حسن بهشتی پور در گفت و گو با الف مطرح کرد: تا دو هفته دیگر در مورد برجام در آمریکا تصمیم گیری می شود/ اروپایی ها در موضوع موشکی و حقوق بشر بدنبال وادار کردن ایران به مذاکره و عقب نشینی هستند

گزارش از معصومه پورصادقی،   3960911310 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

حسن بهشتی پور گفت: اروپا به دلیل منافعش با ایران به دنبال حفظ برجام است اما در موضوع موشکی و حقوق بشری خواهان این هستند که ایران را وادار به مذاکره و عقب نشینی کنند.

تا دو هفته دیگر در مورد برجام در آمریکا تصمیم گیری می شود/ اروپایی ها در موضوع موشکی و حقوق بشر بدنبال وادار کردن ایران به مذاکره و عقب نشینی هستند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در نشست گفت و گوهای مدیترانه ای که در شهر رم ایتالیا برگزار شد بار دیگر با حمایت از توافق هسته ای ایران گفت: حفظ برجام یک اولویت امنیتی مهم برای ما است چرا که این توافق کارآمد بوده و متعلق به همه جامعه ی بین الملل است. وی خاطر نشان کرد که تاکنون آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 بار پایبندی کامل ایران به برجام را تایید کرده است.این توافق متعلق به یک کشور نیست اما همه اعضا باید برای اجرای کامل به آن متعهد باشند که اول از همه ایران باید به تعهد خود ادامه دهد.ما از ایران می خواهیم که به اجرای کامل برجام دادمه دهد و من این پیام را به حسن روحانی،رییس جمهور ایران در مراسم تحلیف او نیز اعلام کردم و همین پیام را هم به واشنگتن می دهم. اروپا از همه طرف ها می خواهد تا در راستای برجام حرکت کنند.

این در حالی است که در چند روز گذشته هیاتی از اروپا به آمریکا سفر کرده که حاوی پیامی از اتحادیه اروپا بوده است که «حفظ توافق هسته‌ای با ایران و اجرای کامل تمامی قسمت‌‌های آن، توسط همه طرف‌ها یک اولویت امنیتی کلیدی برای اروپا است.» حال باید منتظر ماند و دید که با اینکه ترامپ تصمیم گیری درباره توافق هسته ای را به مجلس نمایندگان آمریکا سپرده  و باتوجه به رایزنی های اروپایی ها چه تصمیمی گرفته خواهد شد.

در همین راستا خبرنگار الف گفتگویی با یکی از کارشناسان مسایل هسته ای داشته است که بدین شرح است:

حسن بهشتی پور ،کارشناس مسایل هسته ای در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف درباره سفر هیات اروپایی به آمریکا گفت: سفر هیات اروپایی به واشنگتن به منظور متقاعد کردن دولتمردان آمریکایی در مورد برجام صورت گرفت چراکه قرار است تا دو هفته آینده در مورد برجام در آمریکا تصمیم گیری شود لذا اروپایی ها به دنبال این هستند تا آمریکا را متقاعد کنند که برجام را نقض نکند و اجازه دهند تا برجام روند خود را طی کند چراکه این موضوع به ضرر کشورهای غربی خواهد شد و به نظر می رسد در این موضوع موفق شوند چراکه ترامپ علی رغم مخالفت هایی که داشت این موضوع را به کنگره واگذار کرد تا آنها در این باره تصمیم گیری کنند.

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که به نظر شما آمریکایی ها به چه نتیجه ای در مورد برجام خواهند رسید، گفت: شواهد نشان می دهد که آمریکایی ها متقاعد شدند که نمی توانند برجام را کنار بگذارند چراکه برجام قرارداد بین المللی است که بین کشورهای اروپایی و آمریکا با ایران منقعد شده است و هر طرفی که برجام را نقض کند قطعا به ضرر خودش خواهد بود. از طرفی در مجلس نمایندگان امریکا افرادی هستند که منتقد سیاست های ترامپ بوده و حاضرند تا به هرشکلی که هست برجام را حفظ کنند و با سیاست های ترامپ مخالفت کنند.

این کارشناس مسایل هسته ای در ادامه افزود: اروپا به دلیل منافعش با ایران به دنبال حفظ برجام است لذا سعی دارد به هر طریقی رابطه اش را با ایران حفظ کند، اروپایی ها به دنبال بازار ایران هستند لذا اروپایی ها آمریکا را قانع خواهند کرد که برجام را کنار نگذارند و ترجیح بدهند تا برجام را ادامه دهند اما در موضوع موشکی و حقوق بشری خواهان این هستند که ایران را وادار به مذاکره و عقب نشینی کنند.

بهشتی پور درباره مواضع تند فرانسه علیه ایران نیز گفت: مواضع تند فرانسه علیه ایران در واقع نشان دهنده سیاست های آنها در قبال ما است اما در ظاهر همواره مطرح می کند که ما با ایران در بحث برجام اختلافی نداریم اما در موضوع موشکی و حقوق بشر با ایران اختلافات جدی داریم که باید در مورد آنها مذاکره کرد که مقات ایرانی هم همواره مذاکره مجدد در مورد برجام و همچنین مذاکره در خصوص مسایل موشکی را رد می کنند و مذاکرات جدید را بیهوده می دانند که البته خود اروپایی ها نیز به این مسئله اذعان دارند. اما نکته اصلی این است که اگر غربی ها به دنبال منع سلاح هسته ای در جهان هستند در ابتدا باید خود را مبری از این موضوع کرده و سپس در مقابل اقدامات رژیم صهیونیستی بایستند و به عربستان سعودی سلاح نفروشند که یمن را با این فاجعه انسانی که شاهد آن هستیم مواجه کند. غربی ها به جای کم کردن تهدیدات در جهان به دنبال کاهش توان نظامی ایران هستند تا از این طریق در آینده بتوانند به اهداف خود در مورد ایران برسند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۶۹۶۰۰۷:۵۷:۳۹ ۱۳۹۶/۹/۱۲
انچه جوان در اینه نمی تواند ببیند پیر در خشت خام می بیند رهبری چقدر هشدار دادند که طرف مقابل به هسته ای قانع نخواهد بود و هسته ای فقط بهانه است اگر هسته ای را بدهید می روند سراغ موشک ها و حقوق بشر و .... و اقای روحانی چه خوش خیالانه با انها به مذاکره نشست مذاکره ای که نه راه پس برایمان باقی گذاشت نه راه پیش. یک باتلاق مطلق.
ناشناس۱۵۶۹۸۹۰۸:۲۱:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۱۲
به هیچ وجه ایران نباید در مورد برد موشکی کوتاه بیاید. پیشرفت علمی برای تمامی کشورها مباح است و نمی توان آپارتایت علمی ایجاد نمود. بخش اعظمی از پیشرفت علمی آمریکا در کارزار نظامی نمود پیدا می کند. چگونه می خواهد کشوری را از پیشرفت علمی دور نگاه داشت. محدودیت در امور موشکی، قبول در عدم پیشرفت عملی علمی کشور است. احتمال دارد اشخاصی بگویند کسی ما را در مطالعه و تحقیق محدود ننموده، اما باید به آنها گفت تئوری که به آزمون نیاید به چه درد می خورد. آیا ما آنقدر بیکار هستیم که می خواهیم ورزش ذهنی کنیم. فرانسه می خواهد قبولی خود را به ما بقبولاند. چرا که در مورد کشور خود این تصمیم را نمی گیرد. آیا فرانسه قبول می کند که محدود باشد. آمریکا دارد قلدری می کند و می گوید من این را می خواهم و باید مابقی کشورها تبعیت کنند. اگر به این سمت برویم ماهم می توانیم روند کره شمالی را انجام دهیم و ببینیم چه کشورهایی ضرر می بینند. آیا آن که چیزی برای از دست دادن ندارد یا نقطه مقابل آن.
ناشناس۱۵۷۰۶۲۰۹:۴۴:۴۴ ۱۳۹۶/۹/۱۲
جنگ و فقط جنگ میتواند دنیا را برای آمدن امام زمان آماده کند..
allameh۱۵۷۲۸۱۱۳:۲۸:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۱۲
من معمولا کامنت نمی نویسم. ولی یادم هست همین آقای حسن بهشتی پور چقدر در روزنامه ها تلویزیون و هر جایی که توانست از خوبی های توافق هسته ای چه قبل از اجرای توافق و چه چندی بعد از توافق می گفت و می نوشت. یک طرفه می گفت و می نوشت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین