ظهره وند در گفتگو با الف از تغییر رفتار ترکیه با ایران و روسیه می گوید؛ تغییر رفتار ترکیه، تاکتیک است

معصومه پورصادقی- گروه سیاست خارجی الف،   3960907206 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

شاید بتوان دلیل اصلی نزدیک شدن ترکیه به ایران را بروز تنش میان ترکیه و غرب، خصوصا سردی روابط با آمریکا به خاطر حمایت آمریکا از کردهای سوریه و همچنین موضوع اقلیم کردستان عراق دانست.

 تغییر رفتار ترکیه، تاکتیک است

به گزارش الف، همکاری‌های مشترک بین ترکیه و ایران در مسائل منطقه‌ای و جهانی این پتانسیل را دارد که بر تحولات منطقه‌ای و جهانی تأثیرگذار باشد. از یک سو پس از سفر مقامات نظامی ایران به ترکیه، سفر خلوصی آکار رئیس ستاد ارتش ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به تهران مهم‌ترین اتفاق در روابط بین دو کشور افتاد و از سوی دیگر نیز پس از برگزاری رفراندوم دراقلیم کردستان،حفظ موجودیت، ترکیه را به این مرحله سوق داده چراکه برای حفظ استقلال و منافع ملی خود نیازمند دوستی با ایران است و از طرفی بروز تنش میان ترکیه و غرب، مخصوصا سردی روابط با آمریکا به خاطر حمایت آمریکا از کردهای سوریه، این کشور را به سمت روسیه و ایران سوق داده است. 

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسایل بین المللی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف به واکاوی نزدیک شدن ترکیه به ایران و همچنین روابط میان این دو کشور پرداخت که مشروح گفت‌وگوی وی بدین شرح است:

 الف: علت نزدیک شدن ترکیه به جمهوری اسلامی ایران را بعد از ماجرای اقلیم کردستان عراق چه می دانید و آیا این روابط تداوم پیدا خواهد کرد؟

همراه شدن و نزدیک شدن ترکیه به ایران به دلیل این تاکتیک است که سه کشور ترکیه، ایران و روسیه بازیگران اصلی منطقه هستند و ژئوپولتیک منطقه که تامین کننده امنیت منطقه به حساب می آید ترکیه است لذا این موضوع موجب شده بود که ترکیه در روند همراهی و همسویی با سیاست های غربی تا به کنون عمل کند و حمایت از جریانهای ضد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهند و با پرچم داری از اسلام خودنمایی و حرکت کرده و امیدوار بود بتواند با این حرکات پرچم دار منطقه شود که با شکست مواجه شد.

از طرفی آمریکایی ها ادعا می کردند که با سیاست های ترکیه در بحث اقلیم کردستان همسو و همراه هستند، اما بعد از اتفاقاتی که در اقلیم کردستان افتاد نشان داد که آنها همواره برخلاف امنیت ملی ترکیه حرکت می کنند و اقلیم کردستان یکی از پاشنه های آشیل ترکیه محسوب می شد و مداخله آمریکا و استفاده ابزاری آنها از این موضوع موجب میشد تا به ضرر کشورهای منطقه به ويژه ترکیه شود لذا واقعیت های منطقه ترکیه را در موضعی قرار داد که انطباق حداکثری با منافع ملی آنها داشت و به نظر میرسد این موضوعات موجب شده است تا ترکیه نسبت به ایران و روسیه تغییر موضع دهد.

از سوی دیگر ترک ها همچنان از مسئله کودتا در کشورشان ناراضی هستند که آمریکا را مقصر اصلی این موضوع می دانند و همچنین اقدامات نظامی که ناتو اتفاق افتاد ترکیه را وادار کرد که در یک سعی و خطای هفت ساله این واقعیت ها را ببیند و به سمت کشورهای منطقه بیاید.

الف:مهم ترین دلیلی که موجب شد ترکیه بر سر میز مذاکره با ایران و همچنین معارضان سوری بنشیند، چیست؟

در مورد سوریه باید گفت که ترکیه همواره از منظر متحدان خود و بلندپروازی هایی که همواره به عنوان راهبردی به آن نگاه می کرد، تصمیم گیری کرده است. ترکیه از طرفی می خواهد عضو اتحادیه اروپا باشد و مجبور است تا استانداردها و منافع خود را با آنها تامین کند،از سوی دیگر می خواست تا پرچم دار اخوانیت و اسلام گرایی در منطقه باشد و پان ترکسیم را نیز به اجرا در بیاورد که جمع این موضوعات حالت های متناقضی را برایش ایجاد کرد و نتوانست بالانسی در این موارد ایجاد کند لذا موجب شد تا سوریه را از دست بدهد و هم اکنون نیز پیروز میدان ایران و روسیه هستند و پیوستن و سوار شدن بر کجاوه ای که در طرف پیروز قرار دارندُ منطقی ترین کاری است که ترکیه می تواند انجام دهد. 

الف: به نظر شما روابط سطح بالای ترکیه با ایران ادامه پیدا خواهد کرد یا در کوتاه‌مدت شکست خواهد خورد؟

به نظر می رسد که عمر این نوع روابط ترکیه با ایران طولانی خواهد بود اما ترکیه بخشی از منطقه است که تغییرات در این کشور، اثرات بسزایی دارد. ترکیه همچنان نوسان دارد و نمی توان به آن اعتماد کرد چراکه این دوستی ها و دشمنی ها قابل اعتماد نیستند اما در حال حاضر همه از منظر منافع ملی به این قضیه نگاه می کنند که از این منظر این معادله حساب شده ای است. ساده ترین برخوردی که ما می توانیم در این تحولات داشته باشیم این است که بالاخره ترکیه بخشی از ژئوپولتیک منطقه است و این موضوع بسیار مهمی است. ما باید چرخش ها در منطقه را به فال نیک بگیریم. البته ما انتظار داریم که اردن و عربستان سعودی نیز این فضا را ببیند چراکه مسیری که آنها می روند تنها برایشان هزینه ایجاد می کند.

الف: روابط ترکیه و عربستان را در حال حاضر چگونه ارزیابی می کنید؟

در مورد عربستان پارادایم خاصی وجود دارد، آنها اعتدال را در این وحشی گری و حمایت از تروریسمی که وجود دارد را به آن معتدل می گویند و صدها دلار صرف گروههای تروریستی می کنند. در اینجا اعتدال هم جزو واژه های مظلوم است که در عربستان به کار برده می شود و تبدیل به ابزار شده است اما ترکیه نیز در ارتباط با عربستان در ابتدا منافع ملی خود را در نظر می گیرد و نسبت به سعودی ها ملاحظات جدی دارد اما به این نتیجه هم رسیده است که مسیری که در این هفت سال طی کرده است برخلاف انتظاراتش بوده است.

 الف: در حال حاضر با توجه به تحولات منطقه، آینده را چگونه پیش بینی می کنید و چه موضوعی مشکل اساسی در رابطه اقتصادی ایران و ترکیه می دانید؟

جمهوری اسلامی ایران همواره با تمام کشورهای همسایه رابطه خوبی دارد و ما نمیتوانیم از یکدیگر جدا شویم چراکه منافع کشورهای همسایه با یکدیگر پیوند خورده است و همچنین ترکیه بدون ایران و ایران نیز بدون ترکیه از لحاظ اقتصادی نمی توانند به کار خود ادامه دهند و کسی نمی تواند بین این دو کشور دیوار کشی کند. شاید بتوان گفت که مشکل اساسی ما با در رابطه اقتصادی این است که ما باید تبادلات خود را گسترش داده و دست آمریکا و عربستان را از تجارت بین ترکیه قطع کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۵۰۸۱۴:۰۶:۵۴ ۱۳۹۶/۹/۸
ترکیه با داعش همراه بود حتی هواپیمای روسیه رو هم زد الان که دیده داعش شکست خورده تظاهر داره میکنه نمیشه به اینها اعتماد کرد
ناشناس۱۵۴۵۵۷۱۴:۴۸:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۸
داعش شکست خورده ؟!!!!! پس کی توی مصر و نماز جماعت 300 نفر رو کشته و زخمی کرد ؟! لابد طالبان افغانستان !!!!
ناشناس۱۵۴۵۶۳۱۴:۵۰:۵۱ ۱۳۹۶/۹/۸
اتفاقا برعکس حرف شما را هم می گویند که روسیه با داعش همراه بوده و حالا که داعش توسط امریکا و ائتلافش از بین رفته مستاصل مانده
ناشناس۱۵۴۵۳۱۱۴:۲۶:۰۸ ۱۳۹۶/۹/۸
اروغان عربستان رو به ایران ترجیح می دهد
ناشناس۱۵۴۶۳۲۱۶:۰۴:۵۲ ۱۳۹۶/۹/۸
معلوم است که تاکتیک است!این آغا جزء حزب باد تشریف دارند.همه ما و جهان بارها این را از اردوغان دیدیم
ناشناس۱۵۴۷۱۵۱۷:۱۲:۳۲ ۱۳۹۶/۹/۸
این شخص معلوم نیست با خودش هم چند چند است اعتماد به ان یعنی خیانت
ناشناس۱۵۵۲۵۶۱۰:۳۷:۳۵ ۱۳۹۶/۹/۹
این آقا ترکیه بدون نفت وگاز را رتبه نهم اقتصاد دنیا تبدیل کرده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین