بازگشت سعد حریری و برد ایران

گروه جهان الف،   3960909142

عربستان سعودی در راستای بحران‌آفرینی و جنجال‌آفرینی دست به اقدام نسنجیده و کودکانه‌ای زد که جهان بسیار زود نسبت به آن واکنش نشان داد.

بازگشت سعد حریری و برد ایران

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم علی‌اکبر فرازی نوشت: استعفای سعد حریری از پست نخست‌وزیری که طی یک بیانیه ابتدایی توسط خود او در ریاض اعلام شد، به‌خوبی نشان داد که تحت فشار عربستان بوده و مقصر جلوه‌دادن ایران در این مساله سناریویی خام و پازلی بزرگ‌تر از یک قطعه است. عربستان و متحد سنتی‌اش آمریکا در این سناریو حزب‌ا... و ایران را از منظر تبلیغاتی هدف قرار داده بودند تا از این طریق عرصه را بر حزب‌ا... در لبنان تنگ کنند، اما گذشت زمان نشان داد این اقدام نسنجیده که تحت فشار حکام عربستان سعودی انجام گرفته است، نه‌تنها نتیجه‌ای معکوس در برداشت، بلکه ‌این اقدام تنها طراحان این سناریو را زیر سوال برد، زیرا پس از اعلام استعفای سعد حریری در عربستان، دولت لبنان و رئیس‌جمهور این کشور بر موضع خود ایستادند و اعلام کردند نامه استعفای نخست‌وزیر لبنان باید به رئیس‌جمهور این کشور تسلیم شود.

علاوه بر آن، دولت فرانسه برای حفظ وجهه سعودی‌ها وارد عمل شد و به‌نحوی سعد حریری و خانواده‌اش را با هدف بازگرداندن به لبنان از ریاض خارج کرد. اما همان‌طور که رسانه‌های آمریکایی خبر دادند، استعفای حریری با فشار محمد بن‌سلمان و داماد دونالد ترامپ صورت گرفته است. این مساله نشان می‌دهد در دولت ترامپ یک تیم کارشناسی و قوی وجود ندارد و کاخ سفید در رویکردهای منطقه‌ای و جهانی خود برخوردهای کاملا کاسبکارانه دارد و برای دوشیدن عربستان سعودی دست به هر اقدامی می‌زند. در ابتدا تصور می‌شد که تحت فشار قراردادن سعد حریری می‌تواند مقدمه‌ای برای اقدامات آتی باشد، اما عربستان وآمریکا بسیار زود متوجه شدند که‌ این اقدام نسنجیده و مغرضانه در سطح بین‌الملل خریدار ندارد.

بنابراین هدف عربستان و آمریکا در سناریوی اخیر کاملا مشهود است؛ هدف این دو کشور زیر منگنه قرار دادن حزب‌ا... و جمهوری اسلامی ایران است که موفق به پیشبرد این هدف نشده و ناگزیر به عقب‌نشینی از این سناریو شدند، زیرا سعد حریری طی روزهای گذشته به لبنان بازگشت و به کارخود در پست نخست‌وزیری ادامه داد و شروطی هم برای رئیس‌جمهور لبنان گذاشت که هیچ‌یک از این شروط نه‌تنها مقبولیت بین‌المللی ندارد، بلکه در لبنان هم طرفداری ندارد. آنچه امروز برای مردم لبنان اهمیت دارد، اتحاد و آرامش است و هر اقدامی که از جانب سایر کشورها برای برهم‌زدن این آرامش صورت بگیرد، محکوم به شکست است.

بنابراین، سناریوی استعفای حریری از همان روز نخست محکوم به شکست بود، همچنان که امروز شکست عربستان و آمریکا با بازگشت سعد حریری به پست نخست‌وزیری قطعی شده است. از سویی دخالت ترامپ هم در این مساله اکنون کاملا روشن است. بنابراین بعید نیست که ترامپ در آینده برای دوشیدن عربستان بازهم دست به اقدامات کودکانه دیگری البته به شیوه دیگری بزند. بدون تردید ایران‌هراسی همچنان در سطح منطقه و جهان ادامه دارد. از این رو ایران باید به سیاست منطقی و مطلوب دوستی با جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای همسایه ادامه دهد.

از سویی تداوم سیاست دوستی ایران با جامعه جهانی به‌ویژه همسایگان در منطقه ضعف محسوب نمی‌شود، بلکه باید از آن به‌عنوان موضع عزت و منطق یاد شود. متاسفانه گاهی مطالبی از سوی افراد غیرمسئول گفته می‌شود که می‌تواند به مشکل ایجاد کند. ما باید با خویشتنداری روند مثبت خود را ادامه دهیم تا بیشتر حقانیت عملکرد ایران در منطقه به جهان ثابت شود. ایران در شکست داعش به اثبات رساند که در مبارزه با تروریسم ثابت‌قدم است، اما مواضع اصولی سیاست خارجه ‌ایران باید توسط متولیان اصلی سیاست خارجه ابراز شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین