مشروح گفت و گوی تلویزیونی لاریجان لاریجانی از دو اذن راهگشای رهبری خبر داد/ خبر خوش برای طلبکاران موسسات اعتباری و صندوق‎ بازنشستگی

گروه سیاسی الف،   3960911301 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس مجلس از تدبیر روسای قوا و تایید آن از سوی رهبری برای حل مشکل طلبکاران موسسات مالی اعتباری و همچنین روستاییان خبر داد.

لاریجانی از دو اذن راهگشای رهبری خبر داد/ خبر خوش برای طلبکاران موسسات اعتباری و صندوق‎ بازنشستگی

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی به مناسبت روز مجلس همزمان با شهادت مدرس، گفت و گوی تلویزیونی با صداوسیما در محل مجلس پیشین شورای ملی داشت. مجلسی که مدرس در همان جا نماینده تهران بود.


او در پاسخ به سوالی که به سرنوشت سپرده گذاران موسسه‎های مالی و اعتباری اشاره داشت، از دو راهبرد مجلس مبنی بر ایجاد فضای آرام و باطمانینه در کشور و توجه به چالش‎های اصلی در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از چالش‎ها همین موسسات بود که به دلایلی در گذشته پایه گذاری شده و با سودهای کلانی که امکان پرداختش نبود، شکل گرفتند. باید دو موضوع قصور برخی دستگاه ها در این زمینه و قصور در پرداخت سودها را از یکدیگر جدا می‎کردیم. مجلس از روزهای نخست ورود کرد و گفت و گوهای بسیاری داشت و با قوه قضاییه هم رایزنی کردیم. قوه قضاییه میگفت باید منتظر حکم نهایی دادگاه بر اساس کارشناسی اموال بود. ما مجبور شدیم از سازوکار دیگه‎ای در جلسه سران قوا، استفاده کنیم. به گونه‌ای که اول اموال مردم را بپردازیم و بعد به مجازات متخلفین برسیم. نیاز به نظر موافق رهبری بود که خوشبختانه ایشان هم پذیرفتند. ابتدا موسسه کاسپین را بررسی کردیم و بعد سراغ دیگر موسسات رفتیم تا این فشار از روی سپرده گذاران برداشته شود.


به گفته وی، در آینده بانک مرکزی موظف شده است که مانع تشکیل چنین موسساتی شود. همین امروز هم رییس کل بانک مرکزی گفت که جلوی تشکیل یک صندوق جدید را گرفته است.
لاریجانی خطاب به مردم یادآور شد که موسساتی با ارائه سودهای آنچنانی عموما مشکل دارند و نباید به سراغ آنها بروند.


رییس مجلس سخنان مجری درباره اینکه مردم نگران نباشند و حتما به پولهایشان خواهند رسید را تایید کرد و گفت: ابتدا کسانی که زیر 200 میلیون سرمایه گذاری کرده بودند، پولشان را دریافت می کنند و بعد هم دیگران.


اهم سخنان رییس مجلس از این قرار است:


*25درصد جمعیت کشور ما روستاییان هستند که کمتر از متوسط جهانی است. تخلیه روستاها، حاشیه نشینی در شهرها و مسائل و آسیب های اجتماعی زیادی به همراه دارد. مشکل مهاجرت از روستاها و علل آن را بررسی کردیم که شامل کم آبی و عدم چرخه اقتصادی در آنجا بود. با اذن رهبری، یک و نیم میلیارد از صندوق ذخیره ارزی گرفتیم تا از طریق چند بانک به کشاورزان و روستاییان، وام بدهند.


*به روستاییان و دانشجویان رشته کشاورزی توصیه می کنم که از این فرصت استفاده کنند تا روند احیا و توسعه روستاها تکمیل شود.


*صندوق‎های بازنشستگی دچار مشکلات متنوعی هستند که باید روی آنها تمرکز کنیم چون مربوط به آتیه مردم است. مثل صندوق تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است. این صندوق ها دچار چند عارضه شده اند. متاسفانه دولت های گذشته از منابع این صندوق ها برای حل مشکلاتشان برداشت کرده اند یا سهم دولت به این صندوق ها را نپرداخته اند. 150-160 هزار بدهی این صندوق هاست که سبب شده حقوق بازنشستگی افراد تناسبی با حقوق فعلی کارمندان و کارگران نداشته باشد. باید این صندوق ها را توانمند کرد. برخی واحدهای کم سود ده را به عنوان بدهی دولت به این صندوق ها داده اند که فایده ندارد. رییس جمهور هم اخیرا گفته اند که این واحدها به مردم واگذار شوند نه اینکه این صندوق ها مدام فربه شود.


*مجلس به دنبال تامین بدهی صندوق های بازنشستگی است. پیشنهاد مرکز پژوهش ها با کمک دولت که در قالب طرحی به مجلس ارائه می شود، سبب خواهد شد که ظرف یکی دو سال آینده این مساله حل شود.صندوق بازنشستگان لشگری هم مشکلات زیادی دارد که از وزیر دفاع خواسته ام پیگیر رفع آن باشد. در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.

  *در قانونگذاری برای رفع موانع تولید به این موضوع توجه کردیم. باید پشتیبابی درستی برای صادرات فراهم کنیم تا صادرکنندگان اطمینان لازم برای صادرات داشته باشند. مثلا فرش یکی از اقلام صادراتی ما است. چرا صادرات ما افول کرده است چون صادرکنندگان باید در نمایشگاه ها شرکت و تبلغ کنند و این چیزها هزینه دارد ولی قدرت مالی این اقدامات را ندارند لذا باید مشوق‌هایی در نظر بگیریم که موتور صادرات این صادرکنندگان راه بیفتد.

*به دولت پیشنهادهایی دادیم، حتی اگر لازم است قانون مستقل از بودجه و دائمی تصویب کنیم که منبع روشن و پایداری برای مشوق های صادراتی در نظر بگیریم. الان هم مشوق های صادراتی است ولی وقتی دولت کم می آورد از بودجه این بخش استفاده می کند. این ها منبع پایداری نیست. ما حتی فکر کردیم که به عوارض واردات چیزی اضافه کنیم و آن را به پشتیبانی صادرات اختصاص دهیم. باید اقداماتی برای تسهیل کردن صادرات در نظر بگیریم. حتما در بودجه بعد اقداماتی خواهیم داشت. باید بدانیم برای تحقق اقتصاد مقامتی باید به برون زایی توجه کرد. چون نفت و گاز داشتیم کمتر به صادرات توجه کردیم باید به این مساله توجه کرد و مراقبت کرد تا جا بیفتد.

*{درباره اینکه چقدر مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد در تحقق امر صادرات می توانند تاثیرگذار باشند}: می توانند به شرط اینکه رویکردش دقیق باشد. این لایحه ای که دولت برای مناطق آزاد و مناطق ویژه جدید داد و در حال بررسی است و به زودی به صحن خواهد آمد اید نقشه های مناطق باید به مجلس داده می شد ولی تاخیری صورت گرفت. در همانجا چند بند اضافه کردیم یکی هم مساله صادرات است. کسانیکه در مناطق ویژه و آزاد به صادرات بپردازند اینها از معافیت مالیاتی خوب برخوردارند . بنابراین در همین مناطق آزاد برای اینکه رویکردها عوض شود به سمت سهل گیری صادرات باید برویم.

*{درباره عملیاتی نشدن اهداف سیاست های کلی اصل 44}: هدف این قانون این بود که بنگاه های خصوصی شکل بگیرد و رقابتسالم بوجود آید ولی آنچه رخ داد از این هدف ها دور شد. دولتها در اداره کشور کم آوردند و این بنگاه های اقتصادی را به عنوان بدهی به دستگاه ها دادند مثلا بدهی وزارت دفاع داشتند و آمدند یک نیروگاه به این وزارتخانه دادند. کجای این کار خصوصی سازی است؟ در همین راستا طرحی آماده شده و قرار است در قالب ماده 236 ای ارائه شود. اولا باید با متخلفان برخورد شود ثانیا الزاماتی گذاشته شود. دستگاه های مختلف باید به مردم واگذار شود. باید مسابقه در شرایط مساوی باشد. هدف سیاست های کلی اصل 44 این بود که مردم در حالت تعادل به رقابت بپردازند. در جلسه سران قوا هم بحث شد و باید اصلاحاتی صورت بگیرد. یکی از مضوعات مهمی که در مجلس بحث شد این بود که کمیسیون مربوطه گزارش داد و فشار خواهیم آورد که بنگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود.

 

*آمریکا و اسرائیل دنبال این بودند که برجام را به هم بزنند، اما راه درست انتخاب شد. برجام برای اقتصاد ایران لازم بود. با هوشیاری شرایط را رصد می‎کنیم، باید بگذاریم که امور به پیش رود. با برجام، فضای سیطره علیه ایران از بین رفت، در آن فضا دوستان ما نیز در معذوریت قرار گرفته بودند و نمی توانستند به ما کمک کنند. امروز باید طوری حرکت کنیم که آنها در انزوا قرار بگیرند. امروز غیر از اسرائیل و آمریکا کشوری دنبال برهم زدن برجام نیست. حتی اروپا نیز با آنها همراهی نمی کند. بنابراین عجولانه تصمیم نمی گیریم و مسائل را با دقت بررسی می کنیم.

*داعش شکست خورد اما برخی کشورهای منطقه دنبال طرح جدید برای نا امن‌سازی منطقه هستند. کار مهمی در ایران انجام شد.به این معنا که ایران به دعوت دولت عراق و سوریه کمک کرد تا با ترویست ها برخورد جدی صورت گیرد. اینکه امروز ایران امن است، .خیلی پشتش کار و فکر شده است. من از سپاه قدس و سردار سلیمانی تشکر می کنم. این امنیت سرمایه‌ای برای کشور ما شد.

* با تروریست ها مقابله می کنیم. در عین حال با کشورهای منطقه به جز اسرائیل روابط سالم و همزیستی مسالمت آمیز داریم، دوستیم و هیچ چشم داشتی به هیچ سرزمینی نداریم. هلال شیعی که می گویند حاصل عقب افتادگی ذهنی آنها است، می خواهند هراس ایجاد کنند که پولی از کشورهای منطقه بگیرند.

*از سخنان اخیر ترامپ چندشم شد که گفت «کار خوب اقتصادی کردیم که پولی از اینها گرفتیم»! این حرف ها سخیف است. برداشت مان این است که آینده منطقه باید توسط همین کشورهای منطقه امن شود.

 

*این پیشنهاد را که یارانه‌ها فقط به افراد تحت پوشش اختصاص پیدا کند را شنیده‌ام اما این کامل نیست؛ افراد زیادی هستند که نیازمندند اما جزو افراد تحت پوشش کمیته‌های امداد نیستند؛ این موضوع در حال کار شدن است و در جلسه سران قوا نیز بررسی شده است .

جلسه‎های سران قوا ادامه دارد

* ما در سه قوه اختلاف چندانی نداریم؛ باید برای حل مشکلات از ظرفیت‌های قوا استفاده شود و در برخی چالش ها نیاز داریم هر سه قوه با هم کار کنند؛ مانند مساله موسسات مالی اعتباری. چراکه این موضوعات تنها از طریق یک قوه قابل حل نیست؛ لذا نیاز به هم افزایی قوا داریم و قطعا این جلسات ادامه پیدا می کند.

*موضوع قانون گذاری هم نیاز به تصویب دارد و هم نظارت و تاکید بر اجرا؛ بنابراین مجلس هم باید برای اجرای قوانین وقت بگذارد و هم باتوجه به تغییر شرایط، نیاز به اصلاح قوانین وجود دارد. مضاف برآنکه موضوعات جدید نیز پدید می آید که قانون لازم دارد؛ اما قبول دارم نباید برای هر چیز کوچکی قانون وضع کنیم.

باید برای دریاچه‌ها حق آب درنظر گرفت

*مسئله هوا موضوع مهمی است و قانونی که تصویب شد امر جامعی است که باید همه موارد آن با هم اجرا شود. برای مثال استانداردهای اتوموبیل باید بیشتر شود. در این راستا قانون تصویب کردیم که کنترل بر استاندارهای اتومبیل بیشتر شود، یا درمورد کارخانه‌ها باید نظارت‌ها و کنترل آنها افزایش پیدا کند. لذا در قانون هوای پاک همه موارد باید با هم رعایت شود که اگر اجرا شود شرایط مطلوبی به وجود خواهد آمد. این موضوع تنها مختص به تهران نیست.

*یکی از مسائلی که باید به آن توجه کرد موضوع غبار و خشکی های دریاچه ها مانند دریاچه ارومیه و ... است که باید برای اینها فکر شود. یعنی باید حق آبی درنظر گرفته شود تا بتوان این دریاچه ها را احیا کرد. ما کشور خشکی داریم اما اینهامشکلات زیست محیطی برای ما به وجود خواهند آورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۶۹۶۳۰۸:۰۱:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۱۲
اقای لاریجانی که ادعا می کنید در گذشته از صندوق بازنشستگی توسط دولت برداشت شده است میشه بگید شما که چندساله در مجلس شرف حضور دارید پس وظیفه نظارتی تان چه شده بود الان مثل اقای پزشکیان عدالت طلب شده اید؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین