در جامعه کارگری هیچ معنایی ندارد

وی با بیان اینکه حداکثر دستمزد در جامعه کارگری هیچ معنایی ندارد, افزود: به دلیل مشکلات واحدهای صنعتی، بیشترین شکایات کارگران از کارفرمایان، مربوط به تعدیل نیرو در واحدهاست.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان میزان تعدیل نیرو امسال در استان اصفهان را بیش از سال گذشته اعلام کرد و گفت: واحدهای تولیدی کوچک صنعتی در استان اکنون با 20 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی اظهار داشت: واحدهای کوچک تولیدی صنعتی با ظرفیت کمتر از این، دیگر نمی‌توانند فعالیت کنند و دولت باید با تعیین دستمزدهای عادلانه از رکود و تعطیلی واحدها بکاهد.

مولیانی با بیان اینکه پس از تعدیل نیرو و پیگیری بیمه بیکاری، عدم اجرای صحیح قانون توسط کارفرمایان بیشترین شکایت کارگران استان اصفهان است، افزود: نبود بازرسی‌های صحیح از واحدهای تولیدی، سبب بروز چنین مشکلاتی شده است.

وی پیرامون وضعیت نامطلوب کار و کارفرماها در بحث اشتغال و بیکاری در استان اصفهان بیان کرد: جامعه کارگری از ترس افزایش بیکاری‌ها و تعطیلی واحدهای کوچک سکوت کرده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان اصفهان گفت: دولتمردان باید افزایش منطقی دستمزد کارگران را در دستور کار قرار دهند.

وی افزود: در شورای عالی کار علاوه بر تعیین حداقل دستمزد واقع‌بینانه باید راهکاری برای جبران فاصله تورم و دستمزدها برای آینده ارائه و نهایی شود.

دیدگاه کاربران

کارگر نه بازیچه۱۵۷۲۶۰۱۳:۰۹:۰۰ ۱۳۹۶/۹/۱۲
باز شروع شد !!!!! ابتدا از افزایش میلیونی و در آخر 100 هزار تومانی .
سید مجتبی۱۵۷۳۰۱۱۳:۴۱:۵۳ ۱۳۹۶/۹/۱۲
تامین اجتماعی خود باعث کاهش دستمزد کارگر است. 4 میلیون در سال حق بیمه برای کم شدن 4 هزار تومن از ویزیت دکتر! دختری که برای تامین جهیزیه کار میکند و قصد کار بیشتر از 2 سال را ندارد و تحت بیمه همسر است چرا باید اجباری 4 میلیون در سال کمتر از پرداختی دریافت کند؟ تا وقتی تامین اجتماعی خصوصی نشود و مانند بیمه خودرو توسط خود کارگر بیمه گذار انتخاب نشود آینده هیچ کارگری تامین نیست
هموطن۱۵۷۳۱۷۱۳:۵۵:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۱۲
طبق قانون اساسی کشورما که حداقل حقوق یک کارگر و یا کارمند باید بتواند حداقل معیشت یک خانواده 4 نفره را تامین کند . شاید افزایش حقوق تا سقف حداقل معیشت بزودی امکان پذیر نباشد . ولی دولت می تواند با افزایش سقف معافیت مالیاتی تا مبلغ 3میلیون تومان در ماه یک گام موثر در جهت افزایش قدرت خرید قشر ضعیف بردارد .
رضا۱۵۷۳۴۹۱۴:۲۱:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۱۲
برادر آخرش ما نفهمیدیم شماچی میگی؟از یک طرف می گویی صنایع با 20 درصد ظرفیت کار می کنند و در آستانه ورشکستگی و تعدیل نیروی بیشتر هستند ،از طرف دیگر به دنبال افزایش حقوق آنچنانی برای کارگران این صنایع ورشکسته هستی شما فکر نمی کنی بین افزایش حقوق و وضعیت مالی و کاری صنایع رابطه ای وجود دارد؟
ناشناس۱۵۷۷۱۶۲۰:۳۳:۵۶ ۱۳۹۶/۹/۱۲
متاسفانه قوانین کار در کشورمان ایراد اساسی دارد و باید اصلاح شود. قانون کار با قرار دادن کارگر روبروی کارفرما و بلعکس فقط نظاره گر یک نوع جنگ سرد بین کارگر و کارفرما شده است. مثل رومیان باستان که به تماشای نبرد گلادیاتورها می نشستند و وقتی یکی از گلادیاتورها پیروز و دیگری شکست می خورد آنها مطمئن می شدند که مسابقه به درستی برگزار شده است. در واقع، مبارزه برد-برد برای آنها معنایی نداشت. زخمهایی که در اثر رکود بازار بر بدن کارفرما وارد شده است و ضعف جسمی که در اثر فقر و تورم بر بردن کارگر وارد شده است موجب شده که حتی قانون کار فعلی شاهد یک نبرد ضعیف از هر دو طرف باشند. باید به داد هر دو طرف برسید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین