AFC قانون بازی در زمین خودی را ابلاغ نکرده است آصفی: مناقشه فوتبالی ایران و عربستان تمام نشده/ اعزام هواداران به روسیه اولویت ماست

گروه ورزشی الف،   3960911011

مشاور امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال با اشاره به مصوبه اخیر هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره لغو بازی در زمین بی‌طرف و چگونگی اجرای این قانون درمورد ایران می‌گوید، تاکنون AFC نظرش را به صراحت در این‌باره بیان نکرده و ابلاغیه‌ای رسمی نیز به فدراسیون فوتبال ارائه نکرده است.

به گزارش ایسنا، مناقشه فوتبالی ایران و عربستان بعد از دو سال کشمکش و جدل، آذرماه سال جاری وارد مرحله جدیدی شد و سعودی‌ها پس از چالش سیاسی خود با قطر این بار نیز با همراه کردن امارات خواستار بازی نکردن در زمین ایران و قطر شدند تا این مناقشه این بار چهار کشور آسیایی را در بر گرفته و لیگ قهرمانان آسیا را بکلی تحت تاثیر قرار دهد، چرا که در صورت عملی شدن این درخواست سعودی‌ها، عملا باید تمام بازی های منطقه غرب در زمین بی‌طرف برگزار می‌شد.

اوایل آذرماه سال جاری کمیته مسابقات AFC در ژاپن و در نهایت هیات رئیسه کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور رییس فیفا در بانکوک تشکیل جلسه داد و برخلاف دو سال قبل که رای به درخواست عربستان داده بود، این بار طی مصوبه‌ای تاکید کرد که بازی در زمین بی‌طرف لغو است و باید بازی‌های قاره کهن بصورت رفت و برگشت و در زمین خودی برگزار شود.

این درحالی است که پس از این مصوبه سران فوتبال سعودی و امارات باردیگر تاکید کردند که چنین تصمیمی را قبول ندارند و اجرایی شدن این دستور موجب کنار رفتن نمایندگان آن‌ها از لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. عربستان سعودی در این مدت بارها تاکید کرده که به نمایندگان فوتبال این کشور به ایران نخواهند رفت.  

حمیدرضا آصفی، مشاور بین الملل فدراسیون فوتبال و سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح مناقشه فوتبالی ایران با ائتلاف سعودی – اماراتی پرداخت. او با بیان اینکه AFC هنوز موضع رسمی خود درباره این پرونده را با صراحت اعلام نکرده، اظهار کرد: کمیته مسابقات AFC درخواست عربستان و امارات را رد کرد ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا دستوری را در این باره به فدراسیون ایران ابلاغ نکرده است. بعد از اینکه هیات رییسه AFC دستور به برگزاری بازی‌های در زمین خودی کرد، عربستان و امارات جار و جنجال کردند و فعلا این کنفدراسیون دستور نهایی را ابلاغ نکرده است.

خبری هم که روی خروجی سایت AFC قرار گرفت، یک نکته ابهام آمیز داشت، در این رای بر برگزاری بازی نمایندگان عربستان، امارات و قطر در زمین خودی تاکید شده بود اما نامی از ایران وجود نداشت و تاکنون AFC در این باره شفاف سازی نکرده است. با این حال مدیران فدراسیون فوتبال می‌گویند در این پیرونده پیروز شدند و در فصل 2018 در خارج از خانه میزبانی نمی‌کنند.

مشاور بین الملل فدراسیون فوتبال درباره واکنش عربستان و امارات به نتیجه جلسه هیات رییسه AFC مبنی بر اینکه اگر با ایران و قطر در زمین بی‌طرف بازی نکنند، از مسابقات لیگ قهرمانان کنار می‌کشند، گفت: آن‌ها به لحاظ قانونی نمی‌توانند این کار را بکنند اما روش سعودی‌ها و اماراتی‌ها خریدن است. امیدوارم AFC با خواسته آن‌ها موافقت نکند چرا که اگر این کار را بکنند، AFC ابزار دست این دو کشور خواهد شد.

او در واکنش به اینکه اگر AFC حکم به برگزاری بازی نمایندگان ایران با عربستان و امارات در زمین بی‌طرف بدهد و ایران را از این قانون مستثنی کند، فدراسیون فوتبال چه واکنشی خواهد داشت، گفت: قطعا این موضوع را پیگیری می‌کنیم و نسبت به آن اعتراض خواهیم کرد.

مشاور بین الملل فدراسیون فوتبال درباره اظهارات مهدی تاج مبنی بر اینکه نمایندگان ایران به جای بازی در زمین بی‌طرف، در مسابقات شرکت نمی‌کنند، گفت: این نظر تاج است. شما نظر من را خواستید و من هم حرفم را گفتم.

آصفی درباره‌ی تامین امنیت نمایندگان عربستان و امارات از سوی ایران، تاکید کرد: ایران کشور امنی است. ما نشان دادیم در هنگام برگزاری بازی‌های بین‌المللی می‌توانیم امنیت را حاکم کنیم. از طرفی هوادران فهیم ایرانی می‌دانند که در این بازی‌ها نباید کاری کنند که بهانه به دست مخالفان ما بیفتد. ما سال‌ها است که با آمریکا قطع رابطه کردیم اما هوادران ما به خوبی از ورزشکاران این کشور در ایران میزبانی کردند و آن‌ها در کمال امنیت به کشورشان برگشتند.

او درباره پرتاب نارنجک از سوی هوادران ایرانی و متشنج شدن محیط برخی از بازی های بین‌المللی مانند دیدار ایران با چین در انتخابی جام جهانی که نارنجک به سر داور برخورد کرد، خاطرنشان کرد: این اتفاق یک رفتار غیر مسئولانه است. نمی‌توان آن را مصداق ناامنی نامید. اگر تیم حریف را زدیم و آن‌ها آسیب دیدند، می‌توان گفت در هنگام برگزاری بازی ها محیط ورزشگاه ناامن است.

آصفی در پاسخ به این سوال که آیا AFC و FIFA پول بلوکه شده ایران از سال های گذشته را در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشتند یا خیر؟ گفت: بخش چشم‌گیری از این مبلغ را گرفتیم و بخش کمی از آن باقی مانده است. مقداری از پول باقی مانده به خاطر مسائل سیاسی است که وزارت امور خارجه در این مدت زمان تلاش زیادی درباره آزادسازی پول انجام داده است.

مسئول ستاد هماهنگی برنامه‌ریزی جام جهانی ۲۰۱۸ در ایران، درباره اقدماتی که برای حضور استفاده هر چه بهتر از این رویداد جهانی صورت گرفته اظهار کرد: تا به حال بیش از 10 جلسه با سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف مانند وزارت کشور، ورزش، خارجه، ارتباطات، ارشاد و ... برگزار کرده‌ایم. تلاش می‌کنیم از این رویداد برای معرفی چهره واقعی ایران به جهانیان استفاده کنیم. اولویت اول این ستاد اعزام هواداران ایرانی به روسیه است که در دستور کار قرار دارد. سازمان میراث فرهنگی مسئول این کار شده است.

او با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی آژانس‌های مطمئن را شناسایی و به هوادران معرفی خواهد کرد، گفت: این آژانس ها از سابقه خوبی برخوردار هستند و استاندارد قابل قبولی دارند.

آصفی با اشاره به مشکل هوادران داخل کشور باری تهیه بلیط از سایت FIFA گفت: به دلیل نداشتن کارت اعتباری بین المللی هواداران ایرانی نمی‌توانند بلیط بازی‌ها را تهیه کنند. البته ایرانی‌های خارج از کشور مشکلی از این بابت نداریم. تلاش ما این است که از طریق رایزنی با FIFA بلیط بازی ها را راحت‌تر در اختیار هوادران قرار دهیم. البته با توجه به اینکه قرعه کشی به تازگی انجام شده، هوادران بلیط بازی‌ها را تهیه نکردند. بعد از این درباره بلیط فروشی اقدام‌های موثرتری انجام می‌شود.

او در پایان تاکید کرد: این اقدمات وظیفه فدراسیون فوتبال نبود ولی به خاطر صعود زودهنگام تیم ملی به جام جهانی، فدراسیون فوتبال با هماهنگی سایر سازمان‌ها، این ستاد را برای سازمان دهی هر چه بهتر حضور هوادران تشکیل داد. وظیفه این فدراسیون آماده سازی تیم ملی برای حضور قدرتمندانه در جام جهانی است اما این کار را هم به دوش کشید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین