مکرون: ایران شریک ما نیست/ باید توافق هسته ای را با بحث و گفت و گو درباره برنامه موشکی تکمیل کنیم/ در زمان مناسب به ایران سفر می کنم

گروه جهان الف،   3960908318 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌‌جمهور فرانسه روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای ضمن تاکید بر پایبندی به برجام بار دیگر خواستار گفت‌وگو با ایران در موضوع موشکی شد.

مکرون: ایران شریک ما نیست/ باید توافق هسته ای را با بحث و گفت و گو درباره برنامه موشکی تکمیل کنیم/ در زمان مناسب به ایران سفر می کنم

 امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه  با شبکه تلویزیونی فرانس24 درباره مسائل مختلف مصاحبه کرد و اهم مطالب آن به شرح ذیل است .

رئیس جمهور فرانسه با تکرار ادعاهایش درباره مداخله بی ثبات کننده ایران در کشورهای منطقه گفت: به ایران و قطر سفر خواهد کرد. امانوئل مکرون در ادامه افزود: ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفتگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم، همچنین باید گفتگویی راهبردی درباره جایگاه ایران در منطقه؛ به طور ویژه درباره اقدامات بی ثبات کننده ای ایران در بسیاری از کشورها انجام دهیم.

گفتنی است امروز سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز ضمن تاکید بر جامع و محکم بودن برجام گفت: توافق هسته‌ای ایران قابل مذاکره و قابل اصلاح نیست.

به گزارش وبگاه وزارت خارجه فرانسه، «آگنه روماته اسپاین» (Agnes Romatet-Espagne) سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در جریان نشست خبری امروز خود درباره بازمذاکره توافق هسته ای ۱۴ جولای سال ۲۰۱۵ (۲۳ تیرماه ۱۳۹۴) موسوم به «برجام» اعلام کرد: فرانسه همچنان بر تعهد تمام طرف ها به توافق هسته ای وین تأکید دارد که نه قابل مذاکره و نه قابل اصلاح است.

«آگنه روماته اسپاین» ادامه داد: توافق هسته ای وین، یک توافق جامع و محکم است و اجازه نمی دهد ایران تا بیش از ۱۰ سال آینده بتواند برنامه های هسته ای خود را به سمت برنامه هسته ای نظامی بچرخاند.

امروز همچنین اعلام شد یک هیات از کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان بدون دعوت قبلی به واشنگتن می‌روند. این هیات قرار است از برجام دفاع کند و از آمریکا بخواهد به این توافق پایبند بماند.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، تیمی از کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه روز پنج‌شنبه ۳۰ نوامبر (۹ آذر) بدون دعوت قبلی به واشنگتن می‌روند تا برای دفاع از توافق اتمی با ایران با اعضای کنگره و مقامات آمریکایی گفت‌وگو کنند.

یک منبع آگاه سیاسی به سی‌ان‌ان گفته است هدف این هیات زیر فشار گذاشتن آمریکا به منظور پایبندی به برجام است. اعضای این هیات قرار است با نمایندگان کنگره، مقامات وزارت خارجه و در صورت امکان با مقامات کاخ سفید در روزهای پنج‌شنبه و جمعه دیدار کنند.

سفر این هیات در ادامه تلاش‌های مقامات بلندپایه اروپا از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه بریتانیا برای حمایت از توافق اتمی با ایران در مقابل مخالفت ترامپ با این توافق است.