دوئل ب‌ام‌و i3 و مرسدس بنز B کلاس EV

گروه اقتصادی الف،   3960910177

در این مطلب دو خودروی تمام الکتریکی آلمانی یعنی مرسدس بنز B کلاس EV و ب‌ام‌و i3 به میدان رقابت آمده‌اند.

دوئل ب‌ام‌و i3 و مرسدس بنز B کلاس EV

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

فولکس‌واگن e-Golf

نیسان لیف

؟

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات 500E

رنو Zoe

فیسکر کارما

تسلا مدل S

رنو Zoe

؟

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

لکسس CT

شورلت ولت

؟

شورلت ولت

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

شورلت بولت

تسلا مدل 3

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

جگوار I-Pace

تسلا مدل X

هوندا کلاریتی EV

هیوندای آیونیک EV

؟

؟

ب‌ام‌و i3

ب‌ام‌و از چندین دهه پیش در حال کار بر روی خودروهای الکتریکی بود اما تا قبل از دههٔ دوم قرن بیست و یکم هیچ‌یک از این پروژه‌ها به ساخت خودرویی تولیدی منجر نشدند تا اینکه این شرکت با معرفی یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت تمام الکتریکی کانسپت بنام i3 در نمایشگاه فرانکفورت 2011 نشان داد که این بار عزم خود را برای تولید یک خودروی تمام الکتریکی جزم کرده است. بدین ترتیب حدود دو سال بعد در جولای سال 2013 نهایتاً نسخهٔ تولیدی i3 به‌عنوان اولین خودروی تولید تمام الکتریکی ب‌ام‌و و همین‌طور اولین عضو خانوادهٔ محصولات سری i این شرکت معرفی شد. i3 که آغازگر فصل جدیدی در تاریخ ب‌ام‌و بود، موفقیت قابل‌توجهی کسب کرده و جوایز متعددی را از آن خود کرد. این خودرو یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت شهری است که دو درِ اصلی دارد اما دو درِ کوچک نیز برای عقب آن تعبیه شده که عکس درهای جلو باز شده و دسترسی به صندلی‌های عقب را ساده‌تر می‌کنند. i3 مجهز به یک موتور الکتریکی است که بین چرخ‌های عقب نصب شده است. این موتور 170 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد؛ اما غیر از این موتور، یک پیشرانهٔ 650 سی‌سی دو سیلندر بنزینی با 33 اسب بخار قدرت نیز برای آن به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ بُرد قابل سفارش است. این موتور به‌عنوان یک ژنراتور عمل کرده و بُرد خودرو را به 290 کیلومتر افزایش می‌دهد. i3 به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. در این فیس‌لیفت علاوه بر تغییرات و به‌روزرسانی‌های داخلی و خارجی، یک نسخهٔ جدید بنام i3 S هم ارائه شده است که نسخه‌ای اسپرت بوده و قدرت بیشتری معادل 184 اسب بخار دارد. در این دوئل اما نسخهٔ معمولی و تمام الکتریکی i3 (بدون پیشرانهٔ درون‌سوز) انتخاب شده است.

مرسدس بنز B کلاس EV

مرسدس بنز برای اولین بار در سال 2005 نسل نخست B کلاس را به‌عنوان یک ام‌پی‌‍وی کوچک معرفی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم هاچ‌بک A کلاس ساخته شده بود و بنابراین خودرویی دیفرانسیل جلو بود. نسل اول B کلاس با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی و با تجربهٔ یک فیس‌لیفت تا سال 2011 روی خط تولید قرار داشت. سپس نوبت به نسل دوم یا کنونی آن رسید که اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت همین سال رونمایی شد. این نسل نیز ابتدا با موتورهای بنزینی و دیزلی مختلفی به بازار آمد؛ اما مرسدس بنز هم برای اینکه از قافلهٔ ساخت خودروهای الکتریکی عقب نماند، تصمیم گرفت نسخهٔ تمام الکتریکی از نسل دوم B کلاس را تولید کند. بدین منظور در ابتدا نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد. سپس نسخهٔ تولیدی B کلاس الکتریکی برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2013 معرفی شده و تولید آن در آوریل سال 2014 آغاز شد. این خودرو نیز مجهز به یک موتور الکتریکی است که برخلاف ب‌ام‌و i3 در جلوی خودرو یعنی در همان جای موتورهای درون‌سوز نصب شده است. این موتور 180 اسب بخار قدرت و 340 نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. انرژی موردنیاز موتور الکتریکی هم توسط پکیج باطری‌های لیتیوم یون با ظرفیت 28 کیلووات ساعت تأمین می‌شود و برخلاف i3 امکان سفارش پیشرانهٔ درون‌سوز هم برای آن وجود ندارد. نسل دوم B کلاس برای مدل 2015 فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با ایجاد تغییراتی در نمای جلو، ظاهر آن‌را به دیگر محصولات مرسدس بنز نزدیک‌تر نمود اما عجیب است که این فیس‌لیفت بر روی نسخهٔ الکتریکی اعمال نشده و این مدل همچنان با همان چهرهٔ قدیمی پیش از فیس‌لیفت تولید می‌شود.

 

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

ترکیب موتور عقب موتور جلو
پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت 170 اسب بخار 180 اسب بخار
گشتاور 250 نیوتن متر 340 نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک عقب جلو
باطری 33 کیلووات ساعت 28 کیلووات ساعت
بُرد 145 کیلومتر 135 کیلومتر
شتاب صفرتاصد 6.6 ثانیه 6.8 ثانیه
مسافت 400 متر 15.5 ثانیه 15.4 ثانیه
حداکثر سرعت 145 کیلومتر/ساعت 160 کیلومتر/ساعت
طول 4.00 متر 4.34 متر
فاصلهٔ محوری 2.57 متر 2.70 متر
وزن 1323 کیلوگرم 1791 کیلوگرم
حجم صندوق بار 260 لیتر 480 لیتر
قیمت پایه 43,395 دلار 40,895 دلار

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

آخرین عناوین