اعتراض مردم به اعلام تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی/ احتمال اصلاح قیمت ها

گروه فناوری الف،   3960911287 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

آغاز اجرای تعرفه‌های جدید اینترنت موجب اعتراض های گسترده کاربران به گران شدن اینترنت شد و وزیر ارتباطات در مقابل از بررسی و اصلاح احتمالی جداول تعرفه‌های جدید شرکت‌های اینترنتی خبر داد.

اعتراض مردم به اعلام تعرفه‌های اینترنت غیرحجمی/ احتمال اصلاح قیمت ها

به گزارش خبرگزاری ها، تصویب موضوع اینترنت غیرحجمی و تعیین سقف تعرفه ماهانه ارائه خدمات براساس سرعتهای مختلف توسط وزارت ارتباطات، اعتراضاتی را از سوی کاربران فضای مجازی به همراه داشت و اغلب خواستار رسیدگی مجدد به این تعرفه‌ها شدند.

موضوع اینترنت غیرحجمی که مدلی بین اینترنت نامحدود و اینترنت حجمی (محدود) است بالاخره چندی پیش به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رسید و از دیروز شرکتهای اینترنتی ملزم به اجرای آن شدند.

در اینترنت غیرحجمی محدودیت حجم برداشته شده و اینترنت با نرخ واحدی در ماه به دست مشترکان می رسد. در واقع موضوع حجم در سرویس‌های غیرحجمی اهمیتی ندارد و کاربر مختار است تا به میزان دلخواه از سرویس اینترنتی خود استفاده کند اما چارچوب مصرف منصفانه برای او وجود دارد.

مصرف منصفانه اجازه می‌دهد که شرکت‌های اینترنتی بعد از عبور از حجم معینی (قبلاً به اطلاع مشترک رسیده است)، سرعت سرویس مشترک را کاهش دهند اما همچنان اجازه استفاده از اینترنت برای وی وجود داشته باشد. در دولت قبلی که موضوع اینترنت غیرحجمی در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار گرفت و نهایتاً مصوب شد، کاربران اینترنتی به شدت از آن انتقاد کردند و معتقد بودند که آن مصوبه به ضرر کاربر نهایی است و منجر به افزایش قیمت سرویس برای آنها می‌شود. پیش از بررسی این مصوبه توسط تصمیم‌گیرندگان گفته شد با توجه به اینکه محدودیت حجم قرار است از سرویس‌ها برداشته شود ممکن است رقم سرویس نهایی برای برخی گرانتر و برای برخی ارزانتر شود.

اما این مصوبه هم مخالفان خود را دارد و بسیاری از کاربران در فضای وب نسبت به کاهش یافتن سرعتها و برداشتن محدودیت در حجم دانلود، انتقاد کرده‌اند. به عقیده آنها این مصوبه نیز به خودی خود باعث گرانتر شدن هزینه اینترنت برای آنها می‌شود و لذا بار دیگر از وزیر ارتباطات خواسته‌اند تا نسبت به بازنگری این تعرفه‌ها اقدام کند و در صورت امکان محدودیت سرعت برداشته شود تا اینکه تمرکز بر روی حجم باشد.

 شیوه محاسبه

در روزهای اخیر مسئولان وزارت ارتباطات به ارائه توضیحاتی درباره نحوه محاسبه نرخ های جدید اینترنت پرداختند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک برنامه تلویزیونی گفت: در این مدل فروش اینترنت، برمبنای آن چه که در دنیا روال است بحث فروش حجم را متوقف کرده ایم و اینترنت براساس سرعت به فروش می رسد، اما برای آن مصرف منصفانه تعریف کرده ایم که در صورتی که کاربر از این میزان بیشتر مصرف کند، سرعت سرویسش کاهش می یابد.تفاوت آن با تعرفه های قبلی این است که در این مدل فروش اینترنت، سرویس به هیچ عنوان قطع نمی شود اما در زمانی که فروش اینترنت حجمی بود، پس از اتمام حجم سرویس کاربر قطع می شد.وی با تاکید براین که در مصوبه قبلی تعرفه اینترنت نامحدود سقف مصرف منصفانه مورد اعتراض بود که هم اکنون آن را اصلاح کردیم، افزود: برای مثال در گذشته کاربر برای خرید اینترنت با سرعت دو مگابیت برثانیه با حجم ۱۰ گیگابایت، حدود ۳۵ هزار تومان هزینه پرداخت می کرد که در مصوبه جدید، برای این سرعت با حجمی بیش از دو برابر مصرف و بدون ضریب اشتراک پهنای باند، حدود ۲۵ هزار تومان پرداخت می کند.وی ادامه داد: برآوردمان این است که در مدل غیرحجمی اینترنت، سقف مصرف کاربران سه برابر افزایش و میزان پرداخت مشترکان با سرعت های پایین ۳۵ درصد و با سرعت های بالا ۹۰ درصد کاهش پیدا کند.

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز تفاوت اینترنت حجمی با غیر حجمی را نبود محدود در سرعت اعلام کرد و گفت: اما در این مصوبه، ما کف سرعت را تعیین کرده ایم و از اپراتورهای اینترنت خواسته ایم که براساس این سرعت، اینترنت را بدون درنظرگرفتن حجم و طبق مصرف منصفانه ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مدل مصرف منصفانه را اپراتورها تعیین می کنند، افزود: اپراتور می تواند یکی از دو روش را برای سیاست مصرف منصفانه اعمال کند؛ به این معنی که یا درصورت رسیدن مشترک به سقف حجمی مدنظر اپراتور، سرعتش را به ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه برساند و یا اینکه مشترک را در دوره زمانی مدنظر، به خرید حجم اضافه ترغیب کند.

رئیس رگولاتوری تصریح کرد: مقرر شده است که به اندازه هر میزان مصرف کاربران از اینترنت، دو برابر مصرف از شبکه ملی داخلی برای کاربر لحاظ شود و اپراتور موظف است که این میزان مصرف را دقیقا به کاربر اعلام کند. به این معنی که برای مثال اگر در قرارداد کاربر، ۴۰ گیگابایت حجم مصرف اینترنت خارجی درنظر گرفته شده است، باید حجم مصرف سایتهای داخلی برای آن، ۸۰ گیگابایت باشد. این میزان مصرف باید به مشترک اعلام و در قراردادها، پرتال و تبلیغات اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مشخص شود.

در حالیکه مصوبه دولت به صراحت عنوان کرده «ارائه‌کننده خدمت ملزم است تا درهمه سطوح جدول و تمامی طرحهای تنظیمی خود نسبت به تفکیک و ارائه حجم ترافیک بین‌الملل از داخل به نحوی اقدام کند که آستانه استفاده منصفانه ترافیک داخل حداقل دو برابر آستانه استفاده منصفانه ترافیک بین‌الملل باشد» اما مخابرات این موضوع را رعایت نکرده است.

براساس این بند از مصوبه شرکت مخابرات باید سقف مصرف منصفانه اینترنت و سقف مصرف منصفانه محتوای شبکه داخلی را به صورت تفکیکی اعلام می‌کرد که در جدول اعلام شده، این تفکیک صورت نگرفته است.

ضمنا سخنگوی شرکت مخابرات ایران صرفا به اعلام تعرفه‌های جدید اینترنت پرسرعت این شرکت بسنده کرده و از اعمال تعرفه‌های جدید براساس اصول سرعت محوری، کاهش هزینه مشتریان، تفکیک ترافیک داخلی و بین‌الملل به همراه رعایت مصرف منصفانه خبر داده است.

 جزئیات سرویس‌های جدید اینترنت پرسرعت شرکت مخابرات در مدل جدید اینترنت ثابت غیر حجمی به شرح زیر است:

 همان طور که گفته شد جدول اعلام شده برای نرخ های جدید، نارضایتی کاربران را به همراه داشته و آنها معتقدند که تعرفه های قدیمی بسیار به صرفه تر بوده و این مدل تعریف شده، اینترنت نامحدود غیرحجمی نیست.

مطابق با مصوبه ای که در سال ۹۵ و در جلسه ۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب و اجرا شده بود، نرخ های اینترنت تا به امروز مطابق با جدول زیر است:

 اعتراض کاربران به نرخ های جدید اینترنت

 هم زمان با آغاز اجرای تعرفه‌های جدید اینترنت، وزیر ارتباطات در واکنش به اعتراض های گسترده کاربران به گران شدن اینترنت، از بررسی و اصلاح احتمالی جداول تعرفه‌های جدید شرکت‌های اینترنتی خبر داد.آذری جهرمی اعلام کرد: یکی از اهداف مدل تعرفه جدید، ایجاد رقابت بین شرکت ها برای ارائه خدمات مناسب تر و با قیمتی رقابتی تر به مشترکان نهایی بوده است.اگر تعرفه‌های ارائه شده توسط شرکتی بخواهد هزینه های مشترک نهایی را افزایش دهد، موضوع توسط سازمان تنظیم مقررات پیگیری و اصلاح خواهد شد. وی دراینستاگرام خود نوشت: اگر جداول منتشرشده توسط اپراتورها باعث افزایش قیمت شده باشد، از طرف سازمان تنظیم مقررات مردود شناخته خواهد شد.

بر اساس گفته‌های وزیر ارتباطات نتیجه بررسی مدل‌های پیشنهادی اینترنت ثابت غیر حجمی توسط اپراتورهای ثابت  در روز یکشنبه بررسی‌ می‌شود.