روایت های «تازه»/ قسمت دوم روایت اهالی تازه خورماتو از کمک های ایران برای مقابله با داعش/ یکی از جوانان شهر می گفت پدربزرگ رفیقش که عرب سنی است هر روز برای سلامتی قاسم سلیمانی دعا می کند

مهدی نورمحمدزاده،   3960909230 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

ارتباط بین شیعیان ایران و عراق از قدیم معمول بوده و در همه دوره های مختلف تاریخی نیز تاثیرات فرهنگی و سیاسی دو کشور بر همدیگر وجود داشته است.

روایت اهالی تازه خورماتو از کمک های ایران برای مقابله با داعش/ یکی از جوانان شهر می گفت پدربزرگ رفیقش که عرب سنی است هر روز برای سلامتی قاسم سلیمانی دعا می کند

در بخش نخست این یادداشت، ضمن معرفی اقلیت ترکمن های عراق به بیان وضعیت و موقعیت فعلی مناطق ترکمن نشین شمال عراق پرداخته و موقعیت حساس آنها را در جبهه مقابله با جریانات تکفیری و سلفی یادآور شدیم.در این بخش نیز از منظری دیگر به موضوع ظرفیت های فرهنگی و دینی مناطق ترکمن نشین عراق خواهیم پرداخت.

«علاقمندی به ایران»

ارتباط بین شیعیان ایران و عراق از قدیم معمول بوده و در همه دوره های مختلف تاریخی نیز تاثیرات فرهنگی و سیاسی دو کشور بر همدیگر وجود داشته است.به ویژه در حوزه فرهنگ دینی، نجف به عنوان پایتخت علمی تشیع نقش مهمی در ایجاد ارتباطات عمیق و گسترده بین دو کشور داشته است.حتی در دوره معاصر و پس از افول جایگاه علمی حوزه نجف و ظهور و درخشش حوزه علمیه قم نیز، زیارت عتبات عالیات خاصه کربلای معلی، آنچنان شور و عشقی در دل شیعیان ایرانی داشته که گروهی از شیعیان ایرانی در سالهای گذشته به کربلا و نجف مهاجرت کرده و برای همیشه ساکن عراق شده اند.همین الان هم برخی از اقوام اصیل تبریزی در شهرهای نجف،کوفه،کاظمین و کربلا ساکن هستند که فرزندان همان مهاجران ایرانی هستند که در دهه ها و سده های گذشته به عشق امام حسین(ع)، بار سفر بسته و رحل اقامت در عتبات افکنده اند.

«نضر موسی» از رزمندگان و مجروحان ترکمن که چندی بعد از سفر ما برای تکمیل درمانش میهمان شهر تبریز شده بود، نقل می کرد که اجدادش از ایرانیانی بوده اند که حدود صد سال قبل، از تبریز به عراق مهاجرت کرده اندو به دلایلی نامعلوم سرانجام در تازه خورماتو ساکن شده اند.پدرآقا نضر، «ملاّ موسی»، روضه خوان ساده و با صفایی بوده که به طور کامل فارسی هم بلد بوده است.ملاّ موسی کتابهای شعردر مراثی اهل بیت(ع) به زبانهای فارسی و ترکی داشته که حسب عشق و علاقه شخصی، آنها را در مجالس عزای سیدالشهداء برای شیعیان تازه خورماتو می خوانده است.بعد اصرار و پیگیری ما، آقا نضر حتی اسم یکی از کتابهای پدرش را هم به خاطر آورد: «اشعار خطایی»!

بله، همان شاه اسماعیل صفوی که هم شاه بوده و هم شاعر،«خطایی» هم تخلص شاه اسماعیل بوده و محتوای شعرهایش هم که به زبان ترکی و فارسی سروده،غالبا در منقبت و مدح آل الله است.

بو الیم دور دامنین ده یا علیّ المرتضی(این دست من است آویخته بر دامن تو، یا علی مرتضی)
بوی وصلیندور سنون هر درده درمانیم مدد (بوی وصال تو درمان همه دردهای من است)

بو «خطایی» نین گناهین سن گتورمه یوزینه (تو نیز پرده از گناه خطایی مینداز!)
شاه مردان، شیر یزدان، سرّ سبحانیم مدد! (ای شاه مردان،شیر یزدان و سر سبحان! مدد)

واقعیت این است که روابط فرهنگی و دینی بین شیعیان عراق و ایران در هیچ دوره ای به اندازه دوره جنگ تحمیلی صدام بر علیه ایران، دچار آسیب و خدشه نشده است.هر چند که غالب شیعیان عراق تمایلی به شرکت در این جنگ تحمیلی نداشتند، اما به هر حال تحت اجبار رژیم سرکوبگر بعثی، آتش این جنگ خانمانسوز شعله ور شد و رابطه گرم و صمیمی دو ملت ایران و عراق را به سرعت به سردی و کدورت سوق داد.با وجود این شرایط، در آن دوره هم گروهی از شیعیان عراق که اکثرا با رژیم صدام نیز سر ناسازگاری داشتند، علی رغم همه مشکلات و خطرها جلای وطن کردند و به ایران آمدند.این دسته از شیعیان مهاجر و معتقد به مرجعیت و رهبری امام خمینی، هسته اولیه سپاه بدر را در ایران تشکیل داده و تا پایان جنگ دوشادوش رزمندگان ایرانی به مبارزه با زیاده خواهی های ارتش بعثی صدام پرداختند.کیست که نداند هسته اصلی فرماندهان «سپاه بدر» و «حشدالشعبی عراق» که امروز هم در خط مقدم مبارزه با داعش قرار دارند، همان شیعیان مهاجر امثال «هادی العامری»هستند که در سالهای نخست دهه شصت از عراق به ایران آمدند و تا سقوط صدام، فرصت بازگشت به وطنشان را نیافتند. *ابوفلاح با لباس روحانیت در کنار سردار شهید سیدحسن شکوری-دوران دفاع مقدس

«ابوفلاح» که میزبان ما در شهر تازه خورماتو عراق بود، خود یکی از همین رزمندگان عراقی عاشق امام است. از طایفه همان شیرمردانی که حاضر شدند به خاطر باور و اعتقاد دینی خود، وطن را ترک کنند و در برابر ارتش صدام اسلحه بردارند. ارتشی که اگر هم دشمن بود،اما بالاخره متعلق به کشورشان بود!

او که در دوران دفاع مقدس در لشگر 31 عاشورا مشغول خدمت بود، پس از سقوط صدام، مانند بسیاری دیگر از رزمندگان عراقی، عزم بازگشت به وطن می کند.اما وطن رنگ و بوی دیگری گرفته است و دیگر برایشان مهر مادرانه ندارد.

«بعد سقوط صدام، به خاطر تبليغات منفی سی ساله رژيم بعث و برخي ديگر از همسايگان عرب نسبت به ایران و ایرانی ها، عموم مردم عراق، حتی شیعیان، نگاه مثبتی به شیعیان ایرانی و ما مجاهدان عراقی که بعد سالها هجرت به وطن خود بازگشته بودیم، نداشتند! بعضی روحانیون بالای منبر می گفتند اینها که از ایران برگشته اند، اعتقاد و ایمانشان شبهه ناک است!»

واقعیت این است که در داخل ایران هم قصه غربت و مظلومیت شهدا و رزمندگان سپاه بدر، عینیت داشته و متاسفانه تا امروز هم ادامه داشته است.در کشور ما چند کتاب خاطره یا فیلم در مورد این رزمندگان عراقی تولید شده است؟! چند بزرگداشت و چند یادبود به نام و یاد ایشان برپا شده است؟!

امثال «ابوفلاح» و شهدای بزرگواری چون «خالد اکرم اسماعیل» و «ابومصطفی» که روزگار جوانی شان را در ایران بوده اند و با خانواده ایرانی خود مشغول خدمت در مسیر آرمانهای انقلاب اسلامی، این ظرفیت بالقوه را دارند که به عنوان عامل ارتباط و پیوند دوباره دو ملت شیعه عراق و ایران، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.مخصوصا در این سالهای اخیرکه دو حادثه مهم رخ داده و به گونه ای معجزه وار، قلوب شیعیان ایران و عراق را به هم پیوند زده است. ** شهید خالد اکرم، که در اولین عملیات آزادسازی بشیر به شهادت رسید

 

** شهید قاسم ابراهیم(ابومصطفی)، از مجاهدان عراقی که در خط تازه خورماتو به شهادت رسید و همسر ایرانی و پسر خردسالش به اسارت داعش درآمد!

«زیارت اربعین» ظرفیت ناشناخته ای بود که در شکل گیری دوباره این ارتباط نقش اساسی داشت. حضور سالانه میلیونها زائر اربعین در عراق، آن هم در مدت زمانی تقریبا دو هفته ای؛ یعنی میلیونها ارتباط انسانی غنی سازی شده! یعنی میلیونها تماس و مکالمه و تبادل محبت!

ارتباطات انسانی و عاطفی که علی رغم محدودیت های زبانی و قومی بین شیعیان کشورهای مختلف، خاصه شیعیان ایرانی و عراقی در ایام اربعین شکل می گیرد به منزله آب زلالی است که همه کدورت های تاریخی و سیاسی بین ملتها را می شوید و محبتی عمیق بین آنها ایجاد می کند.شکی نیست که یکی از عوامل پر رنگ علاقه امروزی شیعیان عراق به ایران، همین ارتباط و شناختی است که آنها به واسطه میزبانی از مردم ایران و شناخت محبت و ایمان آنها نسبت به اهل بیت(ع)، در ایام اربعین امام حسین(ع) دریافته اند.به قول خود عراقی ها: «حب الحسین یجمعنا»!

همراهی جدی و صمیمانه  ایران در جنگ با داعش، عامل مهم دیگری است در پیوند دوباره میان شیعیان ایران و عراق.بعد از حمله داعش به عراق و همراهی به موقع و برادرانه جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت عراق در مبارزه با داعش، اکثريت مردم عراق خصوصاً اهالي مناطق شیعه نشین علاقه ويژه‌اي به جمهوري اسلامي ایران پیدا کرده اند.به روایت اهالی تازه خورماتو، همان روزهایی که کرکوک در خطر سقوط بود و ترکمن ها و پیشمرگه های کرد اسلحه کافی برای دفاع از خود نداشتند، هواپیمایی ایرانی پر از اسلحه و مهمات در فرودگاه نظامی کرکوک فرود می آید و نیروهای مردمی با همان اسلحه ها و فشنگ ها، جلو هجوم داعش را سد می کنند.

 شیعیان ترکمن عراق، ايران را صادق در وعده خود برای مبارزه با داعش مي‌دانند و به ديگر کشورهاي مدعي مبارزه با داعش اعتماد چندانی ندارند.آنها که خود در خط مقدم نبرد با داعش قرار گرفته اند، بیش از دیگران اهمیت و ارزش حضور و همراهی نیروهای ایرانی را چشیده اند و به آن دلخوشند.

روزهای حضور ما در عراق، عملیات آزادسازی موصل هنوز آغاز نشده بود؛ «علی»، یکی از جوانان پرشور تازه خورماتو برایمان نقل می کرد که پدربزرگ رفیقش که عرب سنی است و ساکن موصل، هرروز بعد نمازش برای سلامتی قاسم سلیمانی دعا می کند، چرا که پیرمرد، معتقد بود آزادسازی موصل فقط از دست قاسم سلیمانی و نیروهایش بر می آید!   

ادامه دارد... 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین