علیرضا کریمی نباید می‌باخت؟

امیر معلمی*، گروه سیاسی الف،   3960907354 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند نکته درباره باخت علیرضا کریمی در مقابل حریف روسی برای روبرو نشدن با حریف اسرائیلی.

علیرضا کریمی نباید می‌باخت؟

از اول انقلاب به رسمیت نشناختن اسراییل به یکی از اصول سیاست خارجی ایران تبدیل شد و ذیل همین اصل، بازی نکردن ورزشکاران و تیمهای ورزشی ایران در مقابل رژیم اسرائیل نیز یکی از اصول مشخص و غیرقابل خدشه در ورزش جمهوری اسلامی ایران شد. اما هدف از بازی نکردن چه بود؟

مهمترین دلیل عدم روبرویی ورزشکاران ایرانی در مقابل ورزشکاران اسراییل همان اصل نام برده شده یعنی اعلام و ابراز عدم رسمیت کشور غاصب اسرائیل توسط جمهوری اسلامی ایران بود که البته در مجامع جهانی نیز بازتاب فراوانی داشت و این پیام از بعد تبلیغات جهانی با توجه به نفوذ ورزش در بین مردم جهان تاثیرگذاری زیادی داشت و پیام غاصب بودن اسرایئل را به مردم دنیا که شناختی هم از سیاست نداشتند رساند؛ تا جایی که عوامل این رژیم در مجامع بین‌المللی ورزشی با استدلال سیاسی کردن ورزش توسط ایران، بحث محرومیت ورزشکاران و حتی کل تیم ایران را در کمیته‌های ورزشی مطرح کردند و هزینه بازی نکردن را از یک باخت به محرومیت ورزشکار و حتی تا کل تیم برای ایران بالابردند.

بازی نکردن دیگر برد تبلیغاتی گذشته را علیه رژیم اسرائیل ندارد

باتوجه به آنچه گفته شد دیگر هزینه فقط یک باخت نبود و بحث محرومیت پیش آمد که تیمهای ایرانی مجبور شدند تمهیداتی بیندیشند که هیچ ایرانی به یک ورزشکار اسرائیلی برخورد نکند در این حالت ( مانند ماجرای علیرضا کریمی) ورزشکار مجبور است بازی ماقبلش را ببازد تا محروم نشود و این یعنی اینکه دیگر سیاست بازی نکردن و یا بهتر بگوییم باختن در مقابل حریف ماقبل اسرائیل؛ هیچ برد تبلیغاتی علیه رژیم صهیونیستی ایجاد نمی‌کند و هیچ‌کس متوجه سیاست خارجی جمهوری اسلامی نخواهد شد و فقط هزینه باخت برای ایران باقی مانده؛ بدون ایجاد هزینه برای اسراییل.

چه باید بکنیم؟

حل معادله سخت شده است. سه راه داریم که هرکدام هزینه‌های خودش را دارد:

  1. همین روش را ادامه بدهیم یعنی باخت در بازی ماقبل اسرائیل: این روش یعنی ایجاد هزینه باخت برای ایران بدون هیچ هزینه تبلیغاتی علیه اسرائیل.
  2. حاضر نشدن در مقابل حریف اسرائیلی بجای باخت در بازی ماقبل: این روش تبلیغات علیه رژیم اسرائیل را دارد اما هزینه سنگین محرومیت ورزشکار و کل تیم ورزشی ایران را نیز به همراه دارد.
  3. بازی کردن در مقابل رژیم اسرائیل: در این روش باتوجه به آنکه سالهاست تبلیغ کرده‌ایم که بازی کردن یعنی تأیید رژیم اسراییل؛ هزینه سنگین عقب‌نشینی را برای کل سیاستهای جمهوری اسلامی دارد.

با توجه به سه راه ممکن گفته شده؛ راه سوم فقط وقتی ممکن است که بپذیریم که بازی نکردن از اول اشتباه بوده و بازی کردن به معنای به رسمیت شناختن این رژیم نبوده که بر اساس شرایط کنونی فعلاً منتفی است. پس باقی می ماند راه اول و دوم که در اینصورت باید چند نکته را مد نظر داشت: 

الف) مانند رژیم صهیونیستی که یک تلاش بین‌المللی کرد و هزینه خود را حذف و فقط متوجه ایران نمود، ایران هم باید تلاش کند تا با استفاده مفاد قانونی با حذف بحث محرومیت، دوباره شرایط را به حالت اول برگرداند یا حداقل طوری قانون را دور بزند که شامل محرومیت نشود، مثلاً بیماری ورزشکار و... تا ورزشکار در بازی ماقبل نبازد و در مقابل بازی رژیم صهیونیستی به یک بهانه‌ای حاضر نشود. در این راستا به نظر می‌رسد تا الآن تلاش حقوق قابل توجهی نشده است.

ب‌) اما اگر تلاشهای حقوقی صورت گرفت و هیچ راه قانونی پیدا نشد و فقط راه اول باقی ماند مسئولین باید شرایط داخلی را برای ادامه این وضعیت آماده کنند مانند:

1) تبیین فرهنگی مسئله برای هم عموم جامعه و هم خود ورزشکاران تا جامعه آمادگی پذیرش آن را پیدا کرده و تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرند. متأسفانه باید اعتراف کرد که در این امر کوتاهی صورت گرفته و آنچه که در شبکه‌های اجتماعی قابل مشاهده است اعتراض بخشی از جامعه به این مسئله است. باید توجه داشت اگر این اعتراض افزایش یافته و شامل اکثریت جامعه شود ادامه این سیاست با هزینه‌های سنگینی روبرو می‌شود.

2) اما به غیر از جامعه؛ باید بگونه‌ای از ورزشکار تجلیل شود که حداقل قسمتی از هزینه سنگینی که او پرداخته جبران شود (باخت برای یک ورزشکار گاهی یعنی پایان تمام زندگی حرفه‌ای‌اش). مثلاً در ماجرای اخیر گفته شده که برخی مسئولان به علیرضا کریمی گفته‌اند "برو پاداشت را از کسانی بگیر که به تو گفته‌اند با اسراییل بازی نکن" به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و حتماً باید با این مسئول برخورد و بطور شایسته‌ای از ورزشکار تجلیل و دلجویی شود تا احساس خسران نکند.

* امیر معلمی؛ پژوهشگر مؤسسه احیاگران تمدن فاخر

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۳۸۸۹۲۱:۳۴:۱۴ ۱۳۹۶/۹/۷
همین که از موسسه احیاگران تمدن فاخر نوشته ای کافی است! کدام تمدن فاخزی بوده که میخواهی احیا کنی و ایا چهل سال برای احیای یک درصد این تمدن کافی نبوده؟؟!!
ناشناس۱۵۴۳۳۰۱۱:۱۴:۲۴ ۱۳۹۶/۹/۸
حتی به فکرش نرسیده که راه ساده تری هم هست، ادعای احیا تمدن فاخر رو میکنه! خوب ، میتونیم از اول در وزنهایی که اسراییل نماینده داره شرکت نکنیم. نمیگم این راه منطقیه، اما وظیفه نویسنده بود که این رو هم در نظر بگیره. ضمنا میشه بگید منظورتون از تمدن فاخرکدوم دوره است؟!!!
ناشناس۱۵۳۸۹۵۲۱:۴۴:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۷
لطفا الف جان چاپ کن: آقایان تصمیم گیرنده. مشکل اصلی شما هستید. دفاع تمام قد از اصول نظام وظیفه شماست که در مقابل ان شما به شدت کوتاهی می کنید. راه درست و ساده این است که ورزشکاران باید دربرابر هر حریفی به جز اسرائیل تمام قد مبارزه کنند نه این که عمدی ببازند. اما هرگاه به حریف اسرائیلی خوردند مفتخرانه اعلام عدم بازی ( البته شخصی) کنند و در مقابل، در داخل چندین برابر هر انچه از دست داده اند جبران شود و در این راه بخلی به کار نرود. اگر به طرز بسیار شایسته جبران خسارت کنید انگاه ورزشکاران نه تنها ناراحت نخواهند بود و شاید گاهی آرزو کنند با یک حریف اسرائیلی برخورد کنند تا انگاه با افتخار اطمینان و عزت، ضمن دفاع از اصول و مظلوم، پیزی را هم از دست نداده باشند
ناشناس۱۵۵۶۸۸۲۲:۴۶:۴۹ ۱۳۹۶/۹/۹
مگه فقط مساله پاداش و پول هستش استاد؟؟! مگه با پول میشه زحمتی که ورزشکار برای پیروزی کشیده جبران بشه؟ مگه هدف ورزشکار فقط پول بوده که حالا آرزو کنن به اسرائیل بخورن تا پاداش بگیرن!!!
کیوان سپانلو۱۵۳۹۱۲۲۱:۵۸:۱۸ ۱۳۹۶/۹/۷
با سلام و احترام وقتی کاری و یا ایده ای نتیجه بخش نیست پس باید رها شود . اگر اصرار داریم که روش اشتباهی را بخاطر ملاحظات گوناگون انجام دهیم پس مقصر ورزشکار نیست بلکه کسانی که این شرایط را بر وی تحمیل می کنند باید مورد مو اخذه قرار بگیرند و رویکرد خود یا طرز فکر خود را عوض کنند.
ناشناس۱۵۳۹۱۳۲۱:۵۸:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۷
استراحت پزشكيه رو خوب اومدي.فقط پزشك همراه تيّم مهرش رو فراموش نكنه حدف تك ماده هم راه خوبيه همچنين حذف كل ترم و ...
ناشناس۱۵۳۹۱۹۲۲:۱۳:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۷
نه که نباید میباخت.غیر از ناراحتی مردم و بی خیالی کشورهای دیگر بخصوص اعراب،چه منفعتی برای ایران دارد؟برای کسی بمیر که برایت تب کند.
ناشناس۱۵۵۰۳۷۲۳:۳۴:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۸
ما برای خدا و حق میمیریم. شما عادت کرده اید همه چیز را مادی ببینید.
ناشناس۱۵۵۸۲۰۱۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۶/۹/۱۰
شما ها هم عادت کردید معنوی همه چیز ها رو ببینید
ناشناس۱۵۳۹۳۴۲۲:۳۴:۱۱ ۱۳۹۶/۹/۷
زحمت کشیدی باهوش
ناشناس۱۵۳۹۴۱۲۲:۳۸:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۷
ارزش مبارزه با رژیم صهیونستی خیلی بالاست و نباید آن را فدای چند مدال کنیم.
امیر۱۵۳۹۵۶۲۲:۴۶:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۷
عجب مزخرفاتی!
حسن۱۵۶۸۵۹۲۲:۳۴:۵۵ ۱۳۹۶/۹/۱۱
مزخرف افکار امثال شما مزدوره
ناشناس۱۵۴۰۲۴۰۰:۲۲:۲۵ ۱۳۹۶/۹/۸
اسم این کار بزدلی هست، وقتی میری روی تشک به نمایندگی از مردم یک کشور باید بهترین بازی که میتونید را انجام بدی و هرچی بلدی رو کنی، اگر هم نمیخوای با اسراییل بازی کنی اصلا رو تشک نرو، عواقبش رو هم به جان بخر! ولی این مسخره بازی ها که بری رو تشک و از یکی ببازی که به اسراییل نخوری اصلا قابل قبول نیست، نه اخلاقی هست، نه حرفه ای هست، صرفا میشه گفت یک اقدام بزدلانه هست. متاسفانه فیلا خیلی بی در و پیکر و فاسد است، اگر فیفا بود و همچین کاری میکردید طوری نقره داغتون میکرد که دیگه از این مسخره بازیها درنیارید و مسابقات را لوس نکنید. نمیخوای با اسراییل بازی کن، بیا وسط تشک زمین رو ببوس برو بیرون...
ناشناس۱۵۴۰۵۲۰۱:۰۴:۱۳ ۱۳۹۶/۹/۸
پژوهشگر تمون فاخر چه زوری زدی چنین کشف و شهودی کردی؟
ناشناس۱۵۴۰۵۳۰۱:۰۴:۱۷ ۱۳۹۶/۹/۸
ببین انرژی مملکت صرف چه چیزای بیهوده میشه همین اسراییل غاصب از نظر اوضاع داخلی و وضعیت عدالت اجتماعی و برخورد با سیاستمداران فاسد از ما خیلی کارش درست تره.اسراییل را در عمل بخواهید نابود کنید باید به جای این جار و جنجال ها به فکر رفع مشکلات درونی باشید تا اقتصاد را قوی کنید
ناشناس۱۵۴۰۶۷۰۱:۲۶:۰۷ ۱۳۹۶/۹/۸
انتظار تصمیم عاقلانه نباید داشت چون هیچکس دیگر در مدیریت کشور تصمیم درد سر ساز نمیگیرد .
ناشناس۱۵۴۰۸۲۰۱:۵۷:۴۰ ۱۳۹۶/۹/۸
چرند گفتی...یک کلام
محمد۱۵۴۱۳۳۰۷:۵۸:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۸
نباید میباخت
ناشناس۱۵۴۱۶۷۰۸:۲۴:۰۳ ۱۳۹۶/۹/۸
چه تحلیلی سطح پایینی
ناشناس۱۵۴۲۲۹۰۹:۲۶:۵۶ ۱۳۹۶/۹/۸
مثل اینکه نویسنده از روند این ماجرا کم اطلاعه. این روش بیمارشدن و گواهی پزشک و بهانه آوردن و... که در بند الف آوردین، قبلا اجرا شد و جواب هم نداد. بعد از روش اظهار بیماری و بهانه بود که دوستان روش باخت در بازی قبلتر رو اختراع کردند!
ناشناس۱۵۴۲۳۶۰۹:۴۰:۰۹ ۱۳۹۶/۹/۸
سلام؛ واقعا به پهلوانانی که مردانه از بازی با رژیم کودک کش صهیونیستی خودداری می کنند باید به عنوان یک شخصیت ملی افتخار کرد همانطور که خداوند حامی مظلومان است، حامی حمایت کننده از مظلوم نیز هست. خداوند دشمن ظالمان و کودک کشان است
فرناز۱۵۴۲۴۴۰۹:۵۰:۰۱ ۱۳۹۶/۹/۸
متاسفانه کار به جایی رسیده که کنار می کشیم اما رومون نمی شه بگیم واسه چی کنار می کشیم. در نتیجه پرچم استکبار ستیزی را زمین گذاشتیم و ملتمسانه نسخه پزشک دست می گیریم و مریضی را بهانه می کنیم. مسئولان ورزش در فدراسیون های جهانی قسم می خورند که دنبال سیاسی کاری نیستند و ورزشکار ما مریض بوده! متاسفانه مدتی است که حنای دروغ ما هم دیگه رنگی نداره. نه روی حمایت صریح از مظلوم را داریم، نه افتخار شکست دادن ظالم و نه توجیهی برای افکار عمومی.
مهدی۱۵۴۳۸۱۱۱:۵۱:۴۵ ۱۳۹۶/۹/۸
نویسنده بسیاااار انسان بانمکی هستن
هادی۱۵۴۴۹۳۱۳:۵۳:۲۲ ۱۳۹۶/۹/۸
به نظر من باید راه دوم را انتخاب کرد ولو به قیمت محرومیت تمام شود.... هر چند باید مسئولین تمام تلاششان را بکنند که هزینه روش دوم محرومیت کل تیم نشود. این روش مبارزه با اسراییل (باخت در بازی ماقبل بدون اعلام رسمی و بیانیه دادن و ...) به نظر چندان موثر نمی رسد.
ناشناس۱۵۵۴۸۸۱۷:۲۰:۲۱ ۱۳۹۶/۹/۹
به نظر میاد یه سری از نظر دهنده ها چشم روی حقایق بستن و جنایات اسراییل رو نمیبینن البته که الان همه علامه دهرن!
ناشناس۱۵۵۵۵۴۱۸:۴۷:۵۸ ۱۳۹۶/۹/۹
من نمی فهمم یک خاک از کشتی گیر روس آنطور که در عکس نشان داده شده دارد از خوشحالی پرواز میکند چطور اطمینان دارید که کشتی گیر روس را میبرد . خوشحال می شویم که به ایشاه بیشتر از شصت سکه بدهید که ظاهرا تنها ده سکه داده اید ولی بردن حریف روس احتمال کمی داشته است .
ناشناس۱۵۵۷۲۵۲۳:۵۰:۰۶ ۱۳۹۶/۹/۹
موسسه احیاگران تمدن فاخر،!،،،،،،!!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین