آیت‌الله جوادی آملی: ملتی که جیبش خالی است، ستون فقراتش شکسته است/ ما اگر اختلاس، نجومی و ربا نداشته باشیم، مردم، مردم خوبی هستند

گروه اقتصادی الف،   3960909152 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرجع تقلید شیعیان گفت: کشوری که دانشگاهش تنها پشت‌میزنشین تربیت کند، این کشور به سمت فقر در حال حرکت است، خروجی دانشگاه باید وارد صنعت و کشاورزی و تولید شود و پشت‌میزنشینی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی: ملتی که جیبش خالی است، ستون فقراتش شکسته است/ ما اگر اختلاس، نجومی و ربا نداشته باشیم، مردم، مردم خوبی هستند

به گزارش تسنیم، آیت‌الله جوادی آملی در دیدار رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعی از مدیران کمیته امداد امام خمینی(ره) سراسر کشور که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، اظهار داشت: کمک به محرومان یک امر عاطفی و انسانی است و همه مردم جهان با هر عقیده و دینی این کار را انجام می‌دهند، اما یک فرق جوهری بین ما و آن‌ها در موضوع کمک به دیگران وجود دارد.

وی ادامه داد: آنکه امام(ره) و انقلاب به وجود آورد چیزی فراتر از کمک کردن به فقیر است، طبق بیان حضرت امیر (ع) باید گردن فقر را زد، باید توانایی تولید و اشتغال داشته باشیم؛ این، کمیته امداد امام خمینی(ره) است و این مهم به پشتوانه بانکداری اسلامی محقق می‌شود.

مرجع تقلید شیعیان تأکید کرد: مزدوری در اسلام مکروه است، باید افراد برای خود کار کرده و باعزت و کرامت، کار و خود را اداره کنند، تنها سیر کردن افراد در اسلام مسئله نیست، بلکه مسئله «اکرام» افراد در اسلام مطرح است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به آیات نورانی قرآن کریم ابراز کرد: هرگز در قرآن از ندار به فاقد یاد نشده است، تعبیر قران کریم "فقیر" است و از منظر قرآن "فقیر" کسی است که ستون فقراتش شکسته است، به‌عبارت‌دیگر ملتی که اقتصاد پویا و مانا ندارد و جیب و کیفش خالی است، ستون فقراتش شکسته است، به‌این‌ترتیب ما داریم با دست خود عضو کمیته امداد تربیت می‌کنیم، کشوری که دانشگاهش تنها پشت‌میزنشین تربیت کند، این کشور به سمت فقر در حال حرکت است، خروجی دانشگاه باید وارد صنعت و کشاورزی و تولید شود، پشت‌میزنشینی مشکلی را از کشور حل نمی‌کند.

وی با اشاره به حضور پررنگ مردم در کمک به حادثه دیدگان زلزله اخیر در کشور خاطرنشان کرد: ما اگر اختلاس، نجومی و ربا نداشته باشیم، مردم، مردم خوبی هستند و نشان دادند که کشور را خواهند ساخت، لذا ما باید با فقر مبارزه کنیم که کاری عقلی است و به کارهای عاطفی صرف بسنده نکنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه اذعان کرد: طبق فرمایش قرآن کریم، بهره انفاق کننده بیش از کسی است که انفاق را دریافت می‌کند، آیه 265 سوره بقره در خصوص زکات دهنده می‌فرماید، زکات دهنده در حقیقت ریشه خود را محکم و تثبیت می‌کند یعنی به‌پای ریشه خود آب می‌ریزد؛ «وَ مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ »، ثواب بردن امر دیگری است اما مهم‌ترین مسئله «تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است، کسی که انفاق می‌کند جایگاه خود را تثبیت می‌کند.

وی تصریح کرد: کشور این ثابت و محکم بودن را لازم دارد، این فرق بین کمیته امداد اسلامی و کمیته امداد غیر اسلامی است، کمیته امداد اسلامی به دنبال «تَثْبیتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است که موضوعی است عقلی، اما کمیته امداد غیر اسلامی تنها به دنبال همان بعد عاطفی کار است.

مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر حفظ آبروی مؤمن در اسلام بیان کرد: ما در حفظ آبروی مردم، امین‌الله هستیم و آبروی انسان، امانت الهی است، آبرو و اعتماد به کمیته امداد باید حفظ شود و در سایه این اعتماد به مجموعه شما، قرض‌الحسنه نیز باید تقویت گردد، مردم شما را امین پول خود می‌دانند اگر خدای‌نکرده یک نفر از شما آلوده باشد، این آبرو و اعتماد لطمه خواهد خود و جبران آن دشوار خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۵۳۹۵۱۴:۳۵:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۹
چقدر دير چقدر دير
کیوان سپانلو۱۵۵۴۵۰۱۶:۰۶:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۹
با سلام و احترام بله ، آیت الله درست می گویند ولی چرا ملتی که مسلمان و شهید پرور است بعد از چهل سال دچار اینگونه مفاسد شده است ؟ آیا افرادی که در راس شرکت ها و ادارات هستند و یا بوده اند و راهکارهایی که دولتمردان برای اداره ی جامعه دادند و طمع و ترس انسانها در بروز چنین مسائلی بی تأثیر نبوده است ؟
ناشناس۱۵۵۷۰۸۲۳:۰۵:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۹
فرهنگ این ملت باید اصلاح گردد. دوست من وضعیت فعلی جامعه نتیجه تمام نیات و اعمال مردمان آن جامعه است
ناشناس۱۵۶۸۹۰۲۳:۲۹:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۱۱
لطفا از مردم خرج نکنید. حاکمان هر جامعه ، مردم را تربیت میکنند
ناشناس۱۵۵۴۹۱۱۷:۲۶:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۹
خدا این عالم مجاهد را حفظ کند
ناشناس۱۵۵۶۶۸۲۱:۴۸:۰۵ ۱۳۹۶/۹/۹
خدايا به تو پناه مي برم از فقر !! از نداري ، از بي پولي ،... وادي فقر يك وادي است كه ايمان فلك هم در آنجابر باد مي رود !! ... شك نكن برادر ! شك نكن !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های هفته

آخرین عناوین