از سوريه تا افغانستان، خط ناگزير سرنوشت

ميرزاسعدين داورپناه، گروه تعاملی الف،   3960907038
از سوريه تا افغانستان، خط ناگزير سرنوشت

اگر بر نقشه زمين خطي رسم شود ميان مرز غربي چین تا ساحل شرقي مدیترانه، حداقل چهار کشور مشمول آن می شوند: افغانستان، ایران، عراق و سوریه

تعلقات و وابستگي هاي اين زنجيره متنوع و پر شمارند و در يك نگاه كلي تحولات اطراف خط موصوف، بر سرنوشت هر چهار ملت تاثيرگذار است. از جمله اشتراكاتي كه اخيرا برجسته بوده، مشغوليت چهار كشور به تهديد القاعده و داعش و تقابل با آن ها است. نا آرامی های عراق و سوریه فرصتی شد برای همكاري تركيبي از چهار ملت عليه تهديدات امنيتي تا جایی که اکنون لشکر فاطمیون افغانستانی ها افتخار آزادسازي بوکمال سوريه (آخرین شهر خلافت داعش) را در حساب خود دارد.

محمد محقق معاون رييس اجرايي دولت وحدت ملي افغانستان (عبدلله عبدلله) بيش از دوسال است كه آشكارا مشاركت هموطنانش در جنگ سوريه را ستايش مي كند. او متوجه اعتبار بیرق لشکر فاطمیون بوده و در روزهاي اخير نيز آگاهانه رضایت خود از عملكرد ایشان را بيان کرده است. محقق دربرابر جنجال ها و واكنش منتقدين همچنان استوار بر موضع خود پاي مي فشارد و زير سايه اين بيرق زرد بر درستي اظهارتش در حمايت از مبارزين عليه داعش اصرار دارد. او طي سخناني در اجلاس محبان اهل بيت در تهران ضمن قدرداني از سردار سليماني و سيد حسن نصرلله گفته: «همه رزمندگانی که در این نبردها تشریک مساعی کرده اند، چه رزمندگان عراق و سوریه و چه رزمندگان ایران، افغانستان، پاکستان و جای جای دنیا که در این نبردها شرکت کرده‌اند، در حقیقت در نبرد اسلام علیه کفر و دسایس استکبار جهانی پیروز شدند و من از آنها صمیمانه تشکر می کنم.»

علي رغم رگه هاي ضد آمريكايي در سخنان محقق، افغانستان گرفتار استقرار ائتلاف آمریکا در سرزمين خود بوده و همچنين رنجور از پرچم سیاه و سفید داعش و طالبان است. اکنون پرچم زردي حزب اللهی در کنار بیرق محراب و منبر برافراشته شده كه علمدارانش شهرت قهرمان دارند. محمد محقق در عرصه سياست داخلي كشورش به رقابت مشغول است و اتصال به فاطميون مي تواند وي را نسبت به ديگر رهبران هزاره متفاوت بنماياند. انگيزه هياهوي منتقدين عليه اين موضع حاج محمد نيز بي ارتباط با رقابت هاي قدرت نيست.

افغانستان ترکیب قومی پیچیده ای دارد و در آن ميان هزاره ها هميشه مورد علاقه ويژه تهران بوده اند. هسته اوليه لشكر فاطميون نيز بقاياي سپاه محمد هزاره هاست كه ايران را پناهگاه خود مي ديدند. در دوران جنگ داخلی «بابه عبدالعلي مزاری» را نزديك به ایران می دانستند، طی دخالت ایران در جنگ ۲۰۰۱ امنيت هزاره جات اساس نگراني ایران بود و اکنون محمد محقق هزاره ضمن ابراز همدلي با اقدامات بلوك مقاومت بي ميل نيست كه حلقه اتصالي از سياست افغانستان به ايران باشد. در معادلات قدرت افغانستان هزاره ها را نمی توان نادیده گرفت اما نسبت جمعيت اقوام به صورتي است كه هزاره به تنهايي توان سرنوشت سازی ندارد. البته اشتراکات فرهنگی ایرانیان و همه اقوام افغانستان بسیار است و ايران مي تواند در تنظيم همكاري ميان اقوام موثر باشد. سامان میدان افغانستان آنچنان که کسانی از جمله حامد کرزی پشتون اذعان مي دارند، بدون مشارکت ایران قابل تصور نیست.

ائتلاف امریکا در افغانستان متوجه این جایگاه و نفوذ ایران مي باشد و همینکه بيرق برافراشته لشکر فاطمیون در سوريه فراتر از نشان گروهی رزمنده بر فضای سیاسی افغانستان سايه انداخته، نشانه اي از بسترهاي موجود براي نقش آفريني موثر ايران است. از آنجا كه طالبان پشتون با فاطميون هزاره قابل جمع نيستند، پر رنگ تر شدن خط سياسي فاطميون همچنين مي تواند اتهام پشتيباني ايران از طالبان را كم اعتبارتر كند. مهم است كه حتي بدون نمايش ميداني در خاك افغانستان، اكنون نام پر آوازه فاطميون بر سياست داخلي كشورشان موثر افتاد، بسیار زودتر از آنچه پیش بینی می شد!

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین